F-Duct, vertailukuvia ja jorinat

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
JJ osasi kertoa Kanadan harjoituksissa, että tallit ovat unohtaneet F-ductin, esimerkiksi Ferrari ja Mersu eivät käytä enää F-ductia. Ja Saari peesaili - joo, näin tosiaan on. Ja tämä siis Kanadassa :D Missään kohtaa ei siis JJ tai Saaren silmään käynyt Ferrarin selvääkin selkeämpi F-Duct-putki. JJ:n ajatus perustui osaltaan siihen, ettei Ferrarimiehet enää hakeneet kädellä vasemmalle suorilla(koska käyttivät jalkasysteemiä), ja varmaan JJ:n logiikan tuntien oletukseen, että kun kerta F-duct on syönyt kehitystyöltä resursseja, niin heitetään nyt sitten se vaivalla kehitetty F-duct nurkkaan pölyyntymään. :alppu:
Näinpä! Pitäisivät sentään päänsä muuten kiinni, mutta pitää jatkuvasti kehuskella kuinka vanhat päät edelleen toimii ja miten tarkkaavaisia ovatkaan.. Erottaisivat nyt ensin edes hidastuksen live kuvasta ja luetun ymmärtämistäkin voisi oikeasti harjoitella. :eek:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kanadassa olivat kyllä Maikkarin pojat niin pihalla taas että...ja koko ajan. Tuntuu menevän vain heikommaks ja heikommaks touhu...
Ite missasin tuon, että JJ ei huomannut tallien F-ducteja, mutta sopii kuvaan.

Edellä ollut James Allenin juttu kertoi, että Monzassa ei ehkä nähdä ollenkaan F-ducteja, koska siivet on niin olemattomat ettei niissä ole mitään ilmanvastusta enää vähennettäväksi. Voi olla näinkin, mutta luulempa Mäkin käyttävät F-ductia sieläkin...
 

Misku

Active member
Liittynyt
20.9.2009
Viestit
34
Kanadassa olivat kyllä Maikkarin pojat niin pihalla taas että...ja koko ajan. Tuntuu menevän vain heikommaks ja heikommaks touhu...
Ite missasin tuon, että JJ ei huomannut tallien F-ducteja, mutta sopii kuvaan.
Olit siis itsekkin aika pihalla :tongue:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Olit siis itsekkin aika pihalla :tongue:
Voi olla etten kyseistä lähetystä katsellutkaan, mutta onhan sitä väkisin välillä aika ulalla maikkarin kaksikon kanssa... :p

Turkissahan parasta oli, että sankarit eivät kisan loppupuolikkaan aikana muka kertaakaan tajunneet kummin päin Williamsit oli radalla. Pistää ihmetteleen, että mitä kuvaa ja mitä monitoreja ne katselee, kun katsojana tämänkin tiedon löysin ihan kisalähetyksestä. :tongue:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Kyllä GG :D

Aiheeseen palatakseni RB on saanut huhujen mukaan putkensa valmiiksi, Newey oli tiemmä ihan jäänyt tehtaalle miettimään sen sijaan, että olisi tullut Kanadaan. Rata on tietysti eri asia kuin simuloinnit.

Mutta JOS putkesta on todella hyötyä suoralla jopa sen 7 km/h, niin aika murhaavaa voi olla RB:n nopeus myös näillä pitkiä suoria sisältävillä radoilla. Edelleen Mersun systeemi näyttäytyy melko mystisessä valossa muiden melkein ymmärrettävissä oleviin ratkaisuihin nähden. Kyseessä on varmaankin jonkinlainen kompromissi, jossa sakkausta ei saada aivan samalle tasolle kunnon putkillisiin verraten. Ratkaisun voisi kuvitella johtuvan ainakin poikkeuksellisesta motin ylätuuletusaukosta. Mersun aero on oikeastaan aika poikkeavansorttinen muutenkin.

Väitän, että ensi kaudella tulemme näkemään useammankin variaation Mesen ilmanotosta, f-putkiahan ei sallita, joten seuraava kehityssuunta on lähes ilmeinen. Harjaantunut sammakkomies ennustaa myös RB-tyylisen takajousitusratkaisun yleistymistä tripladiffuusorien poistumisesta johtuen lähinnä.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3548
Kyllä GG :D

Aiheeseen palatakseni RB on saanut huhujen mukaan putkensa valmiiksi, Newey oli tiemmä ihan jäänyt tehtaalle miettimään sen sijaan, että olisi tullut Kanadaan. Rata on tietysti eri asia kuin simuloinnit.

