- Liittynyt
- 12.8.2004
- Viestit
- 13786
Arveluttaa vaan tuo hiton maksimikierrosluku näillä hiton 1-1,5km suorilla.http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2010/12/1236271
Turbomoottoreihin siirrytään 2013
Arveluttaa vaan tuo hiton maksimikierrosluku näillä hiton 1-1,5km suorilla.http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2010/12/1236271
Turbomoottoreihin siirrytään 2013
weheyy....Honta takaisin formuloihin... B16 koneella on tulevaisuus jos hieman iskupituutta pienennetään.Ja n. puoltoistalitrainen turbo ~ 10 000rpm kuulostaa siis tältä: http://www.youtube.com/watch?v=3j9osgUunXk
edit: siis V6, ilmeisesti tällä kertaa kaavaillaan kuitenkin nelisylinterisiä pyttyjä
Syystä että? Veikkaisin että käytettävissä oleva kierrosalue kapenee oleellisesti vähemmän kun kokonaiskierrosalue. Nykyisellään taitaa ne käytettävät kierrokset osua sinne 12000-20000rpm.Arveluttaa vaan tuo hiton maksimikierrosluku näillä hiton 1-1,5km suorilla.
Huoh, luulisi että Todt tajuaisi hiukan enemmän vapauttaa tota touhua.BBC:llä tarkemmin: http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/motorsport/formula_one/9255871.stm
En pidä kohdasta "Checks and balances to ensure costs are contained and performance across all engines remains comparable", mikäli tarkoittaa yhtään sellaista, että aiotaan selvittää väliajoin moottoreiden strategiset luvut ja sitten katsotaan kenelle jaetaan säälipisteitä (vrt. Renaultin tilanne jäädytyksen jälkeen). :frank:
Ei helvtti!!!!!http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2010/12/1236271
Turbomoottoreihin siirrytään 2013
Tuolla oleva lainaus Bernielta kuvastanee tilannetta... kun on päästy nykyiseen osin keinotekoisesti tasaiseen tilanteeseen, niin on pelko sen menettämisestä.Huoh, luulisi että Todt tajuaisi hiukan enemmän vapauttaa tota touhua.
Nykyinen kaikille samaa asetelma tappaa vaihtelua ja eri ideoita.
En pidä
Niinpä... Olisko siitä nyt mitään haittaa jos moottorit olisivat vähemmän tasaisia, jos niitä kuitenkin saisi kehittää ja kaikilla olisi mahdollisuus ottaa se mahdollinen muiden etumatka kiinni?Tuolla oleva lainaus Bernielta kuvastanee tilannetta... kun on päästy nykyiseen osin keinotekoisesti tasaiseen tilanteeseen, niin on pelko sen menettämisestä.
Schumi pistää kyllä kovasti kampoihin Alonsolle ja Ferrarille. Vielä ei siis olla varmoja voittajastaFIA tappaa teknisen kehityksen ja jäljelle jää enää WTCC:n kaltainen autonvalmistajien hiekkalaatikko, missä kovin kitisijä saa parhaat palkinnot.
No ensimmäiseksi tulee mieleen ne syyt, miksi noihin rajoituksiin on menty. Eli että homma tulisi kaikille paljon kalliimmaksi, joten halukkaita talleja ei tulisi ja vanhat poistuisivat ja kisat olisivat tylsempiä suurempien tasoerojen vuoksi.Niinpä... Olisko siitä nyt mitään haittaa jos moottorit olisivat vähemmän tasaisia, jos niitä kuitenkin saisi kehittää ja kaikilla olisi mahdollisuus ottaa se mahdollinen muiden etumatka kiinni?
Onko se kuskin merkitys nytkään niin suuri ? (Ellei oteta ykköskuski-kakkoskuski asioita huomioon)No ensimmäiseksi tulee mieleen ne syyt, miksi noihin rajoituksiin on menty. Eli että homma tulisi kaikille paljon kalliimmaksi, joten halukkaita talleja ei tulisi ja vanhat poistuisivat ja kisat olisivat tylsempiä suurempien tasoerojen vuoksi.
