Joppe_001
Well-known member
Tallien ja kuskien voimasuhteista kumpuava loputon keskustelu on sen verran hajaantunut sinne sun tänne että ajattelin josko sitä tekisi sille ihan oman pesän.
Neljä suurta
Mestaruuskamppailun voisi sanoa olevan ainakin tällä hetkellä tiukempi kuin pitkään aikaan. Vettel on piiskannut Red Bullia kisoissa aika hurjaa kyytiä ja ilman teknisiä murheita miehellä voisi olla jo kolme voittoa plakkarissa. Tämmöisessä urheilulajissa on vaan vissiin pointtina myös se että pitää päästä maaliin. :doubtful: Webber on ollut pettymys. Alla on ehkä radan nopein auto mutta aussin otteet ei ole ollu kauhean vakuuttavia. Jos tahti ei pian muutu niin joutuu pistämään hameen päälle. Autona RB tosiaan näyttäisi olevan tällä hetkellä nopein.
Ferrarit eivät ole olleet niin vahvoja mitä talvitestit näyttivät. Alonso on ollut paikoitellen nopea, mutta on ihan itse tehnyt elämänsä vaikeaksi. Massan vauhti on ollut vähän kadoksissa, mutta on ajellut tasaisesti ja siitä palkkiona kärkipaikka pisteissä. Mitenkäs nämä Ferkun moottorit sitten? Koneita on vaihdettu useammin kuin Dominecali sukkia, ja silti paukkuu. Ja niin paukkuu Sauberillakin. Moottoripuoli saattaa vielä ratkaista koko homman kauden lähestyessä loppuaan.
Button saalisti McLarenille voiton Melbournessa, mutta muuten se "jumala on puolellani" -kaveri sieltä pilttuun toiselta puolelta on ollut vakuuttavampi. Hamilton on ollut totutun aggressiivinen ja viihdyttänyt samalla myös katsojia. Tosin se sinikäyrän mukainen pujottelu pitkin pääsuoraa (niin kuin joku asiaa kisatoikissa luonnehti) on taas muistutus siitä kaverin toisesta puolesta.
Mersu on ollut pettymys. Kengäntekijällä on ollut vähän käynnistymisvaikeuksia, mutta Nico on ajanut just niin hyvin miten tuolla autolla vaan voi. Tasaisilla suorituksillaan tällä hetkellä jopa mestaruuskamppailussa.
Mielenkiintoista nähdä muuttuvatko voimasuhteet mihinkään Wanhalle mantereelle saavuttaessa. Pystyy Red Bull säilyttämään etumatkansa ja saako Ferrari moottorihuolensa kuntoon. McLareneista ainakin Hamilton tunkeen nokkansa takuuvarmasti mestaruuskamppailuun, ja miksei Buttonkin. Mercedeksen viimeistä sanaa ei vielä olla takuulla kuultu. Tältä porukalta voisikin odottaa sen suurimman kehitysaskeleen tulevan. Jos näin käy, niin tiedä vaikka Nicokin saisi sen ensimmäisen voittonsa.
Keskikasti
Mediaaniporukan vahvimmalta on alkukaudesta näyttänyt Renault. Arvostukseni Kubicaa kohtaa on noussut miehen hienojen otteiden ansiosta. Auton suorituskyvystä on paha sanoa kun Petrovin vauhdista ei oikeen tiedä. Samaten tallin resurssit auton kehitykseen lienee pieni kysymysmerkki. Renault ei vissiin enää ole rahapussinsa kera tallia vauhdittamassa, vaan asialla on jotain ekonoomeja/merkonoomeja/pisnesmiehiä.
Force Indian vauhti on ollut positiivinen yllätys. Rehellinen yksityistiimi (ainakin luulen niin, ei tuosta Mallyasta ota selvää) on ottanut suuria harppauksia parin vuoden aikana, ja uuden pistelaskusysteemin ansiosta niitä pojoja on tippunut jokaisesta kisasta. Hieno suoritus. Liuzzi on ajanut varmasti kaksi kertaa kympin sakkiin. Sutililla on ollut tuulisempaa, mutta paikkasi tilannettaan hienolla suorituksellaan Malesiassa.
