Formula 1 - 2010 - Australia: Kilpailu ja jälkipuinti

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4389
Vettel muistuttaa Kimistä liikuttavan paljon tuolla radalla: nopeuden lahjaa on vaikka muille jakaa, mutta ei kalusto kestä. Tuohon vielä seuraavassa kisassa johtoasemassa Hamilton ajamaan varikolla konttiin ja keskeytys ja sitä seuraavassa kisassa jos irtoaa takasiipi kesken suoran johtoasemassa niin voidaan jo alkaa puhua vastaavasta epäonnesta:wink:
Lisätään tähän vielä että Vettel puhuu yhtä monta sanaa suomea kuin Kimi. :thumbup:
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Foorumin hätähousut jo kaivelevat punaisia nappuloitaan lokeroista. Se, että Massa ajoi odotettusti hänelle varmaan kaikista radoista paskimalla kolmanneksi heikolla suorituksella, mutta pisteitä tässä lasketaan. Malesiassa nähdään varmasti aivan eri kaveri, kuin tänään.
No syytä onkin nähdä. Se että Alonso laittaa pataan melkein sekunnin per kierros ei todellakaan lupaa hyvää jos sama tahti jatkuu.

Mä ainakin haluaisin kovasti nähdä kipinöiden sinkoilevan ferraripilttuussa kun Massa pistää Alonsolle luun kurkkuun.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ihmetyttää että pehmeillä renkailla voi ajaa 50 kierrosta ja silti ajaa kilpailukykyisiä kierroksia, Button. Eiköhän olis hyvä jos ne kestäis sen 10-15 ja kovat ehkä ton 30, mut aikaero olis oikeesti sellanen että nähtäis eri taktiikoita ja mihin renkaisiin autot oikeasti sopis paremmin.
Kisa oli hyvä ja hieno. Mutta jatkoa ajattelen minuakin ihmetyttää nämä renkaat. Mitä sillä kovemmalla kumilla tekee jos jo pehmeemmällä ajaa yli kisa matkan. Tuskin kellään vielä renkaat aivan loppu olivat meinaan, kun kisa päätty.

Ja mitä sanoo BS? "Me ei haluta tehdä huonoja renkaita". No ne vielä pehmeemmät olis varmaan kyllä nopeemmat. Toki ehkä FIA ei salli sitä sitten... Eli pitäs tehdä yhtä nopeet, mutta heikommat....Sillon BS:n kommentin ymmärtääkin jo.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Vaan ei niin nopea kuin Ferrari. Ja annoin/annan kyllä Alonsolle kehut noususta, ei siinä mitään moittimista ollut, tehokkaasti hoiteli heikommat autot alta pois. Mercedes oli se heikoin lenkki neljän kärkitallin joukosta kumminkin. Ei toki Schumiltakaan mikään hyvä päivä, Alonso oli parempi minustakin selvästi.
Sumista on sanottu, että se häviää jarrutuksissa. Sen takia varmaan ohittaminenkin oli hankalampaa. Ja siltä se näyttikin niiltä osin mitä näytettiin. Pari kertaahan se meni jo ohikin, mutta sit valu vähän leveeks ja Algesuhari ainakin kuittas kerran jossei kaksikin takas ohi...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Vaikka vasta kaksi kisaa on takana, ei voi välttyä vaikutelmalta, että Alonso on jo nyt horjuttanut vakavasti Massan itseluottamusta. Kaverit tulivat yhtä aikaa maaliin, ja vielä samalla taktiikalla, vaikka Massa oli ensimmäisten mutkien jälkeen toisena ja Alonso viimeisenä. Jotain Ferrarin tämänhetkisestä luottamuksesta Massaan kertonee se, että kisainssi joutui kertomaan kuskille miten viimeinen mutka pitää ajaa. Syönee miestä.
Alonson nousu oli mahtava, niin oli Massan starttikin. Ja eipä se Alonso "kaks sekkaa nopeampana" vaan päässyt Massan ohi. Oli Hamikin sen kaks kolme sekkaa nopeempi lopussa, mutta niin vaan vauhti hyyty kun sai edellä olevat kiinni. Massa ajo koko kisan siinä toisten perässä. Toki alussa hiipu pari pykälää eikä ihan perässä pysynyt, mutta jonossa kuitenkin.

