Virgin VR-01

Moss

melkein mestari
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
1546
onkos ajonaikana säädettävä siipi tällä kaudella edelleen sallittu? vois olettaa "toiminnan" viittaavan siihen...
Pieni suunnitteluvirhe... Kun siiven kulmaa vähentää, koko etusiipi lentää tiehensä. :D
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Se kyllä huvittaa, että täälläkin ihan yleisesti katsotaan vain testiajat ja tehdään pelkästään niiden perusteella johtopäätöksiä.
Tähän varmaan vaikuttaa myös se, että noista testeistä ei juuri muuta informaatiota tihku kuin kierrosajat, muutamaa googlella siansaksaksi käännettyä sepustusta lukuunottamatta. Ainakaan allekirjoittaneella ei ole tietoa mistä syvällisempää informaatiota mahdollisesti saa. Onneksi täältä löytyy kaltaisiasi asian harrastajia joiden analyyseja ja spekulointeja lukee enemmän kuin mielellään. :thumbup:

Tavallaan melko yllättävää että ovat noinkin heikosti tuon etusiiven kiinnityksen suunnitelleet. Olisi varmaan kannattanut siellä tuulitunnelissakin käyttää. Noh, onneksi sentää tulivat testaamaan, ehkä saavat siivet pysymään bahrainissa jopa autossa kiinni. Ymmärrän kyllä että nuo koitetaan tehdä mahdollisimman keveiksi jo alkuunsa, mutta olisiko silti kannattavampaa, etenkin näin uudelle tiimille, tehdä asioita alkuun hieman enemmän varmanpäälle ja kestäviksi? Hioisivat niitä grammoja sitten pois, kun ovat saaneet lelunsa ensin toimimaan. Tuskin muutama kerros lisää hiilikuitua siellä etuspoilerin kiinnityksessä mailmaa kaataa, etenkin kun ei tuo vauhti tunnu muutenkaan päätä huimaavan.
Tiedä häntä, ehkä en suunnittele F1 autoja ammatikseni syystä...:rolleyes:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tähän varmaan vaikuttaa myös se, että noista testeistä ei juuri muuta informaatiota tihku kuin kierrosajat, muutamaa googlella siansaksaksi käännettyä sepustusta lukuunottamatta.
Autosport kertonee tärkeimmät, jos englanti taipuu, ja siellä on myös jonkun sortin liveseuranta testipäivistä. Vaikkei noita seuraisikaan, niin kierrosaikojen lisäksi jutuista pitäisi löytymän myös ajetut kierrosmäärät, joista saa vähän enemmän irti, iso määrä kierroksia kun tarkoittaa suhteellisen ongelmatonta päivää. Espanjassahan on myös sadellut, mikä tekee ajoista vielä vähemmän vertailukelpoisia. Ajoista jos aikoo jotain irti saada, niin pitäisi seurata useampaa päivää ja etsiä selkeitä trendejä, joku yli sekunnin ero kaikkina päivinä kahden tallin välillä kertoo jo jotain.

Siiven suhteen voi olla, ettei tuulitunnelitesti olisi välttämättä paljastanut mitään. Kysehän voi olla myös värinöiden ja tärinöiden aiheuttamasta ongelmasta, mutta kieltämättä joltisenkin huvittavaa, että tämä sattui juuri Wirthin tekeleelle. Enemmän tai vähemmän ymmärrettävä ongelma uudelle tallille nyt kuitenkin, onhan noita sattunut paremmissakin piireissä.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Siiven suhteen voi olla, ettei tuulitunnelitesti olisi välttämättä paljastanut mitään. Kysehän voi olla myös värinöiden ja tärinöiden aiheuttamasta ongelmasta, mutta kieltämättä joltisenkin huvittavaa, että tämä sattui juuri Wirthin tekeleelle. Enemmän tai vähemmän ymmärrettävä ongelma uudelle tallille nyt kuitenkin, onhan noita sattunut paremmissakin piireissä.
Nimenomaan. Eikös Sauberilla lähteny myös etusiipi vekeen kesken talvitestien 2002. Eli ei tuulitunneli välttämättä olisi paljastanut.

Ja kisoissahan on joka vuosi ollut tapana pudottaa siipi jonkun toimesta, takasiipi yleensä. No, ei kyllä ihan viimevuosina, mutta kuitenkin..

