F-Duct, vertailukuvia ja jorinat

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Ei kai siellä mitään poljinta ole f-ductia varten? :doubtful:
Eikös siellä ole sellainen naksutin, jonka voi naksuttaa joko päälle tai pois päältä? Siis niin, ettei polvea tarvitse naama irvessä painaa koko ajan suorilla.

Tämän keksimäni faktan valossa vahinkopainallusten määrä riippuu aika paljon siitäkin, kuinka järeä rele naksuttimessa on.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Miksi asia pitää kärjistää tuollaiseksi TÄYSIN ja KYLLÄ/EI-vänkäämiseksi?
Ei sitä pidäkään minun mielestäni.
Koko ajan on vain puhuttu siitä mahdollisuudesta ja spekuloitu sillä.
Mutta koska eräät ovat olleet hyvin selvillä, että fiksut ihmiset talleissa ja FIAssa ovat jo kaiken ratkaisseet, niin sitä mahdollisuuttakaan ei ole. Joten kysyin suoraa kyllä tai ei... Mutta eihän sitä vastausta sitten enää tule, kun oikein kysytään ja silleen... :rolleyes:
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Eikös siellä ole sellainen naksutin, jonka voi naksuttaa joko päälle tai pois päältä? Siis niin, ettei polvea tarvitse naama irvessä painaa koko ajan suorilla.

Tämän keksimäni faktan valossa vahinkopainallusten määrä riippuu aika paljon siitäkin, kuinka järeä rele naksuttimessa on.
Siis voihan se noinkin olla, mutta se 'naksutinhan' on auton osa, joten sehän olisi sitten muuttuva aerodynaminen osa, jotka tunnetusti ovat kiellettyjä.
Minun järkeni mukaan ainoa konsti millä f-duct voi sääntöjen puitteissa toimia on se, että putkessa on aukko johon kuski tuikkaa polvensa esteeksi jolloin ilmavirta takasiivelle katkeaa.
...Vaan toisaalta ilmahan ohjautuisi sitten sinne ohjaamoon, eikä niinkään takasiivelle kun polvi on pois siitä aukosta.
Sitäkin olen kyllä eräänkin kerran miettinyt, että miltähän se mahtaa tuntuta polvessa kun siihen lappaa kapeaa putkea pitkin ilmaa 300km/h+ nopeudella.

Rehellisesti sanottuna minulle ei ole avautunut f-ductin toiminta lain, siksi hämmästelinkin tuota poljin-juttua.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Siis voihan se noinkin olla, mutta se 'naksutinhan' on auton osa, joten sehän olisi sitten muuttuva aerodynaminen osa, jotka tunnetusti ovat kiellettyjä.
Minun järkeni mukaan ainoa konsti millä f-duct voi sääntöjen puitteissa toimia on se, että putkessa on aukko johon kuski tuikkaa polvensa esteeksi jolloin ilmavirta takasiivelle katkeaa.
...Vaan toisaalta ilmahan ohjautuisi sitten sinne ohjaamoon, eikä niinkään takasiivelle kun polvi on pois siitä aukosta.
Totta. Silti Sauberin versiosta on arvailtu, että sielä olisi jokin tappi joka kuski liikuttaa kyynärpäällään. Sauberilla siis se skuuppi on ponttoonin päällä. Mielestäni sellainen olisi mekaaninen kapistus joka vaikuttaa aeroon ja pitäisi olla kielletty silloin.
Joten siis sikäli tuo reikä ohjaamon kyljessä ja sen tukkiminen polvella kuullostaisi enemmän sääntöihin mahtuvalta.

Mun olettamukseni on, että suinkaan se ilma ei mene Mäkkärillä auton keulalta takasiivelle. Vaan sitä ilmaa käytetään vain tämän systeemin ohjaamiseen jollain tavalla. Takasiivelle ohjattava ilma sen sijaan otetaan kuskin päänpäältä airboxin yläosasta, josta se meneekin suorinta reittiä hainevää pitkin takasiivelle.

