Taka-alalle jääneet ralliautot

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1351
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Puuma on yx kauneimmista moderneista rallipeleistä. Olisivat saaneet tehdä sen WRC:n tästä eikä jostain äklö-rumasta Siestasta....

Pumasta oli muistaakseni sekä S1600 että S2000 Kitti-versiot olemassa. Tosin Fordin kontribuutiot molemissa luokissa jäivät perin vähäisiksi, niinkuin kaikkialla muuallakin missä on edes nimellisesti ollut kilpailua. S2000 luokassa Rellu ja Volkkari ja Seat oli muistaakseni ne valtamerkit ja sit vähän niiden alapuoella Hyundai ja Nissan Almera ja Skoda
Ja tuas on puurot ynnä vellit sekasin. S2000-luokka on nelivetoisten, eikä siellä ole edellämainituista näkyny kun Skoda. F2-luokassa sen sijaan oli edellämainitut etuvetohirmut ja valtamerkkeinä myös Citroen ja Peugeot.

Oiskii ollu markkinoinnillisesti jännä valinta tehdä tuorein WRC autosta, jonka valmistus on lopetettu 10v sitten...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Ja tuas on puurot ynnä vellit sekasin. S2000-luokka on nelivetoisten, eikä siellä ole edellämainituista näkyny kun Skoda. F2-luokassa sen sijaan oli edellämainitut etuvetohirmut ja valtamerkkeinä myös Citroen ja Peugeot.

Oiskii ollu markkinoinnillisesti jännä valinta tehdä tuorein WRC autosta, jonka valmistus on lopetettu 10v sitten...
Jep. Hieman epätarkkuutta. Tarkoitin noilla S2000:lla nimenomaan 2-litraisia kit-car pelejä. Kittejähän oli kolmessa luokassa: 2-litraiset. 16-sataset ja 14-sataset.

Ja mitä valmistukseen tulee, niin Euro-Fordilla on nuo luomukset Pumaa ja Cougaria lukuunottamatta ovat olleet rumia kuin ilmestyskirjan pedot.
 
Viimeksi muokattu:

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1351
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
306 Maxi kit car taisi olla jopa palkintokorokkeella WRC Korsikalla, mutta Peugeot 106 Maxi on jäänyt kummallisen taka-alalle, eikä niitä pahemmin ole näkynyt ralleissa. Oliko sitten jo liian pieni ja siten hieman vikurainen ajaa?
Ei, vaan eri luokassa. A6 eli alle 1600cc. Kyllä sillä omassa luokassaan on aikanaan menty kovaa, niinkun Saxolla ja Feliciallakin.

Ois tuollanen 106/Saxo muuten ihan asiallinen corollanpelätin pikkuäffään, hintaakaan ei näy enää olevan kun 70ke.. :)
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1417
Sijainti
Porvoo
Ei, vaan eri luokassa. A6 eli alle 1600cc. Kyllä sillä omassa luokassaan on aikanaan menty kovaa, niinkun Saxolla ja Feliciallakin.
Joo, tiesin kyllä toki että olivat eri luokassa, lähinnä vaan se että Peugeotilta huomiota sai ainoastaan tuo 306. Hmmm, Felicia kit car, siinähän vois olla jo kohtuuhintainen vaihtoehto F:ään. :wink:
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
eiks tällänenkin ollu kun escort 1700t josta kaavaltiin fordin ralliasetta
Tämä taisi olla sellainen "välimalli" joka laitettiin melko nopeasti jäihin ja alettin kehitellä RS200:sta. Taidettiin sillä muutama kisa ajaa....

