F-Duct, vertailukuvia ja jorinat

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tulee kalliiksi, on potentiaalisesti vaarallista, ei relevanssia F1:n ulkopuolella eikä paranna kisailua sen jälkeen kun kaikilla on se. Siinä on riittävästi syitä. Kieltäisivät hainevät, niin tuo ei muutenkaan enää onnistuisi.

McLaren ymmärrettävästi vastusti, koska systeemin innovaattori oli, mutta FOTA:ssa ei näköjään tarvita yksimielisyyttä. Plussa siitä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
McLaren ymmärrettävästi vastusti, koska systeemin innovaattori oli, mutta FOTA:ssa ei näköjään tarvita yksimielisyyttä. Plussa siitä.
Kesken kauden tapahtuviin muutoksiin tarvitaan aina yksimielisyys, ja siksi kielto tapahtuu kauden lopussa. Taitaisi tapahtua näin myös FIA:n F1-komission kautta ihan määräenemmistöllä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kesken kauden tapahtuviin muutoksiin tarvitaan aina yksimielisyys, ja siksi kielto tapahtuu kauden lopussa. Taitaisi tapahtua näin myös FIA:n F1-komission kautta ihan määräenemmistöllä.
Näin. Tiedä sitten onko kesken kauden kieltämisestä edes puhuttu.

Toki FIA voi turvallisuusmandaatilla muuttaa sääntöjä kesken kaudenkin (ja joissain tapauksissa kuten massavaimennin ja Michelinin leveät renkaat muutoinkin).

-Edit- Ja siis tuo yksimielisyys tarvitaan nimenomaan FIA:n tai Concorden takia. FOTA voi keskenään sopia asioista niistä riippumattakin, kuten sopivat KERSin käyttämättömyydestä tällä kaudella.
 
Viimeksi muokattu:

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Kohta jokin talli keksii vielä kolminkertaisen f-ductin, jolloin kuskin pitää
koukistaa jalkaa ja nostaa kummatkin kädet ilmaan. Tämähän tuo myös
etua jarrutuksissa kun kädet aiheuttavat ilmanvastusta:eek:
:D
Absurdille jarnalle osuva päätös.
Eipä tuosta väännöstä voi kait muuta todeta kuin että vain insinööri luottaa insinöörin ottavan kaiken huomioon. Tämmönen insinöörien luomuksia käytännössä käsittelevä epäinsinööri ei ihan aina ole yhtä luottavainen.. ;)

Innovaationa F-duct on toki hyvä. Sinänsä harmi että sekin tapetaan, ottamatta nyt kantaa siihen vaarallisuuteen.
 

mauke

Well-known member
Liittynyt
15.7.2009
Viestit
371
Se avaisi vielä mahdollisuuksia vaikka minkänäkösille virtausputkistoille jos tämän tyyppiset ratkaisut mukisematta sallitaan. Kohta olisi joka raajalle joku kolo mikä pitäisi tukkia jossain kohtaa rataa. :thumbup:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Hyvä että tälle huipputekniselle innovaatiolle tulee banjot ensi kaudelle, aivan kuten tuplatripladiffuillekin.

