Olisitko valmis alentamaan verotonta km-korvausta 20 senttiin kilometriltä?

Olisitko valmis tinkimään km-korvauksen suuruudesta tarvittaessa?

  • En! Nykyinen 45 snt on sopiva! (pollin esimerkissä 81 000 € / 3 vuotta)

    Äänet: 17 38,6%
  • Kyllä 20 snt olisi realistisempi (pollin esimerkissä 36 000 € / 3 vuotta)

    Äänet: 27 61,4%

  • Äänestäjiä yhteensä
    44

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Taitaa autokauppa piristyä, kun 'kaikki' siirtyy ajamaan firman autolla.:ahem:
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Nuo kilometrikorvauksethan oli jo hallitusohjelmassa(?) tai joka tapauskessa alusta asti tiedossa. Lienee väärin sanottu toi päätetyt, kun pitäisi olla sovitut.
 

Powered by BMW

Well-known member
Liittynyt
9.10.2004
Viestit
860
Ehkä tuosta kilometrikorvauksesta voisi poistaa ruosteeneston ja säilytyksen osuuden:D Nämä tosiaan sisältyy laskelmaan. Haluaisin kyllä nähdä sen laskelman kun 20c riittää kilometrikustannukseksi keskihintaisella autolla alle 20tkm matkalla. Takaisin päin laskennalla sain omalle ex 10v autolle noin 39c/km hinnaksi.

Omalla autolla yli 20tkm/v työajoa ajavat on aika marginaalinen osuus, joten tätä varten turha kaikkia rangaista.
 
Viimeksi muokattu:

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Joku lienee jo kommentoinut samaa asiaa, mutta kun en viitsi tarkastaa, niin...

Siis km-korvaukset alentaminen olisi melkoinen isku monelle pienyrittäjille. Sehän tiedetään, että heille ne ovat osa tuloa - ei pelkkää kulukorvausta auton käytöstä. Kun vielä tiedetään, että ko. joukko on usein hyvin pienituloista eikä kuulu yhteiskunnan sos.turvajärjestelmien piiriin, niin korvausten leikkaaminen olisi raskasta.

Mutta tämähän on sitä Hallituksen työllistävää ja pienyrittäjäystävällistä politiikkaa, kuten ne 3 päivän pakolliset koulutushaihattelutkin.

Ehkäpä esitykseen vielä tulee muutos yrittäjien osalta.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Ehkä tuosta kilometrikorvauksesta voisi poistaa ruosteeneston ja säilytyksen osuuden:D Nämä tosiaan sisältyy laskelmaan. Haluaisin kyllä nähdä sen laskelman kun 20c riittää kilometrikustannukseksi keskihintaisella autolla alle 20tkm matkalla. Takaisin päin laskennalla sain omalle ex 10v autolle noin 39c/km hinnaksi.

Omalla autolla yli 20tkm/v työajoa ajavat on aika marginaalinen osuus, joten tätä varten turha kaikkia rangaista.
Itte saan vaikka miten laskisi, niin 27c/km. Tosin ikää 18v..

Miksi sen km-korvauksen pitää kattaa pakasta otetun uuden auton lainanhoitokulut, oletetut arvonalenemat ym?
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Lienee aika moni firma kusessa, kun autoetuauto tulee kalliimmaksi kuin km-korvausten maksaminen, jos vähän (alle 20k) ajetaan.

Mitäs noi liisingit maksaa?

Kuullut sellaistakin huhua, että ajavat ensin täyteen se isomman korvauksen km-määrän ja siirtyvät sitten firman autoon loppuvuodeksi.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Siis km-korvaukset alentaminen olisi melkoinen isku monelle pienyrittäjille. Sehän tiedetään, että heille ne ovat osa tuloa - ei pelkkää kulukorvausta auton käytöstä. Kun vielä tiedetään, että ko. joukko on usein hyvin pienituloista eikä kuulu yhteiskunnan sos.turvajärjestelmien piiriin, niin korvausten leikkaaminen olisi raskasta.
Tuo on aika ontuva peruste. Mikäli asiakkaalta veloitetaan kilometrikorvaukset, niin se on ihan normaalisti laskutettavaa ja siihen lisätään alv päälle. Asiakkaalta laskutettava km-korvaus taas ei ole mitenkään sidoksissa verottomaan km-korvaukseen. Useat lafkat käyttävät laskutettavista kilometreistä jotain ihan muuta summaa kuin 0,45/km, ihan tavallisia on noin 1,-/km.

Kun tulot ovat pienet, niin myös verot ovat pienet, joten pienituloiselle tuo km-korvauksen verottoman osuuden vähennys vaikuttaa huomattavasti vähemmän kuin suurempituloiselle.