Ja aika normaalia lienee se, että inssit jotka näkee televisio kuvaa ja telemetriaa kertovat ohjeita jos voivat. Ja kuten JJ:kin kisan aikana totes, niin "ajo-ohjeet", joita Massalle annettiin saattoivat myös olla ohjeita muiden ohitus yrityksiä estämään. Eli vauhtia pois sopivasti ennen vikaa mutkaa niin takana tulevan on pakko myös himmata ja siten jääkin luultavammin kiihdytyksessä vähän jälkeen.

Ilmiselviä ongelmiahan Massalla oli oikeestaan koko kisan toisteks viimesessä mutkassa, joten sillon inssin tehtävä onkin kertoa telemetriaan pohjaten, että missä vika kun perä aina vaan irtoo mutkassa jne...
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Mä ainakin haluaisin kovasti nähdä kipinöiden sinkoilevan ferraripilttuussa kun Massa pistää Alonsolle luun kurkkuun.
Tuskin Massa pistää Alonsoa tiukille, mutta kyllä Brassi saattaa hiiltyä kauden edetessä jos tulosta ei Alakkaan tulla hyvällä mallilla Fernandoon verrattuna.

Itsestäni ei olisi edes yllätys, jos kausi mentäis ilman minkäänlaista sotaa Alonson ja Massan välillä.
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Tiedä sitten maikkarin suomennoksista, mutta kylläpä on huvittavaa tämä espanialaisten lehtikirjoittelu, kun yritetään aikalailla väkisin etsiä jotai ylistettävää Alonson kisasta.

MTV3 / AS sanoi:
- ”Bravo, bravo Fernando!”Ferrarin varikkotiloissa tunteet nousivat pintaan, kun Alonso torjui Lewis Hamiltonin röyhkeän hyökkäyksen mestarillisella ja rohkealla superkuljettajan jarrutuksella.
En nyt sanoisi, että jarrutuksessa mitään sen kummempaa oli, kaverihan meni vielä itsekin hieman leveäksi ja jos Webber ei olisi tullut Hamiltonin perään niin Hamilton olisi luultavasti päässyt Alonsosta ohi.

MTV3 / AS sanoi:
Se oli psykologinen isku kuljettajalle, joka kuvittelee pystyvänsä ohittamaan kenet tahansa. Se myös kruunasi Ferrari-tähden ainutlaatuisen nousun ensimmäisen mutkan jälkeiseltä 23. sijalta neljänneksi, AS suitsutti.
Tuossa huomataan myös jälleen kerran espanialaisten viha Hamiltonia kohtaan. Enkä myöskään tiedä kuinka moni kuljettaja Alonson edestä keskeytti, mutta en pitäisi Alonson nousua kovin maagisena jos 13 kuljettajaa selviytyy maaliin asti. :rolleyes:
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Joko on olemassa kisasta ohitustilastoja? On mielenkiintoista nähdä, millaisiin lukemiin päästään; Yhden kierroksen aikana sijoitus kun saattoi vaihtua pariinkin otteeseen. Toisaalta on kiinnostavaa nähdä, muuttuiko ohitusten määrä yhtään, kun rata kuivui.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tiedä sitten maikkarin suomennoksista, mutta kylläpä on huvittavaa tämä espanialaisten lehtikirjoittelu, kun yritetään aikalailla väkisin etsiä jotai ylistettävää Alonson kisasta.



En nyt sanoisi, että jarrutuksessa mitään sen kummempaa oli, kaverihan meni vielä itsekin hieman leveäksi ja jos Webber ei olisi tullut Hamiltonin perään niin Hamilton olisi luultavasti päässyt Alonsosta ohi.



Tuossa huomataan myös jälleen kerran espanialaisten viha Hamiltonia kohtaan. Enkä myöskään tiedä kuinka moni kuljettaja Alonson edestä keskeytti, mutta en pitäisi Alonson nousua kovin maagisena jos 13 kuljettajaa selviytyy maaliin asti. :rolleyes:
Olihan se Alonson ajo ihan huippusuoritus ekan mutkan jälkeen. Ei tehny mitään väärin, ja ajoi Massan kiinni. Jos nyt sitä haluavat maagiseksi hehkuttaa - suotakoon se heille. Papereita vaan yrittävät myydä.
 

