Formula 1 - 2010 - Malesia: Kilpailu ja jälkipuinti

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Alonson Incar-kuvista näki kyllä todella omituisen alaspäinvaihtotekniikan kaikki muut paitsi selostajat :D Itsekin luulin että Alonso on kehitellyt uutta ajotekniikkaa mutta ehkä todennäköisempää olikin että vaihteistovian takia Alonso joutui kehittelemään moista tyyliä....
Alonson kädentaito näkyy jo autonkehityksessä.
 

Kimika_

Well-known member
Liittynyt
23.10.2006
Viestit
1028
Sijainti
Larkwater
oli ihan mukava kisa.

Hieno kisa Red Bullille parin huonomman kisan jälkeen. Plussat myös Rosbergille, Kubicalle, Sutilille, Hamiltonille ja Alguersuarille. Kova nousu Hampilta. Vaikka en hänen persoonasta tykkääkään, niin kyllä vaan tuo mukavasti tyylillään lisää toimintaa radalle.:thumbup:

Vähä hassua, että Massa on mm-pistejohdossa, vaikka uudella pistesysteemillä piti nostaa voiton arvoa, mutta hyvä näin tiivistyipähän kärki taas ihan kunnolla.(Go Kubica!!:D)

Tulee kyllä tiukka paikka Ferrarille moottoreiden kanssa loppukaudesta tai jo aiemmin jos tuota tahtia sanovat sopimuksen irti.
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Kyllä Hispanialla on ollut selvästi enemmän aikaa käytössään kuin Lotuksella. On tietysti ihan vaan heidän oma vikansa, etteivät ole osanneet käyttää aikaa hyödykseen ja hankkia riittävää rahoitusta.

Lotuksella on toistuvasti hoettu, että ovat tehneet pätevää työtä käytettävissä olleeseen aikaan suhteutettuna. Mikäli Lotus harppaa Barcelonassa selkeästi parhaaksi uudeksi talliksi, niin hyvinhän ne kieltämättä ovat hommansa hoitaneet. :)
Näinhän se asia on. Sitä vain lähinnä tarkoitin, että VR on ainut, joka sai rakentaa autonsa rauhassa elo-syyskuusta. Lotus on nimenomaan tehnyt mahtavaa työtä niin lyhyessä ajassa ja konservatiivisuus auton kanssa oli fiksu veto.

Häntäpään tiimille on melko vaikeaa hoitaa rahoitusta tässä tilanteessa. Tosin siellä olivat vissiin täysin väärät miehet niitä sponsseja hankkimassa. Ihmettelin(ja ihmettelen vieläkin) miksei Espanjasta löytynyt tiimiin rahaa.

Höpötänpäs pahasti OT:tä :p
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Herbert puhuu lähtöruudukossa tehtävästään tuomarina ja toivoo kuskien käyttäytyvän... sitten kisassa Hamilton peittelee ihan käsittämättömästi Petrovia, mutta saa vain merkityksettömän varoituksen kun kukaan ei uskalla rangaista. Roskaa.

Eilisen gridin vuoksi kisassa syntyi pari hyvää vääntöä, mutta aika blaah kisa tuo oli.
Naurettavinta on se,että Herbert on aikaisemmin kritisoinut FIAn Hamiltonille antamia rangaistuksia liian kovina.No nyt pääsi antamaan lievemmän sitten.:thumbdown
 

klonkku

Banned
Liittynyt
18.11.2008
Viestit
418
Vähä hassua, että Massa on mm-pistejohdossa, vaikka uudella pistesysteemillä piti nostaa voiton arvoa, mutta hyvä näin tiivistyipähän kärki taas ihan kunnolla.(Go Kubica!!:D)
Vettelillä vain nelos sija kahdesta ekasta kisasta ja nyt voitto ja heti 2pisteen päähän mm kärjestä, joten kyllä voitolla aikamoinen arvo on. :D
 

