F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Arveluttaa vaan tuo hiton maksimikierrosluku näillä hiton 1-1,5km suorilla.
Syystä että? Veikkaisin että käytettävissä oleva kierrosalue kapenee oleellisesti vähemmän kun kokonaiskierrosalue. Nykyisellään taitaa ne käytettävät kierrokset osua sinne 12000-20000rpm.

Ja eiköhän nuo inssit osaa sen välityksenkin laskea niin ettei tule ongelmaa
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
BBC:llä tarkemmin: http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/motorsport/formula_one/9255871.stm

En pidä kohdasta "Checks and balances to ensure costs are contained and performance across all engines remains comparable", mikäli tarkoittaa yhtään sellaista, että aiotaan selvittää väliajoin moottoreiden strategiset luvut ja sitten katsotaan kenelle jaetaan säälipisteitä (vrt. Renaultin tilanne jäädytyksen jälkeen). :frank:
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
BBC:llä tarkemmin: http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/motorsport/formula_one/9255871.stm

En pidä kohdasta "Checks and balances to ensure costs are contained and performance across all engines remains comparable", mikäli tarkoittaa yhtään sellaista, että aiotaan selvittää väliajoin moottoreiden strategiset luvut ja sitten katsotaan kenelle jaetaan säälipisteitä (vrt. Renaultin tilanne jäädytyksen jälkeen). :frank:
Huoh, luulisi että Todt tajuaisi hiukan enemmän vapauttaa tota touhua.
Nykyinen kaikille samaa asetelma tappaa vaihtelua ja eri ideoita.
En pidä :(
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Huoh, luulisi että Todt tajuaisi hiukan enemmän vapauttaa tota touhua.
Nykyinen kaikille samaa asetelma tappaa vaihtelua ja eri ideoita.
En pidä :(
Tuolla oleva lainaus Bernielta kuvastanee tilannetta... kun on päästy nykyiseen osin keinotekoisesti tasaiseen tilanteeseen, niin on pelko sen menettämisestä.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Tuolla oleva lainaus Bernielta kuvastanee tilannetta... kun on päästy nykyiseen osin keinotekoisesti tasaiseen tilanteeseen, niin on pelko sen menettämisestä.
Niinpä... Olisko siitä nyt mitään haittaa jos moottorit olisivat vähemmän tasaisia, jos niitä kuitenkin saisi kehittää ja kaikilla olisi mahdollisuus ottaa se mahdollinen muiden etumatka kiinni?
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Puuuh...että semmosta paskaa. Missään sarjassa en ole vielä ymmärtänyt suorituskyvyn tasapäistämistä. Yksityyppiluokat on sitä varten, että ajellaan tasaväkisellä kalustolla. Lopetettaisiin sitten edes teeskentely ja siirryttäisiin moottorimonopoliin. En yhtään ihmettele jos ei Porschea/VW Groupia enää kiinnosta. Miksi tehdä valtavasti kehitystyötä vain sen takia, että sääntöjen laatijat voivat "huonontaa" sen oman tuotteen muiden tasolle? Ei mitään järkeä. FIA tappaa teknisen kehityksen ja jäljelle jää enää WTCC:n kaltainen autonvalmistajien hiekkalaatikko, missä kovin kitisijä saa parhaat palkinnot.
 
Viimeksi muokattu:

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
FIA tappaa teknisen kehityksen ja jäljelle jää enää WTCC:n kaltainen autonvalmistajien hiekkalaatikko, missä kovin kitisijä saa parhaat palkinnot.
Schumi pistää kyllä kovasti kampoihin Alonsolle ja Ferrarille. Vielä ei siis olla varmoja voittajasta :eek:
 

paska jätkä

ja muutenkin hieno mies
Liittynyt
17.9.2009
Viestit
597
Keksin juuri kuinka FIA voisi saada aikaan säästöjä joka rintamalla.

Ajetaan samoilla 1.6 litraisilla turbokoneilla WRC:ssä ja F1:ssä. WRC:ssä rajoitettaisiin vain tehopuolta kuristimella ja esim. ahtopaineilla, mutta lohkot olisivat samat :idea:

Bernie ja Todt voivat vapaasti kopioida idean. :alppu:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niinpä... Olisko siitä nyt mitään haittaa jos moottorit olisivat vähemmän tasaisia, jos niitä kuitenkin saisi kehittää ja kaikilla olisi mahdollisuus ottaa se mahdollinen muiden etumatka kiinni?
No ensimmäiseksi tulee mieleen ne syyt, miksi noihin rajoituksiin on menty. Eli että homma tulisi kaikille paljon kalliimmaksi, joten halukkaita talleja ei tulisi ja vanhat poistuisivat ja kisat olisivat tylsempiä suurempien tasoerojen vuoksi.

Niin ja kuskin merkitys olisi olematon.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
No ensimmäiseksi tulee mieleen ne syyt, miksi noihin rajoituksiin on menty. Eli että homma tulisi kaikille paljon kalliimmaksi, joten halukkaita talleja ei tulisi ja vanhat poistuisivat ja kisat olisivat tylsempiä suurempien tasoerojen vuoksi.