Williams ja Sauber taasen ovat olleet pettymyksiä. Käkikelloporukalla on ollut vaikeuksia päästä edes maaliin, ja Peetterillä on kolumbialaiset saanu jäädä kaappiin. De la Rosa on ajellut tasaisesti, mutta japanin kamikazekamui on ollut vaisu. Ei lainkaan sitä draivia mitä viime syksynä nähtiin. Sauber vaikuttaisi jopa keskikastin heikoimmalta tiimiltä tällä hetkellä, ja työtä riittää jos meinaavat nousta vakituisesti taistelemaan pisteistä. Talvitestien haamuajat ovat vain kaukainen muisto.
Sir Frankin poppoolla on myös ollut vähän vaikeaa. Rubens on raahautunut pari kertaa pisteille ja Hulkenbergkin sai kuparisen rikki. Kuitenkaan vauhti ei ole lainkaan sitä mitä viime kaudella nähtiin. Kai se on vaan tosiasia, että sääntöjen vakiintuessa isot jyrää pienemmät. Cosworthissa saattaa kylläkin olla vielä hiukan viilaamista.
Toro Rossot ovat myös pyörineet siellä jossain kympin huonommalla puolen. Positiivisin yllätys onkin varmaan ollut kuskit. Buemi nyt näytti jo viime kaudella hyviä otteita, mutta myös Alguersuari on kehittynyt paljon. Melbournessa kiusasi pitkään itse Schumacheria, ja Sepangissa villiintyi ihan pistevauhtiin muita kuskeja ohitellen. Ihan hyvin parikymppiseltä kaverilta.
B-ryhmä
Yhdeksän tallia ovat ajaneet kilpaa ja loput kolme ovat lähinnä kierrelleet rataa maaliinpääsyn toivossa. Lotus on toistaiseksi vaikuttanut kaikkein valmiimmalta paketilta lyhyestä valmistautumisajasta huolimatta. Rahaa löytyy, Gascoyne pitää narut käsissään ja kokeneet kuljettajat auttavat omalla panoksellaan tallia eteenpäin. Barcelonaan pitäisi tulla paljon uutta osaa, jolloin vauhtikin todennäköisesti paranee. Kuskit ovat toistaiseksi olleet aika tasaisia, mutta ehkä se Maailman Nopein Heikki on kuitenkin ollut piirun verran parempi. Joka tapauksessa Lotuksen paketti vaikuttaa lupaavalta ja eteenpäin mennään koko ajan.
Virginillä on ollut vaikeampaa. Autot pysyy silloin tällöin kasassa ja bentseeniä pitää ottaa mukaan kanistereilla. Glock on kuitenkin auton liikkuessa väläyttänyt sen vauhtipotentiaalia härnäten Lotuksia. Di Grassi on ajellut varjoissa, mutta pääsi kuitenkin Sepangissa maaliin ja vielä jumbokekkereiden parhaana. Loppu meni jo bensansäästötalkoissa, mutta kuitenkin. Windows Paintilla piirretyn auton kehityspotentiaalista ja sen hyödyntämisesta on paha mennä sanomaan. Täydellinen se ei suinkaan ole, mutta onko siinä bensatankin lisäksi joitain muita perustavanlaatuisia ongelmia joiden korjaaminen onkin vaikeampaa. Nyt punnitaan Wirthin osaaminen.
Campoksen...eikäkö Hispaanian ilmestyminen Bahrainin lähtöruudukkoon oli jo ihme sinänsä. Dallaralla tuskin ollaan ihan kuutamolla formuloiden suunnittelemisessa, joten vauhtia pitäisi löytyä enemmän kuin ollaan toistaiseksi nähty. Nyt kun Colin Kolles on pikkuhiljaa saamassa orkesterinsa ruotuun, niin odotellaan josko myös tuloksia alkaisi tulla. Mikä lienee tallin rahatilanne? Kuskit ovat tehneet sen minkä auto on mahdollistanut. Chandhok on ollut minulle positiivinen yllätys. Varmaa suorittamista ja vielä yllättävän nopeakin. Senna oli Malesiassa aika hidas, mutta tiedä sitten oliko jotain ongelmia.
No oliko tässä nyt spekulointia? Mene ja tiedä.
