Mitä varusteita autoon?

Valitse 5 tärkeinä varustetta autoosi alta


  • Äänestäjiä yhteensä
    67

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Mistä täällä enää voi vittuilla kun ei voi vittuilla sun Octaviasta jossa on DSG muttei olekaan DSG:tä? :(
Onko uus Octavia yhtään parempi kuin vanha? Vai pelkkä kosmeettinen päivitys?
Onhan se siistimpi sisältä paljon. Jotain puslia ne on vaihtaneet, jotta sais hiljaisemmaksi sitä. Päiväajovalot on nykyään myös. Aux-liitäntä siinä multiboxissa jotta voi ämppäriä kuunnella.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Tulipas nyt tyhmyyttään ruksittua nuo paremmat stereot, vaikka tietenkin tilalle olisi pitänyt ottaa vetokoukku. Se ehkäisee hyvin auton vaurioita peräänajossa ja jotain päin peruuttaessa (kokemusta löytyy molemmista...).
Mutta enpä ole koskaan autoa omistanut ja toivottavasti ei koskaan tarvitsekkaan hankkia.
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Miksei tunkkia ole listalla?

Tuon B&O:n audiojärjestelmän suosio hivenen yllättää. Designiin B&O:lla on toki kiitettävästi panostettu, mutta mahtaako äänenlaatu todellisuudessa olla yhtään muita perinteisiä hifi-merkkejä parempaa? Vai onko äänenlaadulla edes mitään väliä?
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Hauska nähdä miten vuosikymmen vuosikymmenen jälkeen Suomessakin kansansuosiossa oleviin autoihin saa tilattua enemmän ja enemmän amerikkalaisten autojen perusvarusteita.

Mm. vakionopeuden säätimet, automaattivaihteistot, sähkösäätöiset ikkunat joka nurkassa, erilaiset sähkösäädöt (mm. penkeissä, penkeissä takaluukun avaus jne), automaattiilmastoinnit, jarru-ja ohjaustehostimet jne olivat peruskauraa jo 1950- ja 1960-luvuilla amerikkalaisissa autoissa siinä missä vielä 1990-luvulla muistan kuinka hehkutettiin kun johonkin isoon volvoon sai samoja varusteita:eek: Nythän jo Skodissa alkaa olemaan tällaisia vermeitä. Niin se homma kehittyy, hyvä niin:thumbup:

Monet noista varusteista kivoja, tosin esim. lämitettävää tuulilasia harkitsisin jos autoon pitäisi omaan budjettiin joskus vaihtaa tuulilasia alan liikkeessä (maksaa nimittäin aika paljon enemmän kun ei voi laittaa ihan normaalia tuulilasia hyllystä vaan). Automaatin ja cruisen ottaisin samantien, jos autossa vaan on voimaa edes kohtuullisesti kokoonsa nähden= ihan turhaa hommaa se hämmentäminen kun sen voi jättää väliinkin. Urheiluautot ja tehottomammat (yleensä pikku-)autot sitten erikseen.

Loput vermeet sitten ihan tapauskohtaisia juttuja..Pääsääntöisesti maksavat turhan paljon Suomesta ostettussa autossa, ja siksi nämä ilmoitusten "Suomi-autot" tunnetaan yleensä paitsi pohjastaan ruostuneempina myös huonommin varusteltuina kun "tuonti"-pelit.

Webastokin ihan kiva, mutta lohkolämmitin sisähaaralla ajastimella ajaa melkein saman asian paaaaljon halvemmalla. Tietysti jos paljon tulee tilanteita, joissa ei saa piuhaa kiinni tolppaan niin sitten se ei hyödytä sekään.

Sporttialustan hyödyllisyyskin riippuu ihan automerkistä ja mallista.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Miksei tunkkia ole listalla?

Tuon B&O:n audiojärjestelmän suosio hivenen yllättää. Designiin B&O:lla on toki kiitettävästi panostettu, mutta mahtaako äänenlaatu todellisuudessa olla yhtään muita perinteisiä hifi-merkkejä parempaa? Vai onko äänenlaadulla edes mitään väliä?
No riippuu toki vähän mitä tarkoitat hifi-merkillä. On nimittäin äärettömän harvassa tehdasasennettuna saatavat järjestelmät, joita voi hyvällä omallatunnolla sanoa hifiksi. Useasti tehdasasennettavat stereoiden"parannuspaketit", joita valitettavasti markkinoidaan hifinä käsittävät vain jotkin blaupunktin astetta paremmat kaiutinelementit ja joku helvetin räminäpönttö takakonttiin.
B&O:ta houkuteltiin vuosia lähtemään völjyyn autostereoihin, mutta vasta Audi tarjosi riittävän hyvän pohjan audioratkaisulle. Eikä B&O lähtenyt pistämään autoon mitään "vain vähän parempia vehkeitä", vaan asensi A8:n Beolab5:t. Jotka kotikäytössäkin ovat aivan mahtavat ja hifistin korvaa hivelevät kapistuset.
Vertailu autojen vakiostereoihin on turhaa, mutta yhtä paljon on kyllä turhaa maksaa tuhansia euroja noista, jos auton originaalien stereoiden ääni miellyttää.
 