Mutta JOS putkesta on todella hyötyä suoralla jopa sen 7 km/h, niin aika murhaavaa voi olla RB:n nopeus myös näillä pitkiä suoria sisältävillä radoilla. Edelleen Mersun systeemi näyttäytyy melko mystisessä valossa muiden melkein ymmärrettävissä oleviin ratkaisuihin nähden. Kyseessä on varmaankin jonkinlainen kompromissi, jossa sakkausta ei saada aivan samalle tasolle kunnon putkillisiin verraten. Ratkaisun voisi kuvitella johtuvan ainakin poikkeuksellisesta motin ylätuuletusaukosta. Mersun aero on oikeastaan aika poikkeavansorttinen muutenkin.

Väitän, että ensi kaudella tulemme näkemään useammankin variaation Mesen ilmanotosta, f-putkiahan ei sallita, joten seuraava kehityssuunta on lähes ilmeinen. Harjaantunut sammakkomies ennustaa myös RB-tyylisen takajousitusratkaisun yleistymistä tripladiffuusorien poistumisesta johtuen lähinnä.
Eikös tuo mersun katteen tyyliset ratkaisutkin kielletty ensi vuodelle? :rolleyes:
 

Jonasz

Road Racing
Liittynyt
14.11.2007
Viestit
369
Mersun oma f-putki viritelmä johtuu joidenkin mukaan siitä, että se on ollut heillä jo käytössä viimekaudella ja vain päivitystä siitä. Brawn GP:n autossa kun on kuuleman mukaan ollut takasiivissä sivussa jo samantyyliset ilmanottoaukot, kuin nykyisessä mersussa. Systeemi on ilmeisesti ollut ja on edelleen passiiviisesti toimiva, joten se toimii vain vauhdin kasvaessa tarpeeksi. Eiköhän Mersultakin ole piakkoin tulossa tehokkaampi ohjaamosta säädettävä f-putki, kun tällähetkellä auton huippunopeus on todella heikko.

Muut tallit tuskin pääsevät koko kautena Mclarenin tehoiseen putkeen. Kanadan takasiipi vertailu kertoo hyvin kuinka suurella siivellä Mclaren voi ajaa, mutta sakkaamalla saavat kuitenkin erittäin hyvän huippunopeuden.

 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mersun oma f-putki viritelmä johtuu joidenkin mukaan siitä, että se on ollut heillä jo käytössä viimekaudella ja vain päivitystä siitä. Brawn GP:n autossa kun on kuuleman mukaan ollut takasiivissä sivussa jo samantyyliset ilmanottoaukot, kuin nykyisessä mersussa. Systeemi on ilmeisesti ollut ja on edelleen passiiviisesti toimiva, joten se toimii vain vauhdin kasvaessa tarpeeksi. Eiköhän Mersultakin ole piakkoin tulossa tehokkaampi ohjaamosta säädettävä f-putki, kun tällähetkellä auton huippunopeus on todella heikko.
Turkin kisassa Nicolle kuitenkin sanottiin, että "muista käyttää F-ductia" tms. Tuskin ne sitä olisivat sanoneet, jos kuskilla ei mitään inputtia olisi järjestelmään... Lisäksi miksi Mersun ohjaamon sivuilla olisi ilmanotot, jos systeemi olisi passiivinen?
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kyllä GG :D

Aiheeseen palatakseni RB on saanut huhujen mukaan putkensa valmiiksi, Newey oli tiemmä ihan jäänyt tehtaalle miettimään sen sijaan, että olisi tullut Kanadaan. Rata on tietysti eri asia kuin simuloinnit.

Mutta JOS putkesta on todella hyötyä suoralla jopa sen 7 km/h, niin aika murhaavaa voi olla RB:n nopeus myös näillä pitkiä suoria sisältävillä radoilla.

