F-Duct, vertailukuvia ja jorinat

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ja tässä ei ole minkäänlaista inhimillisen erehtymisen tai vahingon mahdollisuutta, vai?
Tietenkin on (kuten missä tahansa ihmisiä sisältävässä tilanteessa yleensäkin). Se on toki täysin eri asia kuin mikä oli keskustelun lähtötilanne.
 

Scalarik

Well-known member
Liittynyt
16.2.2008
Viestit
118
Sijainti
Helsinki
Autokoulussakin opetetaan pitämään molemmat kädet tukevasti ratissa, jotta yllättävän tilanteen sattuessa on helppo tehdä korjausliikkeitä. Olisi mukava nähdä miten Alonso korjaa puolellatoista kädellä, jos auton perä uhkaa livetä alta viimeisessä mutkassa. :rolleyes:
 

Janppa

Well-known member
Liittynyt
28.3.2009
Viestit
66
Ja tässä ei ole minkäänlaista inhimillisen erehtymisen tai vahingon mahdollisuutta, vai?
Jos puhut yhä alkuperäisestä aiheesta niin en näe suurta mahdollisuutta, että sinne vahingossa käden laittasi kesken mutkan tai jarrutuksen.

Se, että onko turvallista kurvailla yhdellä kädellä on toinen asia.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
WebSlave, eikö tämä tästä lähtenyt?

Ongelmahan tuleekin kuskin virheestä systeemin käytössä, yllättävästä tilanteesta tai viasta/häiriöstä järjestelmässä....

Esim. jos takasiipi alkaakin sakkaan jarrutuksessa tai mutkan keskellä, niin siinä sitä viedään...
Eli ei tässä eroteltu tarkemmin tuota tapaa. No sama tuo.

Mahdollista kämmääminen (siis tuon aktivoiminen vahingossa) on, kuinka todennäköistä se on onkin jo toinen juttu ja riippunee toteutuksesta. Hankalan näköistä tuo käyttö on ja se saattaa toki aiheuttaa omia tilanteitaan, jotka on tietysti lähtökohtaan nähden eri juttu.

Nyt avaan punkun ja nautin siitä, suosittelen muillekin :alppu:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
WebSlave, eikö tämä tästä lähtenyt?

Eli ei tässä eroteltu tarkemmin tuota tapaa. No sama tuo.
Eroteltiinhan:
- kuskin virheestä systeemin käytössä,
- yllättävästä tilanteesta tai
- viasta/häiriöstä järjestelmässä....

Ensimmäinen noista on inhimillinen virhe, mutta hyvin tarkkaan määritelty sellainen. Kysyit inhimillisen virheen mahdollisuudesta yleensä, mikä on eri asia. Lähes mikä tahansa on tietenkin mahdollista, mutta tuon Ferrarin systeemin aktivoiminen vahingossa väärässä paikassa on about yhtä todennäköistä kuin se, että mies juoksee kiltti päällä radalla. Juu, voi käydä, mutta niin harvoin, ettei sen takia ryhdytä erityistoimenpiteisiin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ja tässä ei ole minkäänlaista inhimillisen erehtymisen tai vahingon mahdollisuutta, vai?
On toki. Samoin kaikessa kuskin toiminnassa. Yhtä hyvin autosta voidaan poistaa hallintalaitteet, jos tämä on joku kriteeri.

Kuskin työtaakan on täälläkin valitettu helpottuneen ajoapujen ja rattivaihteiden myötä. Jos siihen nyt joku uusi ulottuvuus tulee, niin se ei ole mikään turvallisuusriski, vaan minusta pikemminkin tervetullutta ja mielenkiintoista. Yhdellä kädellä ajettiin vielä parikymmentä vuotta sitten puoli kisaa.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Tässä nyt ei sitten taas tunnuta (tahdota?) näkevän jyviä kaikelta tältä jarnaamiselta.

Se, mistä lähtökohdasta itse tulin mukaan keskusteluun perustuu seuraavaan informaatioon:

- McLarenin F-duct toimii siten, että kuljettaja sulkee ohjaamossa olevan luukun vasemmalla polvellaan.
- Se, että ainoa liikkuva osa on kuljettajan polvi, eikä mikään elektroninen tai mekaaninen laite, on se mikä tekee tästä järjestelmästä laillisen.