En itse pidät tuota ollenkaan ongelmallisena asiana, tietysti testiakaa meni.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Ei tämä alku lupaavalta vaikuta... No jos ei todellakaan pärjää, niin ainakaan todistettu, jotta tietokoneet eivät vielä voita todellisuutta:eek:
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Ennen Pahrainia ei kannata ottaa yhtäkään suoritusta, arvostelua tai kierrosaikaa tosissaan. Tiedätte toivottavasti miksi.

:cool:
Miksi ei? Kuitenkin ensimmäisten kisojen osalta tallien suorituskyky on ollut pääteltävissä testiajoista ainakin viimeisten kymmenen vuoden ajalta..ei ole tullut merkittäviä yllätyksiä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tuo kymmenen sekunnin ero kärkeen ei kerro mistään mitään. Glock ei päässyt ajamaan ainuttakaan kunnon kierrosta ja on siinä ja siinä, onko sisäänajossa normaalisti tehtävät jututkaan ehditty käydä läpi. Se kyllä huvittaa, että täälläkin ihan yleisesti katsotaan vain testiajat ja tehdään pelkästään niiden perusteella johtopäätöksiä.
Kertoo se ainakin siitä, ettei auto toiminut kovin hyvin. Itse en kyllä ole vuosiin yrittänyt ennakoida voimasuhteita vain testien kierrosaikojen perusteella. Kannattaa myös luoskella niitä kommentteja, ja itse ainakin yritän painottaa autojen visuaalista tulkintaa.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Niin ja jos oikein muistan niin viime vuoden talvitesteissä Toyotalla. Vai oliko se feikkikuva. :dunno:
Etusiiven "kannattimet" repesivät liimauksistaan.:ahem:

Onhan noita siivekkeitä niin edestä kuin myös takaa irronnut kaikkien tiimien autoista Ferrarista ja McLarenista lähtien, mutta Virginin tapauksesta hauskemman tästä tekee varaosien puute, auton hitaus ja tallipäällikön turhan suuret luulot.

Itse oikeastaan odotan kaikkien uusien tiimien Lotusta lukuunottamatta epäonnistuvan oikein kunnolla. Paljastuupahan koko maailmalle millä logiikalla FIA nämä tusina tiimit on mukaan valinnut, sillä ehdokkaiden joukossa oli myös perinteikkäitä ja ammattimaisia tiimejä (mm. Prodrive, Epsilon ja Lola). :thumbdown
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Lähinnä meinasin yllättävyydellä sitä että, kun kerran niitä varaosia ei vielä ole, niin miksi ottaa riski ja sössiä kalliit testipäivät vain sen takia että osa on liian heikko/huonosti liimattu tai että autoa ei ole kunnolla rasitustestattu. Tosin sattuu niitä vahinkojakin. Tuskin olisivat kauheasti hävinneet, jos olisivat tehneet lotukset ja malttaneet hieman odotella niitä varaosia. Olisivat vaikka noilla testeihin palaneilla euroilla vuokranneet sen tuulitunnelin. Luulisi saaneen paremman vastineen rahoilleen.
Jälkiviisaus on tietenkin helppoa ja spekuloidakseni lisää, luulen vaakakupissa painaneen jonkinlainen ylpeys ja näytönhalu saada auto ennen pahinta kilpailijaa radalle. Tällä kertaa ei ainakaan riski kannattanut.

Bobakille: Juu, autosportista olen kyllä tietoinen ja lontookin taittuu oikein hyvin. Jotenkin niiden sivujen layout on mielestäni vaan niin kamottavan sekainen että koen niiden käyttämisen vaikeaksi ja vastenmieliseksi. Harmi sinänsä, tuntuu olevan yksi parhaista alan aviiseista ja sivustoista.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tänään Virgin odottaa etusiiven varaosia, ja di Grassi saattaa ajaa iltapäivällä. Jerezissä tosin sataa, joten voi olla, etteivät uskalla.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Lähinnä meinasin yllättävyydellä sitä että, kun kerran niitä varaosia ei vielä ole, niin miksi ottaa riski ja sössiä kalliit testipäivät vain sen takia että osa on liian heikko/huonosti liimattu tai että autoa ei ole kunnolla rasitustestattu. Tosin sattuu niitä vahinkojakin. Tuskin olisivat kauheasti hävinneet, jos olisivat tehneet lotukset ja malttaneet hieman odotella niitä varaosia. Olisivat vaikka noilla testeihin palaneilla euroilla vuokranneet sen tuulitunnelin. Luulisi saaneen paremman vastineen rahoilleen.
Jälkiviisaus on tietenkin helppoa ja spekuloidakseni lisää, luulen vaakakupissa painaneen jonkinlainen ylpeys ja näytönhalu saada auto ennen pahinta kilpailijaa radalle. Tällä kertaa ei ainakaan riski kannattanut.

