Sääntömuutokset 2011

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Eiköhän se nyt ole melko helppo erottaa, mikä on siiven ansiota ja mikä ei, kun radalla tulee olemaan vain yksi suora, jossa siipeä saa käyttää. Samoin se, missä kohdin suoraa siiven saa käyttöön, määritetään ratakohtaisesti. Joillakin radoilla ohittaminen on viime aikoina ollut täysin mahdotonta ilman todella selkeää nopeuseroa, ja toisin kuin noilla sääntömuutoksilla, on tällä siivellä todellinen mahdollisuus saada asiaan muutos.

Edit: jos nyt lisään vielä sen, että push-to-passit ja muut vastaavat systeemit ovat ihan yhtä tyhjän kanssa, koska edellä ajavalla on aina mahdollisuus kontrata. Siiven kanssa tätä mahdollisuutta ei ole ja sen voisi mieltää lisäykseksi imusta saatavaan hyötyyn.
Lähinnä tarkoitin sitä että niitä ohituksia voisi tulla ilman tuota siipeäkin. Ei se ohittamisen vaikeus ole johtunut säädettävän takasiiven puutteesta vaan ihan jostain muusta. Sama kuin lääkärikunta tuntuu ajattelevan että kipu johtuu kipulääkkeen puutteesta tai masennus masennuslääkkeen puutostilastasta. Ymmärrän sen että ohituksia halutaan lisätä, mutta pitäisi ajatella mistä ohitusten puute johtuu ja korjata se ongelma sen sijaan että keksittäisiin miten ohituksia saadaan lisää.

Minun näkemykseni mukaan ohittamisen vaikeus johtuu siitä ettei edellä olevaa autoa pysty seurata tarpeeksi lähellä mutkissa, jolloin ohituspaikan saaminen suoralla on lähes mahdotonta, koska imuun ei päästä. Tätä ongelmaa ei olla vielä tarpeeksi radikaalisti yritetty korjata. Toki nostettu takasiipi, laskettu säädettävä etusiipi ja pienempi diffuusori olivat askel oikeaan suuntaan, mutta tupladiffuusori ja f-putki onnistuivat sotkemaan nämä kuviot ja nyt säädettävä etusiipikin on poistunut.

Yksi syy sille miksi tarpeeksi radikaaleja toimenpiteitä ei ole tehty on siinä että jostain syystä FIA kauhistuu jo pelkästään siitä että joku mainitsee sanan maaefekti. Standardoitu maaefektipohja tuntuu toimivan ainakin GP2-luokassa niin miksei ykkösissäkin. Ei se innovointi ykkösissä lakannut vaikka autoja on ajettu samaan muottiin jo vuosia.

Push-to-pass-napin käyttöä pitäisikin pystyä rajoittamaan esim. 10 kertaa per kisa. Nykyisellään KERS ei tarjoa kuin lisähevosvoimia eikä realistista mahdollisuutta ohittaa.

Tällä hetkellä takasiiven antama 15km/h antama etu kuulostaa aika ylivoimaiselta. Vaikka takana tuleva olisikin nopeampi niin kyllä edessä olevalle pitää antaa mahdollisuus puolustaa omaa sijoitustaan. Se kumminkin kuuluu autourheiluun. Ei ohittamisen tulisi kuitenkaan olla itsestäänselvyys. Muutenhan autot voisivat ajaa vapaasti 60 kierrosta radalla ja katsoa kenellä on nopein loppuaika. No kuukauden päästä näkee millaiseksi eduksi tuo takasiipimuodostuu.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ok Bobakki, taidan uskoa...
Se on kyllä totta, että jos siipi olis käytössä koko kierroksen, niin sittenhän siitä sais etua myös mahdollisen heti alkuun tapahtuvan ohituksen jälkeenkin.

