Formula 1:n tekniikka ja sen suunnittelu

Turbomuuvi

Member
Liittynyt
29.5.2011
Viestit
23
Kisajärkkärit näemmä vastustavat moottoriuudistusta, mutta ei kait se pointti ole toi 4-sylinterisyys (niin kuin Maikkari väittää), vaan moottorin ääni/kierrosluvut...

Seitsemäntoista F1-osakilpailun järjestäjät uhkasivat yhteisesti vaihtavansa formula ykköset IndyCariin, mikäli F1-autoihin tulisi nelisylinteriset moottorit...

Tosta pitpassista ei saakaan kopsua, kun on suojattu jotenkin, mutta siis siinä puhutaan 18.000 kiekasta ja paikan päällä oleva yleisö tulee juuri sen takia, että saavat kuulla todellista moottorin ääntä eikä mitään 12.000 piperrystä...tiimit ovat V6:n kannalla, mutta haluavat 15.000 kiekkaa oli Autosportilla...aikamoinen soppa tässäkin on keitetty :ahem:
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Tosta pitpassista ei saakaan kopsua, kun on suojattu jotenkin, mutta siis siinä puhutaan 18.000 kiekasta ja paikan päällä oleva yleisö tulee juuri sen takia, että saavat kuulla todellista moottorin ääntä eikä mitään 12.000 piperrystä...tiimit ovat V6:n kannalla, mutta haluavat 15.000 kiekkaa oli Autosportilla...aikamoinen soppa tässäkin on keitetty :ahem:
Ongelmah tässä on se että meteli laskee erittäin paljon oli kierroksia koneessa 12 000 tai 15 000 vapareihin nähden pelkästään turbon takia joka vaimentaa melua erittäin paljon. Toinen ongelma on turbo itsessään, eli löytää turbo joka toimii joustavasti noinkin laajalla kierrosalueella, "vanhan ajan" on/off - aasinpotkuturbot tuskin tulevat kysymykseen.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ongelmah tässä on se että meteli laskee erittäin paljon oli kierroksia koneessa 12 000 tai 15 000 vapareihin nähden pelkästään turbon takia joka vaimentaa melua erittäin paljon. Toinen ongelma on turbo itsessään, eli löytää turbo joka toimii joustavasti noinkin laajalla kierrosalueella, "vanhan ajan" on/off - aasinpotkuturbot tuskin tulevat kysymykseen.
Viimeisen 30 vuoden aikana turbot ovat kehittyneet merkittävästi.

edit. ei se kierroslukualue ole minkään ongelma vaan pakokaasun määrä. Kuten nytkin on huomattu tallit pystyvät kikkailemaan tuotetun pakokaasun määrällä pelkillä mappausmuutoksilla.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kisajärkkärit näemmä vastustavat moottoriuudistusta, mutta ei kait se pointti ole toi 4-sylinterisyys (niin kuin Maikkari väittää), vaan moottorin ääni/kierrosluvut...

Seitsemäntoista F1-osakilpailun järjestäjät uhkasivat yhteisesti vaihtavansa formula ykköset IndyCariin, mikäli F1-autoihin tulisi nelisylinteriset moottorit...
Kannattaisikohan kysyä INDYCArilta olisiko se halukas siirtämään kalenterinsa pois jenkkilästä? :D

Voisi kisajärjestäjien ääni muuttua kellossa, jos F1-katsojat tekisivät joukkokanteen desibelirajat ylittävästä metelistä. Kierrosten laskemiselle on jo ihan terveydellisetkin perusteet.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Kannattaisikohan kysyä INDYCArilta olisiko se halukas siirtämään kalenterinsa pois jenkkilästä? :D

Voisi kisajärjestäjien ääni muuttua kellossa, jos F1-katsojat tekisivät joukkokanteen desibelirajat ylittävästä metelistä. Kierrosten laskemiselle on jo ihan terveydellisetkin perusteet.
Muutamassa kisassa katsojana olleena voin sanoa sen että paskinta noissa kisoissa oli juuri se hitonmoinen meteli. Ei toi laji kärsisi vaikka autot vähän hiljasempia olisikin. WRC-, NASCAR- ja Indy-autot kuulostavat ainakin minun korvaan paremmilta. Enkä usko että katsojat menevät kisoihin sen metelin vuoksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Muutamassa kisassa katsojana olleena voin sanoa sen että paskinta noissa kisoissa oli juuri se hitonmoinen meteli. Ei toi laji kärsisi vaikka autot vähän hiljasempia olisikin. WRC-, NASCAR- ja Indy-autot kuulostavat ainakin minun korvaan paremmilta. Enkä usko että katsojat menevät kisoihin sen metelin vuoksi.
Silloin, kun minä seuraamistani aloittelin ja vielä kun Kekekin voitti mestaruuden Cosworthit kiersivät nippa nappa yli 10000 rundia. Hyvin kelpasi!
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Silloin, kun minä seuraamistani aloittelin ja vielä kun Kekekin voitti mestaruuden Cosworthit kiersivät nippa nappa yli 10000 rundia. Hyvin kelpasi!
IndyCarienkin huippukierrokset taitavat olla lähempänä kymppitonnia kuin kahtakymppiä? Koko moottorikeskustelu äänien osalta on typerä. Ainakin kaksi seikkaa häiritsee mua:
1) Miten uusien koneiden ääniä voidaan haukkua, kun kukaan ei ole kuullut niitä? Kuten WebSlave kirjoitti, edellisen kerran kun turboja käytettiin liikuttiin samoissa koneen kokoluokissa, eikä kai niissä äänissä mitään valittamista ole.

