WRC: Ruotsi 2010

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Tekisikö joku vielä listan missä näkyis paljon Bosse jäi pohjista milläkin EK:lla, vois olla mielenkiintoinen?
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Hirvonen ajoi kyllä komeasti. Varma ja nopea. Toisaalta jos tosissaan meinaa Loebin kanssa vääntää mestaruudesta, niin lumella ja soralla on pakko näyttää Sitikoille perävaloja. Erittäin hieno ja kypsä suoritus joka lupaa tiukkaa mm-taisoa.

Loeb yritti roikkua Mikon kyydissä mutta tällä kertaa ei siihen vauhtiin ollut asiaa. Soralla saattaa osat kääntyä. Keräsi kuitenkin varmat pisteet kotiin.

Sordo ja Latvala ajoivat molemmat ihan hienosti. Sordo oikeastaan yllätti vauhdillaan. Kehittynyt hurjasti. Latvala ajoi taktisesti fiksun rallin eikä lähtenyt väkisin riehumaan kärkimiesten kyytiin. Kiristi tahtia rallin edetessä ja tuloksena podiumpaikka. Hyvä aloitus kaudelle.

Ogier oli best of the rest. Ajoi tasaisesti siinä kärkiryppään takana. Grönholm näytti että vauhtia löytyy edelleen. Olisi varmasti käynyt hyvän väännön Ogierin kanssa jollei olisi tullut ongelmia.

Solbergin veljekset oli hienoinen pettymys. Henning ajeli tasollaan, mutta Petter ei. Tai sitten se taso on vaan paljon alempana kuin olen luullut. Olisi ehdottomasti pitänyt pystyä haastamaan Ogier/Grönholm pätkäajoissa.

Kisaturistit Wilson, Räikkönen ja Al Qassimi ajelivat siinä omaan rauhalliseen tahtiinsa. Wilsonilta ihan ok-ralli, parilla ek:lla ihan hyvää kyytiä mutta kyllä sitä vauhtia pitäisi jostain löytyä lisää. Kyllä ne opettelut nyt on takana ja tulosta täytyisi tulla. Kimi vieraili penkoissa vähän turhan usein. Vauhti oli epätasaista, mutta ilman lapiohommia olisi S2000-jannut sentään jääneet taakse ja pistetili auennut. Pari hyvää pätkäaikaa antaa kuitenkin viitteitä paremmasta. Öljysheikki ei ollut ihan elementissään, ja ei siitä sen enempää.

Kuka hommaisi PeeGeelle kunnon auton?!??!?:confused:
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Voisivat vähän panostaa noihin kamerakulmiin. En ole koskaan ymmärtänyt tätä in-car kameraa. 10% kuva-alasta hyödyllisessä käytössä. Vai pääseekö tuossa takakontissa matkustaessa jotenkin tunnelmaan, enkä vaan ymmärrä? Ei näy mitään, ei edes mitä kuskit tekee. Paras kuvakulma olisi sillainen josta näkyy hyvin eteen, ja vähän miten ratti pyörii. Kartturin olemassaolon todisteeksi riittä nuottien luku, eli sekään ei ole kiinnostava kulma jossa kuvataan kuskien pärstiä, kuin korkeintaan vasta ojaan liukuessa.
 
Viimeksi muokattu:

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
- Dani on parantanut valtavasti ja nyt hänen voittamisensa on vaikeaa sorallakin. Asvaltilla hän on tietysti minua nopeampi. Meidän välillä käydään kova taistelu, Latvala povasi. (MTV3)

Melkoisia kommentteja Latvalalta. :doubtful:
Voitaisiin kutsua realismiksikin....ja "realismi on rumaa!"

Oli suomalaisille privaateille raskas kisa. Ketomäki - Arolainen - Laivola - Hytonen - Pastila - viidelle keskeytys. Vain merkkisarjatrio ja 'mustat kittiläläiset' maaliin.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Kovasti jäin kaipaamaan niitä Petterin perinteisiä selityksiä siitä, missä päin autoa oli tällä kertaa vikaa kun ei pysynyt kärjen kyydissä mukana. On vissiin norskiltakin selitykset lopussa kun ei tämän parempaan selostukseen tällä kertaa pystynyt:

- En saanut autoa sellaiseksi kuin haluaisin, enkä ymmärrä miksi, Solberg ihmetteli.
Ennen Citikan purkamista atomeiksi kannattaa varmaan tsekata ensin, olisiko itse kuskista mennyt parasta ennen -päiväys umpeen.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ei ole Petteri enää sen jälkeen pärjänny, kun säätövinkit Mäkiseltä loppui.
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Grönholmillahan oli ajohommia vain täksi kisaksi, ainakin alustavasti. Saa nähdä mitä jatkossa.
En usko Grönholmin kieltäytyvän, jos esimerkiksi M-Sport tarjoaa autoa Jyväskylään. Kyse on lähinnä siitä, että miten paljon M-Sportilla halutaan kuljettajien maailmanmestaruutta. Jos halutaan, niin silloin käytetään kaikki keinot. Grönholmin ottaminen mukaan pariin valikoituun ralliin voisi olla yksi keinoista.

Ranskiksella on oma aseenkantaja joka kerää kakkostilat asvaltilta ja sotkee sorallakin parhaimmillaan kärjen tuntumassa, eli Mikko taistellee tuulimyllyjä vastaan ihan yksinään tänäkin vuonna.
Tuohan on ollut Fordin ongelma alkaen Grönholmin ajoista. Sekä Grönholm että HIrvonen olisivat ainakin teoriassa kumpikin voittaneet yhden mestaruuden Fordilla, jos he olisivat saaneet tallin kakkoskuskilta saman verran apua kuin Loeb on saanut kyseisinä kausina omalta kakkoskuskiltaan.

