F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Hassu yhteensattuma että Alonso oli perillä jopa Ferrarin rengaskaasujen koostumuksesta 2007 käydessään kirjeenvaihtoa de la Rosan kanssa, mutta ei tiennyt mitään tiimin taktiikasta Singaporessa 2008. Muutenkin Alonsoa kehutaan siitä että hän haluaa tietää kaiken ja juuri siksi pystyy johtamaan koko tallia autosta käsin. Mutta Singaporessa hän ei tosiaan tiennyt yhtään mitään. :D
Ei ihan kaikkeen ehdi perehtymään.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Ei ihan kaikkeen ehdi perehtymään.
Voihan olla, että Flavio on kertonut Alonsolle vain sen, että tiedossa on joku hyperspesiaali taktiikka sunnuntain kisaan. Miesten välinen side on niin vahva, että Alonso on luultavasti vain niellyt käskyjä mukisematta isälliseltä auktoriteetiltaan. Tällä tavoin Fernandon ei tarvitsisi valehdella ja narahtaa verekseltään kepposesta. Eikä mentori varmasti rasittaisi toista kuskiaan turhaan triviaalilla infolla, jota tämä ei välttämättä osaisi käsitellä vaaditulla tavalla. Schumihan näissä moraalittomuuksissa oli ihan ässä, Alonso ei niinkään.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Ei syytetty. Kyllähän se bensataktiikka on varmaan herran kulmakarvoja nostattanut, mutta kuten tallimääräyksissäkin, se joka eniten hyötyy on vähiten syypää.
:eek: :D Sitä ollaan huumorituulella! Otin tuon ensin todesta, hidas kun olen.

Olisi kiva tietää minkälainen sopimus Renaultin ja Piquet'n välillä nyt tehtiin, ja paljonko oli korvaussumma. Nämä seikat kertoisivat omaa kieltään myös tuosta tapahtumasta. No, emme saa tietää.

Schumihan näissä moraalittomuuksissa oli ihan ässä, Alonso ei niinkään.
Vielä 2006 Monacon jälkeen olisin ollut tätä mieltä. Mutta sen jälkeen Alonso on mm. sanonut että ei koskisi punaiseen autoon pitkällä tikullakaan ja McLaren oli hänen lapsuuden haaveensa. Sitten tuli 2007 ja kaikki mitä siihen kuuluu, jonka jälkeen punainen auto olikin ainoa oikea ja lapsuuden haave, ollut sitä aina. 2008 Singapore. Santander ja tallimääräykset. Kyllä Alonso on vähintään Schumin tasolla, mutta todennäköisesti ylikin (tai ehkä tässä tapauksessa pitäisi puhua alemmasta: how low can you go?).
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
:eek: :D Sitä ollaan huumorituulella! Otin tuon ensin todesta, hidas kun olen.
Niinhän se menee. Tallimääräyksen sumplivat varikkomuuri ja edellä ajava kakkoskuski. Ykköskuskin ei tarvitse toimia millään tavalla sääntöjen vastaisesti, sen kun vain ohittaa normaalisti edessä oleva hitaampi auto. Ykköskuski ei syyllisty mihinkään.

Sama tietysti tässä Singaporen tapauksessa. Talli ja kakkoskuski sumplivat tahallisen seinäänajon, ykköskuski ei tässäkään syyllisty mihinkään sääntöjenvastaiseen.

Se, että ykköskuski olisi osallistunut näiden tapahtumien suunnitteluun ja siten ollut myös syypää onkin sitten pystyttävä todistamaan. Se kun ei näy eikä kuulu telkkarista.
 
Viimeksi muokattu:

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
Näin Christian Horner kommentoi asiaa Telegraph Sportille:

“I didn’t even know about the book, let alone the shoulder,” Horner told Telegraph Sport.

“It is obviously disappointing that Mark said nothing. It was an injury that did not appear to have any effect on his performance but all the same it would have been nice to know about it.”