WebSlave sanoi:
Kieltäisivät hainevät, niin tuo ei muutenkaan enää onnistuisi.
Olen kerrankin samaa mieltä sinun kanssasi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Paljonko tuo hainevä loppupeleissä ottaa pois kierrosajasta Esteettisesti se vaan on niin hirvittävä...
Olennaisempaa on se, että kun se on kaikilla, se ei enää tarjoa kenellekään etua ja voidaan ihan hyvin kieltää.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Hainevän kannalta olennaisinta on se, että se tarjoaa vähän turhan paljon mainostilaa ollakseen kiellettävien asioiden listalla. Mitä tulee F-ductiin, niin Mersun käyttämän passiivisen version toteutus onnistuu ihan hyvin ilman evää. Eikä kuskin ohjaaman systeeminkään toteutus ole mahdotonta evän puuttuessa, kanavan voisi rakentaa myös laittamalla takasiipeen keskituen, jonka kautta ilma kulkisi.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hainevän kannalta olennaisinta on se, että se tarjoaa vähän turhan paljon mainostilaa ollakseen kiellettävien asioiden listalla.
No mainostilan takiahan sille "moottorikatteelle" asetettiin alunperinkin minimimitta, mikä on johtanut hölmönnäköisiin jatkeisiin joita ei muutoin olisi tarvittu. Hainevä sitten otti tuon säännön hyötykäyttöön ja jatkoi katetta yli minimittojen ja lopulta takasiipeen asti. Johtaen sen hyödyntämiseen F-ductiin. Toki, business is business ja kaupallisesti hyödynnettävien asioiden kieltäminen ei noin vain sovi kaikkien tahojen pirtaan. Ei hainevää kuitenkaan mielestäni ole kovinkaan monessa tallissa hyödynnetty mainostilana täydellä potentiaalilla.
Mitä tulee F-ductiin, niin Mersun käyttämän passiivisen version toteutus onnistuu ihan hyvin ilman evää. Eikä kuskin ohjaaman systeeminkään toteutus ole mahdotonta evän puuttuessa, kanavan voisi rakentaa myös laittamalla takasiipeen keskituen, jonka kautta ilma kulkisi.
Enpäs tiedäkään miten Mersu asian hoitaa. Kaiketi tuossa voisi hyödyntää myös takasiiven päätylevyjä, joita myös isonnettiin mainostilan vuoksi?
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Enpäs tiedäkään miten Mersu asian hoitaa. Kaiketi tuossa voisi hyödyntää myös takasiiven päätylevyjä, joita myös isonnettiin mainostilan vuoksi?
Päätylevyjä isonnettiin auton pituussunnassa. Ovat silti kovin ohuita ilmakanavan kuljettamiseen.

Mersu hoitaa asian jotakuinkin niin kuin Sauber viime kaudella. Eli siiven etureunassa on vissiin pienet aukot joista ilma johdetaan siipiprofiilin takapinnalle ja tietyllä nopeudella tästä kanavasta kulkeva ilma saa siiven sakkaamaan. Täysin passiivinen härveli siis.
Periaate ja periaatteessa takasiiven osatkin ovat varmaan hyvin samanlaisia/-kaltaisia passiivisessa ja aktiivisessa sakkaavassa takasiivessä. F-duct vaan lisää kaiken ennen takasiipeä olevan samaan soppaan....ja toki sen ansiosta itse sakkausta ilmeisesti voidaan säätää tapahtuvaksi jo alhaisemmassa nopeudessa kuin passiivisella versiolla.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Eli optimaalinen olisi sellainen passiivi-aktiivilaite, jota kuski voi tarpeen mukaan säädellä joko vasemman jalan koukistamisella, vasemmalla kädellä stumppaamalla, puhaltamalla huuliharpunnäköiseen laitteeseen sopivalla taajuudella voitaisiin saada lisävärinää tai pumppaamalla reisien väliin asennetun pumpun avulla. Mutka yksi vaihtoehdot 1 ja 2, mutka kolme 1 ja 4, mutka viisi vaihtoehdo 3 (säkkijärven polkka) ja kolme lisäpumppausta... lisäksi jarrubalansin säädöt ja etusiiven säätely. Ollaan aika lähellä tätä, kautta on vielä jäljella.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tää on kyllä jo erikoisen näköinen härveli...
F1Technicalilla on pohdittu, että tuo alempi putki voisi jopa imeä ilmaa siiven alta tms... Samaa ovat tosin vissiin pohtineet Mäkkärin tapauksessakin, että F-duct ei ollenkaan puhaltais takasiivelle vaan ilma liikkuisikin toiseen suuntaan...

Ja toisaalla, Mersukin on saanut vissiin omasta versiostaan kuskin hallittavissa olevan.... Olisi kiva tietää mistä ja miten F-ductin ohjaus ilmat johdetaan ohjaamosta takasiivelle ilman hainevää....
 