Niin ja kuskin merkitys olisi olematon.
Ei kovin, mutta toki tilanteessa jossa 4-5 kuskia taistelee maailmanmestaruudesta kuskin virheet saattavat nousta ratkaisevaksi. Suuremmilla tasoeroilla tällaiseen tilanteeseen ei edes tulla.Onko se kuskin merkitys nytkään niin suuri ? (Ellei oteta ykköskuski-kakkoskuski asioita huomioon)
Uskoisin jos moottorikehitys olisi vapaata niin mukana olisi enemmän pelkkiä moottorivalmistajia tarjoamassa moottoreitaan talleille ja samalla voisi esitellä teknistä osaamistaan markkinoille. Toisin kuin nyt vain Mercedes, Renault, Ferrari ja öö aijuu Cosworth.No ensimmäiseksi tulee mieleen ne syyt, miksi noihin rajoituksiin on menty. Eli että homma tulisi kaikille paljon kalliimmaksi, joten halukkaita talleja ei tulisi ja vanhat poistuisivat ja kisat olisivat tylsempiä suurempien tasoerojen vuoksi.
Eihän tuo tehokkain moottori merkitse että moottori on paras saati että kuskilla ei ole merkitystä. Kilpamoottori on hyvinkin riippuvainen miten kuljettaja sitä käyttää, tosin eiköhän nuo kuljettajien erot ole aika lähellä toisiaan. Kuitenkin voisi sanoa, että huomattavasti enemmän on konerikkoja joillain kuskeilla (Ensimmäisenä tulee mieleen Häkkinen vs. Coulthard) kuin tallitovereilla kyseisellä moottorilla.Niin ja kuskin merkitys olisi olematon.
Keksittiin jo Juuri tuosta se "World Engine" (tai tunnetaan myös nimellä "Global Racing Engine") idea lähti. Ja lobbaus, etenkin VW:n suunnalta.Keksin juuri kuinka FIA voisi saada aikaan säästöjä joka rintamalla.
Ajetaan samoilla 1.6 litraisilla turbokoneilla WRC:ssä ja F1:ssä. WRC:ssä rajoitettaisiin vain tehopuolta kuristimella ja esim. ahtopaineilla, mutta lohkot olisivat samat :idea:
Bernie ja Todt voivat vapaasti kopioida idean. :alppu:
Mitenkäs luulet että nykymoottoreilla päästään 20000 kierrokseen minuutissa, ku kierroslukurajotin hakkaa päälle jo 18000 kierroksessa?Nykyisellään taitaa ne käytettävät kierrokset osua sinne 12000-20000rpm.
Ilmeisesti haluavat jollain tavalla olla 'road car relevant' lisätäkseen autonvalmistajien kiinnostusta sarjaan. Eli koska yhteyttä ei muutoin tavallisiin autoihin ole, niin muutetaan formuloita siihen suuntaan. Roolia tekniikan kehityksen suunnannäyttäjänähän F1:sillä ei ole tiukasti teknisiä ratkaisuja kontrolloivien sääntöjen vuoksi pitkään aikaan ollutkaan.Kyllä tuo neljä sylinteriä kuulostaa lähinnä huonolta vitsiltä. Ovatko V8-moottorit niin vaarallisia ja kalliita, ettei niitä voitaisi säilyttää autourheilun kuninkuusluokassa?
Kai ne voisi säilyttää, mutta noin yleensä muutos on hyvästä. Nykysäännöillä V8:t on viritetty huippuunsa, ja siinä mielessä olen tyytyväinen että pian aloitetaan taas puhtaalta pöydältä. Sekoittaa pakkaa mukavasti. Moneen kertaan olen tämänkin todennut, mutta absurdi 2,4 litran V8-konsepti moottorijäädytyksellä höystettynä on ollut omiaan karkoittamaan uusia moottorinvalmistajia.Kyllä tuo neljä sylinteriä kuulostaa lähinnä huonolta vitsiltä. Ovatko V8-moottorit niin vaarallisia ja kalliita, ettei niitä voitaisi säilyttää autourheilun kuninkuusluokassa?