Formula 1:n tekniikka ja sen suunnittelu

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Sääntöjä julki:
The rules also define the new 1.6-litre V6 engines which will be introduced. These will be limited to 15,000rpm, down from 18,000 today.

They will retain the same 90-degree V-angle, and be restricted to a maximum fuel flow of 100kg/h.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2011/07/1363364/huima-f1-saanto-vahvistettiin-varikolla-ajettava-ilman-bensaa

"Uusissa säännöissä on mukana myös se, että kuljettajan on pystyttävä käynnistämään autonsa ilman ulkopuolista apua, auton minimipainon nostaminen 660 kiloon nykyisestä 640 kiloon ja eteenpäin vievien vaihteiden lukumäärän nostaminen seitsemästä kahdeksaan. Kauden aikana käytettävät vaihdevälitykset pitää ilmoittaa FIA:lle ennen avausosakilpailua eikä niitä saa sen jälkeen muuttaa, paitsi kaudella 2014, jolloin kauden aikana sallitaan yksi muutoskerta välityksiin."

Mielenkiintoista tämä. 8 vaihdetta, mitä iloa siitä on? Käyttäisivät vaihteita sen mukaan kuin haluavat.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Eivät sitten moottorin minimipainoa yhtään alemmaksi saaneet.:rolleyes: Nykyiset motit painaa siinä 90-100 kilon välillä ja tuhnu V6:set pitäis painaa 155 kg.
 

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
519
KERS pitäisi poistaa samalla kun ne uudet moottorit tulee. KERSsistä ei ole ikinä ollut mitään hyötyä, pelkkä rahareikä joka on vain haitannut kilpailua.

Sainpa sanottua, nyt voi taas hengittää;)
Itse olen täysin päinvastaisella kannalla. KERS on hyvä juttu, kunhan kaikki energia- ja tehorajoitukset unohdettaisiin.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Eivät sitten moottorin minimipainoa yhtään alemmaksi saaneet.:rolleyes: Nykyiset motit painaa siinä 90-100 kilon välillä ja tuhnu V6:set pitäis painaa 155 kg.
Tuohon tulee mukaan kaikki energiankeräimet (lisää lyhenteitä, näytti olevan jotain MGUKkeja ja ties mitä) ja "Kerssit". Lisäksi jos nyt oikein luin, niin joitakin materiaaleja taidettiin kieltää vielä. Joten ihan ymmärrettävä.

edit: FIAn sivuillahan nuo ovat siis kokonaisuutena. En mihinkään maikkarin "BENSA HÄVIÄÄ VARIKOLLA!" -juttuihin luottaisi. http://www.fia.com/en-GB/sport/regulations/Pages/FIAFormulaOneWorldChampionship.aspx
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2011/07/1363364/huima-f1-saanto-vahvistettiin-varikolla-ajettava-ilman-bensaa

"Uusissa säännöissä on mukana myös se, että kuljettajan on pystyttävä käynnistämään autonsa ilman ulkopuolista apua, auton minimipainon nostaminen 660 kiloon nykyisestä 640 kiloon ja eteenpäin vievien vaihteiden lukumäärän nostaminen seitsemästä kahdeksaan. Kauden aikana käytettävät vaihdevälitykset pitää ilmoittaa FIA:lle ennen avausosakilpailua eikä niitä saa sen jälkeen muuttaa, paitsi kaudella 2014, jolloin kauden aikana sallitaan yksi muutoskerta välityksiin."

Mielenkiintoista tämä. 8 vaihdetta, mitä iloa siitä on? Käyttäisivät vaihteita sen mukaan kuin haluavat.
Varmaan siksi kierrokset pysyisivät helpommin tehoalueella.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Eivät sitten moottorin minimipainoa yhtään alemmaksi saaneet.:rolleyes: Nykyiset motit painaa siinä 90-100 kilon välillä ja tuhnu V6:set pitäis painaa 155 kg.
Kyseessä ei ole moottorin (engine) vaan koko "voimayksikön" (power unit) massa. Power unit taas on määritelty säännöissä näin:

"The internal combustion engine, complete with its ancillaries, any energy recovery system and all actuation systems necessary to make them function at all times."

Eergy recovery systemin (ERS) osia ovat Motor Generator Unit - Kinetic (MGUK), Motor Generator Unit - Heat (MGUH) ja Energy Store (ES), joille löytyy tällaiset määritelmät:

"The Kinetic Motor Generator Unit is the electrical machine mechanically linked to the drive train as part of the ERS."

"The Heat Motor Generator Unit is the electrical machine linked to the exhaust turbine of a pressure charging system as part of the ERS."

"The part of ERS that stores energy, including its safety control electronics and a minimal housing."

Eli 150kg on minimipaino moottorille apulaitteineen, sähkökoneelle ja akuille ynnä näihin liittyvälle aktuaattoreille, kontrollereille jne.
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
Varmaan siksi kierrokset pysyisivät helpommin tehoalueella.

Itse olisin vähentänyt vaihteiden määrää viiteen tai kuuten. Näin valmistajat olisivat joutuneet miettimään miten saada laajenpi väätöalue ahdettuun moottoriin. Tätä teknologiaa olisi sitten voinut käyttää hyväksi suoraan siviili liikenteessä. Tietty muutamaa muutakin osa-aluetta sais ruukata uudessa moottorisäännössä, mutta onneksi se ei ole minun päänvaiva.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Ihmettelin jo aiemmin, kun ei ole ollut julkisuudessa puhetta, että mitäköhän tapahtui näille suuremmille rungon muutoksille? Nyt muutokset taitaa jäädä keulaan (vain onko sekään tuolla (vielä) säännöissä?).

http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/motorsport/formula_one/9307861.stm

^ Joulukuulta 2010, jolloin toki moottoritkin olivat vielä tulossa 2013.
Tuolta ainakin jotain infoa kaudelle 2014:

http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/A0425C3A0A7D69C0C12578D3002EBECA/$FILE/2014_F1_TECHNICAL_REGULATIONS_-_Published_on_20.07.pdf

En ole vielä kerinnyt lukemaan, mutta ehdotonta parhautta etusiiven kaventaminen 1800mm --> 1650mm:iin. :thumbup:
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Johan linkki oli ylempänä, olen laiska enkä toiseksi varmaan tarpeeksi hyvin ymmärrä jargonia, mutta nopealla vilkaisulla bodywork-kohdassa ei paljon pinkkiä ollut (todellakin näyttää copy-pastelta 2011 säännöistä lisättynä uusilla kohdilla).
 
Viimeksi muokattu:
Ylös