No toivottavasti kokeilevat ainakin useampaa siipipaikkaa (hot wings?) per kierros....
Nicon mainitsemasssa napissa ajamisessa piilee iso riski, mikäli ohitus menee tiukalle jotkut saattavat ottaa riskin ja ajaa nappi pohjassa liian pitkään ja tällöin siipi ei kerkeä palautumaan jarrutuksen alkaessa...
Niin ja miten tämä oikeasti eroaa siitä, että jätetään vaan jarrutus myöhäseks? Totta kai auki olevalla siivellä mennään kenties enemmän pellolle, mutta periaate on sama. Jos ohituksen ottaa riskillä, se voi mennä pitkäks...

Vikatilanteet on toki sitten asia erikseen, mutta niitä voi sattua ilman siipeäkin. Nyt tietenkin mahdollisuus vikatilanteeseen on suurempi, mutta tässäkin periaate on sama. Racing is racing...

On muuten helppo huudella täältä. :D
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Sekunnin ero mitataan tätä suoraa edeltävän mutkan jarrutusalueella. Mittauspiste tulee näkymään kahtena viivana radassa. Viivojen väli kuvastaa sekunnin eroa, joten katsojat näkevät suoraan saako takanatulija käyttää siipeä suoralla.
Kiitos lisätiedoista. Alkaa selkiään siis. :) Mullekin! :doubtful:

Kun ero mitataan jarrutusalueella, niin periaatteessa riittävän lähelle voi päästä "väkisin" jättämällä jarrutuksen vähän myöhäsemmäks. Mutka voi mennä pitkäks, mutta pääsee ainakin kokeilemaan siipeä... No eiköhän tämäkin kisojen alettua selkiä sitten...

Hienoa, että merkkaavat noi rataan. Kerrankin jotain apuja katsojille, niille jotka eivät jaksa perehtyä diiteileihin...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kun ero mitataan jarrutusalueella, niin periaatteessa riittävän lähelle voi päästä "väkisin" jättämällä jarrutuksen vähän myöhäsemmäks. Mutka voi mennä pitkäks, mutta pääsee ainakin kokeilemaan siipeä... No eiköhän tämäkin kisojen alettua selkiä sitten...
Mietin samaa. Noin Autosportiin oli kirjoitettu, mutta mitä se käytännössä tarkoittaa jää nähtäväksi.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ei se ohittamisen vaikeus ole johtunut säädettävän takasiiven puutteesta vaan ihan jostain muusta. Sama kuin lääkärikunta tuntuu ajattelevan että kipu johtuu kipulääkkeen puutteesta tai masennus masennuslääkkeen puutostilastasta. Ymmärrän sen että ohituksia halutaan lisätä, mutta pitäisi ajatella mistä ohitusten puute johtuu ja korjata se ongelma sen sijaan että keksittäisiin miten ohituksia saadaan lisää.

Minun näkemykseni mukaan ohittamisen vaikeus johtuu siitä ettei edellä olevaa autoa pysty seurata tarpeeksi lähellä mutkissa, jolloin ohituspaikan saaminen suoralla on lähes mahdotonta, koska imuun ei päästä. Tätä ongelmaa ei olla vielä tarpeeksi radikaalisti yritetty korjata.
Perimmäisestä ongelmasta valitsee varmaan jonkun sortin konsensus, mutta edes F1-suunnittelijat eivät ole yksimielisiä siitä, että ehdottamasi maaefektipohja on oikea ratkaisu. Esim. Frank Dernie pitää tuota suuntaa täysin vääränä. GP2:een vertailu on sikäli hankalaa, että yksityyppiluokassa ei ole insinöörijoukkoa viemässä sääntötulkintoja niiden rajoille. Se kun paitsi muuttaa jättövirtausta ajatellusta, yleensä myös tekee autoista hermostuneempia likaisessa ilmassa.