Tietysti typerää jossittelua ja Loeb on jokaisen mestaruutensa ansainnut, mutta kertoo kuitenkin sen, miten tärkeä rooli kakkoskuljettajilla on mestaruuskamppailussa. Loebin ei tarvitse tapella jokaisessa sora/lumikisassa voitosta, hän voi jättää riskit ottamatta ja tyytyä kakkossijaan silloin kun vauhti ei riitä (kuten nyt Ruotsissa), koska hän voi laskea kestopäällystekisoissa Sordon varaan. Hirvosen on yritettävä soralla voittoja silloinkin kun Loebilla kulkee paremmin.
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Eiköhän se viime kaudellakin aika monta kertaa nähty, mitä siitä voi seurata, jos Latvala ajaa täysillä. Ihan hyvä kerätä kokemusta ja varmuutta kakkoskuskina ilman paineita.
Latvala on kuitenkin voittanut Ruotsin rallin, eikä vain muiden keskeytysten vuoksi, vaan olemalla nopein.
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
915
Takana erittäin rapsakka Ruotsin ralli.
Hirvonen ajoi erittäin komeesti ja osoitti taitonsa nousseen uudelle tasolle.
Täytyy todella toivoa, että meno jatkuu samanlaisena koko vuoden!
Latvalakin ajoi varmemmin kuin viime vuonna kertaakaan ja Sordokin alkaa kiukutteleen, joten eiköhän tästä hyvät skabat saada tälle vuodelle.

Piristävää oli myös S2000sella tehty pohja-aika ja PG Anderssonin ajo kokonaisuudessaan. Ei se Ford ole pakosti vielä ole nopein S2000nen, vaikka sillä Monte voitettiin. Bossekin osoitti taitojen olevan tallella, vaikka paras isku onkin vielä hakusessa. Ei toi niin helppoo ole ja se oli hienoa, että Bossekin sen myönsi.

Kimin ajamisessa oli välillä hyviä väläytyksiä, joita ilman toi homma ei näyttäs yhtään niin hyvältä. Itse odottelin hieman enemmän, mutta katsellaan mitä seuraavat kuukaudet tuo tullessaan.

Kisan suurin pettymys oli kyllä Petter, poika ajoi hitaampaa kuin veljensä ja se ei todellakaan ole naurun paikka. Kyllä Bossen vauhtiin olis pitänyt pystyä ilman selittelyä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Latvala on kuitenkin voittanut Ruotsin rallin, eikä vain muiden keskeytysten vuoksi, vaan olemalla nopein.
Huono kuski tallin kannalta sellainen joka voittaa yhden kisan ja keskeyttää kaks. Parempi olla kolme kertaa neljäs. Kuski varmasti mieluummin itse voittaisi yhden vaikka se tarkoittaisi kahden keskeytystä.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
Huono kuski tallin kannalta sellainen joka voittaa yhden kisan ja keskeyttää kaks. Parempi olla kolme kertaa neljäs. Kuski varmasti mieluummin itse voittaisi yhden vaikka se tarkoittaisi kahden keskeytystä.
Varsinkin jos käy vielä niin, että se kuski voittamassaan kisassa "syö" tärkeitä pisteitä tallikaveriltaan. En muista onko noin käynyt, mutta niinkun periatteessa.
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Huono kuski tallin kannalta sellainen joka voittaa yhden kisan ja keskeyttää kaks. Parempi olla kolme kertaa neljäs. Kuski varmasti mieluummin itse voittaisi yhden vaikka se tarkoittaisi kahden keskeytystä.
Kyse oli lähinnä Hirvosen mestaruushaaveista ja siitä mikä niiden kannalta olisi ollut parasta. JM:n kakkossija olisi auttanut, kolmossija Loebin takana on yhdentekevä - käytännössä sama kuin keskeytys.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kyse oli lähinnä Hirvosen mestaruushaaveista ja mikä niiden kannalta olisi parasta. JM:n kakkossija olisi auttanut, kolmossija Loebin takana on yhdentekevä - käytännössä sama kuin keskeytys.
Parempi näin päin kuin Latvala Hirvosen edellä - niinkuin viime vuonna. Vaikkei niitten kolmos ja nelossijojen ajaminen seksikkäältä vaikuta, niitä luotettavasti napsimalla saa paljon pisteitä. Sitten kun vauhtia tulee lisää - ilman riskejä - tuloksetkin paranevat.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Varsinkin jos käy vielä niin, että se kuski voittamassaan kisassa "syö" tärkeitä pisteitä tallikaveriltaan. En muista onko noin käynyt, mutta niinkun periatteessa.
Molemmissa Latvalan WRC-voitoissa Mikko oli toinen. Jos Sardiniassa olisi viime kaudella taktikoitu, Hirvonen olisi mestari.
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Parempi näin päin kuin Latvala Hirvosen edellä - niinkuin viime vuonna.
No muuta ei ole kukaan väittänyt. Ainoastaan, että a) Latvalan kakkossija Hirvosen takana olisi ollut Hirvosen mestaruusjahdin kannalta paras ja b) Latvalan vauhti olisi etukäteen ottaen riittänyt Loebin edelle Ruotsissa todennäköisemmin kuin suurimmassa osassa muita ralleja. Ed: joka ei tarkoita, että se olisi ollut todennäköistä tai muutakaan sen suuntaista.

Pitääkö näin yksinkertaisesta asiasta lässyttää vielä lisää?
 
Viimeksi muokattu:
Ylös