2010 voimasuhdespekulaatiot

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Tallien ja kuskien voimasuhteista kumpuava loputon keskustelu on sen verran hajaantunut sinne sun tänne että ajattelin josko sitä tekisi sille ihan oman pesän.

Neljä suurta

Mestaruuskamppailun voisi sanoa olevan ainakin tällä hetkellä tiukempi kuin pitkään aikaan. Vettel on piiskannut Red Bullia kisoissa aika hurjaa kyytiä ja ilman teknisiä murheita miehellä voisi olla jo kolme voittoa plakkarissa. Tämmöisessä urheilulajissa on vaan vissiin pointtina myös se että pitää päästä maaliin. :doubtful: Webber on ollut pettymys. Alla on ehkä radan nopein auto mutta aussin otteet ei ole ollu kauhean vakuuttavia. Jos tahti ei pian muutu niin joutuu pistämään hameen päälle. Autona RB tosiaan näyttäisi olevan tällä hetkellä nopein.

Ferrarit eivät ole olleet niin vahvoja mitä talvitestit näyttivät. Alonso on ollut paikoitellen nopea, mutta on ihan itse tehnyt elämänsä vaikeaksi. Massan vauhti on ollut vähän kadoksissa, mutta on ajellut tasaisesti ja siitä palkkiona kärkipaikka pisteissä. Mitenkäs nämä Ferkun moottorit sitten? Koneita on vaihdettu useammin kuin Dominecali sukkia, ja silti paukkuu. Ja niin paukkuu Sauberillakin. Moottoripuoli saattaa vielä ratkaista koko homman kauden lähestyessä loppuaan.

Button saalisti McLarenille voiton Melbournessa, mutta muuten se "jumala on puolellani" -kaveri sieltä pilttuun toiselta puolelta on ollut vakuuttavampi. Hamilton on ollut totutun aggressiivinen ja viihdyttänyt samalla myös katsojia. Tosin se sinikäyrän mukainen pujottelu pitkin pääsuoraa (niin kuin joku asiaa kisatoikissa luonnehti) on taas muistutus siitä kaverin toisesta puolesta.

Mersu on ollut pettymys. Kengäntekijällä on ollut vähän käynnistymisvaikeuksia, mutta Nico on ajanut just niin hyvin miten tuolla autolla vaan voi. Tasaisilla suorituksillaan tällä hetkellä jopa mestaruuskamppailussa.

Mielenkiintoista nähdä muuttuvatko voimasuhteet mihinkään Wanhalle mantereelle saavuttaessa. Pystyy Red Bull säilyttämään etumatkansa ja saako Ferrari moottorihuolensa kuntoon. McLareneista ainakin Hamilton tunkeen nokkansa takuuvarmasti mestaruuskamppailuun, ja miksei Buttonkin. Mercedeksen viimeistä sanaa ei vielä olla takuulla kuultu. Tältä porukalta voisikin odottaa sen suurimman kehitysaskeleen tulevan. Jos näin käy, niin tiedä vaikka Nicokin saisi sen ensimmäisen voittonsa.

Keskikasti

Mediaaniporukan vahvimmalta on alkukaudesta näyttänyt Renault. Arvostukseni Kubicaa kohtaa on noussut miehen hienojen otteiden ansiosta. Auton suorituskyvystä on paha sanoa kun Petrovin vauhdista ei oikeen tiedä. Samaten tallin resurssit auton kehitykseen lienee pieni kysymysmerkki. Renault ei vissiin enää ole rahapussinsa kera tallia vauhdittamassa, vaan asialla on jotain ekonoomeja/merkonoomeja/pisnesmiehiä.

Force Indian vauhti on ollut positiivinen yllätys. Rehellinen yksityistiimi (ainakin luulen niin, ei tuosta Mallyasta ota selvää) on ottanut suuria harppauksia parin vuoden aikana, ja uuden pistelaskusysteemin ansiosta niitä pojoja on tippunut jokaisesta kisasta. Hieno suoritus. Liuzzi on ajanut varmasti kaksi kertaa kympin sakkiin. Sutililla on ollut tuulisempaa, mutta paikkasi tilannettaan hienolla suorituksellaan Malesiassa.

