F-Duct, vertailukuvia ja jorinat

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Taisi "alunperin" tulla sanasta flow, ja BBC:llä (?) taidettiin spekuloida, että tulee VodaFonesta (koska Mäkin ilmanottoaukko on juuri f-kirjaimen kohdalla).
Oikeasti F ei tarkoita mitään, se on vain hatusta vedetty kirjain nimeä täydentämään. McLarenilla on tapana nimetä eksoottisemmat keksintönsä noin tarkoituksenaan saattaa keksinnöstä vihiä saavat kilpailijat jengalle, vrt. J-damper.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
http://www.ts.fi/f1/uutiset/129522.html

Ferrari tuo peliin oman kopionsa McLarenin juonimasta F-Duct -ilmakanavoinnista. Kun McLarenilla ilmavirtauksia takasiiveen säädellään kuljettajan polvella, Ferrarilla se tapahtuu ohjaamosta kuljettajan kyynärvarrella.

Minkähänlaisia putkia sinne on vedetty.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Miten se eroaa mistä tahansa muusta kuljettajan virheestä tai teknisestä viasta, yhtälailla siinä viedään. Ihan turha spekuloida tämmösellä asialla, vai turvallisuusriskejä ykkösissä.. eikai sentään, jösses..
Lopputuloksen suhteen ei eroakaan. Mutta jos on mahdollisuus siihen, että kuskin jalka, tai kyynärpää tai millä tätä kanavaa sitten ohjataankaan, liikuu vahingossa aiheuttaen takasiiven sakkaamisen silloin kun sitä ei haluta, niin näkisin että aiheutuva vaaratilanne on lisäriski vielä edellisten päälle.

Jos otetaan toiseksi esimerksi takasiiven irtoaminen vaikka Span Eua Rouge'sissa, niin voisin väittää, että asiaa tutkittaisiin. Varsinkin jos se tapahtuisi vaikkapa tallin molemmille autoille...
 

Janppa

Well-known member
Liittynyt
28.3.2009
Viestit
66
Lopputuloksen suhteen ei eroakaan. Mutta jos on mahdollisuus siihen, että kuskin jalka, tai kyynärpää tai millä tätä kanavaa sitten ohjataankaan, liikuu vahingossa aiheuttaen takasiiven sakkaamisen silloin kun sitä ei haluta, niin näkisin että aiheutuva vaaratilanne on lisäriski vielä edellisten päälle.

Jos otetaan toiseksi esimerksi takasiiven irtoaminen vaikka Span Eua Rouge'sissa, niin voisin väittää, että asiaa tutkittaisiin. Varsinkin jos se tapahtuisi vaikkapa tallin molemmille autoille...
Meinaatko, että saattaa routakuopassa polvi kolahtaa johonkin :D Ihan vinkkinä, siellä on suht fiksut ihmiset asialla, vaikka insinöörejä ovatkin...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Meinaatko, että saattaa routakuopassa polvi kolahtaa johonkin :D Ihan vinkkinä, siellä on suht fiksut ihmiset asialla, vaikka insinöörejä ovatkin...
Ihan niitä g-voimiakin noissa vehkeissä löytyy...
Tämä on vain yksi näkökulma. Pidän kuitenkin todennäköisempänä onnettomuusriskinä tuollaista sakkaukseltaan säädeltävää takasiipeä kuin liikkuvia pedaaleja tai kääntyvää rattia....
 

Janppa

Well-known member
Liittynyt
28.3.2009
Viestit
66
Ihan niitä g-voimiakin noissa vehkeissä löytyy...
Tämä on vain yksi näkökulma. Pidän kuitenkin todennäköisempänä onnettomuusriskinä tuollaista sakkaukseltaan säädeltävää takasiipeä kuin liikkuvia pedaaleja tai kääntyvää rattia....
Joo keevoimat.. kannattaa myös varoa ettei jalka lipsahda kaasulta jarrulle niiden vuoksi, onkohan sitäkään mietittty.

Tämä on niin kaukaa haettua spekulatiota, että pitäs oikein kiikarit omistaa. On siis todennäköisempää, ettei kukaan moista skenaariota suunnittelu- ja toteutusvaiheessa ajatellut, se ei ole tullut ilmi tallin/FIA:n tarkastuksissa, kuskilla ei ole moinen mahdollisuus käynyt mielessäkään ja tekee vielä kyseisen virheen, kuin että liikkuvia pedaaleja ja kääntyvää rattia operoitaessa sattuisi virhe.

Sakkauksia odotellessa..
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Tämä on niin kaukaa haettua spekulatiota, että pitäs oikein kiikarit omistaa.
Ei se kovin kaukaa haettua ole, koska nimenomaan turvallisuusnäkökohtiin vedoten liikkuvat aerodynaamiset osat on kielletty.

