F-Duct, vertailukuvia ja jorinat

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
FIA kyllä suurensi moottorikatetta perusteena mainostila, mutta hainevä on ihan tallien (ensimmäisenä muistaakseni Red Bullin) omaa aerodynaamista kehitystä. Sen käyttöönotto ei liity mainostilaan.
Joo tuo Mersun käyttämä "lippa" täyttää sen mainoksille tarkoitetun alan justiinsa.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Heittäkääpä muuten vielä RB:n Kanada siipi takaa samaan kuvaan Macin kans.

Jotenkin ei mene minun kaaliin tuo renkaan kulutuspuoli. RB:N olettaisi, jotenkin olevan huomattavasti Macciä hellempi renkaille. Koska siivillä tuotu aeropito jotenki minun pään kuluttaisi enemmän kumeja, ku RB:n mekaaninen pito. Silti ne oli lähes samalla viivalla Montrealissa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
FIA kyllä suurensi moottorikatetta perusteena mainostila, mutta hainevä on ihan tallien (ensimmäisenä muistaakseni Red Bullin) omaa aerodynaamista kehitystä. Sen käyttöönotto ei liity mainostilaan.
Ei niin, mutta sen kieltoon se voi liittyä. Tai siihen, että miksei sitä haluttaisi kieltää... Siitähän täälä on spekuloitu.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Kuten aiemmin spekuloitiin, McLaren to remove F-duct for Monza:

McLaren will remove the F-duct from its car for the first time this season at the Italian Grand Prix, AUTOSPORT has learned, with the low downforce nature of the circuit negating any benefit the system brings.

Spassa vehkeestä taitaa kuitenkin olla sen verran apua että se pysyy autossa.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Kuten aiemmin spekuloitiin, McLaren to remove F-duct for Monza:

McLaren will remove the F-duct from its car for the first time this season at the Italian Grand Prix, AUTOSPORT has learned, with the low downforce nature of the circuit negating any benefit the system brings.

Spassa vehkeestä taitaa kuitenkin olla sen verran apua että se pysyy autossa.
Mielestäni on selvää, että systeemi pysyy Spassa, pitkä on keskisektorikin, johon on downforssia jotenkin saatava.

Toistaalta myös Monzassa tarvitaan ainakin jossain määrin downforcea juuri keskisektorilla, joten olisi varmaan järkevää testata ilman putkea ja sen kanssa. Jos Mac voisi putken kanssa käyttää huomattavasti jyrkempää siipikulmaa, niin siitä voisi olla ratkaiseva etu siellä sektorilla, mikäli nopeus edes joten kuten riittäisi suorilla. Saa nähdä. Tietysti jos putken hyöty voi tietyn nopeuden ylittyessä loppua ja vastaavasti dragi kasvaa liikaa, joten jos näin tapahtuu jo jossain 320 vauhdissa niin ehkä sitten on parasta mennä perinteisin eväin.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Tältä rintamalta taas uutisia...

Williamsin mielestä F-duct on tietenkin autossa myös Monzassa.
"I don't really understand why there is an F-duct issue [for Monza]," said Michael. "On the Monza wing we've got, there is a massive drag difference. I don't know why you would never do it.

"There is this debate that as you take drag off, it becomes less of a delta. That is true, but it is still a stalled wing so if the wing stalls then it stalls – for us it is a no brainer. I think everyone will run it."


Renault taas ei ole päättänyt kantaansa.
"Monza has such long straights and so few corners that it requires much smaller wings than any other track. To add further complication, the F-duct is a potential alternative option for Monza.

Lienee perjantain harkoissa talleilla taas kädet täynnä töitä kun autoihin vaihdellaan f-putketonta ja -putkellista takasiipeä.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
En jaksa kaivella kuvia, mutta muistelisin, että McLaren käytti viime vuonnakin yhtä elementtiä takasiivessään. Eli ei siitä F-Ductista silloin hyötyä ole.

Toki hyötyä voi olla jos kahta tasoa käyttää ja pääsee samaan suoranopeuteen ductin kanssa. Mutta enpä usko. Eikä se keskisktorikaan paljoa pitoa vaadi, vain muutama nopea mutka mutta suoraa siinäkin. Eli taitaa huippunopeus olla se ykkösjuttu. Yhdellä elementillä etu voi olla huomattavasti suurempi kuin F-juttu ja kaksi elementtiä.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Njoo, mutta kahden elementin siivistä saisi etua myös 1 ja 2 shikaanien jarrutuksiin puhumattakaan parabolicasta. Minusta ne keskisektorin kaksi oikeaa ovat pikemminkin keskinopea ja toinen vähän sitäkin hitaampi -tyyppisiä mutkia. Näin siis autenttisella GP3:lla :)

No jokatapauksessa hölmöltä tuntuisi jättää testaamatta ainakin uudempi V-putki-konstruktio.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Kyllä varsinkin Lesmo 2 ulostulo on tosi tärkeä ennen pitkää suoraa joten kyllä siinä jonkinlaista pitoa haluaa kun menee sisään ja pääsee ulos.
 
Ylös