Williams ja Sauber taasen ovat olleet pettymyksiä. Käkikelloporukalla on ollut vaikeuksia päästä edes maaliin, ja Peetterillä on kolumbialaiset saanu jäädä kaappiin. De la Rosa on ajellut tasaisesti, mutta japanin kamikazekamui on ollut vaisu. Ei lainkaan sitä draivia mitä viime syksynä nähtiin. Sauber vaikuttaisi jopa keskikastin heikoimmalta tiimiltä tällä hetkellä, ja työtä riittää jos meinaavat nousta vakituisesti taistelemaan pisteistä. Talvitestien haamuajat ovat vain kaukainen muisto.

Sir Frankin poppoolla on myös ollut vähän vaikeaa. Rubens on raahautunut pari kertaa pisteille ja Hulkenbergkin sai kuparisen rikki. Kuitenkaan vauhti ei ole lainkaan sitä mitä viime kaudella nähtiin. Kai se on vaan tosiasia, että sääntöjen vakiintuessa isot jyrää pienemmät. Cosworthissa saattaa kylläkin olla vielä hiukan viilaamista.

Toro Rossot ovat myös pyörineet siellä jossain kympin huonommalla puolen. Positiivisin yllätys onkin varmaan ollut kuskit. Buemi nyt näytti jo viime kaudella hyviä otteita, mutta myös Alguersuari on kehittynyt paljon. Melbournessa kiusasi pitkään itse Schumacheria, ja Sepangissa villiintyi ihan pistevauhtiin muita kuskeja ohitellen. Ihan hyvin parikymppiseltä kaverilta.

B-ryhmä

Yhdeksän tallia ovat ajaneet kilpaa ja loput kolme ovat lähinnä kierrelleet rataa maaliinpääsyn toivossa. Lotus on toistaiseksi vaikuttanut kaikkein valmiimmalta paketilta lyhyestä valmistautumisajasta huolimatta. Rahaa löytyy, Gascoyne pitää narut käsissään ja kokeneet kuljettajat auttavat omalla panoksellaan tallia eteenpäin. Barcelonaan pitäisi tulla paljon uutta osaa, jolloin vauhtikin todennäköisesti paranee. Kuskit ovat toistaiseksi olleet aika tasaisia, mutta ehkä se Maailman Nopein Heikki on kuitenkin ollut piirun verran parempi. Joka tapauksessa Lotuksen paketti vaikuttaa lupaavalta ja eteenpäin mennään koko ajan.

Virginillä on ollut vaikeampaa. Autot pysyy silloin tällöin kasassa ja bentseeniä pitää ottaa mukaan kanistereilla. Glock on kuitenkin auton liikkuessa väläyttänyt sen vauhtipotentiaalia härnäten Lotuksia. Di Grassi on ajellut varjoissa, mutta pääsi kuitenkin Sepangissa maaliin ja vielä jumbokekkereiden parhaana. Loppu meni jo bensansäästötalkoissa, mutta kuitenkin. Windows Paintilla piirretyn auton kehityspotentiaalista ja sen hyödyntämisesta on paha mennä sanomaan. Täydellinen se ei suinkaan ole, mutta onko siinä bensatankin lisäksi joitain muita perustavanlaatuisia ongelmia joiden korjaaminen onkin vaikeampaa. Nyt punnitaan Wirthin osaaminen.

Campoksen...eikäkö Hispaanian ilmestyminen Bahrainin lähtöruudukkoon oli jo ihme sinänsä. Dallaralla tuskin ollaan ihan kuutamolla formuloiden suunnittelemisessa, joten vauhtia pitäisi löytyä enemmän kuin ollaan toistaiseksi nähty. Nyt kun Colin Kolles on pikkuhiljaa saamassa orkesterinsa ruotuun, niin odotellaan josko myös tuloksia alkaisi tulla. Mikä lienee tallin rahatilanne? Kuskit ovat tehneet sen minkä auto on mahdollistanut. Chandhok on ollut minulle positiivinen yllätys. Varmaa suorittamista ja vielä yllättävän nopeakin. Senna oli Malesiassa aika hidas, mutta tiedä sitten oliko jotain ongelmia.

No oliko tässä nyt spekulointia? Mene ja tiedä.