Bobakille: Juu, autosportista olen kyllä tietoinen ja lontookin taittuu oikein hyvin. Jotenkin niiden sivujen layout on mielestäni vaan niin kamottavan sekainen että koen niiden käyttämisen vaikeaksi ja vastenmieliseksi. Harmi sinänsä, tuntuu olevan yksi parhaista alan aviiseista ja sivustoista.
Ajoihan se Brawn viime kauden melkein kokonaan ilman varaosia muistaakseni runkojakin oli kauden aikana vain kaksi ja mikäli toinen olisi mennyt kunnolla palasiksi viikonlopun aikana toiselta kuskilta olis ajot loppunu siihen.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Etusiipiä nyt voi irtoilla jo pienistä osumista vaikka kanttareihinkin... Missään ei ole taidettu täsmentää miksi Virginin siipi irtosi? Mutta siis sattuuhan noita.

Ja pelkkien installaatiokierrosten pohjalta ei kyllä mitään kannata tosiaan vielä päätellä... On Hamiltonkin tänään tällä hetkellä neljä sekkaa kärkeä perässä... Vaikka on ajo 20 kierrosta kuivalla...

Noista testiajoista. Vois olla kiva kun jostain sais vaikka keskiarvon kunkin kuskin ajoille tai vaikka pisimpien stinttien tiedot ja keskiverto kierrosajan. Keskiarvoista toki pitäs pystyä jättään kaikki matelukierrokset pois jne.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Mietin jo silloin, kun herra Branson ajatteli hylätä BrawnGP:n ja perustaa "oman tallin", että kyllä oli idioottimainen veto. Äijä taitaa kuvitella, että kaikki mihin hän koskee muuttuu kullaksi. Brawnin yllättävä pärjääminen oli Bransonin kannalta ihan puhdasta tuuria, tuskin Richie formuloista oikeasti juurikaan on perillä. Ja tottahan mies sitten perustaa silmät päästä pullistuen ja yli-intoillen oman raudan, ihan vaan tietsikalla. :rolleyes:

Virginin etu on kuitenkin se, että Lotus näyttää 90-luvun periaatteilla vedellyltä pakastinarkulta, joten niille saattaa tulla tiukkakin taisto peräpäässä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Branssonin ajatuksista en tiedä, mutta en kyllä itse pitänyt Brawnin menestystä viime vuonna mitenkään yllätyksenä. Alkukauden ylivoima oli ehkä isompi yllätys, mutta kyllä sen tiesi mitä oli odotettavissa, kun autoa oli kehitetty pitkään ja isolla rahalla. Plus että herra Brawn osti tallin itselleen omalla nimellään kertoi jo jotain luottamuksesta autoon. Isompi ihmetys oli, että miks Honda luopu tiimistä kokonaan. Varmaan ne olis samanlaisen rahotuksen pierassu mistä vaan millä Brawn alotti...tosin ehkä mestaruus olis jääny Hondan myllyyn sit...sitä ei tiettenkään tiedetä.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Branssonin ajatuksista en tiedä, mutta en kyllä itse pitänyt Brawnin menestystä viime vuonna mitenkään yllätyksenä.
Sen verran herran ajatuksista tiedän, etteivät he olleet kiinnostuneita Brawnia sponsoroimaan, kunnes heille kävi ilmi tiimin tekninen etu muihin nähden vain hetki ennen kauden alkua. Toinen hetki myöhemmin herra "minä muutan kaiken kullaksi" olisikin jo halunnut ostaa koko tiimin, mutta tiimin arvo oli jo noussut hiukan liikaa.

Ei sillä etteikö hänellä olisi ollut rahaa, mutta itsetunto ei kestänyt maksaa tallista 100.000.000 kertaista summaa verrattuna siihen millä hänelle sitä oli alunperin tarjottu. :D
 
Ylös