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
++ Vettel - Viimeinkin voitto 38 hukatun pisteen jälkeen. Ratkaisi kilpailun lähdössä, minkä jälkeen kontrolloi kisaa.
++ Hamilton - Näytti Australian tappion jälkeen, miksi häntä pidetään tallikaveriaan huomattavasti parempana kuljettajana. Sai taktiikkansa toimimaan tekemällä ohituksia eikä sortunut koheltamaan. Miinukset squmimaisesta siniaallosta pääsuoralla.
++ Kubica - Jatkaa upeaa työtään.
++ Sutil - Viimeinkin ruutulipulle, ja peräti koheltamatta.
+ Alguersuari - En ole arvostanut Jaimea korkealle, mutta ehkä hiljalleen on aika muuttaa käsityksiä. Kilpailuissa vauhtia on löytynyt Buemia enemmän.
+ Kovalainen - Meni koheltamaan di Grassin kanssa, mutta kisavauhdissa on tallin ehdoton ykköskuski.
+ Mr Alonso, CEO, Ferrari SpA - Hyvä suoritus, jos vaihteisto-ongelmat ottaa huomioon. -- Ja onhan se hyvä, että Ferrari-kaksikolla on työnjakokin selvillä: Fernando johtaa tiimiä ja Felipe MM-sarjaa. :rolleyes:
- BMW Sauber - Käkikellomaan hienomekaniikan taito ei ole entisensä. Näin niitä sponsoreita löydetään.
-- Kerpenin Jaws - Kaksi kärkitallia koomailee itsensä pihalle Q2:sta, ja mitä tekee rehtori? No tietysti käyttää tilanteen hyödyksi ja ottaa... 8:nnen lähtöruudun!?
(---) Tietyt hahmot - Jo kolmas kisatojcki hermojaraastavaa (muttei kutkuttavan jännittävää) Alsno on parsa -tasoista floodausta.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Kyllä tämän kauden osalta on turha edes vitsailla, että Sauberin tai Toro Rosson tasolle yltäisi. Ero kumminkin on niin suuri, ja kyllähän varmasti sekä Sauber että Toro Rosso kehittittävät myös autojaan kauden mittaan.
Saisimmeko Irwiniltä "hatullinen paskaa"-lupauksen asian tiimoilta? Voit nimittäin olla oikeassa, mutta kenties myös väärässä. ;)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kisan loppupuolella Jarno ei päässyt hyödyntämään di Grassin hidastelua bensan säästämiseksi, koska Trullinkin autoon ilmaantui hydrauliikkaongelma.
Tosiaan, Virgin ylti maaliin asti. Eli tankkiongelma ei ole niin suuri kuin mitä sille on naureskeltu.
Ei se mitään peitellyt. Yritti vain karistaa kannoiltaan. Sääntöjä tulkittiin ihan oikein. Ehkä oli silti hyvä antaa huomautus. Lopussa vasta tuli Petrov oikeasti ohitusyritykseen, ja silloin Hamilton ei todellakaan peitellyt. Nerokasta, etten sanoisi.
Niin, peittelyssä pyritään kääntämään toisen eteen. Hamilton yritti kääntää edestä pois. ;)

Ei tuo minkään läpiajorangaistuksen väärti ollut, koska varsinaisessa ohitustilanteessa mentiin kuten pitääkin. Mutta hyvä siitä on huomauttaa, ettei tuollainen mutkittelu ole OK. Ja olisihan siitä penaltia tullut, jos Lewis olisi moista jatkanut.

Voittajalle kisan lopussa moinen mutkittelu kuitenkin sallitaan. :D
 
Viimeksi muokattu:

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
OK, nyt on esitetty Hamiltonia puolustava selitys että hän ei blokannut Petrovia, vaan esti vain häntä käyttämästä 'vetoapua' (slipstreaming). Tässä selityksessä ei kuitenkaan ole järkeä, sillä jos selitys olisi kelvollinen, voisi kuka hyvänsä kuski blokata kuinka paljon hyvänsä ja väittää että ei blokannut, vaan esti vain takana tulevaa saamasta vetoapua. :rolleyes:

Enpä muuten ole aiemmin kuullutkaan tällaista selitysyritystä, että blokkailu ei olekaan blokkailua vaan yritys estää vetoavun käytön. Kaikenlaisia sitä keksitäänkin. Piti vissiin vaan repäistä ad hoc selitys kultapojulle.