Otsikon yhdys sana hirviöstä huolimatta ihan rohkeasti vaan spekuleeraamaan.
 

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Mitähän olisi jos RedBullilla ois Mersun koneet??Kausi ois taputeltu jo..
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Voimasuhteitten jakaminen kolmeen ryhmään on liian "helppoa" tai suurpiirteistä.

Mielestäni ryhmiä pitäisi olla tuplaten enemmän.

A: Ferrari, Red Bull
B: McLaren, Mercedes
C: Renault, Force India
D: Williams
E: Sauber, Toro Rosso
F: Lotus, Virgin
G: HRT
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
Voimasuhteitten jakaminen kolmeen ryhmään on liian "helppoa" tai suurpiirteistä.

Mielestäni ryhmiä pitäisi olla tuplaten enemmän.

A: Ferrari, Red Bull
B: McLaren, Mercedes
C: Renault, Force India
D: Williams
E: Sauber, Toro Rosso
F: Lotus, Virgin
G: HRT
A: Ferrari, McLaren, Red Bull
B: Mercedes
...
TR:kin kenties jo ainakin Williamsille paha eli en näkisi "pykälää alemmassa" kastissa...
Ja menee jo aika moneen kategoriaan mutta Lotus aika selkeesti niskan päällä Virginiin :)

McLaren on mielestäni varteenotettava kilpailija noiden kahden rinnalle kehittymispotentiaaliltaan, ja luotettavuudeltaan. Ja kenties jo nopeudeltaankin. Sellainen mutu että Hamilton on todennäköisin mestari 2010. Mutta paras voittakoon, en kellekään tietylle kuskille mestaruutta erityisesti toivo :)
 
Viimeksi muokattu:

Stedos

Banned
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
1189
Sijainti
kuussa
Miksi HRT on alimassa? Vaikka onkin tällä hetkellä hitain auto se on osoittanut luotettavuutta nyt viimeaikoina paljon enemmän, kuin Lotus tai Virgin.

Ykköskorissa on mielestäni vain Red Bulli, kakkosessa sitten Ferrari ja McLada. C-korissa Mersu yhdessä Renaultin ja Intian voiman kanssa.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Ferrarin auton nopeus ei ole aivan välittynyt tallin ja kuskien mokien sekä luotettavuusongelmien takia. Mutta sanoisin RB olevan vain vähän edellä ja sen etenkin kevyellä polttoainekuormalla. Alonsolla menee energiaa pärjätä Massalle joka hänkään ei ole ollut terävimmillään. Auto on siis parempi mitä siitä on irti saatu poislukien kylläkin nuo moottoriongelmat.

McLaren nähdäkseni petraa koko ajan. Auton hieman radikaaleja ominaisuuksia opitaan vasta hyödyntämään ja jo kohta Mac on Red Bullin niskassa.

Ja kovin erilaisia ovat. RB kevyenä erittäin hyvä. Mac pitkien suorien radoilla. Ferrari tasaisin - mutta etenkin hyvä kisan puolivälin painoisena.
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Mestaruuskamppailun voisi sanoa olevan ainakin tällä hetkellä tiukempi kuin pitkään aikaan.
Niin se aika menee, muistan kun joskus kaukaisessa menneisyydessä kuskit taistelivat vielä viimeiseen kisaan saakka mestaruudesta. Autotkin olivat ihan eri näköisiä kaikkine härpäkkeineen ja urarenkaineen. :rolleyes:


F1 Badger on julkaissut rennonletkeällä tyylillä kirjoitettuja nokkimisjärjestysarvioita aina kisaviikonloppujen jälkeen.

Bahrainin GP:n jälkeen:
Tallien keskinäinen järjestys
Tallikaverusten keskinäinen järjestys

Australian GP:n jälkeen:
Tallien keskinäinen järjestys
Tallikaverusten keskinäinen järjestys

Malesian GP:n jälkeen:
Tallien keskinäinen järjestys
Tallikaverusten keskinäinen järjestys
Ihan viihdyttävää luettavaa, kiitos näistä. :thumbup:
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
- Red Bull on ollut ilahduttavasti erittäin nopea edelleen, Vettelin auto on vain ollut äärimmäisen epäluotettava. Pullat hyvin uunissa kuitenkin ongelmista huolimatta, mitään yksittäistä pahaa suunnittelumokaa ei näyttäisi olevan, joka haittaisi koko kautta. Webber on ollut kehno, Malesiassa nousi sentään lähes huipputasolleen, miten tästä eteenpäin? Hyvää back-upia pitäisi pystyä antamaan Vettelille, että tallimestaruus tulisi, kovin moneen tunarointiin ei ole enää varaa, kun luotettavuuskin verottaa tiimin pisteitä. Vettel on ollut loisteliaan nopea.