Ongelman ytimen löytäminen ja sääntöjen muuttaminen olisi toki paras ratkaisu, mutta sääntökonseptin muuttaminen vuosittain kunnes oikea paketti löytyy ei sekään ole kovin järkevää. Säädettävällä siivellä pyritään ratkaisemaan hyvinkin monimutkainen ongelma vähän yksinkertaisemmin kunnes lopullisista keinoista saavutetaan yhteisymmärrys.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
FIA on täsmentänyt käytännön toteutusta. "Ohitusalue" tulee olemaan ennalta valitun suoran viimeiset 600 metriä. Alueen alku merkitään radan poikki menevällä viivalla katsojien helpotukseksi.

Sekunnin ero mitataan tätä suoraa edeltävän mutkan jarrutusalueella. Mittauspiste tulee näkymään kahtena viivana radassa. Viivojen väli kuvastaa sekunnin eroa, joten katsojat näkevät suoraan saako takanatulija käyttää siipeä suoralla.

Kääntyvän siiven tuoma nopeusetu ohitussuoran päässä arvioidaan simulaatioiden perusteella olevan 10-12 km/h.

Tuo 600 m on alustavasti määritetty neljään ensimmäiseen kisaan, jonka jälkeen matkaa voidaan tarkistaa (tarvittaessa varmaan nopeamminkin). Muilla neljästä ensimmäisestä radasta ohitussuoraksi on määrätty lähtösuora, Shangaissa kuitenkin pisin, eli takasuora.

Autosport
Hieman epäolennainen kysymys, mutta kysynpä kuitenkin kun tuli mieleen: merkataanko nuo viivat fyysisesti rataan vai tuleeko se vain grafiikkana tv-lähetykseen?

Olen edelleen sitä mieltä, että typerä ja vaarallinen sääntäuudistus. Vaikka mitään onnettomuuksia ei tulisikaan, niin ohittamisesta tulee liian helppoa, koska ohitettava on aseeton tuollaista nopeuseroa vastaan.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Vaikka mitään onnettomuuksia ei tulisikaan, niin ohittamisesta tulee liian helppoa, koska ohitettava on aseeton tuollaista nopeuseroa vastaan.
Sit kannattaa varmaan ajaa kovempaa. Mikä ikävä kyllä tekee heikolla autolla voittamisesta epätodennäköisempää. Mut Alonsollahan useimmiten on nopeempi auto perässään, että hänen edukseen se tuskin kääntyy vaikka Petrovista ei päässytkään ohi.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
...ohittamisesta tulee liian helppoa, koska ohitettava on aseeton tuollaista nopeuseroa vastaan.
Silti Kubica totesi, ettei siitä mitään iloa ollut...
Aikaa ohittamiseen ei kuitenkaan ihan kauheesti ole jos tuota saa käyttää vain suoran päässä. Viimeset sata metriä menee vähintään jarrutukseen kuitenkin, eli puolen kilsan matkalla (noin kuus sekkaa 300 kmh nopeudella) pitää pongasta ohi tai vähintään rinnalle siiven avulla. Varmaan siis idea tuolla rajoituksella on just se, että ohituksia ei ainakaan ihan liikaa tulisi... Tiedä häntä, mutta varmaan tämä nähdään sitten kisoissa...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Se 10 km/h on loppujen lopuksi melko mitätön nopeusero, imussa saadaan itse asiassa aikaan ihan vastaava. Tämä tulee toki siihen päälle, mutta vain muutaman sadan metrin ajaksi. Noin äkkiseltään tuo kuulostaa suht oikealta arvolta tasaväkisyyden säilyttämiseksi.