Ja oletan myös niin, että polvea pidetään siinä aukossa suorilla eli silloin kuin siipi halutaan saada sakkaamaan. Näin mutkissa ei tarvi tehdä mitään akrobatiaa.
Ja tästä päästään siihen, että mitä tapahtuu jos polvi heilahtaa aukon päälle kesken mutkan tms... Toki voihan systeemissä olla jotain viivettä eli lyhyet "käytöt" ei vielä tee takasiivellä mitään tms....
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
...Vaan toisaalta ilmahan ohjautuisi sitten sinne ohjaamoon, eikä niinkään takasiivelle kun polvi on pois siitä aukosta.
Sitäkin olen kyllä eräänkin kerran miettinyt, että miltähän se mahtaa tuntuta polvessa kun siihen lappaa kapeaa putkea pitkin ilmaa 300km/h+ nopeudella.
No niin tietysti! Ei siinä putkessa tarvitse aukkoa olla vaan se polvella painettava kohta on kumia, tai muuta joustavaa ja kestävää materiaalia. Sillähän se ilmavirta saadaan sitten mutkilla menemään ohjaamon sijasta takasiivelle ja ilmavirtakaan ei pieksä kuskin jalkaa mustelmille.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Siis voihan se noinkin olla, mutta se 'naksutinhan' on auton osa, joten sehän olisi sitten muuttuva aerodynaminen osa, jotka tunnetusti ovat kiellettyjä.
Minun järkeni mukaan ainoa konsti millä f-duct voi sääntöjen puitteissa toimia on se, että putkessa on aukko johon kuski tuikkaa polvensa esteeksi jolloin ilmavirta takasiivelle katkeaa.
...Vaan toisaalta ilmahan ohjautuisi sitten sinne ohjaamoon, eikä niinkään takasiivelle kun polvi on pois siitä aukosta.
Sitäkin olen kyllä eräänkin kerran miettinyt, että miltähän se mahtaa tuntuta polvessa kun siihen lappaa kapeaa putkea pitkin ilmaa 300km/h+ nopeudella.

Rehellisesti sanottuna minulle ei ole avautunut f-ductin toiminta lain, siksi hämmästelinkin tuota poljin-juttua.
On se kumma, ettei netistä löydy yhtä ainoaa havainnollistavaa kuvaa tästä systeemistä. Kerskin on ihan läpihuutojuttu tähän f-ductiin verrattuna.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
No niin tietysti! Ei siinä putkessa tarvitse aukkoa olla vaan se polvella painettava kohta on kumia, tai muuta joustavaa ja kestävää materiaalia. Sillähän se ilmavirta saadaan sitten mutkilla menemään ohjaamon sijasta takasiivelle ja ilmavirtakaan ei pieksä kuskin jalkaa mustelmille.
Ajattelin myös tuota joustavaa osaa, mutta eikös sitä koske sama probleemi mitä 'naksutintakin'?
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Totta. Silti Sauberin versiosta on arvailtu, että sielä olisi jokin tappi joka kuski liikuttaa kyynärpäällään. Sauberilla siis se skuuppi on ponttoonin päällä. Mielestäni sellainen olisi mekaaninen kapistus joka vaikuttaa aeroon ja pitäisi olla kielletty silloin
Ehkäpä juurikin tästä syystä scooppi on siirretty samaan kohtaan, kuin McLarenissa? :idea:



:alppu:
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Alonsolla ja Massalla oli siis vasemmassa kämmenselässä toppaus jota sitten suorilla painettiin sinne sivuun. Tämän näki hyvin siinä kohdassa missä Pulkkinen ihannoi Alonson "rentoa otetta"(=painoi kämmentä seinään)
 

Janppa

Well-known member
Liittynyt
28.3.2009
Viestit
66
Alonsolla ja Massalla oli siis vasemmassa kämmenselässä toppaus jota sitten suorilla painettiin sinne sivuun. Tämän näki hyvin siinä kohdassa missä Pulkkinen ihannoi Alonson "rentoa otetta"(=painoi kämmentä seinään)
Näytti kääntävän viimeiseen mutkaanki lähes pelkästään oikealla kädellä, kun vasen oli jo siellä sivulla.. mielenkiintosen näköstä.
 
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Näytti kääntävän viimeiseen mutkaanki lähes pelkästään oikealla kädellä, kun vasen oli jo siellä sivulla.. mielenkiintosen näköstä.
Osoitus koko idean aivottomuudesta. Hieno keksintö insinööreiltä mutta rupeaa olemaan jo kohta riski turvallisuuden (ja koko F-putki ulkonäön kannalta).
Olisi pitänyt kieltää jo kauden alussa koko innovaatio. Kehittäisivät sitten vielä laitteen millä voi pakaralihaksilla säädellä takasiiven asentoa.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Näytti kääntävän viimeiseen mutkaanki lähes pelkästään oikealla kädellä, kun vasen oli jo siellä sivulla.. mielenkiintosen näköstä.
Ja tässä ei ole minkäänlaista inhimillisen erehtymisen tai vahingon mahdollisuutta, vai?
 
Ylös