Yrittäjän sosiaaliturvamaksut perustuvat YEL-tuloon, mikä ei ole lainkaan riippuvainen verotettavista tuloista, joten siltäkin osin km-korvausten verottamisen vaikutus on nolla.

Ei mulla ole mitään sitä vastaan, että tuo veroton km-korvaus olisi koko ajan sama, vaikkapa 0,45 tai 0,43/km. Ainoa mikä mua on ärsyttänyt verottomissa km-korvauksissa on väite, että se vastaa tarkalleen oman auton kustannuksia, kun ne todellisuudessa ovat selvästi pienemmät.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Tässä hommassahan on monta puolta ja mielestäni keskustelu käy (valitettavan Suomalaiseen tapaan) hyvin mustavalkoisena.

- Kuten jps sanoi, kilometrikorvaukset eivät yleisesti vastaa kuluja, vaan ovat ylimitoitetut
* Tämä kuitenkin pätee vain jos ajat pitkää matkaa. Lyhyessä ajossa esim. kaupungissa kulutus & auton kuluminen nousee. Meneekö se kuitenkaan täysin 1-1:n korvauksen kanssa
* Korvauksen "sopivuus" riippuu kuitenkin auton tasosta ja hinnasta, jopa vakuutusmaksuista
- Hauskaa on, että AY-liikkeiden mukaan korvauksiin ei saa koskea, mutta liising-autoja voisi verottaa enemmän
- Itseäni ärsyttää, että tässä puhutaan valtion säästöistä, jos halutaan täsmäyttää kulut niin sitten sanotaan niin. Ei kai valtion ole tarkoitus säästää siten että työntekoon liittyvät kulut siirtyvät työntekijälle

Parhaassa mallissa korvausten taso vaihtelisi matkan pituuden ja kokonaisajomäärän (vuosi) ja jopa suhteen mukaan (paljon on omaa ajoa), mutta tämä on mahdoton malli sen vaatiman hallinnon takia.

Mikä sitten olisi hyvä malli. En osaa sanoa, todennäköisesti nyt ehdotettu on lähellä totuudenmukaista, mutta porrastusta voisi olla enemmän (ei vain yhtä 15k km -kohdalla).
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
* Tämä kuitenkin pätee vain jos ajat pitkää matkaa. Lyhyessä ajossa esim. kaupungissa kulutus & auton kuluminen nousee. Meneekö se kuitenkaan täysin 1-1:n korvauksen kanssa
Näinpä juuri. Itsellä työajoja tulee paljon sillain että matka on kaupungin sisällä joidenkin kilsojen siirtymiä, esim laitteiden kuskausta huoltoon välillä.
Se että ajaa ruuhka-aikana yhteensä 15km siivun keskustassa ja saa siitä korvausta sen 6.5€ niin on aika syvältä.
Ei ihan hirveen paljon jää kuitenkaan voitolle tommosissa
(tässä kuussa tulossa 32€ matkalaskuilla jopa takaspäin yli 70km ajoista keskustassa)
Se että km-korvaus putoaa 45 -> 43snt/km ei ainakaan helpota tilannetta....

Jos taas ajaa pitkää matkaa niin asia on eri, silloin tuo 43snt riittää myös ihan hyvin mutta nää kaupunkirypistyksen on vähän eri.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Ei kai valtion ole tarkoitus säästää siten että työntekoon liittyvät kulut siirtyvät työntekijälle
Suomessa on käsittääkseni vaikkapa Ruotsiin verrattuna aika paljon työntekoon liittyviä kuluja sälytetty valtion kontolle. Ruotsissa niitä makselee enämpi työnantaja, joka on mielestäni oikeampi tapa ja vähentää mahd. vinoutumia, kuten tässä tapauksessa.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Suomessa on käsittääkseni vaikkapa Ruotsiin verrattuna aika paljon työntekoon liittyviä kuluja sälytetty valtion kontolle. Ruotsissa niitä makselee enämpi työnantaja, joka on mielestäni oikeampi tapa ja vähentää mahd. vinoutumia, kuten tässä tapauksessa.
Työttömyyshän moisesta räjähtää, kun liian suuret kulut työntekijöistä. Näkeehän sen vaikka Ruotsista!
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Suomessa on käsittääkseni vaikkapa Ruotsiin verrattuna aika paljon työntekoon liittyviä kuluja sälytetty valtion kontolle. Ruotsissa niitä makselee enämpi työnantaja, joka on mielestäni oikeampi tapa ja vähentää mahd. vinoutumia, kuten tässä tapauksessa.
Tuosta olisi kiva saada jotain esimerkkejä.
 
Ylös