Onhan ykkösissä ennen ohitettu vaikka olikin erilaisia autoja.
Sitten opittiin ymmärtämään aerodynamiikkaa ja mekaaniset viat opittiin kitkemään lähes tyystin. Jarrut ja renkaat eivät enää kuluneet laskien suorituskykyä. Perimmäinen ongelma on tiimien, suunnittelijoiden ja alihankkijoiden ammattitaito. Sitä on hankala suitsia säännöillä.
Ihan niin kuin vaihtoehdot olisivat yksityyppiluokka, ei ohituksia tai sitten säädettävä takasiipi.
Jos suunnittelijoiden luovuutta ei kahlita, he tekevät oman tiimin kannalta hyviä autoja, eivät takanatulevien. Ainut tehokas tapa kahlita on lopulta standardiosat.
Kuten aikaisemmin jossain kirjoitin, säädettävä takasiipi on minustakin keinotekoisen tuntuinen ratkaisu. Mutta se on ratkaisu joka takuuvarmasti toimii (toisin kuin erilaiset sääntökokeilut, joiden vaikutus on ollut olematon), ja jonka vaikutus on säädettävissä. Siinä on kaksi ominaisuutta jotka on joillain toisilla tavoilla hankala saavuttaa.
Kolmas vaihtoehto ei suinkaan ole "ei ohituksia". Nähdäänhän niitä nykyisinkin, viime kaudella jopa ennätysmäärä pariin vuosikymmeneen. Niitä vain halutaan nähdä lisää.