Joka tapauksessa, ei taida löytyä yhtä härskiä estelyä koko aiemmasta F1-historiasta? Siis että vaihdetaan neljä kertaa linjaa pitkän ja leveän suoran aikana laidasta laitaan. Itse en ainakaan muista mitään vastaavaa, lähellekään.
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Hyvät oli karkelot Malesiassa sunnuntainakin. Tietenkin eilisen hienoilla olosuhteilla oli suuri positiivinen vaikutus tähänkin päivään, mutta ei se mitään. Hauskaa ja mielenkiintoista oli kisaa katsella. Ohittaminen oli mahdollista, alussahan hyvää taistelua oli erittäinkin paljon ja lopussakin vääntöjä oli useampikin käynnissä, mutta ohittaminen oli jo vaikeampaa, ei kuitenkaan aivan mahdotonta. Huomattavasti mukavampaa kisaa on aina katsella, kun ei ole sitä pirun asvalttia kaikkialla, Malesian toivottavasti säästävät jatkossakin asvaltilta. Mitäs muita ratoja on, joissa ei olisi hirveästi asvalttia turva-alueina? Suzuka vissiin ainakin, mutta mites muiden nykykunto? Interlagos?

Tulos oli lähes yhtä loistava, kuin aika-ajoissa, eli sikälikin jäi erittäin hyvä mieli kisan jälkeen. Vettel sai vihdoin ansaitsemansa voiton ja Red Bull kiiruhti hienoon kaksoivoittoon. Webberkin nosti tasoaan selvästi aiemmista kisoista, joskaan ei taaskaan aivan parhaita kuskeja kisassa ollut. Rosberg jatkoi vahvoja esityksiään, hyvät pisteet Nico on keräillyt, mutta sellainen aggressiivisuus ja säkenöivät esitykset uupuvat, Kubica esim. on ollut paljon paremmin esillä. Tänään Kubicalle 4. sija ja kauden pistepotti on jo peräti 30. Tavallaan vaikea tuota Rosbergia on kritisoidakaan, mutta toisaalta en pysty suurimpien onnistujienkaan joukkoon nostamaan kolmen kisan jälkeen. Schumi on jäänyt pisteissä kauas taakse, osin epäonnekin takia toki, mutta jotain Schumin on keksittävä jatkossa vauhdin lisäämiseksi.

Sutil ei tällä kertaa tupeloinut missään vaiheessa kisaa, yllättävää kyllä, ja piti Hamiltonin visusti takanaan. Epäilyttää siltikin, että moni muu kuin Sutil tekisi Force Indialla kovempaa jälkeä. Hamilton oli vakuuttavin takaa lähteneestä nelikosta, hetken kyllä näytti, että Button taktiikallaan nousisi taas hyvin korkealle, mutta ei se lopulta ihan riittänyt. Kova kuski ja ohittaja Hamilton totisesti on, todisti sen taas kerran, toisaalta se huonompikin puoli tuli jälleen kerran nähtyä ihmeellisten peippailujen takia. Alonson taaperrus ja konerikko aiheuttivat melkoista vahingoniloa pakko myöntää, olen täysin Massan kelkassa. Massalle hyvä tulos, MM-sarjan piikkipaikka ja toinen kerta putkeen, kun päihitti Alonson, näyttää melko hyvältä. Harjoitukset ja aika-ajo eivät tosin Malesiassakaan vakuuttaneet, mutta kisoissa ja varsinkin lähdöissä Massa on ollut Alonsoa etevämpi ja onnekkaampikin. Mielenkiinnolla odottelen Ferrarin tilanteen kehittymistä. Alguersuari yllätti ensimmäistä kertaa hyvässä mielessä, hyvä kisa ja pisteitä plakkariin.

Heikillä ei Malesiasa osunut tähdet kohdilleen edelliskisojen malliin, aika-ajojen esitys nostaa kuitenkin tämänkin viikonlopun plussan puolelle. Kausi on tähän asti mennyt niin kuin pitääkin. Lotuksille olisi toivonut parempaa kotikisassa, ei sunnuntaina enää oikein luistanut, kun molemmat autot kohtasivat ongelmia. Jonkinlaista buumia Malesiassa taitaa olla silti syntymässä, mukavahan se on, jos formulat lyövät kunnolla siellä läpi.
 
