Sääntömuutokset 2011

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Tämän liikkuvan takasiiven käyttö ohituksiin kuullostaa liiankin monimutkaiselta:

"The FIA will define a time gap between the two cars at which point the driver behind will be able to use the system. Initially, it is likely the driver in the trailing car will need to be within a second as he enters the corner before a straight where it is possible to overtake.

The driver will then get an indication - either via a light on his dashboard or audibly - that he can operate his wing. He will then press the button when he is on the straight, giving him more speed than his rival and thus the potential to pass him."
http://www.bbc.co.uk/blogs/andrewbenson/2010/12/f1s_radical_plan_to_improve_ra.html
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Tämän liikkuvan takasiiven käyttö ohituksiin kuullostaa liiankin monimutkaiselta[/URL]
Yksinkertaisempaa ja helpompaa olisi, että kilpailunjohdosta Whiting ilmoittaisi radoilla peräkkäin ajeleville kuljettajille: "Car behind you is faster than you." :eek:
 

Saara

Faster Than You
Liittynyt
27.3.2008
Viestit
1215
Voi kun turva-autosääntöä muutettaisiin siten, että kierroksella ohitettavat ajatettaisiin omille paikoilleen.
 

Saara

Faster Than You
Liittynyt
27.3.2008
Viestit
1215
Härskit ajoliikkeet kielletään

FIA kiristää myös ajamisen sääntöjä rohkaistakseen kuljettajia reiluun peliin.
- Muita kuljettajia estävät manööverit, kuten enemmän kuin yksi suunnanmuutos paikan puolustamisessa, tahallinen estäminen radan reunalla tai mikä muu tahansa epänormaali suunnanmuutos, eivät ole sallittuja. (MTV3)
Sinänsä ihan ritarillinen sääntö, mutta pelkään että rangaistuksien pelossa ohitukset vähentyvät entisestään. Miksei kuskien vaan voi antaa kilpailla...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Härskit ajoliikkeet kielletään

Sinänsä ihan ritarillinen sääntö, mutta pelkään että rangaistuksien pelossa ohitukset vähentyvät entisestään. Miksei kuskien vaan voi antaa kilpailla...
Hmm. Maikkari ei nyt varsinaisesti loista, kaiken lisäksi tuo on väärin käännetty.

F1-säännöissä ei ole aiemmin ollut mainintaa kuskien käytöksestä tarkemmin, vaan tuomaristo on ratkaisuissaan tukeutunut International Sporting Codeen. Tuo sääntöihin nyt tullut pätkä on sanatarkasti lainattu Sporting Codesta, eli käytännössä mikään ei muutu, sääntöjen selkeyttä pyritään vaan parantamaan kirjoittamalla kaikki olennainen itse sääntökirjaan. Myös sääntöihin tullut tarkennus mahdollisista rangaistuksista on samaa perua.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Tämähän on kuitenkin paljon tärkeämpi kuin tuo edellinen:

F1-tuomaristolle lisää valtaa


F1-kisojen tuomarit voivat määrätä ensi kaudella aiempaa kovempia rangaistuksia.

Aiemmin tuomareiden rangaistusvalikoimasta löytyi sakkojen lisäksi vain varikon läpiajorangaistus, aikarangaistus tai lähtöruuturangaistus.

Jatkossa tuomarit voivat hylätä kuljettajan kilpailusta tai määrätä hänet seuraavaa osakilpailua koskevaan ajokieltoon.
Oishan tuo tosissaan hienoa, jos kaikki vaan olisivat tuomariston edessä yhdenvertaisia. Pärstäkerroin tuskin kuitenkaan mihinkään katoaa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tämähän on kuitenkin paljon tärkeämpi kuin tuo edellinen:
Edelleen, hylkääminen tai ajokielto olivat mahdollisia myös vanhoilla säännöillä. Vanhoissa säännöissä oli tämä maininta:
18.1 The stewards may inflict the penalties specifically set out in these Sporting Regulations in addition to or
instead of any other penalties available to them under the Code.
Ja International Sporting Coden perusteella molemmat rangaistukset ovat olleet mahdollisia aiemminkin.