Vähän ehkä kaipaisin mielikuvitusta tuohon, missä siipeä saa käyttää. Tilkedromeilla voi olla hölmöä laittaa se paikka pisimmän suoran päähän, niissä kohdin kun voi yleensä muutenkin ohittaa ja sellaiseen paikkaan siivestä voi todella saada turhan suuren edun. Sitä vastoin sillä voisi saada aikaan toisen ohituspaikan johonkin hitusen vinkeämpään kohtaan rataa.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Mikäli Red Bullit ovat edelleen hitaahkoja suorilla mutta nopeimpia mutkissa, niin tämä siipisääntöhän kääntyy heidän edukseen. Jos he ovat jotain autoa perässä, niin he saavat mutkaosuuksilla auton kiinni, ja voivat sitten käyttää käännettyä siipeä suoralla. Toisaalta, heidän pitäisi päästä karkuun muita niin, että nämä "muut" eivät ole enää sen kriittisen mutkan alkaessa sekunnin päässä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hieman epäolennainen kysymys, mutta kysynpä kuitenkin kun tuli mieleen: merkataanko nuo viivat fyysisesti rataan vai tuleeko se vain grafiikkana tv-lähetykseen?
"Lines will be painted on the track" luki siellä linkittämässäni jutussa. Mikä on ihan loogista, koska katsojia on paikan päälläkin.
Olen edelleen sitä mieltä, että typerä ja vaarallinen sääntäuudistus. Vaikka mitään onnettomuuksia ei tulisikaan, niin ohittamisesta tulee liian helppoa, koska ohitettava on aseeton tuollaista nopeuseroa vastaan.
Ohittamisen helppoutta on helppo säädellä sallittavan käyttömatkan pituutta säätelemällä. Juuri siksi tätä ollaan valmiit arvioimaan ja muuttamaan, jos tarvetta ilmenee.

Bobakin kanssa samoilla linjoilla, eli en kyllä noilla ilmoitetuilla arvoilla näe etukäteen, että ohittamisesta tulisi "liian helppoa". Mitä se sitten tarkoittaakaan. Aiempia kausia helpompaa siitä on tarkoituskin tehdä. Ongelmahan on ollut se, ettei edes selvästi nopeammalla autolla ole päässyt ohi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Monacossa sais kyllä kisassa olla käytössä ihan missä vain (sekunnin välimatkan päässä) noi siivet, on sen verran vaikea ohitella siellä :dunno:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Katsotaas:

Jos vauhti on 300 km/h, auto liikkuu n. 83,3 m/s ja 6 sekunnissa 500 m.

Siipi auki (nopeusetu yläkanttiin 15 km/h):

315 km/h = 87,5 m/s on 6 sekunnissa 525 m.

Siipi auki siis ehtii samassa ajassa 25 metriä pitemmälle. Jos autoilla on tasan sekunti eroa kun siipi aukaistaan, niiden välissä on 300 km/h vauhdissa se yllämainittu n. 83 metriä. Eli aukisiipinen pääsee vasta 58 metrin päähän. Ja tässä ei ole huomioitu sitä, että se nopeusetu pitäisi vielä jossain välissä kelatakin, tai se tapahtuu sen ensimmäisen 100 metrin matkalla joka tuossa jää uupumaan määritellystä 600 metristä.

Ei tuo nyt mitenkään ylivoimaisen helpolta kuulosta.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Vähän ehkä kaipaisin mielikuvitusta tuohon, missä siipeä saa käyttää. Tilkedromeilla voi olla hölmöä laittaa se paikka pisimmän suoran päähän, niissä kohdin kun voi yleensä muutenkin ohittaa ja sellaiseen paikkaan siivestä voi todella saada turhan suuren edun. Sitä vastoin sillä voisi saada aikaan toisen ohituspaikan johonkin hitusen vinkeämpään kohtaan rataa.
Totta ja aiwan samaa mieltä! Näin saatais mielenkiintoa enemmän.
Sama oli mulla mielessä siinä muodossa, että jos sitä radan ainoaa ohituspaikkaa vielä helpotetaan, niin muun radan osuus entisestään vain laskee. Sit se on sitä, että kunhan körötellään sen pitkän suoran alkuun ja sit koitetaan suoran päässä...jonka jälkeen taas voidaan körö-körö-kirkkoon...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Jos vauhti on 300 km/h, auto liikkuu n. 83,3 m/s ja 6 sekunnissa 500 m.
Siipi auki (nopeusetu yläkanttiin 15 km/h):
315 km/h = 87,5 m/s on 6 sekunnissa 525 m.

