Sääntömuutokset 2011

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hokkasen postaamassa linkissä lukee mm. seuraavaa "[...]Under exceptional circumstances, however, which may include setting a suitable lap time in a free practice session, the stewards may permit the car to start the race. Should there be more than one driver accepted in this manner, the grid order will be determined by the stewards.[...]" eli tuomaristo voi tehdä poikkeuksia sääntöön jos kuljettaja on tehnyt tarpeeksi nopean kierrosajan harjoituksissa.

Ei tuo sääntö olisi paljoa tällä kaudellakaan vaikuttanut: molemmat HRT:t olisivat karsiutuneet Bahrainista, Chandhok, Senna ja di Grassi Malesiasta (aika-ajossa tosin satoi) ja Senna Espanjasta. Chandhokilla oli ilmeisiä ongelmia Kanadan aika-ajoissa, joten jätin sen laskuista pois.
Sade ja Kanadan ongelmat olisivat ainakin olleet mainittuja "poikkeuksellisia olosuhteita". Pääsihän Minardikin useamman kerran mukaan 107% ylitettyään säännön edellisen voimassaolon aikana.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Olettaen että aika-ajosysteemi muuten pysyy samana niin herää kysymys että kumpaan aikaan verrataan? Q1:sen parhaaseen vai paaluaikaan? Olosuhteiden yleisen paranemisen takia pitäisin ensimmäistä vaihtoehtoa parempana.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Olettaen että aika-ajosysteemi muuten pysyy samana niin herää kysymys että kumpaan aikaan verrataan? Q1:sen parhaaseen vai paaluaikaan? Olosuhteiden yleisen paranemisen takia pitäisin ensimmäistä vaihtoehtoa parempana.
Q1:sen nopeimpaan.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Sade ja Kanadan ongelmat olisivat ainakin olleet mainittuja "poikkeuksellisia olosuhteita". Pääsihän Minardikin useamman kerran mukaan 107% ylitettyään säännön edellisen voimassaolon aikana.

"Poikkeuksellinen olosuhde" oli myös formuloiden alamäki ja pienien tiimien kuoleminen pystyyn, joten näiden tiimine rämpimistä katseltiin läpi sormien.

Nykyisinhän mukana on ainoastaan FIAn äärimmäisen tarkan seulanta systeemin läpi päässeitä 101% ammattimaisia tiimejä, jotka kaikki nousevat 3 vuoden kuluessa mukaan kärkitaistoon. :D
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Huono päätös. Sääntö on epäreilu ja kohtuuton pikkutalleille. Onko tällä kaudella muka nähty ns. oikeita vaaratilanteita esim. HRT-tallin autojen takia? No ei tasan olla. Tietysti kärkikuskit ovat marmattaneet ja saaneet FIA:n tuomaan tämän pykälän takaisin. Mutta entä sitten, kun kuljettajalle käy alonsot eli ei ollenkaan pysty osallistumaan aika-ajoihin? Tai jos tekee ison ajovirheen/auto leviää radan pieleen ekassa aika-ajosessiossa?
Muistaakseni jossain oli, että säännössä olisi lievennys. Jos harkoissa on ajanut riittävän hyviä kierroksia, niin ainakaan virheen tai teknisen vian ei pitäis estää kilpailua.

Mutta eikö tässä ammuta taas itseään jalkaan? Tälle kaudelle haluttiin lisää autoja ja nyt niitä melkosella varmuudella vähennetään ensi vuoden kisoista. En ole tämän säännön puolella, en millään.

Miten hitaat tallit sit testaa autojaan paremmiksi? Saako ne ajaa testiä sit "menetettyjen" kierrosten sijasta?
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
KERS-järjestelmä ei tulekaan kaudella 2011 olemaan tehokkaampi kuin vuonna 2009 käytössä ollut järjestelmä. Mersu oli ehdottomasti KERS:n tehon kasvattamista vastaan ja sai tahtonsa lävitse ja KERS:n tehot on siis rajattu 80hv 6,77 sekunnin ajan tasolle. KERS ei siis tarjoakaan yhtä suurta etua kuin ajateltiin, vaikka autojen minimipaino nouseekin.

http://www.ts.fi/f1/uutiset/143970.html

Minimipainon kasvattaminen helpottaa KERS:n sijoittamista. Kiinnostavaa tältä kannalta on kuitenkin se, että autojen painonjakauma vakioidaan kaudella 2011. Näin siis sekä KERS:llisten että kersittömien autojen painon jakauman pitäisi olla 46:54 prosenttia, minkä luulisi jättävän vähemmän pelivaraa talleille. Se on sitten toinen asia kumman ratkaisun valitsijoihin tuo vakioitu painonjakauma vaikuttaa enemmän.