Tästä näkyy uutisoineen moni muukin taho Autosport mukaan lukien. Ihmettelen kovasti.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Craig Scarborough'n blogissa on hyvä merkintä teknisten sääntöjen muutoksista:
http://scarbsf1.wordpress.com/2010/12/13/f1-2011-technical-regulations-detailed-and-explained/

Muutoksia on paljon enemmän kuin tässä on erehtynyt kuvittelemaan. Tiivistettynä niille, jotka ei jaksa klikata:
- selkäevä ei saa enää jatkua takasiipeen asti
- takasiiven elementtejä yksinkertaistetaan
- minimipaino 640 kg, painonjakaumaa saa muuttaa välillä 45.5-46.7% etupyörille (säännön valvonta tapahtuu akselipainojen avulla, sekä etu- että taka-akselille määrätty minimipaino)
- pyörien kiinnipysymistä kolarissa pyritään parantamaan toisen turvavaijerin avulla
- vanteiden muotoilua rajoitetaan edelleen
- sivupeilien paikat määrätty ohjaamon sivuille
- turvakaarisääntöä muutetaan siten, ettei Mercedesin viimevuotista "pylväsratkaisua" voi enää toteuttaa
- ohjaamon etuosan korkeus rajataan
- takaosan törmäysrakenteelle määrätään maksimimitta

Säädettävä takasiipi:
- vapaasti kuljettajan säädettävissä harjoituksissa ja aika-ajoissa
- kilpailussa siipeä ei voi käyttää ensimmäisen kahden kierroksen aikana
- tämän jälkeen kuljettaja voi ottaa takasiipeä pois suorilla aina, kun on alle sekunnin päässä edellä ajavasta, ja kilpailun johto sen mahdollistaa
- takasiipi palaa alkuperäiseen asetukseensa, kun kuljettaja koskee seuraavan kerran jarruihin

Edit: tupladiffuusorit kielletään ja pakokaasuohjatun diffuusorin käyttöä rajoitetaan
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tuo painojakaumasääntö kuulostaa ikävältä. Pyrkivätkö standardoimaan autojen ajo-ominaisuudetkin? Mielestäni formuloissa on ollut hienoa se, että autot ovat keskenään erilaisia ajettavia ja sopivat kuskeille eri tavalla.

Sivupeilisääntö olis pitänyt laittaa jo kauan sitten. Takasiipisäännöt ovat liian kikkailevat. Aika-ajot pitäisi ajaa kiinteällä siivellä ja eikö ohitettava muka saa kääntää siipeä pois? Ohituksia olisi mukava nähdä enemmän, muttei jos siihen tarvitaan tuollaista kikkailua. Montezemolo soittanut Todtille kun Alonso ei päässyt hitaammasta ohi?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
eikö ohitettava muka saa kääntää siipeä pois?
Säännön ideana on nimenomaan se, että edellä ajava kuljettaja ei voi vain kontrata takana tulevan etua nappia painamalla kuten vaikkapa KERSin kanssa tapahtuu.

Tuo painojakaumasääntö kuulostaa ikävältä. Pyrkivätkö standardoimaan autojen ajo-ominaisuudetkin? Mielestäni formuloissa on ollut hienoa se, että autot ovat keskenään erilaisia ajettavia ja sopivat kuskeille eri tavalla.
Minusta se on ihan perusteltu, kun painonjakaumaa määrittää eniten kuitenkin käytettävä rengas ja se on kaikilla sama. Vähemmän arvailutyötä. Säännön todellinen tarkoitus lienee kuitenkin lopettaa lisäpainojen sijoittelu auton etuosaan, joka on pahimmillaan mennyt jo vaarallisen puolelle.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Peter Windsorin tunnin mittaisen nettitalkshown The Flying Lap toisessa jaksossa käsiteltiin tulevan kauden (ja vähän 2013:kin) sääntömuutoksia. Vieraat tuppaavat lahjakkaasti vastaamaan ohi sen mitä kysyttiin, mutta mielenkiintoista kuunneltavaa silti niille, jotka englantia sujuvasti ymmärtävät.

Vieraina (nettilinkin kautta) ovat Mark Preston (ex-McLaren, ex-Super Aguri insinööri, nykyisin F1-tiimeille alihankintoja tekevällä FormTechillä) sekä Formula1blog.comin luoja ja siten "f1-fanien edustajana" Todd McCandless.
 
Ylös