Väitän, että ensi kaudella tulemme näkemään useammankin variaation Mesen ilmanotosta, f-putkiahan ei sallita, joten seuraava kehityssuunta on lähes ilmeinen. Harjaantunut sammakkomies ennustaa myös RB-tyylisen takajousitusratkaisun yleistymistä tripladiffuusorien poistumisesta johtuen lähinnä.
Jep jep... :thumbup:

Kovia suoritusarvoja RB vissiin odottaa omalta putkeltaan. Ja todellakin, jos ne siinä onnistuu heikentämättä muuta pakettiaan, niin voi jösses. Saattaapi Hamiltoonin poika joutua vielä nielemään viime aikaisen hymynsä...

Mutta mutta. Onko F-duct kielletty ens kaudelle? Tai onko Mersun matala airbox kielletty? Mennyt tämmöset vähän huti täälä....taas... :doubtful:
 

rikke

Well-known member
Liittynyt
6.4.2009
Viestit
276
Turkin kisassa Nicolle kuitenkin sanottiin, että "muista käyttää F-ductia" tms. Tuskin ne sitä olisivat sanoneet, jos kuskilla ei mitään inputtia olisi järjestelmään... Lisäksi miksi Mersun ohjaamon sivuilla olisi ilmanotot, jos systeemi olisi passiivinen?
Mielestäni kyseinen lause oli Massalle.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Mutta mutta. Onko F-duct kielletty ens kaudelle? Tai onko Mersun matala airbox kielletty? Mennyt tämmöset vähän huti täälä....taas... :doubtful:

Käsittääkseni F-putki ja tupladifut ainoastaan.

Tuosta mersun airboksista en ymmärrä miksi se pitäisi kieltää ja eikös sen voi sääntöjen puolesta vaikka muurata umpeen, kunhan kuskin pään takana on jotain mikä on sääntöjen sallimissa mitoissa ja suojaa ympäri lennettäessä. Nuo muiden tiimien käyttämät rumat evät puolestaan voisi kieltää, mutta se vähentäisi mainostilaa varsin radikaalisti joten turha toivo.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Käsittääkseni F-putki ja tupladifut ainoastaan.

Tuosta mersun airboksista en ymmärrä miksi se pitäisi kieltää ja eikös sen voi sääntöjen puolesta vaikka muurata umpeen, kunhan kuskin pään takana on jotain mikä on sääntöjen sallimissa mitoissa ja suojaa ympäri lennettäessä. Nuo muiden tiimien käyttämät rumat evät puolestaan voisi kieltää, mutta se vähentäisi mainostilaa varsin radikaalisti joten turha toivo.
Sitähän minäkin...
Ja juu en nää mitään estettä Mesen matalalle airboxille.... Turva"kaarihan" se siinäkin on niin kuin muillakin.

Tuo mainostila taitaa olla jonkin sortin peruste hainevälle, mutta kuinka moni sitä koskaan ikinä on mainostilana varsinaisesti käyttäny? Siis sen enempää kuin mihin normi konekoppakin riittäis? :)
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Sitähän minäkin...
Ja juu en nää mitään estettä Mesen matalalle airboxille.... Turva"kaarihan" se siinäkin on niin kuin muillakin.

Tuo mainostila taitaa olla jonkin sortin peruste hainevälle, mutta kuinka moni sitä koskaan ikinä on mainostilana varsinaisesti käyttäny? Siis sen enempää kuin mihin normi konekoppakin riittäis? :)
No ainakin Ferrari käytti, tai siis ei mainostanut Marlboroa siinä evässään vielä jokusen kisa sitten. :)
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
No ainakin Ferrari käytti, tai siis ei mainostanut Marlboroa siinä evässään vielä jokusen kisa sitten. :)
Niin niin, mutta se sama mainos ei ollut sen isompi kuin ennen hainevää.. Ainakaan merkittävästi. Käytännössähän se Ferrarilla on ollut punainen purje siinä autossa... :D
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuo mainostila taitaa olla jonkin sortin peruste hainevälle, mutta kuinka moni sitä koskaan ikinä on mainostilana varsinaisesti käyttäny? Siis sen enempää kuin mihin normi konekoppakin riittäis? :)
FIA kyllä suurensi moottorikatetta perusteena mainostila, mutta hainevä on ihan tallien (ensimmäisenä muistaakseni Red Bullin) omaa aerodynaamista kehitystä. Sen käyttöönotto ei liity mainostilaan.
 
Ylös