Manuaali vai automaatti?

Kumpi vaihteisto, jos saisit ilmaiseksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    63
  • Äänestys suljettu. .

Jonkki

Press Play ►
Liittynyt
16.1.2003
Viestit
4942
Sijainti
Suomi Fineland
Onhan siinä vaihtamisessa oma hienoutensa jos on alla 600 heppaa ja takaveto ilman turhia turvaleluja, mutta noin muuten kyllä automaattti on ihan jees.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Manuaalilla kun työntää vitosen silmään, ratti vastavuoroisesti kääntyy hivenen vasemmalle (myötäpäivään). Pitää jatkaa harjoittelua.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Tällä hetkellä 32 vastaajaa, jos rajaa pois tiedossa olevat alaikäiset vastaajat, on automaatti hiukan suositumpi ja lisäksi joka viides suhtautuu neutraalisti aiheeseen.

päätelmä: automaattivaihteisissa henkilöautoissa on tulevaisuus, manuaalit hiipuvat pikku hiljaa pois peltoautoiksi lasten leikkeihin vanhojen jäärien menettäessä ajokykynsä jolloin siirtyvät (automaattivaihteisen) taksin tai (automaattivaihteisen) bussin penkille..:)
Varmasti suuntaus on tämä, kun kaikki pyritään saamaan mahdollisimman helpoksi hallita. tuohon viimeiseen kommenttiin:nope: Etpä automaatilla inssiin mennessäsikään ja kortin saatuasi edes saa manuaalilla ajaa nykysäännöin. Se siitä ajokyvystä. No joo...sitten kun itse joskus ekan kerran ajan automaattivaihteista parkkiin, vedän käsijarrun ja P-asennon päälle, niin voin ehkä huolestua siitä, että mistä hitosta tässä saadaan trukkipiikit alas:confused:
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Kyllä hermo menee nykyisin, jos joutuu jyystämään manuaalilla hälssinkin ruuhkissa. Automaatti + vakionopeuden säästäjä = siedettävää ajamista moottoritiellä
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Manuaalilla kun työntää vitosen silmään, ratti vastavuoroisesti kääntyy hivenen vasemmalle (myötäpäivään). Pitää jatkaa harjoittelua.
Autokoulun opettaja kertoi vastaavasta syndroomasta kärsineestä naisoppilaasta jonka oli kohdannut joitakin vuosikymmeniä sitten. Jaksoi edelleen nauraa hahmolle. :)
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
Manuaalilla kun työntää vitosen silmään, ratti vastavuoroisesti kääntyy hivenen vasemmalle (myötäpäivään). Pitää jatkaa harjoittelua.
Mulla kävi aikoinaan lentokoneella hiukan vastaavasti aluksi. Kun otin lentojarrut ulos niin tuppasi kone hiukan tekemään pystysuuntaista aaltoilua kun ohjaussauvakäsi ohjasi päinvastaisen suuntaan kuin jarrukäsi. Äkkiä tuosta kyllä pääsi eroon.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Yleisin turha ohjausliike on varmaan se, kun ennen kaistanvaihtoa katsot takaviistoon(sokea alue), niin ratti meinaa kääntyä jo silloin. On itsellekin pari tämmöistä tilannetta tullut vastaan. Varmaan myös siksi on hyvä oikeanpuoleisella kaistalla pitää se auto siellä oikeassa reunassa. Tuskin olen ainoa, kelle näin on käynyt.
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Tällä hetkellä 32 vastaajaa, jos rajaa pois tiedossa olevat alaikäiset vastaajat, on automaatti hiukan suositumpi ja lisäksi joka viides suhtautuu neutraalisti aiheeseen.

päätelmä: automaattivaihteisissa henkilöautoissa on tulevaisuus, manuaalit hiipuvat pikku hiljaa pois peltoautoiksi lasten leikkeihin vanhojen jäärien menettäessä ajokykynsä jolloin siirtyvät (automaattivaihteisen) taksin tai (automaattivaihteisen) bussin penkille..:)
Aika pitkälle meneviä päätelmiä pystyt tekemään yhden pollin tuloksesta F1-Forumilla :D Voinee verrata *spallaatiotoikkiin jossain määrin.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
Yleisin turha ohjausliike on varmaan se, kun ennen kaistanvaihtoa katsot takaviistoon(sokea alue), niin ratti meinaa kääntyä jo silloin. On itsellekin pari tämmöistä tilannetta tullut vastaan. Varmaan myös siksi on hyvä oikeanpuoleisella kaistalla pitää se auto siellä oikeassa reunassa. Tuskin olen ainoa, kelle näin on käynyt.
Mulla haittasi aluksi isukin etuvetoisella ajaessa ohjauksen vetely kovemman kiihdytyksen yhteydessä. Takavetoisessa moista ongelmaa ei ole.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Mulla haittasi aluksi isukin etuvetoisella ajaessa ohjauksen vetely kovemman kiihdytyksen yhteydessä. Takavetoisessa moista ongelmaa ei ole.
Eikä Diravi-ohjauksellisissa autoissa, vaikka etuvetoisia ovatkin. :thumbup:
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Jännä miten moni sammuttelee autoaan manuaalilla. Vois olla kyllä itelläki vaihto automaattiin lähempänä, jos jatkuvasti sammuttelis risteyksiin.

