oldez
Well-known member
- Liittynyt
- 14.3.2003
- Viestit
- 19491
Lähinnä tarkoitin sitä että niitä ohituksia voisi tulla ilman tuota siipeäkin. Ei se ohittamisen vaikeus ole johtunut säädettävän takasiiven puutteesta vaan ihan jostain muusta. Sama kuin lääkärikunta tuntuu ajattelevan että kipu johtuu kipulääkkeen puutteesta tai masennus masennuslääkkeen puutostilastasta. Ymmärrän sen että ohituksia halutaan lisätä, mutta pitäisi ajatella mistä ohitusten puute johtuu ja korjata se ongelma sen sijaan että keksittäisiin miten ohituksia saadaan lisää.Eiköhän se nyt ole melko helppo erottaa, mikä on siiven ansiota ja mikä ei, kun radalla tulee olemaan vain yksi suora, jossa siipeä saa käyttää. Samoin se, missä kohdin suoraa siiven saa käyttöön, määritetään ratakohtaisesti. Joillakin radoilla ohittaminen on viime aikoina ollut täysin mahdotonta ilman todella selkeää nopeuseroa, ja toisin kuin noilla sääntömuutoksilla, on tällä siivellä todellinen mahdollisuus saada asiaan muutos.
Edit: jos nyt lisään vielä sen, että push-to-passit ja muut vastaavat systeemit ovat ihan yhtä tyhjän kanssa, koska edellä ajavalla on aina mahdollisuus kontrata. Siiven kanssa tätä mahdollisuutta ei ole ja sen voisi mieltää lisäykseksi imusta saatavaan hyötyyn.
Minun näkemykseni mukaan ohittamisen vaikeus johtuu siitä ettei edellä olevaa autoa pysty seurata tarpeeksi lähellä mutkissa, jolloin ohituspaikan saaminen suoralla on lähes mahdotonta, koska imuun ei päästä. Tätä ongelmaa ei olla vielä tarpeeksi radikaalisti yritetty korjata. Toki nostettu takasiipi, laskettu säädettävä etusiipi ja pienempi diffuusori olivat askel oikeaan suuntaan, mutta tupladiffuusori ja f-putki onnistuivat sotkemaan nämä kuviot ja nyt säädettävä etusiipikin on poistunut.
Yksi syy sille miksi tarpeeksi radikaaleja toimenpiteitä ei ole tehty on siinä että jostain syystä FIA kauhistuu jo pelkästään siitä että joku mainitsee sanan maaefekti. Standardoitu maaefektipohja tuntuu toimivan ainakin GP2-luokassa niin miksei ykkösissäkin. Ei se innovointi ykkösissä lakannut vaikka autoja on ajettu samaan muottiin jo vuosia.
Push-to-pass-napin käyttöä pitäisikin pystyä rajoittamaan esim. 10 kertaa per kisa. Nykyisellään KERS ei tarjoa kuin lisähevosvoimia eikä realistista mahdollisuutta ohittaa.
Tällä hetkellä takasiiven antama 15km/h antama etu kuulostaa aika ylivoimaiselta. Vaikka takana tuleva olisikin nopeampi niin kyllä edessä olevalle pitää antaa mahdollisuus puolustaa omaa sijoitustaan. Se kumminkin kuuluu autourheiluun. Ei ohittamisen tulisi kuitenkaan olla itsestäänselvyys. Muutenhan autot voisivat ajaa vapaasti 60 kierrosta radalla ja katsoa kenellä on nopein loppuaika. No kuukauden päästä näkee millaiseksi eduksi tuo takasiipimuodostuu.