http://www.rsownersclub.co.uk/car_info/esc31700t.htm
Escort RS1700T on murheellinen tapaus.
Lyhyesti:
Tehdas alkoi suunnittelemaan mk2:lle seuraajaa 70-luvun lopulla, tiedossa oli että mallivuodelle -81 tulee etuvetoinen korvaaja "Erika", eli Escort mk3.
Ekat protot tehtiin mk1 Fiestan koreihin; BD-kone ja Hewlandin transakseli takana. Sittemmin siirryttiin mk3 Escon hylsyihin. Testikäyttöön oli mm. Hart 420 2,4l vaparikoneinen referenssiautoksi, mutta kun saivat ekan BD-turbon toimimaan, oli selviö että ahdin tulee. Vatanen muuten rikkoi Portugalissa testeissä tuon Hart-koneisen sukeltamalla sillä rotkoon. Myös Alen kokeili autoja ja oli tohkeissaan nopeudesta.
Isoja ongelmia oli kaksi: neliveto oli kävelemässä yli, ekat Audit olivat jo käytössä. Toisena oli tuotanto-ongelma, Fordilla oltiin huolissaan autosta joka vaati suunnattomasti kalliita muutoksia sarjatuotantohommiin eikä tuotantopaikkaa tahtonut löytyä. Ja myytäisiin ulos kovalla tappiolla.
Lopulta oli tehty valmiiksi 200 kpl 1,78l BDT -moottoreita (JQF), korisarjoja, "käännettyjä" FGB Hewlandeja (synkka ja suorak.) jne jne, ja yksi proto Lotuksella työn alla myöhemmin luokiteltavaa nelivetoversiota varten kun päätös lopettaa projekti tuli keväällä -83.
Kustannukset olivat "tähtitieteelliset", jossa valossa tuntuu jälkikäteen irvokkaalle katsoa kuinka samaan aikaan Martin Schanke teki G4 neliveto-Escortinsa murto-osabubjetilla ja hyvin menestyksekkäästi; mm. Audit pahoinpideltiin crossissa.

RS200 tehtiin tilalle, tyhjältä pöydältä. Koneet jotka olivat 1700:n valmiiksi tehtyjä, purettiin, porattiin muutaman kympin isommiksi ja kasattiin RS200:a varten.

Tässä pintaraapaisu aiheesta.
Pöhköönnyin näihin aikoinaan niin pahasti että rakensin-muutoskatsastin suomen rekisterissä olleen takaveto mk3/4 Escortin, ainoa yksilö, mutta ei tosin BD:llä (olin juuri myynyt "peetun") vaan YB-cossulla ahtimineen. Quaifen laatikko jäi sentään suoraan koneen taakse :)
 
Liittynyt
18.8.2009
Viestit
73
Sijainti
Jyväskylä
RS 1700


Rakennetaan.


Nyt se on valmis.


Ajetaan testiä......


..ja ei, Arikin nostaa kädet pystyyn , ei tällä Quattroille kerkiä, haudataan koko projekti.
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Toisessa kuvassa oli protyyppi nro5 (P5) joka esiteltii yleisölle pahasti etuajassa ja keskeneräisenä. Ajokuntoinen sentään, mutta mm. Porsche/Audi transakselilla jne.
Korissa myös eroa; kuvassa 2 lamput pleksien takana, konepellin scoopit mallia Naca; muuttuivat myöhemmin kuvien 3 ja 4 mallisiksi perinteisiksi parivalokehyksiksi ja scoopit "uimaräpylöiksi", viimeinen versio oli keskeltä korotettu koko pelti ja matala leveä 3 -os. ilmanotto etureunasta.
Takaspoileri kehittyi ja muutti muotoaan myös.

Alimmassa kuvassa Ari tyyppää Hart-koneista (WVW100W), ja se BDT -koneinen eka proto oli WVW101W (ulkomuistista, varm. myöh.).

Vielä tuossa kuvanottotilanteessakin (talvella -82-83 portugal) 1700T oli kellolla verrattuna nopeampi kuin Quattro, sorallakin. Ihan liukkaammissa oloissa (märkä sora-savi, lumi-jää) otti toki turpaan.


Yksi ikävä lisäepisodi tässä yhteydessä oli David Suttonin kettuuntuminen Fordiin. Pyöritti pari vuotta vanhoja (ja uusia) tehtaan escoja, jopa MM-tuli, ja palkkioksi ei saanut uutta autoa käyttöönsä, koskaan.
 