Edit. No joo, eipä sitä kai kovin moni maininnut, otti vaan silmään.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Jännä miten moni sammuttelee autoaan manuaalilla. Vois olla kyllä itelläki vaihto automaattiin lähempänä, jos jatkuvasti sammuttelis risteyksiin.

Edit. No joo, eipä sitä kai kovin moni maininnut, otti vaan silmään.
Ainakin nykydieseleissä (pikkukoneissa) vääntöalue on tehty korkeammalle kuin aiemmin, koska koviin litratehoihin tarvitaan dieselille korkeaa laulua jotta turbo saadaan mukaan. Tuppavat olemaan herkkiä kytkimen käytölle kun lähdetään liikkeelle ja moni hämmästyykin kun vanhan kansan "se o diisseli, ei sitä saa sammumaan vaikka mikä vaihde ois" -kliseet ei enää pidäkään paikkansa, vaan se uusi tdi nytkähtää sammuksiin joka valoissa jos ei kytkintuntuma ole juuri oikea.

Joku kysyi aiemmin käyttöautoni kiukaan kokoa: 3 litrainen tdi kyseessä tätä nykyä.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
Jännä miten moni sammuttelee autoaan manuaalilla. Vois olla kyllä itelläki vaihto automaattiin lähempänä, jos jatkuvasti sammuttelis risteyksiin.

Edit. No joo, eipä sitä kai kovin moni maininnut, otti vaan silmään.
Autokin voi joskus olla helpottamassa tuota sammuttelua. Mulla joskus oli autossa kytkin pirun herkkä ottamaan kiinni ja toisaalta tuppasi kiinniottokohta hiukan veltelemaan. Tuohon kun lisäsi moottorin, joka ei oikein tykännyt käydä tyhjäkäyntiä vaan sammui, niin olikin kovasti helppoa lähteä liikkeelle risteyksistä ja muutenkin. Kolmas jalka olisi ollut kätevä lisävaruste silloin.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mulla kävi aikoinaan lentokoneella hiukan vastaavasti aluksi. Kun otin lentojarrut ulos niin tuppasi kone hiukan tekemään pystysuuntaista aaltoilua kun ohjaussauvakäsi ohjasi päinvastaisen suuntaan kuin jarrukäsi. Äkkiä tuosta kyllä pääsi eroon.
Tämä heilahdus tulee etenkin silloin, jos kiihdyttää reippaasti ja yrittää nopeasti vaihtaa. Takaa tuleva näkee "ai nyt se vaihtoi vitoselle". Liukkaalla se on vetelystä johtuen tuollaista muillakin vaihteenvaihdoilla, jatkuvastihan sitä saa muutenkin luistoja estää rattia pikkuisen ohjailemalla.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Autokin voi joskus olla helpottamassa tuota sammuttelua. Mulla joskus oli autossa kytkin pirun herkkä ottamaan kiinni ja toisaalta tuppasi kiinniottokohta hiukan veltelemaan. Tuohon kun lisäsi moottorin, joka ei oikein tykännyt käydä tyhjäkäyntiä vaan sammui, niin olikin kovasti helppoa lähteä liikkeelle risteyksistä ja muutenkin. Kolmas jalka olisi ollut kätevä lisävaruste silloin.
Minulla muutamasta autosta kytkinvaijeri katkennut ja pitänyt jatkaa ajelua. Kaupungissa ei mielellään moniin liikennevaloihin pysähtynyt.
 

