F1 ja Indycar yhteen 90-luvun alussa

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Mitä puolestaan tulee noin yleisesti ovaalikeskusteluihin, niin Talladegan ja tämän välillähän formulakansan mielessä ei ole mitään eroa. Superspeedwayn, mailin ovaalin ja Dirt trackin ero on kuitenkin lähes yhtä hieno kuin rallin ja radan.
Nohnoh, eipäs nyt sotketa mutaovaaleja tähän. Ja kyllä erotan aika monta erinäköistä ovaalilajia: "miniovaali", perus symmetrinen ovaali, isot Superspeedwayt (suurin osa muuten on näitä "tri-ovaaleja") ja sitten on näitä erikoisuuksia, joissa on esim neljä suoraa (Indy) tai jatkuvaa mutkaa (Chicagoland)...

Sori tää turha avautuminen ja ot
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ei minulla ole mitään periaatteellista ovaaleja vastaan, ei vain jaksa kiinnostaa, koska koko kisa haetaan vain sitä kakkospaikkaa viimeisen kierroksen alkuun, että päästään imusta ohittamaan juuri maaliviivalle.
Tuo pätee aeropaketista riippuen ehkä viiteen tai kuuteen ovaaliin. Lyhyillä mailin tai alle puolentoista mailin flat-ovaaleilla tuo ei ollut edes Handford-siivillä mahdollista, koska imuefekti oli mitätön. Nazarethissa, Milwaukeessa, New Englandissa ja Gatewayssä kisailu 90-luvulla olikin mielestäni CARTia parhaimmillaan. Tosin silloin kun Michiganissakin piti nostaa jalkaa kaasulta, niin silloin miehet kyllä erottuivat pojista. Ei sekään mitään imuttelua yksistään ollut.

Nuo käsitykset massiivisista imuefekteistä ja ohituksista syntyivät Handford-siiven kisoista 90-luvun lopun ja 2000-alun Michiganissa ja Fontanassa sekä tietenkin kuristetussa NASCARissa ja IRL:ssä. Yleistä käsitystä ovaalikilpailuista minusta niistä ei tietenkään pitäisi vetää, koska kuten Canukki eritteli, ovaaleita on erilaisia ja sitten vielä säännöillä niihin tulee entistä enemmän eroa.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Tuo pätee aeropaketista riippuen ehkä viiteen tai kuuteen ovaaliin.
Se oli minulta tahallisen yksinkertaistava yleistys. Henk. koht. syy, miksi en ovaaleista perusta on, että mielestäni kilpa-autoilu on muutakin kuin kovaa ajamista lähekkäin ja yritystä hivuttautua toisen ohi.

Ovaalilla ajo ei minusta näytä juuri miltään - vaikkakin the accidents are American-sized - ja itse katselen kilpa-autoilua paljolti juuri sen vuoksi. Jossakin Monacossa ihan harjoitustenkin näkeminen TV:stä tuo ihan erilaiset kicksit kuin vaikka joku Indy 500:n voittotaistelu.

Se on pakko myöntää, että edellisen ovaalikisan katsomisesta on yli kymmenen vuotta - taisi olla JJ:n Hogan-kaudella - lopetin niiden katsomisen koska en kokenut vaivan arvoiseksi valvoa yötä tylsistymään kuoliaaksi. Samasta syystä olen käytännössä lopettanut NHL-pelien katsomisen.

ovaaleita on erilaisia
Siis, minulle ainakin "ovaali" on juuri tälläinen Indyn kaltainen rinkula. Muut ovaalit eritellään etuliittein.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
En itsekään paljoa ovaalikisoista välitä. TVstä näytettiin silloin niitä JJn kisoja Amerikasta ja mieluummin katsoin niitä ei-ovaalirata -kisoja. Amigan Indy 500 -peliä pelasin aikanaan paljon. Sai järjestettyä hienoja joukkokolareita. Vasemmalla rinnalla, hieman oikealle, kuului se hassu kilahdus ja vastustaja spinnaa oikealle seinään josta kimpoaa takaisin muiden eteen. Kolmisenkymmentä autoa juuri tulossa "vahinko"paikalle :D
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Siis, minulle ainakin "ovaali" on juuri tälläinen Indyn kaltainen rinkula. Muut ovaalit eritellään etuliittein.
Indy on omanlaisensa, eikä mikään muu ovaali ole Indyn kaltainen suorakaide. Siksi sitä ei kannata pitää esimerkkinä ovaalista. Valtaosa (isommista) nykyovaaleista taitaa olla erimittaisia tri-ovaaleja (tai niiden "leikattuja" quad-oval-variaatioita). D-muotokin on vain pyöristetympi tri-ovaali).

NASCARissa viime kaudella käytettyjen ovaaliratojen tyypit:

SUPERSPEEDWAYS
- 2.6 miles tri-oval
- 2.5 miles tri-oval
- 2.5 miles tri-oval
- 2.5 miles rectangular
- 2 miles D-shaped
- 2 miles D-shaped

OVALS
- 1.5 miles tri-oval
- 1.5 miles tri-oval
- 1.5 miles D-shaped
- 1.5 miles quad-oval
- 1.5 miles quad-oval
- 1.5 miles quad-oval
- 1.5 miles oval
- 1.3 miles oval (asymmetric)
- 1 miles tri-oval (asymmetric)
- 1 mile oval
- 1 mile oval

SHORT TRACKS
- 0.7 miles D-shaped
- 0.5 miles oval (asymmetric)
- 0.5 miles oval (tight-cornered)
 
Viimeksi muokattu:

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Myönnän perehtymättömyyteni. Silti, jos radan ajo-ohje on tämä:

niin kysymyksessä on "Indyn kaltainen rinkula" kun pinnoitteena on asfaltti.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Myönnän perehtymättömyyteni. Silti, jos radan ajo-ohje on tämä:
niin kysymyksessä on "Indyn kaltainen rinkula" kun pinnoitteena on asfaltti.
Mutta onhan siinä valtava ero! Quad-ovaaleihin tuo vielä jotenkin pätee, mutta tri-ovaaleilla mennään:

TURN LEFT
TURN LEFT
TURN LEFT
repeat

Ja tavan ovaaleilla:

TURN LEFT
TURN LEFT
repeat.

:D
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Ongelma on kielellinen, ei ratojen suunnitteluun liittyvä. Ajo-ohje:

TURN LEFT
TURN LEFT
TURN LEFT
repeat
on 3/4 kierroksen ajo-ohje Quad-ovaalilla;
1 kierroksen ajo-ohje Tri-ovaalilla, ja
1.5 kierroksen ajo-ohje esim. Homesteadissa

eli tuo ajo-opettaja kannattaisi laittaa opettelemaan kielitieteitä, että oppisi ilmaisemaan itseään selvemmin.

Edit: Jos alkaa tuntua, että keskustelu menee jotenkin otsikon ohi, niin vika on vain siinä, miten kukakin otsikon omassa mielessään tulkitsee. Tai jotain.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös