Mitä varusteita autoon?

Valitse 5 tärkeinä varustetta autoosi alta


  • Äänestäjiä yhteensä
    67

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Minäkin olen aikas monella ja monesti ajanut tomaattilaatikkoisella autolla ja en ole kyllä siihen mitenkään ihmeesti ihastunut. Ehkä jos jatkuvasti ruuhkassa stop 'n go -ajoa suorittaisi, niin sitten voisi tomaattiin ystävystyä, mutta vielä en ole ikinä keksinyt syytä miksi investoisin automaattiin.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
En oo vuotta ajanut, mutta vajaan kuukauden verran. Kyllä siinä ajassa ehti tottua. Mutta mielummin haluan sille vasemmallekin jalalle jotain tekemistä sen sijaan, että se vaan lötköttää omassa nurkassaan.
Niinpä. Ei se ole mikään vaiva sitä kytkinpoljinta painella, jos ei jalalla muutakaan tekemistä ole. Mieluummin olis automaatissa jarru vasemmalla, niin olis jalka valmiiksi jarrulla.

Pollissa olisi voitu myös pollata ajovakautuksia, sutimisenestoja ja lukkiutumattomia jarruja.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Joo automatti ehdottomasti. 3 poljinta ja varsinkin se kytkinpoljin ja vaihdekeppi onjo niin ei tätä vuosituhatta että ihan suosiolla saavat jäädä sinne menneisyyteen.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Neliveto on toimiva verme näillä säillä jopa kaupunkien keskustoissa. Mutta fakta on, että keskiverto vuotena noin 95% ajasta on sellaista ajoa, missä nelivedosta ei saa mitään hyötyä vs.taka- tai etuveto.

Kulutusta sen sijaan lisää nyrkkisääntönä litran sataselle ja painoakin tulee hieman lisää väistämättä.
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Tuolta listalta en välttämättä ruksittaisi kuin vetokoukun ja ehkä vakionopeudensäätimen ja Xenonit.

Eiköhän uudemmissa autoissa järjestään äänentoisto ole sitä luokkaa, että normitallaaja sillä pärjää.
Väri saisi olla luultavimmin valkoinen.
Lämmitettävästä tuulilasista saadut hyödyt ei oikein aukee, kunnon skrapa maksaa muutaman euron, eikä tänäkään talvena sitä ole tarvinnut käyttää kuin muutaman kerran.
Webasto saattaisi olla kiva, mutta epäilen tulisiko sitäkään käytettyä alkuhuuman jälkeen kovinkaan ahkerasti.
Sporttialusta oliskin tosi ihq näillä kuoppaisilla sorateillä, joita pitkin töihin tulee ajeltua. Nou thänks.
Nahkapenkeistä en ole koskaan haaveillut. Jotenkin on semmonen kuva, että talvella kylmä ja kesällä hiostaa. Helppo pitää puhtaana, mutta hyvin on kangaspenkitkin lialta säästyneet.
Automaattiaskilla en liioin ole ikuna ajanut. Eipä tuo käsin hämmentäminen ole tähän asti niin vaivalloista ollut, etteikö sitä jatkossakin viitsisi veivata.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Valinnat ja perustelut:
- Vetokoukku, joskus hyvinkin tarpeellinen, irrotettavalla nupilla varustettuna aika huomaamatonkin
- Webasto tmv., ehdoton Suomen talvessa jos kunnollinen (talvi) tulee, tosin hintansa puolesta tuskin ostan koskaan moista
- Lämmitettävä tuulilasi, halpa lisävaruste mutta tarpeellinen, ilman tätä olis tääkin talvi ollut tuskaa täynnä.
- Sport alusta, tykkään jämäkästä menosta, kallistelut ja kruisailut ei oikein ole mun juttu
- Bang & Olufsen, ei välttämättä tarvi olla nämä, mutta vakiosterkkojen parannus on aina mielessä vähintään, sen verran paljon kuuntelee autossa musaa.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Laitoin 5 sitten. Ainoa todella tarpeen olisi ollut vetokoukku. Muut enempi tai vähempi turhia. Olen niitä kuskeja kun yli 50km on taivallettu mukavasti istuen, niin rupee helposti silmäluomet hakemaan läheisyyttä toisiltaan. Siksi en esim. automaattivaihteita edes halua. En ole koskaan kyllä semmoisella ajanutkaan.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Laitoin 5 sitten. Ainoa todella tarpeen olisi ollut vetokoukku. Muut enempi tai vähempi turhia. Olen niitä kuskeja kun yli 50km on taivallettu mukavasti istuen, niin rupee helposti silmäluomet hakemaan läheisyyttä toisiltaan. Siksi en esim. automaattivaihteita edes halua. En ole koskaan kyllä semmoisella ajanutkaan.
Olen itse kerran nukahtanut rattiin vakionopeudensäätimen ollessa käytössä. Auto rupesi sitten moottoritiellä viistämään oikealle, mutta onneksi pelkääjän paikalla istunut henkilö oli valppaana ja sai suoristettua auton. Muuten olisimme rysäyttäneet 120km/h vauhdilla päin kalliota. :thumbfh: Tämä oli vielä niitä aikoja, kun ajokortti oli ollut taskussa vasta pari-kolme kuukautta ja itse asiassa tämä tapahtui lähes tarkalleen vuosi sitten. Tuo oli kuitenkin opettava kokemus ja nykyisin osaan olla paljon tarkkaavaisempi, vaikka alkaisikin väsyttää. Kuljettajan työtä helpottavat apuvälineet voivat kuitenkin olla loppupeleissä tuhoisia. Nykyisin vältän vakionopeudensäätimen käyttöä väsyneenä.
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Joo automatti ehdottomasti. 3 poljinta ja varsinkin se kytkinpoljin ja vaihdekeppi onjo niin ei tätä vuosituhatta että ihan suosiolla saavat jäädä sinne menneisyyteen.
Olen täysin samaa mieltä. En voi ymmärtää kaupunkilaista joka hankkii uuden auton 2010-luvulla jossa on vielä manuaalivaihteet, syyt:

