Olisitko valmis alentamaan verotonta km-korvausta 20 senttiin kilometriltä?

Olisitko valmis tinkimään km-korvauksen suuruudesta tarvittaessa?

  • En! Nykyinen 45 snt on sopiva! (pollin esimerkissä 81 000 € / 3 vuotta)

    Äänet: 17 38,6%
  • Kyllä 20 snt olisi realistisempi (pollin esimerkissä 36 000 € / 3 vuotta)

    Äänet: 27 61,4%

  • Äänestäjiä yhteensä
    44

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Minulle ei TOTEUTUNUT niistä erilliskustannuksia.
Renkaiden hankintahinta on huomioitu auton ostohinnassa ja käytettyjen renkaiden luovutushinta auton myyntihinnassa.
Tajusin tuon kirjoittaessani.... Tosin sitä ei voi huomioida, miten paljon myyjä halusi tulla vastaan hinnassa ("liikaa"), jotta sai kaupan tehtyä.

Toki näin tapahtuu oikeastikin.

(aidosti puuttuvia kuluja on kyllä esim. auton pesut jne. - no ei noista montaa satasta tule)
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Minkä arvoista on se, että esim. työnantaja määrittelee minkälaisen auton tulee olla? ( tavaranäytteiden ja markkinointimateriaalin kuskaamiseen?)
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Ongelma on se, että näistä laskelmista saa sellaisia kuin itse haluaa. Korvauksen pitäisi olla korvaus eikä palkanlisä. Minusta pitäisi miettiä sitä kumpaa lähempänä se on nyt.

Jos jonkun henkilön oman auton käytöstä saadut korvaukset ovat muodostuneet tärkeäksi lisätuloksi palkan ohella niin kyllähän alkuperäisen "korvauksen" merkitys on ajautunut melko kauaksi siitä mihin tuo kilometrikorvaus alkujaan suuniteltiin.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Yllä onkin sulle laskelma, joka ei perustu haluihin vaan faktaan.
Joo en kyseenalaista laskelmiasi. Minulla ei nimittäin ole omia.

Perusperiaate lienee kuitenkin se, että tuo on siis korvaus oman auton käytöstä. Jos omaa autoa ei käytetä niin silloin työtekijälle ei myöskään synny korvattavia kuluja eikä asialla näin ollen voi olla myöskään vaikutusta työntekijän talouteen. Jos on toisin, niin sitten korvauksen alkuperäinen merkitys on hämärtynyt ja asialle on tehtävä jotain.

Ja jos työtekijä taas arvioi, että oman auton käytöstä maksettu korvaus ei peitä aiheutuneita kuluja niin sitten pitää kieltäytyä oma auton käytöstä työmatkoihin. Ja tässäkään tapauksessa työntekijälle ei pitäisi aiheutua tulonmenetyksiä -muussa tapauksessa jossain on matoja.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Vuosimallia 2011 olevan, Suzuki-merkkisen kehonkuljetusvälineen lopulliset ja toteutuneet kokonaiskustannukset pääomakuluineen ovat nyt selvillä.

0.18 eur/km
35000 km = 0,222 eur/km
35.000 km Suzukilla noin vuoden aikana on kieltämättä kunnioitettava suoritus.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
35000 km = 0,222 eur/km
35.000 km Suzukilla noin vuoden aikana on kieltämättä kunnioitettava suoritus.
Älä muuta viserrä. Ihan hyvin on kuitenkin matka mennyt.
Pitkiä taipaleitahan tuolla ei ole ajettu.
Työpaikalle on 44 km enimmäkseen mutkaista ja pinnoitettua maaseututietä, jossa tuo kinneri oli ihan omimmillaan.
Moottoritieajoon täytyy valita muut työvälineet.


Työajojen km-korvauksia minulle muuten maksettiin noin 7300-7400 euroa,
joten itselle kustannuksia muodostui auton käytöstä ja omistamisesta reilun vuoden aikana alle 500 euroa

Tuon kun laskee per kilometri, niin aika halvaksi tuli omat ajot .... olisko noin 1,4 snt/siviilikilometri :D


Edit: Ja kun verottaja huomio vähennyksinä kodin ja työpaikan väliset matkakulut oman auton käytön mukaisina, niin selvästi voitollehan tuon auton omistaminen kääntyy.
 
Viimeksi muokattu:

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Kuten eilen pomolle sanoin, niin en ole edes nykyisillä korvauksilla järin innostunut ajamaan työmatkaa omalla autolla. Minulle kun auto on hankittu perheen eikä työnantajan tarpeita miettien. Muutenkin ajot ovat pääosin kaupunkialueella, jolloin kulut ja kuluminen kilometriä kohden ovat ihan toista kuin maantieajossa.

Mitään laskelmia en ole tehnyt autoiluni kustannuksista, mutta en yllättyisi vaikka olisi työajoissa lähellä nykyistä korvausta.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Kuten eilen pomolle sanoin, niin en ole edes nykyisillä korvauksilla järin innostunut ajamaan työmatkaa omalla autolla. Minulle kun auto on hankittu perheen eikä työnantajan tarpeita miettien. Muutenkin ajot ovat pääosin kaupunkialueella, jolloin kulut ja kuluminen kilometriä kohden ovat ihan toista kuin maantieajossa.