Viimeksi muokattu:

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
No riippuu toki vähän mitä tarkoitat hifi-merkillä. On nimittäin äärettömän harvassa tehdasasennettuna saatavat järjestelmät, joita voi hyvällä omallatunnolla sanoa hifiksi. Useasti tehdasasennettavat stereoiden"parannuspaketit", joita valitettavasti markkinoidaan hifinä käsittävät vain jotkin blaupunktin astetta paremmat kaiutinelementit ja joku helvetin räminäpönttö takakonttiin.
B&O:ta houkuteltiin vuosia lähtemään völjyyn autostereoihin, mutta vasta Audi tarjosi riittävän hyvän pohjan audioratkaisulle. Eikä B&O lähtenyt pistämään autoon mitään "vain vähän parempia vehkeitä", vaan asensi A8:n Beolab5:t. Jotka kotikäytössäkin ovat aivan mahtavat ja hifistin korvaa hivelevät kapistuset.
Vertailu autojen vakiostereoihin on turhaa, mutta yhtä paljon on kyllä turhaa maksaa tuhansia euroja noista, jos auton originaalien stereoiden ääni miellyttää.
B&O mallit ovat sitten ilmeisesti kaksipaikkaisia? :eek:

 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Ok, kiitos selvityksestä, Pyryf. Ja tosiaankin, mitä olen itse erityisesti noissa uudemmissa autoissa stereoita kuunnellut, niin äänenlaatu vakiovehkeissäkin on yleensä ollut ihan kelvollista ainakin tyypillisen, kompressoidun radiohutun kuunteluun. Sellaiseen en ole osannut kaivata B&O:n järjestelmää, mutta ehkäpä mieli muuttuisi, jos luukuttaisin Gymnopédietejä Kekkosentiellä.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Miksei tunkkia ole listalla?

Tuon B&O:n audiojärjestelmän suosio hivenen yllättää. Designiin B&O:lla on toki kiitettävästi panostettu, mutta mahtaako äänenlaatu todellisuudessa olla yhtään muita perinteisiä hifi-merkkejä parempaa? Vai onko äänenlaadulla edes mitään väliä?
Joo, tarkoitus ei ollut tarkoittaakaan nimenomaan B&O merkkistä järjestelmää, vaan ylipäätään auton vakiosoittimen korvaavaa kalliimpaa stereojärjestelmä. Oli se sitten minkä merkkinen tahansa.
Tuon B&O:n oli tarkoitus vain kuvata sitä, että vakioradio korvataan kalliimmalla järjestelmällä. B&O:ta ei kai ole missään normaalissa autossa ns. vakiona.

Tällainen paremman stereojärjestelmän (oli se minkä merkkinen tahansa) varustevalinta on kuitenkin tehtävissä lähes jokaiseen autoon tilauskaavakkeen varustevalintaluettelossa.

Tunkki löytyy kaiketi auton kuin auton perusvarustuksesta.
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Joo, tarkoitus ei ollut tarkoittaakaan nimenomaan B&O merkkistä järjestelmää, vaan ylipäätään auton vakiosoittimen korvaavaa kalliimpaa stereojärjestelmä. Oli se sitten minkä merkkinen tahansa.
Tuon B&O:n oli tarkoitus vain kuvata sitä, että vakioradio korvataan kalliimmalla järjestelmällä. B&O:ta ei kai ole missään normaalissa autossa ns. vakiona.

Tällainen paremman stereojärjestelmän (oli se minkä merkkinen tahansa) varustevalinta on kuitenkin tehtävissä lähes jokaiseen autoon tilauskaavakkeen varustevalintaluettelossa.

Tunkki löytyy kaiketi auton kuin auton perusvarustuksesta.
Ok.
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

Laitoin oman mielipiteeni tuohon alemmas. Tietysti tummennettua omat valinnat. Nykyautossani on mainituista vaihtoehdoista vain Eberspächer, mikä on dieselissä melkoisen oiva juttu, sekä metalliväri.

Kotifirmassa olleessa '87 Transitissa oli tuulilasin lämmitys, mikä on hyvä keksintö sekin.

