Indycar-autot kaudelle 2012

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tällaisella köntyksellä vuoden 2012 auton testit nyt sitten aloitettiin. Melkoinen ugly duckling. Toivottavasti joku edes potkii nuo etusiiven Dallara-siivekkeet helvettiin.



Testiauton moottori on Honda. Chevy saa oman moottorinsa valmiiksi kuukauden sisällä ja Lotus joskus sen jälkeen, moottorivalmistajat aloittavat omat testinsä lokakuussa. Tiimit ovat jakautuneet siten, että Hondaa käyttävät ainakin Ganassi, Sam Schmidt ja A.J. Foyt Racing, Chevrolet taas on vahvistanut vasta Pensken. Kiinnostus Lotuksen suhteen on niin ohutta, että se saattaa joutua ostamaan osan jostakin tallista, jotta saa edes jonkun asiakkaan.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660

Se toinen kuva.

Onhan tuo vähän "vormula on steroids", mutta kai tuokin on tuulitunnelissa käynyt, vaikka näyttää enempi 12-vuotiaan piirtämältä.

Jotain hyvääkin kuitenkin. Matala keula on ihan jees, samoin etusiiven "Tyrrell-kiinnitys". Keskiosa on ihan OK, lukuunottamatta takarenkaiden edessä olevaa sivuponttoonien tötteröä. Takaosasta on paha sanoa näistä kuvakulmista mitään, muttei näytä kovin pahalta. Etusiiven päätylevyt ovat aika kaameat, kuten etusiiven elementit ilmeisesti muutenkin. Pitäisi saada vähän tarkempaa kuvaa.

Mutta kaiken kaikkiaan ihan tuo indycarilta näyttää. Eli ei kovin high-tech.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Hui saatana! tässäkö on Indy Carin tulevaisuus? Noilla autoillako pitäisi voittaa Moottoriurheilufanien sydämet?:thumbdown
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mustaponttooninen kötöstys on siis kehitysversio punaponttoonisesta, ja onhan se vähemmän hirveä. Minen ymmärrä tuota ponttoonien vääntämistä tuhannen mutkalle, minkä lisäksi tuohon toivoisi enemmän vanhoille Indycareille tunnusomaisia asioita.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258


Tuohan on ihan selvästi Batmobile :thumbup:.
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Takaosasta on paha sanoa näistä kuvakulmista mitään, muttei näytä kovin pahalta.
Näkymä ahterista:


Korisarjat on muuten nyt hyllytetty virallisestikin tallien vastustuksen takia, joten ainakin ensimmäinen kausi mennään pelkästään Dallaran katteilla.

Tuota hirvitystä katsellessa kyllä toivoo että valinta olisi osunut Swiftiin tai edes Lolaan.

Noinkohan muuten valintaan vaikuttivat aluepolitiikkaan liittyvät lehmänkaupat? Tarjouskilpailun ehdoissahan oli maininta kotimaisuudesta, ja valitsemalla Italialainen Dallara, jolla ei ennestään ollut tehdasta Yhdysvalloissa, saatiin tuotanto Indianapolikseen. Vaatimus amerikkalaisesta autosta saattoi siis koitua kalifornialaisen Swiftin kohtaloksi...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Lotus on vetämässä Indycar-moottorikuvionsa puihin. Tilanne on se, että kukin valmistaja on sitoutunut toimittamaan moottorit 40 prosentille osallistujista, mikäli kysyntää on. Honda ja Chevy ovat käytännössä jo tällä rajalla, eikä kumpikaan ole aikeissa moottoroida yli kymmentä autoa. Tämä on pakottanut moottorittomat tallit Lotuksen pakeille. Lotus ei kuitenkaan vastaa sen kummemmin tallien kuin toimittajienkaan yhteydenottoihin. Tilanne on jo sikäli pulmallinen, että Indycaria johtava Randy Bernard matkustaa ensi viikon alussa Englantiin ottamaan selvää asiasta.

Speedtv:n juttu moottoritilanteesta
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Lotuksen Indy-projekti on ilmeisesti edelleen jollain tasolla olemassa, sillä puljun palkkalistoilla oleva Jean Alesi aikoo ajaa Indy 500:n Lotus-myllyllä vuona 2012.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/94731
Moottoria rakentavalla Juddilla ei ole ollut projektin kanssa mitään ongelmia, vaan kyse oli markkinointiosaston pölhöilyistä.

Gerhard Bergerillä oli hyvä kommentti Alesin Indy-aikeista: "Jean, suurimmat vahvuutesi ovat aina olleet sadekeli ja myöhäiset jarrutukset. Indyssä ei jarruteta eikä ajeta sateella. Mitä ihmettä olet oikein tekemässä?"
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Nähtäväksi jää muutetaanko autoja eilisen kolarisuman takia. Ilmalennot olisi jotenkin pyrittävä saamaan kuriin.

Nämä uudet autot on kuitenkin askel parempaan suuntaan, koska suoraan takaapäin törmäämällä takanatuleva auto ei enää nouse niin helposti ilmaan.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Ihmetyttää minua, miksi niin moni auto leimahti heti liekkeihin? Tuli on myös aika varma tappaja ja luulisi noillakin olevan vastaavat turvatankit sun muut systeemit tuollaista estämässä. Ei tule ihan heti mieleen sellaista kolaria ykkösistä viimeisen 15 vuoden ajalta jossa noin olisi käynyt.
Noin on käynyt tällä (ja viime) kausina lähes joka kerta, kun auto törmää ovaalilla seinään, että bensatankki räjähtää. Huonoa suunnittelua?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Nähtäväksi jää muutetaanko autoja eilisen kolarisuman takia. Ilmalennot olisi jotenkin pyrittävä saamaan kuriin.
Tuo vanha IRL-Dallara on surullisenkuuluisa hyvistä lento-ominaisuuksistaan. Se on myös asia, joka on pyritty uuteen koslaan korjaamaan toisen auton pyörän päälle nousemisen lisäksi.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Indycarilla on melkoinen sotku päällänsä uuden auton kanssa. Indianapolisissa ajetuissa ovaalitesteissä uusi Dallara on ollut todella hidas ja erittäin kaukana tavoitteista. Ongelmana on painonjakauma, jonka takia kottero on todella yliohjaava kaarteeseen mentäessä ja puskee pahasti ulostulossa. Monimutkaradoilla auto on toiminut kuten kuuluu, mikä on toki kiva. Tämän kuitenkin piti olla se auto, jolla rikotaan Indyn rataennätys. Lisäksi speedway-kisojen tulevaisuus ylipäätään on nykymielipiteen mukaan riippuvainen siitä, että auto on riittävän nopea ja haastava pakassa ajon estämiseksi.

Myös Lotuksen moottorikuviot ovat juuri niin sekavat kuin odotettiin. Ensitesti on juuri siirretty joulukuulta tammikuulle. Vain Michael Schankin uusi tiimi on ilmoittanut käyttävänsä Lotus-moottoreita, ja säännöissä jokaiselta moottorinvalmistajalta vaadittu kahden auton "ankkuritalli" on sekin vielä valitsematta. Lotukseen tyytymään joutuville tulee mieletön kiire saada edes testattua autoaan ennen kauden alkua. Jos tässä toheltamisessa joku hyvä puoli on, niin sekä Honda että Chevy ovat joustamassa alkuperäisistä päätöksistään ja tarjoamassa moottorit yli kymmeneen autoon molemmat.
 
Ylös