Tästä lähtökohdasta asiaa lähdettiin/läksin analysoimaan ja pohtimaan vaikkapa juuri Eau Rougessa mahdollisuutta, että voimakkaasti suuntaa muuttavat G-voimat saattavat aiheuttaa kuljettajan joutilaana olevassa vasemmassa jalassa sellaisen liikkeen, joka hetkellisesti tukkii tämän aukon ja saa takasiiven sakkaamaan.

Kyse ei siis ole "inhimillisestä virheestä", "poljinten sotkemisesta" tai mistään muusta typeryydestä, jota tässä ketjussa on koko asia väärinymmärtäen selitykseksi tarjottu.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
- McLarenin F-duct toimii siten, että kuljettaja sulkee ohjaamossa olevan luukun vasemmalla polvellaan.
- Se, että ainoa liikkuva osa on kuljettajan polvi, eikä mikään elektroninen tai mekaaninen laite, on se mikä tekee tästä järjestelmästä laillisen.

Tästä lähtökohdasta asiaa lähdettiin/läksin analysoimaan ja pohtimaan vaikkapa juuri Eau Rougessa mahdollisuutta, että voimakkaasti suuntaa muuttavat G-voimat saattavat aiheuttaa kuljettajan joutilaana olevassa vasemmassa jalassa sellaisen liikkeen, joka hetkellisesti tukkii tämän aukon ja saa takasiiven sakkaamaan.
Nuo samaiset g-voimat sitten sen mahdollisen tahattoman sakkauksen seurauksena vie autoa mennessään aika tehokkaasti. Todennäköisesti kovemmin kuin esim. ohjausvirheen seurauksena.

Olis kyllä ihan kiinnostavaa saada tietää miten tuollainen vahinkosakkaus on estetty, koska kyllä sellaisen mahdollisuus varmaan suunnittelijoillakin on mieleen tullut.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Olis kyllä ihan kiinnostavaa saada tietää miten tuollainen vahinkosakkaus on estetty, koska kyllä sellaisen mahdollisuus varmaan suunnittelijoillakin on mieleen tullut.
Niin minustakin, ja siksipä olen tähän ketjuun postannut useammankin kerran.

Olisi ihan kiva joskus saada aikaan ihan oikeaa keskustelua ilman, että jotkut neropatit tulevat jälkikäteen kertomaan mistä keskustelu on lähtenyt. Tai sitten laukomaan kaikenmaailman latteuksia tyyliin "ainahan kun radalle menee siinä on riskejä".
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Nuo samaiset g-voimat sitten sen mahdollisen tahattoman sakkauksen seurauksena vie autoa mennessään aika tehokkaasti. Todennäköisesti kovemmin kuin esim. ohjausvirheen seurauksena.

Olis kyllä ihan kiinnostavaa saada tietää miten tuollainen vahinkosakkaus on estetty, koska kyllä sellaisen mahdollisuus varmaan suunnittelijoillakin on mieleen tullut.
Tätähän minäkin yritin ajaa takaa, mutta kun tämä taas mahdollisuus tahattomaan sakkaukseen kiellettiin "todennäköisyyslaskennan" (ja ylituomarin) puolesta, niin alkoi tuo loputon jarna.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tässä nyt ei sitten taas tunnuta (tahdota?) näkevän jyviä kaikelta tältä jarnaamiselta.

Se, mistä lähtökohdasta itse tulin mukaan keskusteluun perustuu seuraavaan informaatioon:

- McLarenin F-duct toimii siten, että kuljettaja sulkee ohjaamossa olevan luukun vasemmalla polvellaan.
- Se, että ainoa liikkuva osa on kuljettajan polvi, eikä mikään elektroninen tai mekaaninen laite, on se mikä tekee tästä järjestelmästä laillisen.