Asked if mountain bikes would be banned for 2011, Horner said: “Our drivers have an obligation to make sure they are fit. It seems bikes don’t agree with Mark so maybe it would be better if he stayed away from them.”

lähde
Kertoo paljon tallin hengestä ja siitä, miten Webber luottaa oman tallin väkeen!
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Sama tietysti tässä Singaporen tapauksessa. Talli ja kakkoskuski sumplivat tahallisen seinäänajon, ykköskuski ei tässäkään syyllisty mihinkään sääntöjenvastaiseen.

Se, että ykköskuski olisi osallistunut näiden tapahtumien suunnitteluun ja siten ollut myös syypää onkin sitten pystyttävä todistamaan. Se kun ei näy eikä kuulu telkkarista.
Ei näy ei kuulu. Se on vaikea todistettavaksi, mutta Alonson tapauksessa epäilykset heräävät. Missa Alonso, siellä ongelma. Liian suuri yhteensattumien summa. Joka tapauksessa syytön kunnes toisin todistetaan. Rehdin kilpailijan maine on joka tapauksessa jo mennyt, jos sitä koskaan on ollutkaan. Ja siihen ei Singaporen tapauksella ole mitään osaa eikä arpaa. Maine vain leijuu tämänkin tapauksen päällä, ja jätti ikuisen paskan hajun leijumaan...
 

CrouchingTiger

Well-known member
Liittynyt
2.4.2009
Viestit
233
Piquet jr. kertoo Singaporen skandaalista.

Kyseisessä kisassa Renault'n Nelson Piquet Jr. aiheutti tahallisesti kolarin edesauttaakseen tallikaverinsa Fernando Alonson menestystä samassa kilpailussa.

Piquet'n auto romuttui niin pahasti, että radalle kutsuttiin turva-auto. Alonso oli tehnyt varikkopysähdyksen vain hetkeä ennen turva-autoa. Hän sai kolarin takia merkittävää etua muihin kilpailijoihin nähden ja nousi lopulta kilpailun voittoon.

Piquet myönsi tekonsa myöhemmin FIA:lle, joka tuomitsi Renault-tallipäällikön paikalta eronneen Flavio Briatoren ja tallin insinööriosaston johtajan Pat Symondsin toimitsijakieltoon. Kuljettajia ei rangaistu.

Nyt Piquet on paljastanut, miten kolariskandaali toteutettiin ja miten Briatore sekä Symonds esittelivät idean.

- Näin, että he olivat hyvin hermostuneita. Huone oli kuuma ja ilmapiiri kireä. Olin yllättynyt, koska Flavio on hyvin itsevarma kaveri.

- Symonds puhui ensin. "Katsohan, kummatkin automme ovat takarivissä. Olemme tilanteessa, missä emme pääse yhtään mihinkään, jos jotain epätavallista ei tapahdu."

- Flavio oli hänen kanssaan samaa mieltä. "Olisi katastrofi tiimille, jos jotain epätavallista ei tapahtuisi."

- Istuin vain siinä kuuntelemassa, koska en ymmärtänyt mihin tämä johtaisi. He olivat molemmat hyvin hermostuneita ja tilanne oli äärimmäisen kireä. En tainnut sanoa vielä sanaakaan tässä vaiheessa.

- Vain viiden minuutin jälkeen Flavio teki "liikkeensä". "Katsohan, ainoa tapa, millä hyödymme, on saada turva-auto radalle juuri oikeaan aikaan."

- Istuin vain siinä ja katsoin heitä. He molemmat muistuttivat minua siitä, mitä oli tapahtunut Saksassa, kun joku [Timo Glock] oli törmännyt juuri sen jälkeen, kun olin käynyt varikolla, ja tulin toiseksi. "Haluatko auttaa tiimiä?" Flavio kysyi. "Jos kolaroit juuri oikealla hetkellä, se voisi muuttaa kaiken."

Piquet myöntää, ettei hän itse edes miettinyt idean moraalisuutta tuolloin.

Piquet ei ole ajanut formuloissa kauden 2009 jälkeen. Nykyään hän kilpailee NASCAR-sarjassa Yhdysvalloissa.