Viimeksi muokattu:

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3260
Sijainti
JKL
Yksi ikävä lisäepisodi tässä yhteydessä oli David Suttonin kettuuntuminen Fordiin. Pyöritti pari vuotta vanhoja (ja uusia) tehtaan escoja, jopa MM-tuli, ja palkkioksi ei saanut uutta autoa käyttöönsä, koskaan.
Suttonista tuli sellainen mieleen kun kerran sain kunnian käydä heidän museossaan ja siellä pisti yksi juttu silmään. Museo oli täynnä kaikkea ralli historiaan kuuluvaa, toki suurin osa autoja mutta myös muuta. Esim. Luis Moyan Corollan takalasin läpi lentänyt kypärä RAC-rallista vuodelta -98. Mutta Vatasen mestaruudesta en huomannut minkäänlaista eri mainintaa missään. Toki siellä jossain se voi olla mutta ei vain pistänyt silmään. Kuitenkin iso aisa yksityistallille tuonlainen mestaruus... Liekö vain sitten kaivellut tuo mainitsemasi asia niin paljon ettei kiinnostanut mainostaa...
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
306 Maxi kit car taisi olla jopa palkintokorokkeella WRC Korsikalla, mutta Peugeot 106 Maxi on jäänyt kummallisen taka-alalle, eikä niitä pahemmin ole näkynyt ralleissa. Oliko sitten jo liian pieni ja siten hieman vikurainen ajaa?



Tuossa muutama lataamani video noiden hienoista äänistä:
http://www.youtube.com/watch?v=L9plQ75cM3w&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=EJQm50FNpPU&feature=feedu
Tuon 106:n lisäksi on pikku-Pösöistä ajettu kilpaa myös 104:lla:

ja 107:lla
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18374
Latvialais-yrityksen OSCar eO on historian ensimmäinen sähköinen aavikkorallien auto, mutta en sanoisi että taka-alalle jäänyt. Tosin eihän se ole menestystä niittänyt, niin että olisi kärkisijoja kolkuttelemassa.

Joskus mielessäni on pyörinyt hämärä muistikuva, jossa Ruutulipussa aikoinaan olisi näytetty Fordilla olleen kehitteillä Mondeosta ralliauto joskus 90-luvun puolivälissä, onko tästä kellään tietoa? :confused:
Ei tule mieleen autoa, mutta olet saattanut sotkea sen Ford Mondeo autoon joka teki debyytin BTCC sarjassa 1993.
 
Viimeksi muokattu:

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
rs1700t

Ei.

Muutama jäljelle jäänyt prototyyppi on museoissa tai keräilijöillä, esim:

Simon Nutter ajoi yhdellä Etelä-Afrikasta takaisin uitetulla 80-90-lukujen taitteessa briteissä clubman -ralleja.
Yksi, ainoa lähes täydellinen siviilimyyntiversio (P15) löytyy Malcolm Wilsonin kokoelmista.
Gordon Spooner entisöi yhden jonka joku toi E-A:sta britteihin tarkoituksenaan ensin ajella sillä Thunder Saloon -luokassa rataa. GSE entisöi auton ja myi n.15-20v sitten jenkkikeräilijälle.

Historicissakaan ei voi ajella kun autoa ei virallisesti ole koskaan ollut olemassa; The Car That Never Was -tittlelillä auto on tunnettu 80-luvulta asti ;)

Virallisesti näillä ei siis koskaan ajettu kilpaa, eikä Ford halua muistella niitä, menihän siinä kankkulan kaivoon 3-4 vuotta ja muutama miljoona.

Autot lähetettiin Etelä-Afrikkaan ja niitä muutettiin vakiomman näköisiksi, ja mallimerkinnäksi tuli Escort RST. Borehamin luottomekaanikko Mick Jones (ei The Clash kitaristi :D ) lähti autojen mukana afrikkaan. Autoilla ajettiin muutama vuosi E-A:n kansallista sarjaa (ei-luokiteltuja autoja), ja sen jälkeen niillä ei juurikaan ajeltu.
 
Viimeksi muokattu:

STP

Well-known member
Liittynyt
15.1.2011
Viestit
162
Viikon päästä alkavan rallye du varin lähtölistalla on ilmeisen erikoinen auto edustettuna. googlellakaan ei tahdo oikein tietoja löytyä kuin speksien verran.



Hommel Berlinette RS2
 
Ylös