Niin ja kuskin merkitys olisi olematon.
Onko se kuskin merkitys nytkään niin suuri ? (Ellei oteta ykköskuski-kakkoskuski asioita huomioon)

Tuntuu että se on mestari joka saa kauden alkuun parhaan auton.
Osa talleistakin kärsii selvästi kun ei see autoa sopimaan kuskeilleen kun ei voi testata.
Kaikenkaikkiaan nykysäännöt on mielestäni syvältä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onko se kuskin merkitys nytkään niin suuri ? (Ellei oteta ykköskuski-kakkoskuski asioita huomioon)
Ei kovin, mutta toki tilanteessa jossa 4-5 kuskia taistelee maailmanmestaruudesta kuskin virheet saattavat nousta ratkaisevaksi. Suuremmilla tasoeroilla tällaiseen tilanteeseen ei edes tulla.
 

80CC

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
298
No ensimmäiseksi tulee mieleen ne syyt, miksi noihin rajoituksiin on menty. Eli että homma tulisi kaikille paljon kalliimmaksi, joten halukkaita talleja ei tulisi ja vanhat poistuisivat ja kisat olisivat tylsempiä suurempien tasoerojen vuoksi.
Uskoisin jos moottorikehitys olisi vapaata niin mukana olisi enemmän pelkkiä moottorivalmistajia tarjoamassa moottoreitaan talleille ja samalla voisi esitellä teknistä osaamistaan markkinoille. Toisin kuin nyt vain Mercedes, Renault, Ferrari ja öö aijuu Cosworth.

Niin ja kuskin merkitys olisi olematon.
Eihän tuo tehokkain moottori merkitse että moottori on paras saati että kuskilla ei ole merkitystä. Kilpamoottori on hyvinkin riippuvainen miten kuljettaja sitä käyttää, tosin eiköhän nuo kuljettajien erot ole aika lähellä toisiaan. Kuitenkin voisi sanoa, että huomattavasti enemmän on konerikkoja joillain kuskeilla (Ensimmäisenä tulee mieleen Häkkinen vs. Coulthard) kuin tallitovereilla kyseisellä moottorilla.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Keksin juuri kuinka FIA voisi saada aikaan säästöjä joka rintamalla.

Ajetaan samoilla 1.6 litraisilla turbokoneilla WRC:ssä ja F1:ssä. WRC:ssä rajoitettaisiin vain tehopuolta kuristimella ja esim. ahtopaineilla, mutta lohkot olisivat samat :idea:

Bernie ja Todt voivat vapaasti kopioida idean. :alppu:
Keksittiin jo :) Juuri tuosta se "World Engine" (tai tunnetaan myös nimellä "Global Racing Engine") idea lähti. Ja lobbaus, etenkin VW:n suunnalta.
 

Taneli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2007
Viestit
579
Kyllä tuo neljä sylinteriä kuulostaa lähinnä huonolta vitsiltä. Ovatko V8-moottorit niin vaarallisia ja kalliita, ettei niitä voitaisi säilyttää autourheilun kuninkuusluokassa?
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kyllä tuo neljä sylinteriä kuulostaa lähinnä huonolta vitsiltä. Ovatko V8-moottorit niin vaarallisia ja kalliita, ettei niitä voitaisi säilyttää autourheilun kuninkuusluokassa?
Ilmeisesti haluavat jollain tavalla olla 'road car relevant' lisätäkseen autonvalmistajien kiinnostusta sarjaan. Eli koska yhteyttä ei muutoin tavallisiin autoihin ole, niin muutetaan formuloita siihen suuntaan. Roolia tekniikan kehityksen suunnannäyttäjänähän F1:sillä ei ole tiukasti teknisiä ratkaisuja kontrolloivien sääntöjen vuoksi pitkään aikaan ollutkaan.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Kyllä tuo neljä sylinteriä kuulostaa lähinnä huonolta vitsiltä. Ovatko V8-moottorit niin vaarallisia ja kalliita, ettei niitä voitaisi säilyttää autourheilun kuninkuusluokassa?
Kai ne voisi säilyttää, mutta noin yleensä muutos on hyvästä. Nykysäännöillä V8:t on viritetty huippuunsa, ja siinä mielessä olen tyytyväinen että pian aloitetaan taas puhtaalta pöydältä. Sekoittaa pakkaa mukavasti. Moneen kertaan olen tämänkin todennut, mutta absurdi 2,4 litran V8-konsepti moottorijäädytyksellä höystettynä on ollut omiaan karkoittamaan uusia moottorinvalmistajia.

Tuo world engine on myös ideana hyvä, mutta kilpailullisessa mielessä ainakin F1-moottoreissa pitäisi säilyttää tekninen vapaus ja antaa insinöörien toteuttaa itseään. Sylinterimäärien vapauttaminen taas romuttaisi idean samasta perusmoottorista saatavasta kustannusedusta. Erot todennäköisesti kasvaa, mutta mitä siitä? Se on vain merkki siitä että jotkut ovat tehneet parempaa työtä kuin muut. Jos haluaisin katsoa tasaista ja viihdyttävää formulakisaa, niin todennäköisesti siirtyisin CARTerin hehkuttamien potkupalloformuloiden pariin. F1 on kilpailua radalla ja tuotekehityksessä, eikä joukon keinotekoinen tasapäistäminen siihen mielestäni kuulu.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös