Taka-alalle jääneet ralliautot

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754


Toyota siinnä lukee ja todennäköisesti liittyy brittien avoimeen luokkaan. Muuta en osaa sanoa.
 

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
Luulempa, että kuopattiin 205:en edestä -eli ei tainut ehtiä protovaiheen ohitse. Kuinka paljon 205:sessa itsessään muuten oli Talbottia?
Sunbeamin tehtaan kilpaosaston pohjallehan Talbotin tehtaan (siis Englannin) rallitalli oli Des O'Dellin ja Paul Whiten johdolla rakennettu. Oikeastaan Talbot Lotuksessa oli hyvin vähän itse Ranskalalaista Talbotia. Projektihan alkoi Chrysler Sunbeam nimellä, joka sitten kesken projektin 1979 lopulla muuttui Talbotiksi. Kun PSA-yhtymä osti Chrysler Europen (eli Englannin tehtaat itselleen.) Linwoodissa alettiin näin suunnitella Talbot Sunbeam nimistä ralliautoa.

1980 Tammikuussa Chrysauton ilmoittamalla 200-hevosvoimaisella Talbot Sunbeamilla voitettiin Tunturi-ralli. Kuskina Henri P.Toivonen ja kartturina Antero "Linkku" Lindqvist. Lindqvist sanaili lähes 30 vuotta myöhemmin Vauhdin maailmassa "Tunturi me voitettiin 200-hevosvoimasella Lotarilla, Lotarin kampiakseli kesti just sen 200 hevosvoimaa eikä me tiedetty sitä että tehtaalta sai teräsakselin joka kesti sitten melkein mitä tahansa. Se kone rakennettiin täällä Suomessa ja voimaa riitti."

Kesällä 1980 tuli Sunbeam Lotus. Ja syksyllä Henkka ajoi 2-ryhmäläisen voittoon RAC:ssa. Jyväskylässä kaato esti menestyksen, San Remossa viides. 1981 Monacossa viides ja Portugalissa ja San Remossa kakkonen. 1981 nuottia luki Fred Gallagher. Talbotin tehdas talli hiipui kun Peugeotin ja Talbotin kilpaosastot 1982 alussa yhdistettiin ja syntyi Peugeot Talbot Sport niminen yhteistyö. Samalla loppui Skotlannin Linwoodissa tehtyjen autojen tarina, kun tehdas suljettiin.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Muutamia varsin vähälle huomiolle jääneitä ralliautoja:

- Ferrari 308 GTB (r.4): 2. sija Korsikalla 1982 kuskina Jean Claude Andruet
- Citroen Visa Mille Pistes (r.B): 8. sija 1985 Monte Carlossa kuskina Jean Claude Andruet
- Alfa-Romeo Alfetta GTV6 (r.A): 6. sija Korsikalla 1985 kuskina Bertrand Balas (kartturi muutes sukunimeltään Laine!)

- BMW M3 (E30) (r.A): 1. sija Korsikalla 1987 kuskina Bernard Beguin. Tunnetuin Bemu-kuski lienee Marc Duez ja koittihan Vatanenkin kuinka Bemu soveltuisi Jyskälään... Ei soveltunut. E36 ja E46 malleilla ei sitten kv. noteerauksia taida ollakaan.

- Mercedes 190 E 2.3 16V: 2. sija EM-sarjaan kuuluneessa Tour de France maantiekilpailussa 1986. Kuskina Didier Auriol

- Alfa-Romeo 75 V6 2.5: 3. sija Tour de France kisassa 1986 kuskina Yves Loubet

- Ford Escort Mk.III RS Turbo: 4. sija Tour de France kisassa 1986 kuskina Cesar Baroni (N-ryhmän voittaja)

- Talbot Samba Rallye (r.B): 8. sija Tour de France kisassa 1984 kuskina Rene Defour (pienimmän B-ryhmän voittaja)
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1030
Sijainti
South Park
Mutta tuo Rölli-peikon mestaruus taitaa olla viimeinen vapaastihengittävällä moottorilla saavutettu mestaruus.:eek!:
No sitä se on myös.

Opel Ascona 400: Viimeinen kuljettajien mestaruus takavetoisella. 1982

Lancia 037: Viimeinen valmistajien mestaruus takavetoisella. 1983
 

Kartturi

Well-known member
Liittynyt
19.1.2006
Viestit
185
Mikä niin ??

1983 Lancia voitti kuin voittikin tallimestaruuden mutta kuljettajien tittelin vei Audilla Hannu Mikkola.

1982 tallimestaruuden vei Audi, mutta kuljettajien mestaruuden Rölli Asconalla.
Jaa, käsitin, että tuossa puhuttiin viimeisestä kuljettajan mestaruudesta takavetoisella. Kuitenkin Walterin nimi oli otettu erikseen esille. Jos puhuttiinkin merkkimestaruudesta, niin unohtakaa kommentti.
 
Ylös