-liikenteen sujuvuus, automaattivaihteinen on poistumassa isohkosta risteyksestä siinä vaiheessa, kun muut tavisautoilijat keppivaihteineen ovat vasta saamassa kytkimen ylös valoista lähdettäessä

-taloudellisuus, jos osaa ajaa oikein, nykyaikaisella automaattivaihteistolla pääsee pienempiin kulutuslukemiin kun vastaavan auton manuaalivaihtoehdolla

-mukavuusX1000, jos ajot koostuvat käytännössä kokonaan matkoista kaupunkialueen sisällä esim. ruuhka-aikaan, tuntuu manuaalivaihteisen auto käyttäminen jokapäiväisessä ajossa masokistiselta ajatukselta.
Miksi keskittyä pelkästään ajamisen sijasta turhaan epämukavan kytkimen painamisen ja vaihekepin veivaamisen kaltaisiin oheistoimintoihin kun toimiva ratkaisu ongelmaan on ollut jo pitkään tarjolla?
Sen sijaan maantieajossa en ole kokenut manuaalia ollenkaan vaivalloiseksi ja jos vertaa hiukan vanhempia autoja on manuaali luonnollisesti paljon parempi esimerkiksi ohitustilanteessa kuin nelinopeuksinen automaattivaihteisto.
 
Viimeksi muokattu:

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Kun ajot koostuu lähinnä maantieajosta eikä ruuhkia ole käytännössä lain, niin en näe mitään aihetta automaagille. Pysyypähän manuaalivaihtaminen selkärangassa kun pitää noita firmankin kikottimia ajoittain kuskata.

Tuosta listasta valikoin sälppeitä puoltojärjestyksessä:
Xenon-valot - Pitäähän sitä eteensä nähdä, mitä paremmin sen parsempi.
Webasto - Autoa joutuu harjoitusten aikana seisottamaan viikon tahi kaksi tolpattomalla paikalla, joten Webasto helpottaisi lähtöä kun ei tarvitsisi vetää piuhaa sisältä lohkolämmitintä varten. Tyyriin puoleinen pöhötin, joten taitaa piuhan veto kuitenkin jatkua..
Lämmitettävä tuulilasi - Liittyy edelliseen. Lähtö syväjäästä helpottuu.
Vetokoukku - Kyllä sitä joskus tarviaa.
Vakionopeudensäädin - Ilmankin pärjää, mutta oli jäljelle jääneistä vähiten turha.
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Olen täysin samaa mieltä. En voi ymmärtää kaupunkilaista joka hankkii uuden auton 2010-luvulla jossa on vielä manuaalivaihteet, syyt:

-liikenteen sujuvuus, automaattivaihteinen on poistumassa isohkosta risteyksestä siinä vaiheessa, kun muut tavisautoilijat keppivaihteineen ovat vasta saamassa kytkimen ylös valoista lähdettäessä

-taloudellisuus, jos osaa ajaa oikein, nykyaikaisella automaattivaihteistolla pääsee pienempiin kulutuslukemiin kun vastaavan auton manuaalivaihtoehdolla