2) Minkä takia siitä moottorista pitää lähteä hirveä möly? Olikos se nyt joku Audin pomo, jota Eurosportin selostaja lainasi jossain Le Mans -lähetyksessä, joka sanoi että kaikki ääni on hukkaan heitettyä energiaa. Se mies puhui asiaa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
2) Minkä takia siitä moottorista pitää lähteä hirveä möly? Olikos se nyt joku Audin pomo, jota Eurosportin selostaja lainasi jossain Le Mans -lähetyksessä, joka sanoi että kaikki ääni on hukkaan heitettyä energiaa. Se mies puhui asiaa.
Vastaanpa jälkimmäiseen kysymykseen ensin. Yksi Max Mosleyn mainioista ehdotuksista oli hiljentää moottoreita, koska ne haittaavat selostuksen kuulemista.

Uskoisin suurimman osan paikan päällä käyneistä kuitenkin jakavan mielipiteeni siitä, että radan varressa se meteli on erittäin olennainen osa tunnelmaa. Mitä uusien moottorien ääniin tulee, niin on selvää, että ahtaminen tulee ääniä vaimentamaan, ja sikäli huoli on jokseenkin olennainen. Jos päädytään Le Mans -dieselien äänimaailmaan, niin kyllähän kisoista silloin jotain puuttuu.

1) Miten uusien koneiden ääniä voidaan haukkua, kun kukaan ei ole kuullut niitä? Kuten WebSlave kirjoitti, edellisen kerran kun turboja käytettiin liikuttiin samoissa koneen kokoluokissa, eikä kai niissä äänissä mitään valittamista ole.
Tämähän on toki ihan totta. Kun Le Mansista oli kerran puhe, niin tämän vuoden autoista paras äänimaailma oli sattumalta kuusisylinterisessä ahdetussa bensakoneessa :doubtful:
http://www.youtube.com/watch?v=ok9s8aEyv3w
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Uskoisin suurimman osan paikan päällä käyneistä kuitenkin jakavan mielipiteeni siitä, että radan varressa se meteli on erittäin olennainen osa tunnelmaa. Mitä uusien moottorien ääniin tulee, niin on selvää, että ahtaminen tulee ääniä vaimentamaan, ja sikäli huoli on jokseenkin olennainen. Jos päädytään Le Mans -dieselien äänimaailmaan, niin kyllähän kisoista silloin jotain puuttuu.
Uskoisin myös aika monen paikan päälle ilman korvatulppia erehtyneen olevan sitä mieltä, että hieman vähempikin riittäisi tunnelman luomiseen.

Muistanko väärin, vai kritisoitiinko näiden nykyisten korkealta kiertävien koneiden ininää alunperin?
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Vastaanpa jälkimmäiseen kysymykseen ensin. Yksi Max Mosleyn mainioista ehdotuksista oli hiljentää moottoreita, koska ne haittaavat selostuksen kuulemista.

Uskoisin suurimman osan paikan päällä käyneistä kuitenkin jakavan mielipiteeni siitä, että radan varressa se meteli on erittäin olennainen osa tunnelmaa. Mitä uusien moottorien ääniin tulee, niin on selvää, että ahtaminen tulee ääniä vaimentamaan, ja sikäli huoli on jokseenkin olennainen. Jos päädytään Le Mans -dieselien äänimaailmaan, niin kyllähän kisoista silloin jotain puuttuu.
Kyllä meteli kuuluu asiaan, mutta ei se ole vain se metelin kovuus. Kovempi ei ole välttämättä parempi

Tämähän on toki ihan totta. Kun Le Mansista oli kerran puhe, niin tämän vuoden autoista paras äänimaailma oli sattumalta kuusisylinterisessä ahdetussa bensakoneessa :doubtful:
http://www.youtube.com/watch?v=ok9s8aEyv3w
Hyvältä kuulostaa! Uudet ykköset voisivat minun puolestani kuulostaa tuolta.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Uskoisin myös aika monen paikan päälle ilman korvatulppia erehtyneen olevan sitä mieltä, että hieman vähempikin riittäisi tunnelman luomiseen.

Muistanko väärin, vai kritisoitiinko näiden nykyisten korkealta kiertävien koneiden ininää alunperin?
Ellei sitten tinnitus ole olennainen osa tunnelmaa :)

Muistaakseni kritisoitiin.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Nuo kiisselit ovat kaikkinensa todella vaisun kuuloisia, mikä oli pointtini. Kuvaruudussa piipahtava Michelin-rekka kuulostaa paremmalta kuin sitä seuraava Peugeot.

http://www.youtube.com/watch?v=DZYxASTvTrQ
Joop, mutta ei kai formuloihin oltu dieseleitä kaavalitukaan :p Ei toi Peugeot nyt niin pahalta kuullosta ei vaan irtoa tarpeeksi kierroksia koneesta. Hiljanenhan toi kyllä on. Sinänsä hyvä että noi dieselit on saatu myös kilpailukäyttöön kun se kumminkin tukee katuautokehitystä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ongelmah tässä on se että meteli laskee erittäin paljon oli kierroksia koneessa 12 000 tai 15 000 vapareihin nähden pelkästään turbon takia joka vaimentaa melua erittäin paljon.
Tämä on helposti ratkaistu...ainakin puoliks. Laitetaan turbo vain toiseen pakosarjaan!!! :D

:alppu:
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Kannattaisikohan kysyä INDYCArilta olisiko se halukas siirtämään kalenterinsa pois jenkkilästä? :D
Niin ja vaihtavat siis IndyCariin, joka vaihtaa ensi vuonna 4-6 sylinterisiin turboihin. :D En tiedä onko tämä uhkaus tehty tosissaan, mutta toivottavasti sitä ei ole ainakaan otettu tosissaan.
 
Ylös