oldez
Well-known member
- Liittynyt
- 14.3.2003
- Viestit
- 19491
Nojoo, mutta kyllähän Pirellit kuluvat merkittävästi enemmän kuin Bridgestonet.Oli sitä liukumista jo Bridgestonejen aikana.
Nojoo, mutta kyllähän Pirellit kuluvat merkittävästi enemmän kuin Bridgestonet.Oli sitä liukumista jo Bridgestonejen aikana.
Ongelmah tässä on se että meteli laskee erittäin paljon oli kierroksia koneessa 12 000 tai 15 000 vapareihin nähden pelkästään turbon takia joka vaimentaa melua erittäin paljon. Toinen ongelma on turbo itsessään, eli löytää turbo joka toimii joustavasti noinkin laajalla kierrosalueella, "vanhan ajan" on/off - aasinpotkuturbot tuskin tulevat kysymykseen.Tosta pitpassista ei saakaan kopsua, kun on suojattu jotenkin, mutta siis siinä puhutaan 18.000 kiekasta ja paikan päällä oleva yleisö tulee juuri sen takia, että saavat kuulla todellista moottorin ääntä eikä mitään 12.000 piperrystä...tiimit ovat V6:n kannalla, mutta haluavat 15.000 kiekkaa oli Autosportilla...aikamoinen soppa tässäkin on keitetty :ahem:
Viimeisen 30 vuoden aikana turbot ovat kehittyneet merkittävästi.Ongelmah tässä on se että meteli laskee erittäin paljon oli kierroksia koneessa 12 000 tai 15 000 vapareihin nähden pelkästään turbon takia joka vaimentaa melua erittäin paljon. Toinen ongelma on turbo itsessään, eli löytää turbo joka toimii joustavasti noinkin laajalla kierrosalueella, "vanhan ajan" on/off - aasinpotkuturbot tuskin tulevat kysymykseen.
Kyllä sellasia turboja löytyy jo, kuten esim. muuttuvageometrinen turbo.Toinen ongelma on turbo itsessään, eli löytää turbo joka toimii joustavasti noinkin laajalla kierrosalueella, "vanhan ajan" on/off - aasinpotkuturbot tuskin tulevat kysymykseen.
Kannattaisikohan kysyä INDYCArilta olisiko se halukas siirtämään kalenterinsa pois jenkkilästä?Kisajärkkärit näemmä vastustavat moottoriuudistusta, mutta ei kait se pointti ole toi 4-sylinterisyys (niin kuin Maikkari väittää), vaan moottorin ääni/kierrosluvut...
Seitsemäntoista F1-osakilpailun järjestäjät uhkasivat yhteisesti vaihtavansa formula ykköset IndyCariin, mikäli F1-autoihin tulisi nelisylinteriset moottorit...
Muutamassa kisassa katsojana olleena voin sanoa sen että paskinta noissa kisoissa oli juuri se hitonmoinen meteli. Ei toi laji kärsisi vaikka autot vähän hiljasempia olisikin. WRC-, NASCAR- ja Indy-autot kuulostavat ainakin minun korvaan paremmilta. Enkä usko että katsojat menevät kisoihin sen metelin vuoksi.Kannattaisikohan kysyä INDYCArilta olisiko se halukas siirtämään kalenterinsa pois jenkkilästä?
Voisi kisajärjestäjien ääni muuttua kellossa, jos F1-katsojat tekisivät joukkokanteen desibelirajat ylittävästä metelistä. Kierrosten laskemiselle on jo ihan terveydellisetkin perusteet.
Silloin, kun minä seuraamistani aloittelin ja vielä kun Kekekin voitti mestaruuden Cosworthit kiersivät nippa nappa yli 10000 rundia. Hyvin kelpasi!Muutamassa kisassa katsojana olleena voin sanoa sen että paskinta noissa kisoissa oli juuri se hitonmoinen meteli. Ei toi laji kärsisi vaikka autot vähän hiljasempia olisikin. WRC-, NASCAR- ja Indy-autot kuulostavat ainakin minun korvaan paremmilta. Enkä usko että katsojat menevät kisoihin sen metelin vuoksi.
IndyCarienkin huippukierrokset taitavat olla lähempänä kymppitonnia kuin kahtakymppiä? Koko moottorikeskustelu äänien osalta on typerä. Ainakin kaksi seikkaa häiritsee mua:Silloin, kun minä seuraamistani aloittelin ja vielä kun Kekekin voitti mestaruuden Cosworthit kiersivät nippa nappa yli 10000 rundia. Hyvin kelpasi!
Vastaanpa jälkimmäiseen kysymykseen ensin. Yksi Max Mosleyn mainioista ehdotuksista oli hiljentää moottoreita, koska ne haittaavat selostuksen kuulemista.2) Minkä takia siitä moottorista pitää lähteä hirveä möly? Olikos se nyt joku Audin pomo, jota Eurosportin selostaja lainasi jossain Le Mans -lähetyksessä, joka sanoi että kaikki ääni on hukkaan heitettyä energiaa. Se mies puhui asiaa.