Automaattivaihteistoa olen usein haaveillut, ehkäpä seuraavassa autossa sellainen on?

Männä kesänä tuli ensimmäistä kertaa kokeiltua vakionopeudensäädintä kaverin autossa. Ok varuste.

Vetokoukun tarve tulee silloin ja tällöin. Tarpeellinen.

Valitut:

Lämmitettävä tuulilasi
Automaattivaihteisto
Vakionopeudensäädin
Tehdasasenteinen polttoainelämmitin, ohjelmoitava (webasto tms)
Vetokoukku



Hylätyt:

Metalliväri
Bang ja Olufsen audiojärjestelmä (vakiovehkeiden tilalle)
Madallettu sport-alusta.
Xenon ajovalot
Nahkaverhoilu
Panoraamakatto / kattoluukku


Metalliväri on hyvän näköinen, mutta loppujen lopuksi ihan sama.

B & O-audiojärjestelmä on mielestäni tämän kyselyn varusteista ylivoimaisesti turhin. Auto on vaan niin epäedullinen musiikin kuuntelupaikka, notta mielestäni pärjää ihan hyvin vakiosoittimella.

Sport-alustaa en tarvitse, sen verran huono kuski olen. Täällä kulmin on siksi paljon nuita hidastetöyssyjä, jotta siinäpä sitä rikkoisi auton pohjan, jos alustaa menisi madaltamaan. Turha, muttei niin turha kun B & O.

Xenonvaloja en ole kokeillut ratin takaa? Voivat olla hyvätkin? Olen pärjännyt halogeeneillä tähän asti. Vastaantulijaa nuo Xenonit häikäisevät halovaloja enemmän, mikä joskus ärsyttää. Ehkä kuitenkin järkevin varuste näistä hylkäämistäni... Vetokoukku vei voiton.

Nahkapenkit ovat kyllä hyvännäköiset ja todennäköisesti helpommat pitää puhtaana, kuin kangasverhoillut, mutta ennemmin ottaisin automaattivaihteet.

Kattoluukku on suhteellisen turha. En näe sille mitään järkevää käyttöä. Päästää vaan ilmastoinnin viilentämän ilman ulos. Vakionopeudensäädin vie tämän kisan 8 -0.
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Automaagi on sellainen varuste, että kun sellasen on kerran omistanut on siitä vaikea enää luopua. Sama koskee nelivetoa. (Been there done that)

Ei ole eläkkeen kanssa mitään tekemistä.
En ole omistanut automaagia, mutta olen kyllä sellaisella ajellut kohtalaisesti. En kyllä haluaisi sellaista. Ehkä en ole ajellut riittävästi sellaisella. Veikkaan, että hermot menisi ennen kuin olisin ajellut riittävästi :p

Neliveto on kyllä sellainen, mistä ei ainakaan haluaisi luopua. Ehkä sladittelijat on asia erikseen, mutta muuten en keksi mitään hyvää syytä, miksi tuo ei olisi vakiovaruste näillä leveysasteilla :-/
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
En ole omistanut automaagia, mutta olen kyllä sellaisella ajellut kohtalaisesti. En kyllä haluaisi sellaista. Ehkä en ole ajellut riittävästi sellaisella. Veikkaan, että hermot menisi ennen kuin olisin ajellut riittävästi :p

Neliveto on kyllä sellainen, mistä ei ainakaan haluaisi luopua. Ehkä sladittelijat on asia erikseen, mutta muuten en keksi mitään hyvää syytä, miksi tuo ei olisi vakiovaruste näillä leveysasteilla :-/
Satunnaisesti automaatilla ajavalle tulee usein "oho"-hetkiä, esim. vaistonvaraisesti kytkintä yllättävässä tilanteessa survaistessa. Silloin käy usein niin, että auto pysähtyy kuin seinään (leveä jarrupoljin).
Satunnaisesti käytettynä automaatti saattaa olla enimmäkseen manuaaliin tottuneelle perin hankala. Mullekin oli. Mutta ajappa vuosi pelkkää automaattia!
Härreguu kun on hankalaa ruveta sohlaamaan manuaalikepin ja kytkimen kanssa sen jälkeen. Ja se kaikki vaiva!

Molempiin kyllä tottuu takaisin melko nopeasti.
Kaikkinainen vaivattomuus on automaagin hienoin etu, kun ajatukseen on ensin tottunut.
Kaasuta ja jarruta. Huikeen simppeliä ja heleppoa!