Tume9000

Well-known member
Liittynyt
15.7.2007
Viestit
282
Sijainti
Location, Location
Ja toisaalla, Mersukin on saanut vissiin omasta versiostaan kuskin hallittavissa olevan.... Olisi kiva tietää mistä ja miten F-ductin ohjaus ilmat johdetaan ohjaamosta takasiivelle ilman hainevää....
Tällaista kertovat F1:n virallisilla sivuilla:
http://www.formula1.com/news/technical/2010/830/758.html

Eli ilmeisesti Mersun F-ductin ilmanottoaukko on eturipustusten kohdalla, ja ilma johdetaan takasiivelle päätylevyjen kautta. Aikamoisia virityksiä kyllä :p
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tällaista kertovat F1:n virallisilla sivuilla:
http://www.formula1.com/news/technical/2010/830/758.html

Eli ilmeisesti Mersun F-ductin ilmanottoaukko on eturipustusten kohdalla, ja ilma johdetaan takasiivelle päätylevyjen kautta. Aikamoisia virityksiä kyllä :p
Juu näin kertovat... Sillä sitä ihmettelenkin...
Lauantain aika-ajoissa näin ekaa kertaa ton kanavan eturipustusten keskellä ja kisassa tiimiradiossa sanoivat Nicolle, että muista käyttää F-ductia... Siinä kohtaa aloin miettiin, että oikeesti niilläkin on aktiivi systeemi ja mitenkähän se sit mahtaa toimia...

Ohjausilmaahan se vain on mitä ohjaamon kautta johdetaan, täytyy olla....varsinkin Mersun versiossa, mutta on mun ajatusmaailman mukaan muillakin. Silti aika lenkkiä tekee ilmakanavat ohjaamon kyljestä auton läpi takasiiven, keskikohdan kautta(?), päätylevyille ja sieltä siipiprofiilille... :cool:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
F-duct on onnistunut, kun auto hidastuu alle puoli sekuntia kierrosta kohden!:frank:

T. Domenikaali
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
RBR:n F-ductista selitystä JA:n blogissa.

The main channel is the top one and this puts the air flow out through the channel in the rear of the wing. The lower one has an exit (inset in the drawing) below the rear wing, which puts the air out underneath the wing. This helps to increase the stall, in other words to increase the effect by which the wing sheds drag. It is controlled by a fluidic switch, which is essentially a switch triggered by airflow.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
JJ osasi kertoa Kanadan harjoituksissa, että tallit ovat unohtaneet F-ductin, esimerkiksi Ferrari ja Mersu eivät käytä enää F-ductia. Ja Saari peesaili - joo, näin tosiaan on. Ja tämä siis Kanadassa :D Missään kohtaa ei siis JJ tai Saaren silmään käynyt Ferrarin selvääkin selkeämpi F-Duct-putki. JJ:n ajatus perustui osaltaan siihen, ettei Ferrarimiehet enää hakeneet kädellä vasemmalle suorilla(koska käyttivät jalkasysteemiä), ja varmaan JJ:n logiikan tuntien oletukseen, että kun kerta F-duct on syönyt kehitystyöltä resursseja, niin heitetään nyt sitten se vaivalla kehitetty F-duct nurkkaan pölyyntymään. :alppu:

Red Bullilla ja Renaultilla oli muuten havaittavasti loivemmat takasiivet kuin esim. Mclarenilla ja Ferrarilla. Red Bullissa riittää downforce vähän pienemmälläkin siivellä näemmä. Mutta onhan se toisaalta etu Macille ja kumppaneille, että voi käyttää samankokoista siipeä kuin RB Turkissa, ja silti suoranopeutta riittää. Kun nämä tallit vetäsee takasiiven litteäksi Monzassa, niin sitten mennään muuten lujaa. Vai mennäänkö? Siipihän sakkaan jo nyt... Eli käyttääkö Mäkki ja Ferkku Monzassakin kookasta siipeä..?
 
Ylös