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2010/07/1152222
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Hienoa jos etusiipi kapenee vanhaan muotoonsa. Mitään liikuteltavia siipiä ei kyllä tarvita mun mielestä.
Etusiipiä saisi kyllä oikeasti kaventaa. Silverstonessa Massalta, Alonsolta ja Vetteliltä meni takarengas kun kamppailutilanteessa takarenkaan tasalla olleen kilpailijan etusiipi viilsi ne hajalle. Tuo leveä etusiipi on todella vaarallinen noissa tilanteissa, ei vanhojen siipien kanssa ollut vastaavaa rengasrikkoepidemiaa kuin noilla nykysääntöjen mukaisilla lumikolilla.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Etusiipiä saisi kyllä oikeasti kaventaa. Silverstonessa Massalta, Alonsolta ja Vetteliltä meni takarengas kun kamppailutilanteessa takarenkaan tasalla olleen kilpailijan etusiipi viilsi ne hajalle. Tuo leveä etusiipi on todella vaarallinen noissa tilanteissa, ei vanhojen siipien kanssa ollut vastaavaa rengasrikkoepidemiaa kuin noilla nykysääntöjen mukaisilla lumikolilla.
Etusiivet kapeemmaksi ja takasiivet leveemmäksi niin autot alkavat taas näyttää siltä miltä pitääkin. Kisan aikana säädettävät siivet kieltoon.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Toivottavasti ensi kaudella Pirellin renkaat ovat nopeammin kuluavat. Monzan kisa juuri osoitti että kuinka hitaasti nykyiset renkaat kuluvat. Vettelikin olisi voinut ajaa samoilla renkailla koko kisan läpi. Kanadassa nähtiin hyvä esimerkki siitä kun kunnon rengasruletti lähti pyörimään niin tuli kisastakin loistava. Mikä olisi sen mahtavampaa kun renkaat olisivat jo ihan finaalissa 15-20 kierroksen kohdilla.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Periaatteessa voisi olla hyvä idea niin, että ensinnäkin tuota kahden renkaan käyttöpakkoa ei olisi. Kisaa varten olisi kaksi rengasseosta. Toinen kestäisi helposti kisan läpi. Toinen taas olisi suorituskyvyltään ylivertainen (tuoreena 2-3 sek nopeampi/kierros) mutta kestävyys olisi ehkä 1/4 kisasta.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Periaatteessa voisi olla hyvä idea niin, että ensinnäkin tuota kahden renkaan käyttöpakkoa ei olisi. Kisaa varten olisi kaksi rengasseosta. Toinen kestäisi helposti kisan läpi. Toinen taas olisi suorituskyvyltään ylivertainen (tuoreena 2-3 sek nopeampi/kierros) mutta kestävyys olisi ehkä 1/4 kisasta.
Tuokin ihan hyvä idea, olisi selkeitä tasoeroja radalla. Tosin tuossa voi olla vaarana se että jos esim. kärkikuskit lähtevät samalla taktiikalla liikkeelle, renkailla mitkä kestää kisan läpi ilman varikolla käyntiä, silloin tultaisiin maaliin jonossa eikä kärkiporukassa olisi niin paljon vääntöä radalla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Rengasseoksien väheneminen kolmeen voi olla myös hyvä ratkaisu kisoissa. Aikoinaan kausilla 92 ja 93 taisi olla vain kolme eri seosta renkaita eli A, B ja C. Renkaat muuttuivat siten, että C-renkaat koventuivat ja A-renkaat heikkenivät ja vain harvoin renkaat kestivät maaliin asti. Tallit tosin hyödynsivät tämänkin porsaanreiän keventämällä autojensa polttoainelastia ennen kilpailua ja siten kykenivät ajamaan kovemmilla renkailla eli A-seoksilla kisoja siltikin maaliin. Suhdanteen ollessa sama ensi kaudella ellei Pirelli jatka Bridgestonen linjaa kestävien renkaiden suhteen niin tulemme luultavasti näkemään varikkokäyntejä enemmän tai ainakin heikompaa rengaskestävyyttä.

Tämä tarkoittaa ainakin hieman kisojen viihteen parantumista sillä ajoittain nykyisillä autoilla ei paljoa ohituksia nähdä ja rengassääntö ei myöskään ole mikään erityisen hyvä juttu.

Mitä tulee renkaiden lämpöisyyteen ja heikkenemiseen niin ennen vanhaan D-seokset lämpenivät erittäin nopeasti ja kestivät vähän aikaa (huonoimmillaan vain muutaman kierroksen) ja A-seokset taas olivat sen verran kovia ja hitaasti lämpeneviä renkaita, että vain tietyillä radoilla niistä oli todella hyötyä (Magny-Coursilla ja Hockenheimilla esimerkiksi) ja muilla radoilla niiden useita kierroksia vaativan lämpenemisen takia niistä oli huolimatta kisan läpiajosta harmia etenkin kisan alussa ja vielä hieman sen jälkeenkin. Diffuusorit muuttuvat taas tavalliseksi ja KERS tulee takaisin ja paino autoissa nousee joten se muuttaa taas autoja erilaiseksi.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Lisää sääntömuutoksia Autosportista.
Tuleva (2013) moottori on pitkälti se mikä on odotettukin, mutta 12000 kierrosrajoitusta ei tainnut olla mainittu? Samaten koneitten kausittaista määrää vähennetään entisestään.