Mitään laskelmia en ole tehnyt autoiluni kustannuksista, mutta en yllättyisi vaikka olisi työajoissa lähellä nykyistä korvausta.
Minusta asian pitäisi mennä niin, että esitys oma auton käytöstä tulee työntekijältä. Sellaiset työsopimukset jossa lähtökohtaisesti lähdetään liikkeelle työtekijän oman auton käyttämisestä pitäisi kieltää. Työantajan velvollisuus pitäisi olla tarjota kulkuväline ja työntekijän oman auton käytön pitäisi olla poikkeustapaus joka perustuisi työntekijän omaan tahtoon.

Nyt ollaan tilanteessa jossa kilometrikorvauksen pudottaminen vaikuttaa ihmisten vuosiansioihin. Ja se ei ole ollut kilometrikorvauksen alkuperäinen tarkoitus. Eli ollaan ajauduttu vääristyneeseen tilanteeseen.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Minusta asian pitäisi mennä niin, että esitys oma auton käytöstä tulee työntekijältä. Sellaiset työsopimukset jossa lähtökohtaisesti lähdetään liikkeelle työtekijän oman auton käyttämisestä pitäisi kieltää. Työantajan velvollisuus pitäisi olla tarjota kulkuväline ja työntekijän oman auton käytön pitäisi olla poikkeustapaus joka perustuisi työntekijän omaan tahtoon.

Nyt ollaan tilanteessa jossa kilometrikorvauksen pudottaminen vaikuttaa ihmisten vuosiansioihin. Ja se ei ole ollut kilometrikorvauksen alkuperäinen tarkoitus. Eli ollaan ajauduttu vääristyneeseen tilanteeseen.
Hyvin monen firman toiminta lakkaisi pk-seudun ulkopuolella. Meidän firmassa on monessa työssä vaatimuksena oman auton käytön mahdollisuus. Epäilen, että minunkin olisi mahdotonta saada kulkupeliä firman kautta, vaikka autoa työssäni tarvitsenkin - tosin onneksi kohtalaisen vähän.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
14210,- Auton hankintahinta talvirenkaineen
1450,- Webasto
154,- Ylläpitolaturi
11 800,- Luovutushinta
441,- Huollot
2905,- Polttoaineet
411,- Vakuutukset
missäs vuosittaiset käyttöverot? :doubtful:

edit. tosiaan halvalla pääsit jos vaikka tuohon lisääkin vielä verot + pesukulut... kunnioitettava saavutus.
Sama laskelma olisi hauska nähdä jos kyseessä kaupungissa asuva joka maksaa parkkipaikastaan sen 20€/kk,
pesuistaan 15-25€/kerta sekä vielä toki lainakulut auton ostohinnasta...
(puhumattakaan kenties hieman korkeammista vakuutushinnoista bonustasoista johtuen, sulla lienee 70%?)
Eli jos nytkin mennään yli tuosta 20snt/km rajasta, niin mitä se olisi noinkin pienellä autolla pahimmillaan?

km-korvausten kun pitäisi kuitenkin olla kultainen keskitie auton käytön korvaamisesta kaikille, myös niille tuoreemmille kuskeille
jotka asuvat kaupungissa ja jotka ostavat pirssinsä lainarahalla... :)
 
Viimeksi muokattu:

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Hyvin monen firman toiminta lakkaisi pk-seudun ulkopuolella.
Tiedän tämän. Siksi sanoinkin, että kilometrikorvaus on vääristynyt vuosikymmenten saatossa. Nykyisellään tosin ollaan tilanteessa jossa leasingauto saattaa olla työnantajalle edullisempi kuin kilometrikorvauksen maksaminen. Siinäkin on tosin monta muuttujaa -aivan samoin kuin kilometrikorvauksen laskemisessa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Minkä arvoista on se, että esim. työnantaja määrittelee minkälaisen auton tulee olla? ( tavaranäytteiden ja markkinointimateriaalin kuskaamiseen?)
Muistanko nyt väärin että itse halusit omalla ajaa, vaikka työnantaja tarjosi autoa?

Voi olla että joutuisit työnantajan autolla ajamaan, jos omasi olisi joku Ford KA.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
km-korvausten kun pitäisi kuitenkin olla kultainen keskitie auton käytön korvaamisesta kaikille, myös niille tuoreemmille kuskeille
jotka asuvat kaupungissa ja jotka ostavat pirssinsä lainarahalla... :)
Km-korvauksilla ei ole tarkoitus rahoittaa auton omistamista, vaan sen työkäytöstä koituvat kulut.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Km-korvauksilla ei ole tarkoitus rahoittaa auton omistamista, vaan sen työkäytöstä koituvat kulut.
Itseasiassa on.
Sillä on tarkoitus kattaa kulut, mukaan lukien arvonaleneminen työkilometrien osalta, eli myös omistamista siinä mielessä myös.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
(puhumattakaan kenties hieman korkeammista vakuutushinnoista bonustasoista johtuen, sulla lienee 70%?)
Itseasiassa kokonaisalennus kaskostani on noin 87%

Bonus 70 %
jonka jälkeen vielä seuraavat
Keskittämisalennus 10 %
Hyvän vahinkosuhteen hyvitys 30 %
Ryhmäalennus 20 %
Autoliiton jäsenalennus 10%
Maksutapa-alennus 2,5 %


Edit: Korjasin luvut oikeiksi vakuutuskirjan tarkastamisen jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Itseasiassa kokonaisalennus kaskostani on noin 85%

Kasko -70 %
...jonka jälkeen vielä seuraavat:
Keskittämisalennus -24%
Autoliiton jäsenalennus -10%
Hyvän vahinkosuhteen asiakasalennus -30%
No kattelinkin että onpa halvat vakuutukset :)
 
Ylös