Tämähän on toki ihan totta. Kun Le Mansista oli kerran puhe, niin tämän vuoden autoista paras äänimaailma oli sattumalta kuusisylinterisessä ahdetussa bensakoneessa :doubtful:1) Miten uusien koneiden ääniä voidaan haukkua, kun kukaan ei ole kuullut niitä? Kuten WebSlave kirjoitti, edellisen kerran kun turboja käytettiin liikuttiin samoissa koneen kokoluokissa, eikä kai niissä äänissä mitään valittamista ole.
Uskoisin myös aika monen paikan päälle ilman korvatulppia erehtyneen olevan sitä mieltä, että hieman vähempikin riittäisi tunnelman luomiseen.Uskoisin suurimman osan paikan päällä käyneistä kuitenkin jakavan mielipiteeni siitä, että radan varressa se meteli on erittäin olennainen osa tunnelmaa. Mitä uusien moottorien ääniin tulee, niin on selvää, että ahtaminen tulee ääniä vaimentamaan, ja sikäli huoli on jokseenkin olennainen. Jos päädytään Le Mans -dieselien äänimaailmaan, niin kyllähän kisoista silloin jotain puuttuu.
Kyllä meteli kuuluu asiaan, mutta ei se ole vain se metelin kovuus. Kovempi ei ole välttämättä parempiVastaanpa jälkimmäiseen kysymykseen ensin. Yksi Max Mosleyn mainioista ehdotuksista oli hiljentää moottoreita, koska ne haittaavat selostuksen kuulemista.
Uskoisin suurimman osan paikan päällä käyneistä kuitenkin jakavan mielipiteeni siitä, että radan varressa se meteli on erittäin olennainen osa tunnelmaa. Mitä uusien moottorien ääniin tulee, niin on selvää, että ahtaminen tulee ääniä vaimentamaan, ja sikäli huoli on jokseenkin olennainen. Jos päädytään Le Mans -dieselien äänimaailmaan, niin kyllähän kisoista silloin jotain puuttuu.
Hyvältä kuulostaa! Uudet ykköset voisivat minun puolestani kuulostaa tuolta.Tämähän on toki ihan totta. Kun Le Mansista oli kerran puhe, niin tämän vuoden autoista paras äänimaailma oli sattumalta kuusisylinterisessä ahdetussa bensakoneessa :doubtful:
http://www.youtube.com/watch?v=ok9s8aEyv3w
Nuo kiisselit ovat kaikkinensa todella vaisun kuuloisia, mikä oli pointtini. Kuvaruudussa piipahtava Michelin-rekka kuulostaa paremmalta kuin sitä seuraava Peugeot.Kyllä meteli kuuluu asiaan, mutta ei se ole vain se metelin kovuus. Kovempi ei ole välttämättä parempi
Ellei sitten tinnitus ole olennainen osa tunnelmaaUskoisin myös aika monen paikan päälle ilman korvatulppia erehtyneen olevan sitä mieltä, että hieman vähempikin riittäisi tunnelman luomiseen.
Muistanko väärin, vai kritisoitiinko näiden nykyisten korkealta kiertävien koneiden ininää alunperin?
Joop, mutta ei kai formuloihin oltu dieseleitä kaavalitukaan Ei toi Peugeot nyt niin pahalta kuullosta ei vaan irtoa tarpeeksi kierroksia koneesta. Hiljanenhan toi kyllä on. Sinänsä hyvä että noi dieselit on saatu myös kilpailukäyttöön kun se kumminkin tukee katuautokehitystä.Nuo kiisselit ovat kaikkinensa todella vaisun kuuloisia, mikä oli pointtini. Kuvaruudussa piipahtava Michelin-rekka kuulostaa paremmalta kuin sitä seuraava Peugeot.
http://www.youtube.com/watch?v=DZYxASTvTrQ
Tämähän kuullostaa paremmalta kuin nyky ykköset!!Tämähän on toki ihan totta. Kun Le Mansista oli kerran puhe, niin tämän vuoden autoista paras äänimaailma oli sattumalta kuusisylinterisessä ahdetussa bensakoneessa :doubtful:
http://www.youtube.com/watch?v=ok9s8aEyv3w
Tämä on helposti ratkaistu...ainakin puoliks. Laitetaan turbo vain toiseen pakosarjaan!!!Ongelmah tässä on se että meteli laskee erittäin paljon oli kierroksia koneessa 12 000 tai 15 000 vapareihin nähden pelkästään turbon takia joka vaimentaa melua erittäin paljon.
Tai sitten pakoputken päät muotoillaan tuottamaan mahdollisimman paljon melua.Tämä on helposti ratkaistu...ainakin puoliks. Laitetaan turbo vain toiseen pakosarjaan!!!
:alppu:
Käsittääkseni kaksilitrainen rivimoottori.Tämähän kuullostaa paremmalta kuin nyky ykköset!!
Minkäslainen V6 turbo tässä Astonissa oli? Iskutilavuus ja kierrokset siis...
Niin ja vaihtavat siis IndyCariin, joka vaihtaa ensi vuonna 4-6 sylinterisiin turboihin. En tiedä onko tämä uhkaus tehty tosissaan, mutta toivottavasti sitä ei ole ainakaan otettu tosissaan.Kannattaisikohan kysyä INDYCArilta olisiko se halukas siirtämään kalenterinsa pois jenkkilästä?