- Ferrarilla hyvä paketti muuten kasassa, mutta moottoripuoli heittää isoja kysymysmerkkejä koko loppukaudelle. Massa on ottanut hyviä startteja ja kisoissa pystynyt hyviin puolustustaisteluihin, vaikka ei ole ollut kovin helppoa. Erinomaiset pisteet tästä tuloksena ja siinä mielessä erittäin hyvä asema jatkaa kautta. Nopeutta pitää kuitenkin löytyä lisää, ei Alonso joka kisassa kärsi ongelmista tai mokaile. Auto on tasaisen nopea, enkä sanoisi sen olevan juurikaan Red Bullia perässä, jos ollenkaan. Väritys sen sijaan on ruma, ei ole silmä vieläkään tottunut.

- McLaren tuntuisi olevan tulossa. Luotettavuus kunnossa. Voittoja varmasti lisää luvassa tällä kaudella, Hamilton tuntuu vahvalta mestaruuskandidaatilta. Button on taktisella puolella ollut vahva, Hamilton raa'assa nopeudessa ja kamppailutilanteissa, ei siis mitään uutta. Voitosta huolimatta, näyttäisi Button olevan melkoisen vahvasti Hamiltonin otteessa. Heikkiä selvästi parempaa tulosta Button pystynee jatkossakin tekemään, ehkä jopa nappaamaan lisää voittojakin.

- Mercedeksen auto on ollut vaisuhko. Nico on ajanut tasaisen vahvasti, tainnut jatkaa sillä tasolla millä ajoi suurimman osan viime vuodesta Williamsilla. Jotain siihen vielä toivoisi silloin tällöin bonukseksi, että voisi Nicoa työntää huippukuskien lähistölle, missään nimessä ei voi kuitenkaan Nicon suorituksia moittia. Schumi on ollut epäonninen, eikä vauhtikaan ole hirmuista ollut. Parantaminen täysin mahdollista, toisaalta voihan se taso tuohonkin jumittua, uskoisin vauhdin kuitenkin paranevan.

- Kubica ja sitä kautta Renault ovat alkukauden positiivisimmat yllättäjät. Ei ollut häävi viime kausi kummallakaan osapuolella, mutta nyt on ollut selvästi parempaa. Petrov on ainakin minulle täysi kysymysmerkki edelleen, eiköhän kohta jotain suuntaa sentään saa.

- Force India ja sen kuskeista erityisesti Liuzzi voivat olla tyytyväisiä kauden alkuun. Nopeutta on löytynyt ja autot kestävät. Sutil onnistui Malesiassa, muuten ei ole kulkenut. Niitä virheitä ja epäselviä tilanteita tulee Sutilille jatkuvalla syötöllä, parhaillaan usein nopeampi kuin Liuzzi, mutta ei se vielä yksistään riitä mihinkään. Liuzzi on yllättänyt ja toivottavasti jatkaa samaan malliin.

- Sauber on ollut paha floppi. Surkea auto luotettavuuden osalta ja nopeuskin on ollut kehnoa. Ei hyvältä näytä, toivoin ja odotinkin parempaa. Kobayashi on jäänyt negatiivisessa mielessä näissä kolmessa kisassa mieleen ja de la Rosan olen hädin tuskin huomannut olevan sirkuksessa mukana.

- Williams taitaa kärsiä Cosworthin koneesta. Jos ei kärsi, sitten ei ole kummoista työtä auton suunnittelussa tehty. Barrichello on ajanut kaksi kelpo kisaa ja hyvät aika-ajot Malesiassa. Sitten iski anti-stall, kai tuolla jo jotain tekemistä on kuskin kanssa, kun Barrichello aina kärsii siitä? Hulkenberg lievä pettymys, ehkä pääsee pikku hiljaa vauhtiin ja ohi Barrichellosta.