Pikku hiomisia aerosääntöihin, kuljettajien ajokäyttäytymiseen, varikkotiehen ja SC-proseduuriin. Yksityiskohdat ilmestyvät myöhemmin.
Kopioin suoraan FIA:n pressitiedotteesta:
FORMULA ONE

The WMSC approved the introduction of a new specification engine from 2013, underlining the FIA’s commitment to improving sustainability and addressing the needs of the automotive industry. Following dialogue with the engine manufacturers and experts in this field, the power units will be four cylinders, 1.6 litre with high pressure gasoline injection up to 500 bar with a maximum of 12,000 rpm.

The engines will deliver a 35% reduction in fuel consumption and will feature extensive energy management and energy recovery systems, while maintaining current levels of performance. In 2013, five engines will be permitted per driver, but each year after that the limit will be four.

Sporting and Technical Regulations

A number of changes were made to the Sporting and Technical Regulations for 2011, including:

- The article forbidding team orders (39.1) is deleted. Teams will be reminded that any actions liable to bring the sport into disrepute are dealt with under Article 151c of the International Sporting Code and any other relevant provisions
- Amendments to the list of penalties Stewards are permitted to apply
- Revisions to driving and driver conduct
- A limit on the width of the fast lane in the pits
- The introduction of a regulation permitting the Race Director to close the pit lane during a race for safety reasons
- The re-introduction of intermediate tyres for 2011
- Penalties to be applied to any driver who fails to use both specification of dry weather tyre during the race
- An amendment requiring gearboxes to be used for five consecutive races, instead of four
- Clarification on when cars can overtake the safety car
- A refinement to the principles of the regulations already agreed concerning moveable rear wings
- A better definition of the reference plane, and reinforcement of bodywork deflection tests, especially at the front of the reference plane
- The allowance for anti-intrusion panels to protect drivers’ legs

Amendments to the 2012 Technical Regulations were made in the following areas:

- Team communications will be made available to broadcasters
- The inclusion of fuel compounds produced from biomass
- A limitation on suspension uprights
http://www.fia.com/en-GB/mediacentre/pressreleases/wmsc/2010/Pages/wmsc-101210.aspx

Mitäköhän muuten tuo boldaamani intermediate-renkaat tarkoittaa? Välikelin pyörät nyt kumminkin tänäkin vuonna on ollut olemassa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jatketaanpa tuohon FIA:n tiedotteen ja sääntöuudistusten kommentointia täällä, niin ei tuo uutisketju mene jutusteluksi.

Itsehän olin myös tuon tallimääräyskiellon poiston kannalla, kun sen valvominen ja rankaiseminen oli ihan mutu-hommaa. Toki sitä se tulee olemaan jossain määrin edelleen maineenpilauspykälän osalta, mutta ainakaan jokaisesta vähänkään epäilyttävästä liikkeestä ei nouse hirveää haloota. Hocken tapaus olisi varmaankin senkin nojalla tutkittu, mutta olisiko hutkittu, vaikea sanoa.
 
Viimeksi muokattu:

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Kopioin suoraan FIA:n pressitiedotteesta:

http://www.fia.com/en-GB/mediacentre/pressreleases/wmsc/2010/Pages/wmsc-101210.aspx

Mitäköhän muuten tuo boldaamani intermediate-renkaat tarkoittaa? Välikelin pyörät nyt kumminkin tänäkin vuonna on ollut olemassa.
Taitaa tarkoittaa että välikelin pyörät ovat taas kunnolliset sekakeliin, vähän niinkuin 2010 saderenkaat?

Tällöin tietysti "monsuunirenkaat" tekisivät comebackin.

Tämä on vain olettamus tuosta, sillä ei itselle kyllä muuta järkevää "palaavaa" intermediatea tule mieleen.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Tallimääräykset taas sallittuja F1:ssä

Formula ykkösissä saa käyttää tallimääräyksiä jälleen ensi kaudella.

Kansainvälinen autoliitto FIA poisti perjantaina tallimääräyskiellon F1-säännöistä. Tallimääräykset olivat kiellettyjä kausilla 2003-2010.

Säännöissä pysyy edelleen pykälä, joka mahdollistaa tallien rankaisemisen, mikäli ne aiheuttavat toimillaan lajille huonoa mainetta.

Tallimääräyskielto nousi esille päättyneen kauden Saksan GP:ssä, jossa Ferrarin Felipe Massa päästi tallikaverinsa Fernando Alonson edelleen voittoon.

MTV3
Mielestäni oikea päätös, kun kyseistä sääntö on pidetty pilkkanaan ja rikottu vuosien varrella säännöllisesti niin mitä järkeä tuollaista sääntöä pitää. Näin ollen oliko Massan ura huipulla sitten tässä ja tuleva kausi viimeinen Ferrarilla :D
 

mmjj

Tavallinen katsoja
Liittynyt
30.7.2003
Viestit
423
Sijainti
Helsinki
Eiku juuri nythän sitä Massaa voidaan käyttää täysillä!
 

trotwood

Well-known member
Liittynyt
20.1.2007
Viestit
285
Pitää näköjään FIA:nkin jo rientää apuun sääntömuutoksineen kun ei Santander muuten pärjää.
 
Ylös