Viimeksi muokattu:

Uncle Ron

Well-known member
Liittynyt
28.3.2010
Viestit
51
Kohtuullisen mielenkiintoinen kisa tällä kertaa, lähinnä toki McLarenien ja Ferrarien lähtöpaikkojen ansiosta. Kärjessä kisa meni kuten odottaa sattoi, Rosberg tosin ajoi ehkä järkevämmin kuin odotin. Syynä lienee lähdön ryssiminen jonka jälkeen nuorempi Rosberg selkeästi tajusi ettei kolmatta sijaa korkeammalle ole mitään jakoa ja keskittyi ajamaan riittävän kovaa Kubicaan verattuna.

McLarenin kilpailullinen paketti toimi sangen hyvin tänään, sen toimintaa haittasi lähinnä eilisissä aika-ajoissa tapahtunut taktiikkaulottuvuuden pettäminen joka tehokkaasti heikensi mahdollisuuksia hyvien tulosten realisoitumiseen. Tästä huolimatta paketin kuljettajadimensiot toimivat hyvin tänään, erityisesti Hamiltonin kohdalla joskin pieni sääntötulkinnallinen seikka ilmeni häiritsemään kilpailullisen paketin kitkatonta toimintaa joskin loppujen lopuksi sillä ei ollut suurta merkitystä.

Ferrarin kohdalla kisa oli aika tasapaksu poislukien Alonson keskeytys joka toi huomattavan tummia pilviä Maranellon taivaalle. Jos Ferrarin moottorinkulutus jatkuu tätä tahtia, ovat Maranellon Korskeat Orhit suurissa vaikeuksissa kauden edetessä.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Ferrarin kohdalla kisa oli aika tasapaksu poislukien Alonson keskeytys joka toi huomattavat tummia pilviä Maranellon taivaalle. Jos Ferrarin moottorinkulutus jatkuu tätä tahtia, ovat Maranellon Korskeat Orhit suurissa vaikeuksissa kauden edetessä.
Tilanne pistää jo pikkuisen huolestuttamaan. :nope:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
OK, nyt on esitetty Hamiltonia puolustava selitys että hän ei blokannut Petrovia, vaan esti vain häntä käyttämästä 'vetoapua' (slipstreaming). Tässä selityksessä ei kuitenkaan ole järkeä, sillä jos selitys olisi kelvollinen, voisi kuka hyvänsä kuski blokata kuinka paljon hyvänsä ja väittää että ei blokannut, vaan esti vain takana tulevaa saamasta vetoapua. :rolleyes:
Kai nyt sinäkin näit, että Hamilton käänsi ensin ja Petrov käänsi perässä? Kun Petrov ei enää kääntänytkään peesiin ei Lewis enää peittänyt.

Blokkaaminen on toisen eteen kääntämistä.

Mutta ei tuollainen mutkittelukaan sallittua ole, mistä tuli se varoitus.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Originally Posted by imthesun View Post
Radiossa jotain: "Felipe overtake Button" ja Oskari ihmettelee Ferrarin ohitusnappia. Klassikko.
Tää oli kyllä loistava. :D Vähä aikaa piti miettiä että mikä ohitusnappi mutta se oliki Oskari joka sekoili.
Ei se mitään, minäkin menin lankaan. :eek: Puolustukseksi täytyy sanoa, että en kuullut varsinaista team radiota kunnolla, vaan ainoastaan Oskarin sepustuksen.

Oskariakin sen verran puolustaisin, että selostajilla on vaikeampaa kuin kotisohvalla kun pitää keskittyä kisan seuraamiseen ja analysointiin (kuten kotisohvallakin), mutta lisäksi pitää hölöttää mikrofoniin koko ajan. Kyllä mullakin keskittyminen vaikeutuu ja hoksottimet hidastuu jos pitää selittää jotain samalla jollekin. Ei vaan huomaa kaikkea muuta yhtä hyvin.
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Hienoa, että Red Bull onnistui vihdoinkin pitämään aktin kasassa loppuun asti ja lopputuloshan oli muutenkin MM-sarjan kannalta suunnilleen paras mahdollinen. Kisoja on jostain syystä tänä vuonna paljon miellyttävämpää seurata kuin aiemmin, mistä kiitos BBC:lle ja sille, ettei enää tarvitse turhautua suomalaisten/Ferrarin tai McLarenin takia.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Jos se ottaa naishormonia nykyään.:eek: Ensi vuonna muuttaa nimensä Nicole Rosbergiksi.
Heh, olisikohan vielä sittenkin suomalainen mm. Oskari Saaren kirjoissa? :D