- Toro Rossolta ok-aloitus. Kuskeille voi antaa kummallekin puhtaat paperit, Alguersuarille vahvan Malesian GP:n takia. Toro Rosso on pienoinen suosikki, joten seuraan hieman tarkemmin heidän tekemisiään, katsotaan miten kausi tästä etenee. Kuskien suhteen olen ollut yllättynyt, sillä Alguersuarin jatkaminen oli minullekin pettymys. Nyt ei olekaan sillä saralla huonolta näyttänyt.

- Lotus on ollut selkeä ykkönen uusista tiimeistä, niin kuin pitikin. Heikki on tehnyt hyvää työtä, sitten kun auto joskus tulee nopeammaksi Heikinkin suorituksia pääsee taas hieman eri lailla arvioimaan. Trulliakaan ei voi moittia, on kärsinyt auton vioista Heikkiä enemmän. Virginillä ja Hispanialla on kummallakin paljon savottaa edessä auton kanssa, kuskeista Glock on väläytellyt eniten, eikä kukaan ole negatiivisessa mielessä erottunut joukosta.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Voittotaistelussa:
Red Bull
McLaren
Ferrari
Pistekeskiarvo yli 20 per kisa, jota ei yhden kuljettajan onnistumisella saavuta, ellei kuljettaja voita kisaa. Eroa tallien välille on vaikeata tehdä, sillä ne painivat jokainen vähän erilaisten ongelmien kanssa. Sijoittaisin McLarenin Ferrarin edelle lähinnä paremman moottorin takia, sillä se on osa-alue, jonka osalta Ferrarilla ei enää tässä vaiheessa ole paljoa tehtävissä. Red Bullin tilanne on nopeuden kannalta hyvä, mutta luotettavuuden takia se todennäköisesti menetti jo kaksi helppoa voittoa ja Eurooppaan siirryttäessä Red Bullin etumatka todennäköisesti alkaa huveta.

Yksikään talli ei ole vaarassa tippua alempaan sarjaan näillä näkymin.

Top3 sijoittujat:
Mercedes
Renault
Mersun nousun esteenä on Brawnin taktiikka, joka siirtää tätä menoa panokset seuraavan vuoden autoon jo kauden puolessa välissä, ellei talli ala ottamaan voittoja, mikä puolestaan on epätodennäköistä, sillä huipputalleilla on paljon varaa parantaa tallista riippuen joko nopeuden tai luotettavuuden osalta. Schumin iskukyvyn parantaminen voi kyllä tarjota mahdollisuuden yksittäisiin yli 20 pisteen kisoihin.

Mikäli vain Kubica tuo Renaultille pisteitä, tippuu Renault alempaan ryhmään, kun voittotaistelussa olevien tallien suoritusvarmuus paranee.

Pistetaistelussa:
Force India
Williams
Toro Rosso
Huipputallien onnistuessa on jopa pisteille nousu vaikeaa. Nopeus ja tasaisuus antavat kuitenkin tälle porukalle mahdollisuuden onnistua pisteiden metsästyksessä. FI voi myös kauden edetessä nousta haastamaan Renaultin, sillä molemmat tallin kuljettajat pystyvät pisteisijoituksiin. En kuitenkaan näe FI:n voivan nousta podium ryhmään, jolloin Renaultin haastaminen tarkoittaa käytännössä Renaultin hiipumista top3 sijoitusten ulkopuolelle.

Kukaan ei ole vaarassa tipahtaa alempaan ryhmään, koska pistetili on avattu jo kolmen kilpailun jälkeen.

Vaarassa jäädä ilman FIA:n rahoja (2 hitainta tallia):
Sauber
Lotus
Virgin
Hispania
Sauberin osalta tähän ryhmään kuulumista puoltaa se, että pistetili on avaamatta, jolloin yksikin tuuripiste uudelle tiimeille tipauttaa Sauberin sen taakse rahanjaossa. Sauberilla on myös ollut enemmän kuin tarpeeksi ongelmia maaliinpääsyn kanssa, minkä vuoksi sen tilanne tuskin lähitulevaisuudessa paranee etenkin, kun myös nopeutta puuttuu pisteryhmäläisiin verrattuna. Jos siis saadaan kilpailuun kunnon romuralli, on Sauber tätä menoa niiden tallien joukossa, jotka joko ovat osallisia kolareissa tai joiden tekniikka pettää ennen ruutulippua.