Stedos

Banned
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
1189
Sijainti
kuussa
Itse uskon vakaasti, jos Kimi olisi tehnyt Alonso tyyppisen nousun niin kyllä Suomalainenkin media siitä ilon irti ottaisi. Ja täälläkin juhlittaisiin ylivoimaista ajoa. Ehkä ensi kaudella sitten.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
No syytä onkin nähdä. Se että Alonso laittaa pataan melkein sekunnin per kierros ei todellakaan lupaa hyvää jos sama tahti jatkuu.
No, Kimi oli jotain pari sekuntia per kierros Massaa nopeampi kuivalla kelillä Melbournessa 2007, eikä se lopulta kertonut kaverien voimasuhteista paljoakaan.

Mä ainakin haluaisin kovasti nähdä kipinöiden sinkoilevan ferraripilttuussa kun Massa pistää Alonsolle luun kurkkuun.
Kukapa ei haluaisi? :D
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Toivottavasti Red Bullin koomailu jatkaa vielä tulevina viikkoina niin pääsemme näkemään jännän mm-sarjan. Vettel tulee tällä kaudella voittamaan niin paljon kisoja ylivoimaisen autonsa ansiosta, että se on vaan mielestäni hyvä asia, että hän on jäänyt jonkin verran pisteissä. Toivottavasti muut tallit ottavan RB:n nopeasti kiinni tai saamme mahdollisesti nähdä tylsiä RB:n kaksoisvoitto kisoja vielä tällä kaudella rutkasti.
Hmm, en nyt menisi julistamaan Red Bullin auton ylivoimaisuutta. Vaikkei luotettavuutta otettaisi huomioon autoja vertailtaessa, ei RB kovin ylivoimaiselta ole vaikuttanut. Antaisin Vettelille huomattavasti krediittiä siitä vauhdista mitä Vettel-Red Bull kaksikko on esittänyt. Nopea on toki autokin, mutta Ferrarin kanssa melko samoissa kuitenkin. Luotettavuudessa tuleekin sitten pahasti turpaan.

Espanjalaislehdet pistää taas parastaan. Komea oli nousu, mutta en nyt maagiseksi menisi väittämään. Kakkoseksi, jos olisi puristanut voisi ehkä suurimpia ylisanoja käyttää. Tuo jarrujuttu onkin sitten ihan sitä itseään. Mutta huumorillahan nämä jo osaa ottaa. :thumbup:
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Joko on olemassa kisasta ohitustilastoja? On mielenkiintoista nähdä, millaisiin lukemiin päästään; Yhden kierroksen aikana sijoitus kun saattoi vaihtua pariinkin otteeseen. Toisaalta on kiinnostavaa nähdä, muuttuiko ohitusten määrä yhtään, kun rata kuivui.
Ainakin alustavaa laskelmaa löytyy tuolta:

Overtaking summary - 2. Australian Grand Prix

Laps 2-4 - Safety Car

Lap 5 - 24 Glock passed 20 Chandhok for 16th
8 Alonso passed 20 Chandhok for 17th
8 Alonso passed 24 Glock for 16th
3 Schumacher passed 25 di Grassi for 19th
3 Schumacher passed 20 Chandhok for 18th
3 Schumacher passed 24 Glock for 17th
24 Glock passed 3 Schumacher for 17th

Lap 6 - 6 Webber passed 7 Massa for 2nd
2 Hamilton passed 1 Button for 6th
8 Alonso passed 19 Kovalainen for 13th
3 Schumacher passed 24 Glock for 15th

Lap 7 - 9 Barrichello passed 14 Sutil for 7th
12 Petrov passed 14 Sutil for 8th
3 Schumacher passed 19 Kovalainen for 14th

