Jonkki
Press Play ►
Onhan siinä vaihtamisessa oma hienoutensa jos on alla 600 heppaa ja takaveto ilman turhia turvaleluja, mutta noin muuten kyllä automaattti on ihan jees.
Varmasti suuntaus on tämä, kun kaikki pyritään saamaan mahdollisimman helpoksi hallita. tuohon viimeiseen kommenttiin:nope: Etpä automaatilla inssiin mennessäsikään ja kortin saatuasi edes saa manuaalilla ajaa nykysäännöin. Se siitä ajokyvystä. No joo...sitten kun itse joskus ekan kerran ajan automaattivaihteista parkkiin, vedän käsijarrun ja P-asennon päälle, niin voin ehkä huolestua siitä, että mistä hitosta tässä saadaan trukkipiikit alasTällä hetkellä 32 vastaajaa, jos rajaa pois tiedossa olevat alaikäiset vastaajat, on automaatti hiukan suositumpi ja lisäksi joka viides suhtautuu neutraalisti aiheeseen.
päätelmä: automaattivaihteisissa henkilöautoissa on tulevaisuus, manuaalit hiipuvat pikku hiljaa pois peltoautoiksi lasten leikkeihin vanhojen jäärien menettäessä ajokykynsä jolloin siirtyvät (automaattivaihteisen) taksin tai (automaattivaihteisen) bussin penkille..
Autokoulun opettaja kertoi vastaavasta syndroomasta kärsineestä naisoppilaasta jonka oli kohdannut joitakin vuosikymmeniä sitten. Jaksoi edelleen nauraa hahmolle.Manuaalilla kun työntää vitosen silmään, ratti vastavuoroisesti kääntyy hivenen vasemmalle (myötäpäivään). Pitää jatkaa harjoittelua.
Mulla kävi aikoinaan lentokoneella hiukan vastaavasti aluksi. Kun otin lentojarrut ulos niin tuppasi kone hiukan tekemään pystysuuntaista aaltoilua kun ohjaussauvakäsi ohjasi päinvastaisen suuntaan kuin jarrukäsi. Äkkiä tuosta kyllä pääsi eroon.Manuaalilla kun työntää vitosen silmään, ratti vastavuoroisesti kääntyy hivenen vasemmalle (myötäpäivään). Pitää jatkaa harjoittelua.
Aika pitkälle meneviä päätelmiä pystyt tekemään yhden pollin tuloksesta F1-Forumilla Voinee verrata *spallaatiotoikkiin jossain määrin.Tällä hetkellä 32 vastaajaa, jos rajaa pois tiedossa olevat alaikäiset vastaajat, on automaatti hiukan suositumpi ja lisäksi joka viides suhtautuu neutraalisti aiheeseen.
päätelmä: automaattivaihteisissa henkilöautoissa on tulevaisuus, manuaalit hiipuvat pikku hiljaa pois peltoautoiksi lasten leikkeihin vanhojen jäärien menettäessä ajokykynsä jolloin siirtyvät (automaattivaihteisen) taksin tai (automaattivaihteisen) bussin penkille..
Mulla haittasi aluksi isukin etuvetoisella ajaessa ohjauksen vetely kovemman kiihdytyksen yhteydessä. Takavetoisessa moista ongelmaa ei ole.Yleisin turha ohjausliike on varmaan se, kun ennen kaistanvaihtoa katsot takaviistoon(sokea alue), niin ratti meinaa kääntyä jo silloin. On itsellekin pari tämmöistä tilannetta tullut vastaan. Varmaan myös siksi on hyvä oikeanpuoleisella kaistalla pitää se auto siellä oikeassa reunassa. Tuskin olen ainoa, kelle näin on käynyt.
Eikä Diravi-ohjauksellisissa autoissa, vaikka etuvetoisia ovatkin. :thumbup:Mulla haittasi aluksi isukin etuvetoisella ajaessa ohjauksen vetely kovemman kiihdytyksen yhteydessä. Takavetoisessa moista ongelmaa ei ole.
Ainakin nykydieseleissä (pikkukoneissa) vääntöalue on tehty korkeammalle kuin aiemmin, koska koviin litratehoihin tarvitaan dieselille korkeaa laulua jotta turbo saadaan mukaan. Tuppavat olemaan herkkiä kytkimen käytölle kun lähdetään liikkeelle ja moni hämmästyykin kun vanhan kansan "se o diisseli, ei sitä saa sammumaan vaikka mikä vaihde ois" -kliseet ei enää pidäkään paikkansa, vaan se uusi tdi nytkähtää sammuksiin joka valoissa jos ei kytkintuntuma ole juuri oikea.Jännä miten moni sammuttelee autoaan manuaalilla. Vois olla kyllä itelläki vaihto automaattiin lähempänä, jos jatkuvasti sammuttelis risteyksiin.