Ottasin automaagin kiljuen nykyisen tilalle. Sellaista ei ollut tarjolla nykyiseen kulkupeliini (tai olisi ollut 8000 euron lisähintaan - isomman moottorin yhteydessä)
Automaagi oli ensimmäiseksi tärkein varuste joka tippui varustelistaltani ulos hinta-hyöty vertailussa. /(ajattelin asiaa niin, että pöllin varusteet on itse ostettava autoonsa)
 
Viimeksi muokattu:

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Satunnaisesti automaatilla ajavalle tulee usein "oho"-hetkiä, esim. vaistonvaraisesti kytkintä yllättävässä tilanteessa survaistessa. Silloin käy usein niin, että auto pysähtyy kuin seinään (leveä jarrupoljin).
Satunnaisesti käytettynä automaatti saattaa olla enimmäkseen manuaaliin tottuneelle perin hankala. Mullekin oli. Mutta ajappa vuosi pelkkää automaattia!
Härreguu kun on hankalaa ruveta sohlaamaan manuaalikepin ja kytkimen kanssa sen jälkeen. Ja se kaikki vaiva!

Molempiin kyllä tottuu takaisin melko nopeasti.
Kaikkinainen vaivattomuus on automaagin hienoin etu, kun ajatukseen on ensin tottunut.
Kaasuta ja jarruta. Huikeen simppeliä ja heleppoa!
Juuri näin. Kaupunkiajossa, liikennevaloissa ja ruuhkajonon nytkähtelyssä automaatikko on ylivertainen hermojen säästäjä.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
En ole omistanut automaagia, mutta olen kyllä sellaisella ajellut kohtalaisesti. En kyllä haluaisi sellaista. Ehkä en ole ajellut riittävästi sellaisella. Veikkaan, että hermot menisi ennen kuin olisin ajellut riittävästi :p
Miksi? :confused::confused:
Varsinkin jos on nykyaikainen loota jotka vaihtaa tasaisesti.
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Satunnaisesti automaatilla ajavalle tulee usein "oho"-hetkiä, esim. vaistonvaraisesti kytkintä yllättävässä tilanteessa survaistessa. Silloin käy usein niin, että auto pysähtyy kuin seinään (leveä jarrupoljin).
Satunnaisesti käytettynä automaatti saattaa olla enimmäkseen manuaaliin tottuneelle perin hankala. Mullekin oli. Mutta ajappa vuosi pelkkää automaattia!
Härreguu kun on hankalaa ruveta sohlaamaan manuaalikepin ja kytkimen kanssa sen jälkeen. Ja se kaikki vaiva!

Molempiin kyllä tottuu takaisin melko nopeasti.
Kaikkinainen vaivattomuus on automaagin hienoin etu, kun ajatukseen on ensin tottunut.
Kaasuta ja jarruta. Huikeen simppeliä ja heleppoa!

Ottasin automaagin kiljuen nykyisen tilalle. Sellaista ei ollut tarjolla nykyiseen kulkupeliini (tai olisi ollut 8000 euron lisähintaan - isomman moottorin yhteydessä)
Automaagi oli ensimmäiseksi tärkein varuste joka tippui varustelistaltani ulos hinta-hyöty vertailussa. /(ajattelin asiaa niin, että pöllin varusteet on itse ostettava autoonsa)
Joo ja vastoinpäin myös. Eli jos taloudessa on yksikin manuaalilaatikolla varustettu auto, niin sen jälkeen niitä molempia ajaa just väärin.

En oo vuotta ajanut, mutta vajaan kuukauden verran. Kyllä siinä ajassa ehti tottua. Mutta mielummin haluan sille vasemmallekin jalalle jotain tekemistä sen sijaan, että se vaan lötköttää omassa nurkassaan.

Onpa tosiaan suuri vaiva :rolleyes: Melkein yhtä suuri kuin olla replyämättä tähän toikkiin ;-) Mutta kuten sanottu, niin tottumiskysymys mitä suurimmassa määrin.

Faijalle olisi kyllä ollut hemmetin hyvä varuste. Se kun tykkäsi ajella nelosella maantienopeuksilla ja parkkeerata viit.. no ehkä kolmosella sittenkin. Toisaalta, jos sillä olisi ollut automaagi, niin nyt se olis mulla. Että ihan hyvä näin.
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Juuri näin. Kaupunkiajossa, liikennevaloissa ja ruuhkajonon nytkähtelyssä automaatikko on ylivertainen hermojen säästäjä.
Ehkä suhtaudun noihin mainittuihin stoalaisella tyyneydellä. Tai mulle on tehty tietämättäni lobotomia. Mutta eipä noissa tilanteissa automaatti tai manuaali ole se ensimmäinen asia, mikä ottaa päähän. Eikä edes toinen.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Automaatti ei kyllä minuunkaan iskenyt lailla vakionopeudensäätimen ym vermeitten, mutta olenkin ornari.
 
Ylös