Mulle ei Nicon kansallisuudella ole niin väliä, fanitan koska on Keken poika ja hyvä kuski muutenkin, vaikkei mikään Kimi tai Vettel olekaan.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Oskariakin sen verran puolustaisin, että selostajilla on vaikeampaa kuin kotisohvalla kun pitää keskittyä kisan seuraamiseen ja analysointiin (kuten kotisohvallakin), mutta lisäksi pitää hölöttää mikrofoniin koko ajan. Kyllä mullakin keskittyminen vaikeutuu ja hoksottimet hidastuu jos pitää selittää jotain samalla jollekin. Ei vaan huomaa kaikkea muuta yhtä hyvin.
Se on ihan totta, että selostajan homma ei ole varmasti niin helppoa, kuin täältä kotisohvalta käsin itse jokainen kotikyllönen luulee. Mutta sen verran siellä selostuskopissa voitaisiin pitää valoja päällä, että JJ ei esim. tohkeissaan hehkuta Alonson mahtavia kierrosaikoja ja Massan jäävän niistä vain muutamia kymmenyksiä, kun tosiasiassa Massa on paukuttanut yli sekunnin nopeampia kierroksia monta peräkkäin.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1101
OK, nyt on esitetty Hamiltonia puolustava selitys että hän ei blokannut Petrovia, vaan esti vain häntä käyttämästä 'vetoapua' (slipstreaming). Tässä selityksessä ei kuitenkaan ole järkeä, sillä jos selitys olisi kelvollinen, voisi kuka hyvänsä kuski blokata kuinka paljon hyvänsä ja väittää että ei blokannut, vaan esti vain takana tulevaa saamasta vetoapua. :rolleyes:

Enpä muuten ole aiemmin kuullutkaan tällaista selitysyritystä, että blokkailu ei olekaan blokkailua vaan yritys estää vetoavun käytön. Kaikenlaisia sitä keksitäänkin. Piti vissiin vaan repäistä ad hoc selitys kultapojulle.

Joka tapauksessa, ei taida löytyä yhtä härskiä estelyä koko aiemmasta F1-historiasta? Siis että vaihdetaan neljä kertaa linjaa pitkän ja leveän suoran aikana laidasta laitaan. Itse en ainakaan muista mitään vastaavaa, lähellekään.
Puolustuksen puheenvuoro:

Tapaus yksi:
Edellä menevä kuljettaja tekee usean radikaalin ajolinjan vaihdon noin 2/3-osa matkalla suorasta. Tarkoituksena pudottaa toinen imusta. No takana tuleva seuraa, mutta aivan hyvin voisi myös lähteä ohitukseen. Viimeisellä kolmanneksella suorasta se ohitus yritys sitten tulee, eikä kumpikaan enää peippaile vaan keskittyy jarruttamaan. Tällä kertaa Hamilton vei pidemmän korren.

Tapaus kaksi: Autot tulevat peräkanaa pääsuoralle. Takana ajava lähtee hakemaan ohitusta oikealta, mutta edellä ajava huomaa tämän ja ajattaa ohittajan aivan radan reunukselle. Ohittaja kokeilee tämän jälkeen vasemmalta ja jälleen edellä menevä vaihtaa linjaa ja ajattaa jälleen ohittajan "umpikujaan".

Mielestäni tapaus yksi on jotakuinkin tervettä moottoriurheilua noinkin pitkällä ja leveällä suoralla. Ei sillä ettenkö kritisoisi hieman radikaaleja liikkeitä, mutta periaatteessa onhan tuollaista kissa-hiiri-leikkiä mielenkiintoista seurata!
 

Banaani-Ed

Member
Liittynyt
13.3.2008
Viestit
18
Alonson on syytä rajoittaa tätä moottoreiden hajotteluaan mikäli mielii mestariksi :nope:
 
Ylös