Formula 1:n tekniikka ja sen suunnittelu

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Empä ole yllättynyt:
Adrian Newey has revealed that Audi was the driving force behind the aborted plans for Formula One to switch to four-cylinder engines in 2013.

[...]

"The initial decision from the engine working group was for a four-cylinder turbo to be introduced for 2013," said Newey. "The big driver behind that was Audi. They said they would come into the sport if there was a four-cylinder turbo, and that's what everyone agreed in order to get Audi in. They subsequently decided that they won't bother after all, thank you very much, and we were lumbered with a four-cylinder turbo."
Hyvä:
Under the original four-cylinder the engines were only going to be allowed to rev to 12,000 rpm, but Newey said that might be increased amid concerns that the engines will sound too muted.

"The revs are still being debated, but it looks as if it will probably be around 14,000 or 16,000," he said.
http://en.espnf1.com/fia/motorsport/story/52832.html
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Mä olen edelleen sitä mieltä, että sliksien tulon jälkeen ajamisesta on tullut paljon mielenkiintoisemman näköistä. Kahva-sladit ovat toki harvinaisia, mutta melkeinpä joka kierroksella nähdään jonkunlaisia korjausliikkeitä kuskilla kuin kuskilla.
Samaa mieltä. Tosin mun mielestä se suuri ero tuli jo luistonestosta eikä slickeistä (2008 urarenkailla nähtiin myös aika jäätäviä slaideja). Eikä mielestäni ole kyse pelkästään näyttävyydestä eli silminnähtävistä slaideista. Myös suuri merkitys yksinkertaisesti sillä, että tietää ettei kaasun annosteluun enää puutu tietokone. Siis pelkästään se tietoisuus siitä.

Käsittääkseni kaksilitrainen rivimoottori.
Lisäksi yksi juttu: en nyt tiedä miten paljon latistaa kun turbo joka tapauksessa ja miten eron kyseisestä videosta edes kuulisi, mutta säännöissä on että ääni ei saa ylittää 110 desibeliä 25 m päässä radan reunasta. F1:ssä ei varmasti moista rajoitetta tule olemaan kun ei ole tähänkään asti ollut.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Jellinek taas menossa mukana.
Empä ole yllättynyt:
Tässä kohtaa voisin nyt näyttää hyvinkin pitkää nenää ollessani foorumin ainoita V6-konstruktion kannattajia, mutta tyydynpä toteamaan, että minäkin arvelin rivi-4-moottoridirektiivissä olleen taustalla enimmäkseen VW-konsernin nuoleskelu jonkin sen edustamista merkeistä mukaan saamiseksi. :dunno:

F1:en nykyhetkeä hallitsee sinipunahallitus (Red Bull), mutta odotettavissa on näillänäkymin kaikinpuolin vivahteikkaampi tulevaisuus. :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Johan tuo oli Max Mosleyn "world engine"-suunnitelmissa mukana. Ja Audi - tai tässä tapauksessa VW: suulla - ihan julkisestikin kertoi, että "world engine" saisi heidät harkitsemaan F1:iin tulemista.

Tuolloin oli tilanne, jossa useampi moottorivalmistaja oli lähdössä ykkösistä. Kolme lähtikin, Renault toistaiseksi vielä jäi. Oli varsin tarpeellista saada uusia kiinnostuneita mukaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
FIA on vahvistanut uudeksi, 2014 alkaen käytettäväksi moottoriksi 1,6-litraisen V6:n (kera energian talteenottosysteemien). Kierrosluku jäi edelleen avoimeksi.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Eikös tähän voida nyt olla melko tyytyväisiä?! Ainakin omaan korvaan kuulostaa ihan hyvältä.

Mitähän kaikkia rajoituksia koneelle asetetaan ettei tule liikaa tehoja?!? Kierrosuluvun lisäksi joku kuristin jne.?!?
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Johan tuo oli Max Mosleyn "world engine"-suunnitelmissa mukana. Ja Audi - tai tässä tapauksessa VW: suulla - ihan julkisestikin kertoi, että "world engine" saisi heidät harkitsemaan F1:iin tulemista.
Lobbausta kaiketi ollut jo paljon aiemmin:
Audi Sport's chief engine man Dr. Ulrich Baretzky has been one of the leading proponents of the 'Global Racing Engine'. The idea was first proposed to the FIA four years ago by Peter Wright and in the last year or two support has grown steadily for the concept of a low-boost, small capacity turbocharged four-cylinder engine that could be used in a wide variety of racing categories. Audi's Baretzky has been actively involved in marshaling support for the 'Global Racing Engine', discussing and pushing the concept with automobile manufacturers around the world.
http://gordonkirby.com/categories/columns/theway/2010/the_way_it_is_no253.html
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Mustakari on kirjoittanut moottoriasiasta silkkaa paskaa, mutta ei se mitään. Mustanaamion blogissa puhutaan V4-moottoreista, jollaisia ykkösiin ei tosin ole ehdottaneet kuin Eki ja muut lajia seuraamattomat toimittajat. Mutta mitä näihin V-nelosiin tulee, niin uskallanpa väittää, että sellaisessa olisi paljon päheemmät äänet V6:ssa, jota Mustakiikari mainostaa jonain maagisena metelinpelastajana.