Edit. No joo, eipä sitä kai kovin moni maininnut, otti vaan silmään.
Autokin voi joskus olla helpottamassa tuota sammuttelua. Mulla joskus oli autossa kytkin pirun herkkä ottamaan kiinni ja toisaalta tuppasi kiinniottokohta hiukan veltelemaan. Tuohon kun lisäsi moottorin, joka ei oikein tykännyt käydä tyhjäkäyntiä vaan sammui, niin olikin kovasti helppoa lähteä liikkeelle risteyksistä ja muutenkin. Kolmas jalka olisi ollut kätevä lisävaruste silloin.Jännä miten moni sammuttelee autoaan manuaalilla. Vois olla kyllä itelläki vaihto automaattiin lähempänä, jos jatkuvasti sammuttelis risteyksiin.
Edit. No joo, eipä sitä kai kovin moni maininnut, otti vaan silmään.
Tämä heilahdus tulee etenkin silloin, jos kiihdyttää reippaasti ja yrittää nopeasti vaihtaa. Takaa tuleva näkee "ai nyt se vaihtoi vitoselle". Liukkaalla se on vetelystä johtuen tuollaista muillakin vaihteenvaihdoilla, jatkuvastihan sitä saa muutenkin luistoja estää rattia pikkuisen ohjailemalla.Mulla kävi aikoinaan lentokoneella hiukan vastaavasti aluksi. Kun otin lentojarrut ulos niin tuppasi kone hiukan tekemään pystysuuntaista aaltoilua kun ohjaussauvakäsi ohjasi päinvastaisen suuntaan kuin jarrukäsi. Äkkiä tuosta kyllä pääsi eroon.
Minulla muutamasta autosta kytkinvaijeri katkennut ja pitänyt jatkaa ajelua. Kaupungissa ei mielellään moniin liikennevaloihin pysähtynyt.Autokin voi joskus olla helpottamassa tuota sammuttelua. Mulla joskus oli autossa kytkin pirun herkkä ottamaan kiinni ja toisaalta tuppasi kiinniottokohta hiukan veltelemaan. Tuohon kun lisäsi moottorin, joka ei oikein tykännyt käydä tyhjäkäyntiä vaan sammui, niin olikin kovasti helppoa lähteä liikkeelle risteyksistä ja muutenkin. Kolmas jalka olisi ollut kätevä lisävaruste silloin.
Niin.. eikö jumitilanteessa heijaaminen ole ollut ainakin aikaisemmin automaateissa varsin hankalaa? Ainoan kerran kun oli oikein oikeasti vaikeaa päästä parkkiruudusta irti oli tilanne että automaativaihteinen auto oli alla. Siinä missä manuaalilla olisin painanut kytkimen pohjaan ja odottanut että auto vapaalla rullaa itsekseen hieman taaksepäin (ja tämän jälkeen taas sitten kytkintä ylös ja etenemisyritykseen) niin tuo automaatti jäi kovapäisesti jurnuttamaan paikoilleen. Liekö tuossa joku vika ollut vai ihan ominaisuus? En ole pahemmin automaateistakaan perillä.Tuota ihmettelin vähän...ei tajuu... ... miksi manuaali on parempi kuin automaatti talvella? Jos jäädään kiinni...äh...?
Emmä ainakaan ole keksinyt fiksumpaa tapaa kuin vaihdekepin runkkaus vapaan ja halutun suunnan tai deen ja ärrän välillä. Taitaa yleensä olla ohjekirjoissakin ohjeena. Ei kovin näppärää tosiaan, muttei nyt ylitsepääsemätön ongelma.Siinä missä manuaalilla olisin painanut kytkimen pohjaan ja odottanut että auto vapaalla rullaa itsekseen hieman taaksepäin (ja tämän jälkeen taas sitten kytkintä ylös ja etenemisyritykseen) niin tuo automaatti jäi kovapäisesti jurnuttamaan paikoilleen. Liekö tuossa joku vika ollut vai ihan ominaisuus? En ole pahemmin automaateistakaan perillä.