Otsikon yhdys sana hirviöstä huolimatta ihan rohkeasti vaan spekuleeraamaan.
Neljä suurta
Mestaruuskamppailun voisi sanoa olevan ainakin tällä hetkellä tiukempi kuin pitkään aikaan. Vettel on piiskannut Red Bullia kisoissa aika hurjaa kyytiä ja ilman teknisiä murheita miehellä voisi olla jo kolme voittoa plakkarissa. Tämmöisessä urheilulajissa on vaan vissiin pointtina myös se että pitää päästä maaliin. :doubtful: Webber on ollut pettymys. Alla on ehkä radan nopein auto mutta aussin otteet ei ole ollu kauhean vakuuttavia. Jos tahti ei pian muutu niin joutuu pistämään hameen päälle. Autona RB tosiaan näyttäisi olevan tällä hetkellä nopein.
Ferrarit eivät ole olleet niin vahvoja mitä talvitestit näyttivät. Alonso on ollut paikoitellen nopea, mutta on ihan itse tehnyt elämänsä vaikeaksi. Massan vauhti on ollut vähän kadoksissa, mutta on ajellut tasaisesti ja siitä palkkiona kärkipaikka pisteissä. Mitenkäs nämä Ferkun moottorit sitten? Koneita on vaihdettu useammin kuin Dominecali sukkia, ja silti paukkuu. Ja niin paukkuu Sauberillakin. Moottoripuoli saattaa vielä ratkaista koko homman kauden lähestyessä loppuaan.
Button saalisti McLarenille voiton Melbournessa, mutta muuten se "jumala on puolellani" -kaveri sieltä pilttuun toiselta puolelta on ollut vakuuttavampi. Hamilton on ollut totutun aggressiivinen ja viihdyttänyt samalla myös katsojia. Tosin se sinikäyrän mukainen pujottelu pitkin pääsuoraa (niin kuin joku asiaa kisatoikissa luonnehti) on taas muistutus siitä kaverin toisesta puolesta.
Mersu on ollut pettymys. Kengäntekijällä on ollut vähän käynnistymisvaikeuksia, mutta Nico on ajanut just niin hyvin miten tuolla autolla vaan voi. Tasaisilla suorituksillaan tällä hetkellä jopa mestaruuskamppailussa.
Mielenkiintoista nähdä muuttuvatko voimasuhteet mihinkään Wanhalle mantereelle saavuttaessa. Pystyy Red Bull säilyttämään etumatkansa ja saako Ferrari moottorihuolensa kuntoon. McLareneista ainakin Hamilton tunkeen nokkansa takuuvarmasti mestaruuskamppailuun, ja miksei Buttonkin. Mercedeksen viimeistä sanaa ei vielä olla takuulla kuultu. Tältä porukalta voisikin odottaa sen suurimman kehitysaskeleen tulevan. Jos näin käy, niin tiedä vaikka Nicokin saisi sen ensimmäisen voittonsa.
Keskikasti
Mediaaniporukan vahvimmalta on alkukaudesta näyttänyt Renault. Arvostukseni Kubicaa kohtaa on noussut miehen hienojen otteiden ansiosta. Auton suorituskyvystä on paha sanoa kun Petrovin vauhdista ei oikeen tiedä. Samaten tallin resurssit auton kehitykseen lienee pieni kysymysmerkki. Renault ei vissiin enää ole rahapussinsa kera tallia vauhdittamassa, vaan asialla on jotain ekonoomeja/merkonoomeja/pisnesmiehiä.
Force Indian vauhti on ollut positiivinen yllätys. Rehellinen yksityistiimi (ainakin luulen niin, ei tuosta Mallyasta ota selvää) on ottanut suuria harppauksia parin vuoden aikana, ja uuden pistelaskusysteemin ansiosta niitä pojoja on tippunut jokaisesta kisasta. Hieno suoritus. Liuzzi on ajanut varmasti kaksi kertaa kympin sakkiin. Sutililla on ollut tuulisempaa, mutta paikkasi tilannettaan hienolla suorituksellaan Malesiassa.