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
Minä en oikein ymmärrä tätä miesten ongelmaa. Minun autossani ei ole automaattivaihteita, mutta enhän minä kuitenkaan manuaalia ala selailemaan ajon aikana. :wink:
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Tuota ihmettelin vähän...ei tajuu...:( ... miksi manuaali on parempi kuin automaatti talvella? Jos jäädään kiinni...äh...?
Niin.. eikö jumitilanteessa heijaaminen ole ollut ainakin aikaisemmin automaateissa varsin hankalaa? Ainoan kerran kun oli oikein oikeasti vaikeaa päästä parkkiruudusta irti oli tilanne että automaativaihteinen auto oli alla. Siinä missä manuaalilla olisin painanut kytkimen pohjaan ja odottanut että auto vapaalla rullaa itsekseen hieman taaksepäin (ja tämän jälkeen taas sitten kytkintä ylös ja etenemisyritykseen) niin tuo automaatti jäi kovapäisesti jurnuttamaan paikoilleen. Liekö tuossa joku vika ollut vai ihan ominaisuus? En ole pahemmin automaateistakaan perillä.


Moottorijarruttaminen kuulostaa talvikelien osalta vähän pelottavalta etuvetoisen automaatin kohdalla, voi yllättää ihmisiä?

Miten sitten kun tulee vähän ylikovaa kurviin liukkaalla ja auto alkaa kääntyilemään (sisäpiirin vitsimukaelma) ja lähtee sivuluisuun? Siinä pitää yrittää vain pitää kaasu sellaisessa asennossa että ei ole vetoa eikä jarrutakaan? Yllättävässä tilanteessa aika hankalaa? Jos jalan nostaa kaasulta kokonaan niin moottorijarrutus aiheuttaa entisestään yliohjausta siinä missä manuaalissa kytkimen polkaisu pohjaan olisi huomattavasti rauhoittavampi operaatio?

Puskemistilanteissahan tuo moottorijarrutus olisi varmaankin ihan ok, jalan nosto kaasulta aiheuttaisi moottorijarrutuksen kautta yliohjaamista.


Pohdin tuossa luonnollisesti tilanetta missä autossa ei ole mitään ESP-systeemejä. ESP varmaankin noissa tilanteissa korjaisi tilanteen varsin nopeasti.


Itselleni ei ole auton valintaan kynnyskysymys että mikä laatikko siinä olisi. En tiedä että mikä on, mutta muutenkin aika vähän ehdottomuuksia nykyään itsellä asioista. Toista se oli 20 vuoden iän tienoilla. Missä vika.

Kai sitä automaatin voisi ihan vaikka vain vaihtelun vuoksi ottaa vaikka kaiken kaikkiaan Vellun linjoilla aika pitkälti tuntuisin olevan.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jos puhutaan deeäsgeistä sun muista moderneista automaateista, niin ihan sama. Vielä suht uusissakin autoissa jokseenkin yleistä tökkivästi vaihtavaa nelivaihteista taas en tahdo reissujani pilaamaan.
 

Antti

Administraattori
Ylläpitäjä
Liittynyt
27.12.1998
Viestit
1968
Sijainti
Suomi
Ääni manuaalille. Accordin sulavaa laatikkoa on ilo käyttää. Ja sillä voi leikkiä rata-ajon perusteita: esim. mutkaa tai kiihdytyskaistaa lähestyessä nopea 3->2 vaihto kaksoiskytkennällä ja välikaasulla :) oikea vaihde on valmiina kun mutkan puolivälissä alkaa kiihdyttämään. Automaatti on tässä vaiheessa vaihtanut itsepäisesti isommalle, neloselle tai vitoselle, eli tiedossa on kaksi inhottavaa nykäystä ennen kuin on oikea vaihde päällä ja auto lähtee kiihtymään.

Toinen ärsyttävä piirre automaateissa on momentinmuunnin, joka syö tehoja.

Monissa automaateissa voi toki vaihtaa myös itse, mutta vaihdekepin +/-liike on yleensä väärin päin (paitsi bemareissa). Rattiläpyskät ovat yleistymässä, mutta niissäkin on usein liian pitkä vaihtoviive.

Automaattia voin harkita, jos se on hyvin toteutettu DSG-tyyppinen, rattivaihteilla ja pienellä vaihtoviiveellä.

Moottori (bensa) harvoin sammuu, kun on hyvä alavääntö.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Siinä missä manuaalilla olisin painanut kytkimen pohjaan ja odottanut että auto vapaalla rullaa itsekseen hieman taaksepäin (ja tämän jälkeen taas sitten kytkintä ylös ja etenemisyritykseen) niin tuo automaatti jäi kovapäisesti jurnuttamaan paikoilleen. Liekö tuossa joku vika ollut vai ihan ominaisuus? En ole pahemmin automaateistakaan perillä.
Emmä ainakaan ole keksinyt fiksumpaa tapaa kuin vaihdekepin runkkaus vapaan ja halutun suunnan tai deen ja ärrän välillä. Taitaa yleensä olla ohjekirjoissakin ohjeena. Ei kovin näppärää tosiaan, muttei nyt ylitsepääsemätön ongelma.
 
Ylös