LÄHDE: F1FANATIC
IL
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
:thumbfh:

En edes tohdi ajatella mitä puheluita Domen ja Massan välillä ensi kaudella käydään. :nope:
Pääset kuulemaan ne. Tai et vielä ensi kaudella. Mutta kaudeksi 2012 kaikki radioliikenne annetaan tv-yhtiöiden käyttöön.

Tallimääräyskielto poistuu, mutta lajinhäpäisypykälä säilyy, eli liialliseen pelleilyyn ei saa ryhtyä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Lisää sääntömuutoksia Autosportista.
Tuleva (2013) moottori on pitkälti se mikä on odotettukin, mutta 12000 kierrosrajoitusta ei tainnut olla mainittu? Samaten koneitten kausittaista määrää vähennetään entisestään.

Pikku hiomisia aerosääntöihin, kuljettajien ajokäyttäytymiseen, varikkotiehen ja SC-proseduuriin. Yksityiskohdat ilmestyvät myöhemmin.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Lisää sääntömuutoksia Autosportista.
Tuleva (2013) moottori on pitkälti se mikä on odotettukin, mutta 12000 kierrosrajoitusta ei tainnut olla mainittu? Samaten koneitten kausittaista määrää vähennetään entisestään.

Pikku hiomisia aerosääntöihin, kuljettajien ajokäyttäytymiseen, varikkotiehen ja SC-proseduuriin. Yksityiskohdat ilmestyvät myöhemmin.
Kopioin suoraan FIA:n pressitiedotteesta:
FORMULA ONE

The WMSC approved the introduction of a new specification engine from 2013, underlining the FIA’s commitment to improving sustainability and addressing the needs of the automotive industry. Following dialogue with the engine manufacturers and experts in this field, the power units will be four cylinders, 1.6 litre with high pressure gasoline injection up to 500 bar with a maximum of 12,000 rpm.

The engines will deliver a 35% reduction in fuel consumption and will feature extensive energy management and energy recovery systems, while maintaining current levels of performance. In 2013, five engines will be permitted per driver, but each year after that the limit will be four.

Sporting and Technical Regulations

A number of changes were made to the Sporting and Technical Regulations for 2011, including:

- The article forbidding team orders (39.1) is deleted. Teams will be reminded that any actions liable to bring the sport into disrepute are dealt with under Article 151c of the International Sporting Code and any other relevant provisions
- Amendments to the list of penalties Stewards are permitted to apply
- Revisions to driving and driver conduct
- A limit on the width of the fast lane in the pits
- The introduction of a regulation permitting the Race Director to close the pit lane during a race for safety reasons
- The re-introduction of intermediate tyres for 2011
- Penalties to be applied to any driver who fails to use both specification of dry weather tyre during the race
- An amendment requiring gearboxes to be used for five consecutive races, instead of four
- Clarification on when cars can overtake the safety car
- A refinement to the principles of the regulations already agreed concerning moveable rear wings
- A better definition of the reference plane, and reinforcement of bodywork deflection tests, especially at the front of the reference plane
- The allowance for anti-intrusion panels to protect drivers’ legs

Amendments to the 2012 Technical Regulations were made in the following areas:

- Team communications will be made available to broadcasters
- The inclusion of fuel compounds produced from biomass
- A limitation on suspension uprights
http://www.fia.com/en-GB/mediacentre/pressreleases/wmsc/2010/Pages/wmsc-101210.aspx

Mitäköhän muuten tuo boldaamani intermediate-renkaat tarkoittaa? Välikelin pyörät nyt kumminkin tänäkin vuonna on ollut olemassa.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Tallimääräysten sallimminen on oikea ratkaisu, jos niistä rankaistaan yhtä neitimäisesti kun viime kaudella. Mielestäni siis ihan positiivinen uutinen, vaikka en tallimääräyksistä pidäkkään.

Muuta ihmeellistä ei taida ollakkaan. No vaihdelaatikoiden pitää kestää 4. kisan sijaan viisi, mutta ei tainnut kellään ollaan ongelmia vaihdelaatikoiden kanssa viime kaudella eli aika kosmeettiselta muutokselta kuulostaa.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös