eiks tällänenkin ollu kun escort 1700t josta kaavaltiin fordin ralliasetta
Tämä taisi olla sellainen "välimalli" joka laitettiin melko nopeasti jäihin ja alettin kehitellä RS200:sta. Taidettiin sillä muutama kisa ajaa....
http://www.rsownersclub.co.uk/car_info/esc31700t.htm
Escort RS1700T on murheellinen tapaus.
Lyhyesti:
Tehdas alkoi suunnittelemaan mk2:lle seuraajaa 70-luvun lopulla, tiedossa oli että mallivuodelle -81 tulee etuvetoinen korvaaja "Erika", eli Escort mk3.
Ekat protot tehtiin mk1 Fiestan koreihin; BD-kone ja Hewlandin transakseli takana. Sittemmin siirryttiin mk3 Escon hylsyihin. Testikäyttöön oli mm. Hart 420 2,4l vaparikoneinen referenssiautoksi, mutta kun saivat ekan BD-turbon toimimaan, oli selviö että ahdin tulee. Vatanen muuten rikkoi Portugalissa testeissä tuon Hart-koneisen sukeltamalla sillä rotkoon. Myös Alen kokeili autoja ja oli tohkeissaan nopeudesta.
Isoja ongelmia oli kaksi: neliveto oli kävelemässä yli, ekat Audit olivat jo käytössä. Toisena oli tuotanto-ongelma, Fordilla oltiin huolissaan autosta joka vaati suunnattomasti kalliita muutoksia sarjatuotantohommiin eikä tuotantopaikkaa tahtonut löytyä. Ja myytäisiin ulos kovalla tappiolla.
Lopulta oli tehty valmiiksi 200 kpl 1,78l BDT -moottoreita (JQF), korisarjoja, "käännettyjä" FGB Hewlandeja (synkka ja suorak.) jne jne, ja yksi proto Lotuksella työn alla myöhemmin luokiteltavaa nelivetoversiota varten kun päätös lopettaa projekti tuli keväällä -83.
Kustannukset olivat "tähtitieteelliset", jossa valossa tuntuu jälkikäteen irvokkaalle katsoa kuinka samaan aikaan Martin Schanke teki G4 neliveto-Escortinsa murto-osabubjetilla ja hyvin menestyksekkäästi; mm. Audit pahoinpideltiin crossissa.
RS200 tehtiin tilalle, tyhjältä pöydältä. Koneet jotka olivat 1700:n valmiiksi tehtyjä, purettiin, porattiin muutaman kympin isommiksi ja kasattiin RS200:a varten.
Tässä pintaraapaisu aiheesta.
Pöhköönnyin näihin aikoinaan niin pahasti että rakensin-muutoskatsastin suomen rekisterissä olleen takaveto mk3/4 Escortin, ainoa yksilö, mutta ei tosin BD:llä (olin juuri myynyt "peetun") vaan YB-cossulla ahtimineen. Quaifen laatikko jäi sentään suoraan koneen taakse