Lap 9 - 1 Button passed 11 Kubica for 4th

Lap 11 - 2 Hamilton passed 9 Barrichello for 7th

Lap 13 - 8 Alonso passed 22 de la Rosa for 9th

Lap 14 - 8 Alonso passed 9 Barrichello for 8th

Lap 16 - 6 Webber passed 7 Massa for 5th
2 Hamilton passed 7 Massa for 6th

Lap 20 - 25 di Grassi passed 20 Chandhok for 16th

Lap 21 - 15 Liuzzi passed 22 de la Rosa for 10th

Lap 22 - 2 Hamilton passed 7 Massa for 5th
6 Webber passed 8 Alonso for 7th

Lap 23 - 3 Schumacher passed 17 Alguersuari for 12th

Lap 26 - 2 Hamilton passed 4 Rosberg for 3rd

Lap 28 - 6 Webber passed 7 Massa for 5th

Lap 34 - 6 Webber passed 4 Rosberg for 6th

Lap 51 - 9 Barrichello passed 22 de la Rosa for 9th

Lap 53 - 3 Schumacher passed 17 Alguersuari for 11th

Lap 57 - 3 Schumacher passed 22 de la Rosa for 10th
17 Alguersuari passed 22 de la Rosa for 11th


Total overtakes: 32
Drivers: most overtaking moves: Michael Schumacher (8), Fernando Alonso (5), Lewis Hamilton (5), Mark Webber (5)
Most times overtaken: Pedro de la Rosa (5), Felipe Massa (5), Karun Chandhok (4)
Aina löytyy tietenkin eri laskutapoja. Esim. tuohon ei ole laskettu mukaan niitä Hamiltonin ja Webberin offroad-seikkailuja, joissa ensimmäisen seurauksena Alonso ja Hamilton pääsivät molemmat Webberin ohi, ja toisessa Rosberg pääsi Hamiltonin ohi. Katsojillehan nämä taistelut toki tuovat viihdettä, mutta eivät näy tilastoissa ohituksena.
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Olihan se Alonson ajo ihan huippusuoritus ekan mutkan jälkeen. Ei tehny mitään väärin, ja ajoi Massan kiinni. Jos nyt sitä haluavat maagiseksi hehkuttaa - suotakoon se heille. Papereita vaan yrittävät myydä.
Kehuisin varmasti itsekin Alonson nousua ellei turva-auto olisi kerännyt letkaa kasaan.
 

lahtiska

Well-known member
Liittynyt
13.5.2007
Viestit
290
Ja vielä tämä "huolehditaan renkaista" vuosi auttaa nopeita takaa nousevia huomattavasti, kun ei paineta sata lasissa kärjessä. (no kuluu nuo alonson renkaatkin jos kovin riuhtoo).
Taitaa tämän vuoden kuivalla ajettavien kisojen kaava olla kisan alussa se, että redbull ja ferrari painaa eka soft setillä sellaisen 25 sekan eron takana tuleviin jos pystyy ja tulee sen jälkeen vaihtaan kovemman seoksen. Sitten körötellään maaliin jonossa odottaen että edellä ajavalla tekniikka tai renkaat pettävät.

Se hyvä puoli uusista säännöistä on että jos olet n. 1 sek päässä edellä olevasta niin kierrosta aiemmalla varikkostopilla voi kuitata edellä olevan. Mutta kärkikamppailussa ei tätä nähdä ennen kuin on saatu tehtyä sen verran eroa takana tuleviin että ei tarvitse jäädä hitaampien taakse köröttelemään tuoreilla gummeilla ja menettää tämä etu. Aikaisemmin eka varikkostopiin vaikutti lähtöbensat, nyt vuorostaa kärjessä se että saadaan riitttävä ero takana tuleviin ennen eka stoppia ettei tarvitse jäädä letkaan.
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Total overtakes: 32
Drivers: most overtaking moves: Michael Schumacher (8), Fernando Alonso (5), Lewis Hamilton (5), Mark Webber (5)
Most times overtaken: Pedro de la Rosa (5), Felipe Massa (5), Karun Chandhok (4)
Täällä on hehkutettu Alonson loistavaa nousua viimeiseltä sijalta neljänneksi. Itsekin pidin sitä loistavana suorituksena. Kuitenkin tämän mukaan hän teki vain viisi ohitusta, vaikka nousi viimeiseltä sijalta neljänneksi. Kyllähän niitä keskeytyksiä tuli mutta miten Alonso lopulta nousikaan niin korkealle, jäihän taakse kuitenkin kymmenen kaveria. Johtaako tämä tilasto harhaan vai eikö Alonson nousu kuitenkaan ollutkaan niin huima?
 
Ylös