Sarjasta putoajat:
Toistaiseksi ei tietoa yhdenkään tallin tippumisesta.
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Niin se aika menee, muistan kun joskus kaukaisessa menneisyydessä kuskit taistelivat vielä viimeiseen kisaan saakka mestaruudesta. Autotkin olivat ihan eri näköisiä kaikkine härpäkkeineen ja urarenkaineen. :rolleyes:
Doh! Muisti on hyvä mutta lyhyt. No eihän tässä vielä tiedä miten kausi etenee. Se pointti mitä ehkä yritin hakea, oli että siellä on nyt neljä tallia (ja ehkä Kubicakin kovalla ylisuorittamisella), joilla on suht realistiset mahdollisuudet ajaa vaikka podiumille. No olihan se tällaista välillä viime kaudellakin, mutta silloin mestaruusjuna oli jo monelta karannut.
 

sc

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
419
Mitähän olisi jos RedBullilla ois Mersun koneet??Kausi ois taputeltu jo..
Ei se renaultin moottori nyt ehkä kuitenkaan niin perseestä ole. Nykyään jos kulutus on muita pienempää, niin etu voi olla jopa toisinpäin. --> Mercedeksen moottoreilla suhteessa hitaampi kun joutuu ajamaan painavemmalla kuormalla.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
A: Ferrari, McLaren, Red Bull
B: Mercedes
...
TR:kin kenties jo ainakin Williamsille paha eli en näkisi "pykälää alemmassa" kastissa...
Ja menee jo aika moneen kategoriaan mutta Lotus aika selkeesti niskan päällä Virginiin :)
Oot oikiassa, näitä (McLaren ja TR) mietin itsekin mihin kuuluvat.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
-Red Bull selkee ykkönen
-Ferrari (mutta mitenhän se luotettavuus)
-Mc Laren, todella lähellä Ferraria
-Mersu, lähellä ja voi vielä lähentyäkin kolmea edellä mainittua.
2-divisiona:
-Williams, Rellu, Force India voivat hyvänä päivänä lyödä kiilaa
neljään suureen, Toro Rossosta siihen ei taida olla.
3-divisiona:
-käsittämättömän kaukana.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Tilastoa: aika-ajojen ja kisojen nopeimmista kierroksista laskettuja keskiarvoja. Märällä radalla ajettuja Malesian aika-ajoa sekä Kiinan kisaa ei ole otettu huomioon. Kisoista on otettu huomioon vain ne kuljettajat jotka ovat päässeet maaliin.

Koodi:
1.  Webber		+0,000
2.  Alonso		+0,081
3.  Vettel		+0,150
4.  Hamilton		+0,406
5.  Massa		+0,545
6.  Rosberg		+0,548
7.  Button		+0,750
8.  Sutil		+0,832
9.  Kubica		+0,886
10. Schumacher		+0,902
11. Buemi		+1,198
12. Barrichello		+1,237
13. Liuzzi		+1,680
14. Alguersuari		+1,740
15. Kobayashi		+1,755
16. Hulkenberg		+1,852
17. Petrov		+1,915
18. de la Rosa		+2,001
19. Kovalainen		+4,880
20. Glock		+5,132
21. Trulli		+5,394
22. di Grassi		+5,810
23. Senna		+7,258
24. Chandhok		+7,586
Kisojen erilaiset rengastaktiikat kuskien välillä sekoittaa vähän pakkaa. Tämän takia Webber on noussut kärkeen ja vertailu käy häneen. Kovin näyttää erilaiselta kuin mm-pistetaulukko. Red Bullit eivät ole viime vuotiseen tapaansa taaskaan pystyneet hyödyntämään nopeuttaan. Button on voittanut kahdesti vaikkei tässä tilastossa juhlikkaan. Mielenkiintoista nähdä mihin suuntaan numerot kääntyy kun Euroopan kausi polkaistaan käyntiin.