Eiköhän suurin syy sääntöjen rukkaamisessa rivinelosesta v-kutoseen ollut sitä paitsi Neweyn mainitsema paremmin keskimoottorisen kilpa-auton konstruktioon sopiva rakenne (voi käyttää kantavana osana), eikä niinkään äänet...

Sikäli kun olen ymmärtänyt mistään mitään, Bernie ja Walker vastustavat pieniä turbokoneita pyttyjen määrästä riippumatta ja moottoritoimittajat (Renault'ta lukuun ottamatta) halusivat joka tapauksessa pitemmän ajan uuden koneen suunnittelemiseen... FIA taas lienee tyytyväinen pieniin turboihin bensanpihistelyn suhteen riippumatta siitä minkä muotoisia koneet ovat. Mustakari kuitenkin esittää asian siten kuin Bernie ja Walker olisivat saaneet tahtonsa läpi ja FIA ekotekoaikeineen hävinnyt.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Todennäköisesti ainakin ahtopainetta rajoitetaan.
toivottavasti mitään ei rajoiteta ! Olisi mukava nähdä tyylikkäitä konerikkojakii välillä. Ei paljon nykyään näy sellaista kuin aikoinaan et kone löi tulta ja ukkeli hyppi ohjaamosta hirmu kyytiä ulos. Mitä ny heikki taito jotain sellasta leikkiä viime kaudella ? vai paloko se auto muuten vaa sit :p
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Mutta mitä näihin V-nelosiin tulee, niin uskallanpa väittää, että sellaisessa olisi paljon päheemmät äänet V6:ssa, jota Mustakiikari mainostaa jonain maagisena metelinpelastajana..
No eipä tollanen lähes 10000rpm kiertävä 1,3 litranen suora nelonen turbo hayabusakaan mitenkään erityisen vaimea ole. Onhan se selkeä että V-moottori on paljon parempi vaihtoehto ykkösiin. Pakosarjatkin paljon helpompi asetella. Olishan sekin ollut noloa jos joku talli olisi päätynyt yhteen pakoputkeen :p nn
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Euroopan ääni

Tältä kuullostaa eurooppalainen (so. saksalainen) kilpa-auton moottori.

IMSA


IMSA2
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
FIAn Q&A moottoreista. 15k rpm turbo, melkoista hyrskytystä :cool:
Samalla myös selvisi se, että jo aiemmin suunniteltu polttoaineen syötön rajoittaminen tiettyyn määrään toteutuu.

-Edit- ...ja että nelisylinteristä ratkaisua oli tutkimassa viisi moottorivalmistajaa, eli myös joku nykyisten neljän ulkopuolelta. Epäilemättä VW/Audi.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Samalla myös selvisi se, että jo aiemmin suunniteltu polttoaineen syötön rajoittaminen tiettyyn määrään toteutuu.
Koko ajanhan se on ollut selvää. Ongelmana on se, että tarkoitukseen sopivaa virtausmittaria ei ole olemassa. F1-tiimeillä on riittävään tarkkuuteen kykeneviä värkkejä, mutta ne ovat tällä hetkellä jääkaapin kokoisia. Toisin sanoen vuosi lisäaikaa on tämän yksityiskohdan suhteen tarpeen.

-Edit- ...ja että nelisylinteristä ratkaisua oli tutkimassa viisi moottorivalmistajaa, eli myös joku nykyisten neljän ulkopuolelta. Epäilemättä VW/Audi.
Renault'n mukaan Honda on ollut mukana näissä kokouksissa ainakin jollain tasolla.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
F1-historic kisassa pari vuotta sitten oli mahdollisuus kuunnella livenä noita turbomoottoreita. Kyllähän niissä kilpauton äänet oli mutta nykymoottorien ääniin verrattuna ne olivat paskaa. Pitää vissiin hankkia korvatulppien tilalle kuulolaite. Onneksi meille jää GP 2 luokka joiden kisaa on muutenkin äärimmäisen viihdyttävää seurata livenä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Veikkaanpa, että moottoriratkaisu tullaan jossain muodossa kopioimaan myös GP2:een. Jostain syystä sarjaa hallinnoivat tahot ovat nähneet tärkeänä, että GP2 on mini-F1.
 
Ylös