Williams ja Sauber taasen ovat olleet pettymyksiä. Käkikelloporukalla on ollut vaikeuksia päästä edes maaliin, ja Peetterillä on kolumbialaiset saanu jäädä kaappiin. De la Rosa on ajellut tasaisesti, mutta japanin kamikazekamui on ollut vaisu. Ei lainkaan sitä draivia mitä viime syksynä nähtiin. Sauber vaikuttaisi jopa keskikastin heikoimmalta tiimiltä tällä hetkellä, ja työtä riittää jos meinaavat nousta vakituisesti taistelemaan pisteistä. Talvitestien haamuajat ovat vain kaukainen muisto.
Sir Frankin poppoolla on myös ollut vähän vaikeaa. Rubens on raahautunut pari kertaa pisteille ja Hulkenbergkin sai kuparisen rikki. Kuitenkaan vauhti ei ole lainkaan sitä mitä viime kaudella nähtiin. Kai se on vaan tosiasia, että sääntöjen vakiintuessa isot jyrää pienemmät. Cosworthissa saattaa kylläkin olla vielä hiukan viilaamista.
Toro Rossot ovat myös pyörineet siellä jossain kympin huonommalla puolen. Positiivisin yllätys onkin varmaan ollut kuskit. Buemi nyt näytti jo viime kaudella hyviä otteita, mutta myös Alguersuari on kehittynyt paljon. Melbournessa kiusasi pitkään itse Schumacheria, ja Sepangissa villiintyi ihan pistevauhtiin muita kuskeja ohitellen. Ihan hyvin parikymppiseltä kaverilta.
B-ryhmä
Yhdeksän tallia ovat ajaneet kilpaa ja loput kolme ovat lähinnä kierrelleet rataa maaliinpääsyn toivossa. Lotus on toistaiseksi vaikuttanut kaikkein valmiimmalta paketilta lyhyestä valmistautumisajasta huolimatta. Rahaa löytyy, Gascoyne pitää narut käsissään ja kokeneet kuljettajat auttavat omalla panoksellaan tallia eteenpäin. Barcelonaan pitäisi tulla paljon uutta osaa, jolloin vauhtikin todennäköisesti paranee. Kuskit ovat toistaiseksi olleet aika tasaisia, mutta ehkä se Maailman Nopein Heikki on kuitenkin ollut piirun verran parempi. Joka tapauksessa Lotuksen paketti vaikuttaa lupaavalta ja eteenpäin mennään koko ajan.
Virginillä on ollut vaikeampaa. Autot pysyy silloin tällöin kasassa ja bentseeniä pitää ottaa mukaan kanistereilla. Glock on kuitenkin auton liikkuessa väläyttänyt sen vauhtipotentiaalia härnäten Lotuksia. Di Grassi on ajellut varjoissa, mutta pääsi kuitenkin Sepangissa maaliin ja vielä jumbokekkereiden parhaana. Loppu meni jo bensansäästötalkoissa, mutta kuitenkin. Windows Paintilla piirretyn auton kehityspotentiaalista ja sen hyödyntämisesta on paha mennä sanomaan. Täydellinen se ei suinkaan ole, mutta onko siinä bensatankin lisäksi joitain muita perustavanlaatuisia ongelmia joiden korjaaminen onkin vaikeampaa. Nyt punnitaan Wirthin osaaminen.
Campoksen...eikäkö Hispaanian ilmestyminen Bahrainin lähtöruudukkoon oli jo ihme sinänsä. Dallaralla tuskin ollaan ihan kuutamolla formuloiden suunnittelemisessa, joten vauhtia pitäisi löytyä enemmän kuin ollaan toistaiseksi nähty. Nyt kun Colin Kolles on pikkuhiljaa saamassa orkesterinsa ruotuun, niin odotellaan josko myös tuloksia alkaisi tulla. Mikä lienee tallin rahatilanne? Kuskit ovat tehneet sen minkä auto on mahdollistanut. Chandhok on ollut minulle positiivinen yllätys. Varmaa suorittamista ja vielä yllättävän nopeakin. Senna oli Malesiassa aika hidas, mutta tiedä sitten oliko jotain ongelmia.
No oliko tässä nyt spekulointia? Mene ja tiedä.
Otsikon yhdys sana hirviöstä huolimatta ihan rohkeasti vaan spekuleeraamaan.