Sutil ja Kubica lyövät kiilaa Neljän Suuren väliin. Talvitesteihin nähden Williamsin ja ennenkaikkea Sauberin vauhti on ollut pettymys. Kobayashi ei ole päässyt vielä kertaakaan ruutulipulle asti. Saas nähdä saako James Key tallin asiat järjestykseen. Peräpään tallit ovat kaukana takana. Lotus ja Virgin varmasti kehittyvät kauden mittaan, mutta miten lienee Hispanian laita? Virgin on nähnyt ruutulipun tasan kerran, kun di Grassi raahusti perille Malesiassa. Senna ei ole vakuuttanut vertailussa Chandhokiin.

Tulokaskuskit ovat olleet jossain määrin pettymyksiä. Petrov on ollut hidas, mutta väläytti nyt Kiinassa. Hulkenberg on ollut hidas, ja virheitäkin on sattunut. Di Grassi, Senna ja Chandhok ovat muuten vaan vaikeassa asemassa uusista talleista johtuen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kisan lopussa säästellään mieluusti myös polttoainetta vaikka kyllä se 210 litraa tuntuu riittävän loppuun saakka nykyautolla ainakin melko hyvin. Renkaat ovat kyllä yleensä hyvin kuluneet jo sillä tällä kaudella on nähty, että renkailla voi ajaa melkein maaliin asti jos on vaihtanut ne alussa ja kovilla renkailla ei tarvitsisi käydä stopilla melkein lainkaan. Sama homma oli aikanaan A-renkailla, mutta käytännössä vaikka renkaat periaatteessa kestäisivät maaliin asti niin pito voi kadota ja rengasrikko voi tulla ja mutkanopeudet hidastuvat ja lisäksi vielä jarrutusmatkat voivat olla todellakin pitkiä.

Ja ohittaminen voi olla vaikeaa ja toinen tuoreilla tai ainakin vähemmän kuluneilla renkailla ajava kuljettaja voi mennä helpommin ohitse. Yllätysvarikkokäyntejä ei olla vielä nähty, mutta luultavasti niitä voi tulla kauden aikana sillä etua voidaan saavuttaa Rosbergin Adelaiden kisan malliin ajamalla neljän pysähdyksen taktiikalla jotta saa kisan lopussa paremmat renkaat millä ajaa eli aseet millä vastata tulitukseen.:D
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Kaikilla kolmella kärkitiimillä on muuten nyt yksi kaksoisvoitto tältä kaudelta kun kuusi kisaa on ajettu. Osaako joku kertoa, milloin viimeksi tällaista on tapahtunut? Veikkaisin ettei aikoihin.

Ja mikä parasta, viihdyttäviä ja hienoja kisojakin on noiden kuuden joukkoon mahtunut. :cool:
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Absoluuttista nopeutta a'la aika-ajot. Jätin kisakierrokset pois kun eivät tuppaa olemaan vertailukelpoisia.

Koodi:
1.  Vettel		+0,000
2.  Webber		+0,059
3.  Alonso		+0,344
4.  Hamilton		+0,651
5.  Massa		+0,688
6.  Rosberg		+0,698
7.  Button		+0,724
8.  Kubica		+0,847
9.  Schumacher		+0,964
10. Sutil		+1,265
11. Barrichello		+1,501
12. Buemi		+1,779
13. Hulkenberg		+1,803
14. Kobayashi		+1,900
15. Liuzzi		+1,952
16. Petrov		+1,971
17. de la Rosa		+2,007
18. Alguersuari		+2,136
19. Trulli		+4,697
20. Kovalainen		+4,757
21. Glock		+4,953
22. di Grassi		+5,458
23. Senna		+6,636
24. Chandhok		+7,144
Alkukauden aika-ajoja kun tarkastelee, niin suurimmat askeleet eteenpäin on otettu, ylläpylläri rumpujen pärinääää...... peräpään tallien toimesta. Olihan se lähtötasokin aika heikko. Kärjessä Ferrari on menettänyt eniten asemiaan.

Ja onhan se ollut tasainen kauden aloitus. Yleensä tässä kohtaa on jollain 4-5 voittoa ja mestaruus melkein jo taskussa.
 
Ylös