-mukavuusX1000, jos ajot koostuvat käytännössä kokonaan matkoista kaupunkialueen sisällä esim. ruuhka-aikaan, tuntuu manuaalivaihteisen auto käyttäminen jokapäiväisessä ajossa masokistiselta ajatukselta.
Miksi keskittyä pelkästään ajamisen sijasta turhaan epämukavan kytkimen painamisen ja vaihekepin veivaamisen kaltaisiin oheistoimintoihin kun toimiva ratkaisu ongelmaan on ollut jo pitkään tarjolla?
Olihan tää vitsi? Suomessa asuminen talvella on ainakin kertaluokkaa masokistisempaa kuin joku kytkimen painaminen. Autolainan maksu on kertaluokkaa masokistisempaa kuin joku kytkimen painaminen. jne. Risteyksestä lähtemiseen ei automaatti paljon auta, se on joko renkaiden ja alustan välisestä pitävyydestä, moottorin käynnissäpysymisestä, tai jonon kärjessä olevan kuskin aivojen hitaudesta kiinni, miten se jono pääsee liikkeelle. Enpä ole yhtäkään testiä nähnyt, missä automaatti veisi vähemmän polttoainetta kuin vastaava manuaali. Tosin varmasti se on mahdollista, että manuaalilla saa kulumaan enemmän polttoainetta (ja kumia ja muita kuluvia osia) kuin automaatilla.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Kattelin huvikseni mitä Xenon-valot maksaa.. Useita satasia. Micraan kävin polttimon, 2.7€.. En ole vielä pöpelikköön ajanut moisen uupumisen takia, mutta eihän se haittaisi näkyvyyttä.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
-liikenteen sujuvuus, automaattivaihteinen on poistumassa isohkosta risteyksestä siinä vaiheessa, kun muut tavisautoilijat keppivaihteineen ovat vasta saamassa kytkimen ylös valoista lähdettäessä
Mistähän tämä aikasäästö mahtaa tulla kun manuaalilla ajava on pistänyt ykkösvaihteen pesään valojen vaihtumista odotellessa ja nostaa kytkimen ylös heti kun valo vaihtuu vrt. automaatilla ajava apaksu joka painaa kaasua kun valo vaihtuu?

-mukavuusX1000, jos ajot koostuvat käytännössä kokonaan matkoista kaupunkialueen sisällä esim. ruuhka-aikaan, tuntuu manuaalivaihteisen auto käyttäminen jokapäiväisessä ajossa masokistiselta ajatukselta.
Tuntuu täysin masokistiselta ajatukselta ajaa itse autoa, kun jo vuosikymmeniä on ollut vaihtoehto soittaa lämmin auto pihaan, jota toinen henkilö ajaa.
 

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Lähestyin kysymystä kantilta, että mitään näistä ei olisi ja vain viisi saisit. Mitkä ottaisit? Hinnalla ei merkitystä.

Aika selkeet valinnat tuli.
- automaattiloota
- cruise
- webasto
- kunnon audiosetti
- xenonit
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Lähestyin kysymystä kantilta, että mitään näistä ei olisi ja vain viisi saisit. Mitkä ottaisit? Hinnalla ei merkitystä.
:thumbup:
Oikea lähestymiskulma.

Nimenomaan vielä siten, että 5 saat valita. Muita et saa. Et edes jälkiasennuksena.
vetokoukkua ei siis voi jättää valisematta nahkaverhoilun sijaan ajatellen, että saa sen koukan siihen myöhemminkin. Vaan pitää tehdä valinta - kumpi on tärkeämpi. Vain toisen saa.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
-liikenteen sujuvuus, automaattivaihteinen on poistumassa isohkosta risteyksestä siinä vaiheessa, kun muut tavisautoilijat keppivaihteineen ovat vasta saamassa kytkimen ylös valoista lähdettäessä
Höpöhöpö, siinä vaiheessa kun manuaalilla olet jo nostanut kytkimen, automaatilla olet vasta siirtämässä jalkaa jarrulta kaasulle. Ainoastaan jos olet täyskäsi kytkimen kanssa, pääset automaatilla nopeammin liikkeelle.
-taloudellisuus, jos osaa ajaa oikein, nykyaikaisella automaattivaihteistolla pääsee pienempiin kulutuslukemiin kun vastaavan auton manuaalivaihtoehdolla
Höpöhöpö, automaatilla pääsee pienempiin kulutuslukemiin vain jos on täysin käsi arpomaan itse sopivaa vaihdetta. Automaatissa ei ole muuta etua kuin että pääsee itse vähemmällä. Ohitustilanteissa ja moottorijarrutuksissa automaatista on haittaa, kun se ei voi tietää, mitä kuljettaja aikoo. Ei osaa vaihtaa pienemmälle ajoissa.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Jos on joskus ajanut ruuhkassa kehäteillä pk-seudulla, niin ei kaipaa manuaalia jatkuvine kytkimen ja kepin kanssa sohlailuineen. Itseasiassa jo kaupunkiajossa automaatti puolustaa asemaansa niin vahvasti, että en käyttöautooni muuta harkitsisi (jos ei ihan ole koppimopoluokkaa).

Toinen juttu sitten jossain maakunnissa ajellessa, kun vaihteita tarvitsee vain kiihdytykseen kerran pari työmatkalla ja muuten ajellaan sitten sitä 80 km/h.

Vähän sama asia, kun autoja aikanaan startattiin kammella veivaamalla ja lopulta jäärimmät patutkin joutuivat myöntämään vuosikymmenen päästä, ettei se autoilu yhtään vähemmän "oikeaksi" muuttunutkaan vaikka mukavuus kasvoikin monta luokkaa kun turhat ähkimiset jäi pois. Vielä vuosikymmen sitten Suomessa automaattien osuus oli selvästi pienempi kuin nyt, ja suuntaus näyttää vain voimistuvan.
 
Ylös