Eau Rouge nyt on ehkä kaikkein rajuin esimerkki autoon vaikuttavista voimista koko sarjassa, koska siinä mennään kaikkiin suuntiin ja vasen-oikea akselilla autoon kohdistuvan voiman suunnanmuutos on raju.

Liikkuva osa on kuitenkin aina lähtökohtaisesti rakenteeltaan liikkumatonta heiveröisempi.
 

Janppa

Well-known member
Liittynyt
28.3.2009
Viestit
66
Ei se kovin kaukaa haettua ole, koska nimenomaan turvallisuusnäkökohtiin vedoten liikkuvat aerodynaamiset osat on kielletty.

Eau Rouge nyt on ehkä kaikkein rajuin esimerkki autoon vaikuttavista voimista koko sarjassa, koska siinä mennään kaikkiin suuntiin ja vasen-oikea akselilla autoon kohdistuvan voiman suunnanmuutos on raju.

Liikkuva osa on kuitenkin aina lähtökohtaisesti rakenteeltaan liikkumatonta heiveröisempi.
Puhe ei ollut takasiiven rakenteellisista seikoista, niistä voidaan sitten kiistellä erikseen. Lähinnä vaahtosin siitä, että kuljettajalla olisi mukamas mahdollisuus kämmätä kesken mutkan F-ductit ON-asentoon.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Puhe ei ollut takasiiven rakenteellisista seikoista, niistä voidaan sitten kiistellä erikseen. Lähinnä vaahtosin siitä, että kuljettajalla olisi mukamas mahdollisuus kämmätä kesken mutkan F-ductit ON-asentoon.
Tuosta oli jo aiemmin täällä puhetta, että jos se jossain on mahdollista niin Eau Rougessa, juuri tuon repivän liikkeen vuoksi. Vasemmalla polvella se ankoitettu käsittääkseni kiinni läpätään, Eau Rougessa vasen jalka on joutilaana (eli saattaa liikkua G-voimien mukana) eikä siellä autossa hirveästi ylimääräistä tilaa ole, joten siihen läppään osuminen ei mitenkään mahdotonta ole.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Muistelisin, että meitä viisaampikin mies oli kuukausi sitten huolissaan F-ductin turvallisuudesta, joten ei se nyt niin kaukaa haettua ole tuo spekulaatio:

Newey:
"McLaren's F-duct is intelligent and opens new ways. However I'm worried about the safety aspect. The system works by stalling the rear wing and getting rid of the load. To force a driver to make a sudden movement to change normal load conditions has to do with safety."

Despite his worries, Newey is working on getting an F-duct onto the Red Bull as soon as possible, because of the straightline speed advantage the concept offers. The team does not yet know when its own version will be ready though.

"We are looking at the F-duct. We have understood how it works, but to get it to work properly is another thing. We don't know when we can take it to the track.

"The difficult thing is that McLaren has designed the chassis around that system, but the rules prevent you from modifying the chassis. Every new thing has to be included in the current structure."
Autosportin plussa-artikkelista nuo pätkät.
 

Janppa

Well-known member
Liittynyt
28.3.2009
Viestit
66
Muistelisin, että meitä viisaampikin mies oli kuukausi sitten huolissaan F-ductin turvallisuudesta, joten ei se nyt niin kaukaa haettua ole tuo spekulaatio:

Newey:

Autosportin plussa-artikkelista nuo pätkät.
Niin?

Edelleenkään tuossakaan ei ole kyse siitä, että sen voisi vahingossa kytkeä päälle.
 

Wit?

******
Liittynyt
17.12.2003
Viestit
2499
Ja eiköhän Newey ole "huolissaan f-ductin turvallisuudesta" lähinnä siksi, että McLaren on kyseisen oivalluksen suhteen kuukausikaupalla Red Bullia edellä.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Niin, Neweyn pointti kai on se, että jos esim. Red Bull heittää autoonsa yht äkkiä ilman kunnon suunnittelua tuon kyseisen värkin, niin se voi olla vaarallinen. Mäkin tilanne on toinen, koska auto on alun perin suunniteltu sitä varten.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Puhe ei ollut takasiiven rakenteellisista seikoista, niistä voidaan sitten kiistellä erikseen. Lähinnä vaahtosin siitä, että kuljettajalla olisi mukamas mahdollisuus kämmätä kesken mutkan F-ductit ON-asentoon.
No eikö muka ole kuskilla mahdollisuus tehdä niin? Mutta se lienee vain yksi riskinäkökulma aktiivisissa sakkaavissa takasiivissä.
Mutta vaahtoa rauhassa. On se jo huomattu, että et mieltäsi muuta. Kiitos kun kerroit oman näkemyksesi. :)
 
Ylös