Siipi auki siis ehtii samassa ajassa 25 metriä pitemmälle. Jos autoilla on tasan sekunti eroa kun siipi aukaistaan, niiden välissä on 300 km/h vauhdissa se yllämainittu n. 83 metriä.

Ei tuo nyt mitenkään ylivoimaisen helpolta kuulosta.
Totta. Toisaalta se takaa tuleva voi pitkän suoran aikana kelata sitä eroo kiinni muutenkin, eli jos siipipaikan osuessa kohdalle onkin 0,2 sekkaa, niin ero autojen välillä onkin reilu 16 metriä... Siitä pääsee sit siiven antamilla 25 ilmasella metrillä just ehkä ohi.

-> Eli siis ei se aivan helppoa varmaan olekaan... :cool:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Totta. Toisaalta se takaa tuleva voi pitkän suoran aikana kelata sitä eroo kiinni muutenkin, eli jos siipipaikan osuessa kohdalle onkin 0,2 sekkaa, niin ero autojen välillä onkin reilu 16 metriä... Siitä pääsee sit siiven antamilla 25 ilmasella metrillä just ehkä ohi.
Niin, kyllähän se siltä näyttää, että takanatulevan on päästävä ennen viivaa jonnekin 30 metrin tuntumalle vähintään edes ohitusta yrittääkseen. Ennen tietysti piti olla ihan laatikossa kiinni (paitsi jos oli Kobayashi). Eli sikäli kyllä helpottaa.

Muutoin tuo lähinnä auttaa kiinniottamisessa/vähentää karkuunpääsymahdollisuuksia.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Perimmäisestä ongelmasta valitsee varmaan jonkun sortin konsensus, mutta edes F1-suunnittelijat eivät ole yksimielisiä siitä, että ehdottamasi maaefektipohja on oikea ratkaisu. Esim. Frank Dernie pitää tuota suuntaa täysin vääränä. GP2:een vertailu on sikäli hankalaa, että yksityyppiluokassa ei ole insinöörijoukkoa viemässä sääntötulkintoja niiden rajoille. Se kun paitsi muuttaa jättövirtausta ajatellusta, yleensä myös tekee autoista hermostuneempia likaisessa ilmassa.

Ongelman ytimen löytäminen ja sääntöjen muuttaminen olisi toki paras ratkaisu, mutta sääntökonseptin muuttaminen vuosittain kunnes oikea paketti löytyy ei sekään ole kovin järkevää. Säädettävällä siivellä pyritään ratkaisemaan hyvinkin monimutkainen ongelma vähän yksinkertaisemmin kunnes lopullisista keinoista saavutetaan yhteisymmärrys.
En sano että maaefektipohja olisi välttämättäse ratkaisu kaikkin ongelmiin, mutta eipä sitäkään ole kokeiltu. No tässähän on kaikenlaisia purkkakorjauksia yritetty tehdä huonoin tuloksin (säädettävät etusiipi, KERS, epäonnistunut CDGW) ja nyt säädettävä takasiipi, joka on hieman kyseenalainen monesta eri näkökulmasta. Ehkä pitäisi käyttää aikaa siihen että löydetään ratkaisu itse ongelmaan sen sijaan että yritetään joka vuosi jollain uudella virityksellä. Minun mielestä säädettävät takasiivet yms eivät kuulu formula ykkösiin, jos niitä eivät saa kaikki vapaasti käyttää suorituskykyä parantamaan. Tässä tapauksessa niillä luodaan keinotekoisia ohitusmahdollisuuksia, joka taas on yhtä hyvä idea kuin ohituskaista.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ehkä pitäisi käyttää aikaa siihen että löydetään ratkaisu itse ongelmaan
Liekö siihen muuta vaihtoehtoa kuin autojen koko perän standardointi sellaiseksi, että (mutkissa) peesaus helpottuu. Jos sitä ei standardoida insinöörit kyllä keksivät tavan häiritä takanatulijaa.
 
Ylös