F-Duct, vertailukuvia ja jorinat

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Eli perustetaan nyt tämmönenkin.

Mclaren takaa(takasiiven lisäraot):


Sauber ja ilmanottoaukko:


Sauberin ratkaisu:
 
Viimeksi muokattu:

Zire

`.´
Liittynyt
5.2.2009
Viestit
536
Sijainti
Lahti
Näyttäis tuo keskimmäinen olevan Sauber eikä mäcci.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Sen verran tuosta F-ductista, että olen miettinyt, että kuinkahan paljon tuo takasiipi sitten sakkaa, useinhan autot lentelevät päin seiniä jo suorilla jos takasiipi irtoaa itsekseen. Nyt on tietysti tripladiffut jotka tuottavat suuren määrän downforssia, joten siltä osin on varmasti helpompaa.

Lähinnä aprikoin, voiko tuosta muodostua turvallisuusriskiä jossain todella nopeassa mutkassa, kuten Turkin takasuoralla, jos kuljettaja päättää ahnaasti sakkauttaa siiven suuremman huippunopeuden tähden..
 

CrouchingTiger

Well-known member
Liittynyt
2.4.2009
Viestit
233
Se ei ole varmaan kaikkein vaarallista jos ajaa mutkaan pienemmällä downforcella kuin normaalisti, koska kuski pystyy ajamaan mutkan auton rajojen mukaan koska downforcen määrä on hänellä tiedossa mutkaan tultaessa. F-ductin vaarallisuus piilee siinä, kun kesken mutkan vahingossa polvi siirtyy tjsp. niin downforcen määrä pienenee huomattavasti ja se tulee yllätyksenä kuskille--> kolari.
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
Lähinnä aprikoin, voiko tuosta muodostua turvallisuusriskiä jossain todella nopeassa mutkassa, kuten Turkin takasuoralla, jos kuljettaja päättää ahnaasti sakkauttaa siiven suuremman huippunopeuden tähden..
Hyvin näytti Hamiltonilla ainakin pysyvän auto hallinnassa Malesiassa.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Se ei ole varmaan kaikkein vaarallista jos ajaa mutkaan pienemmällä downforcella kuin normaalisti, koska kuski pystyy ajamaan mutkan auton rajojen mukaan koska downforcen määrä on hänellä tiedossa mutkaan tultaessa. F-ductin vaarallisuus piilee siinä, kun kesken mutkan vahingossa polvi siirtyy tjsp. niin downforcen määrä pienenee huomattavasti ja se tulee yllätyksenä kuskille--> kolari.
Niitä Eau Rougen pituushyppykisojahan tässä odotellaan. Siellä paikalliset maalaa jo mittaviivoja rataan.

Kyllä tämä on minusta jo kaiken huippu. Ei siinä, hieno keksintö. Mutta diffussa oli sentään jotain perinteistä, tämä menee jo kuitenkin yli. Veivataan siipiä ja nyt vielä fductia. Seuraavaksi puhalletaan kai lisää ilmanpainetta renkaisiin kesken kierroksen, tai jarrutusmatkaa lyhennetään varjolla... En tykkää. Fucking duct :(
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Kovin näyttää litteältä evä kaikissa kuvissa..

 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Mielenkiintoista, että Sauber sai väsättyä nopeasti "aidon" mclaren-putken, kun muiden viritelmät on tuollaisia hätäisen näköisiä, joista epäilemättä koituu virtauksille huomattavasti enemmän haittaakin mahdollisen hyödyn lomassa. Eipä tuo Sauberin vauhti silti vakuuta, auto taitaa olla ihan sysipaska.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Mielenkiintoista, että Sauber sai väsättyä nopeasti "aidon" mclaren-putken, kun muiden viritelmät on tuollaisia hätäisen näköisiä, joista epäilemättä koituu virtauksille huomattavasti enemmän haittaakin mahdollisen hyödyn lomassa. Eipä tuo Sauberin vauhti silti vakuuta, auto taitaa olla ihan sysipaska.
Itse epäilen, että F-Ducti oli Sauberilla kehitteillä jo kauemin kuin kilpailijoilla McLaren poisluettuna. Ehkä De la Rosa toi idean mukanaan Sauberille.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Itse epäilen, että F-Ducti oli Sauberilla kehitteillä jo kauemin kuin kilpailijoilla McLaren poisluettuna. Ehkä De la Rosa toi idean mukanaan Sauberille.
BMW-Sauber tais olla ensimmäinen talli, joka käytti passiivista sakkaavaa takasiipeä. Joten sikäli olivat asialla ensimmäisinä tai ensimmäisten joukossa. Mäkkärin systeemi lisäsi tähän vain sen hallittavuuden ja siihen käytetyn ilman johtamisen tiettyä reittiä siivelle. Ehkä Ruusu autto tässä asiassa, tosin tuli talliin vasta talvitestien kynnyksellä...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Hyvin näytti Hamiltonilla ainakin pysyvän auto hallinnassa Malesiassa.
Ongelmahan tuleekin kuskin virheestä systeemin käytössä, yllättävästä tilanteesta tai viasta/häiriöstä järjestelmässä....

Esim. jos takasiipi alkaakin sakkaan jarrutuksessa tai mutkan keskellä, niin siinä sitä viedään...
 

Janppa

Well-known member
Liittynyt
28.3.2009
Viestit
66
Ongelmahan tuleekin kuskin virheestä systeemin käytössä, yllättävästä tilanteesta tai viasta/häiriöstä järjestelmässä....

Esim. jos takasiipi alkaakin sakkaan jarrutuksessa tai mutkan keskellä, niin siinä sitä viedään...
Miten se eroaa mistä tahansa muusta kuljettajan virheestä tai teknisestä viasta, yhtälailla siinä viedään. Ihan turha spekuloida tämmösellä asialla, vai turvallisuusriskejä ykkösissä.. eikai sentään, jösses..
 
Ylös