Tästä lähtökohdasta asiaa lähdettiin/läksin analysoimaan ja pohtimaan vaikkapa juuri Eau Rougessa mahdollisuutta, että voimakkaasti suuntaa muuttavat G-voimat saattavat aiheuttaa kuljettajan joutilaana olevassa vasemmassa jalassa sellaisen liikkeen, joka hetkellisesti tukkii tämän aukon ja saa takasiiven sakkaamaan.

Kyse ei siis ole "inhimillisestä virheestä", "poljinten sotkemisesta" tai mistään muusta typeryydestä, jota tässä ketjussa on koko asia väärinymmärtäen selitykseksi tarjottu.
- McLarenin luukku on ainakin Autosportissa olevan piirustuksen perusteella sijoitettu kabiinin yläosaan siten, että sulkeminen vaatii jalan koukistamista. Minun tajutakseni tuo ehkäisee aika hyvin vahingon riskiä, joskin se toki varmasti on silti olemassa.

- Gary Anderson sivusi samaisen lehden nettisivuilla aihetta. Hän uskoo, että ratkaisua hyödynnetään lisäämällä downforcea hitaissa vauhdeissa suoranopeuksien kärsimättä. Tällain omana järkeilynä tämä voisi tarkoittaa myös, että siipi sakkautetaan kovissa vauhdeissa poikkeuksetta ja auto myös tasapainotetaan sen mukaan.

- Anderson näki riskin mm. Mercedesin testaamassa passiivisessa järjestelmässä. Kun kuski ei puutu ilmavirtaan, siipi sakkaa aina tietyssä nopeudessa ja mikäli tämä nopeus ylitetään kesken kaarteen, voi auton tasapaino muuttua äkisti ja johtaa ulosajoon.

- Andersonin arvion mukaan siiven sakkaaminen vie sen tuottamasta doenforcesta noin kymmenesosan.
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Ei helvetti. Ei ne äijät jalkoineen lentele siellä kabiinissa, haloo
:D vai että Eua Rougessa vedettäis jalka rentona läpi siten, että G-voimat voisi siirtää jalat tukkimaan jotai F-duct reikää? Nyt joku tolkku tähänkin jarnaan :rolleyes:
 

Janppa

Well-known member
Liittynyt
28.3.2009
Viestit
66
Nyt alkaisi kuulostamaan paljon paremmalta.

Larenilla käyttö siis vaatisi jalan koukistamista, kuten Bobakki mainitsi ja näin vältyttäisiin vahingoilta. Tuntuisi varsin järkevältä ratkaisulta, jarrulle siirryttäessä polvi siirtyy automaattisesti pois luukulta, eikä kuskin tarvi sen enempiä miettiä. Ferrarin systeemi taas näyttäs tuovan kuskille hieman enemmän töitä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Oliskohan niin, että Ferrarille ei ole ollut mahdollista tehdä polvella käytettävää systeemiä ilman luokiteltujen osien (monokokki, nokkapala tms.) muuttamista? Ja sen takia ovat tehneet kädellä käytettävän systeemin.

Onko kukaan vielä nähny mistä Ferrari ottaa ilman tuolle kanavalle?

Sauber tosiaan on siirtäny oman kanavansa keulalle Mäkin tyyliin.
Voiko sitä enää suorempaa kopioida? :)


Mielenkiintoista tuossa edellä postatussa JuuTuubi videossa Alonson ajosta oli se, että kaveri alko käyttään F-ductia jo ennen vikaa mutkaa. Eli siis vikassa mutkassako ei tarvita täyttä downforcee takasiiveltä?

Mutta edelleen olisin sitä mieltä, että ohjaamon läpi tai ohi kulkevaa ilmaa käytetään vain systeemin käyttämiseen. Ja takasiivelle syötettävä ilma otettaisiin airboxista tai sen läheltä.
Ferrarillekin ilmestyivät nämä aukot juurikin Kiinassa kun systeemiä ekan kerran kokeilivat.
 
Viimeksi muokattu:

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Sauberissakin käytetään kädellä f-ductia. de la Rosan onboard-pätkässä näkyi hyvin.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Ainakin Ferrarin ratkaisun voi sanoa ihan oikeasti aiheuttavan vaaratilanteita. BBC:n selostajat tarinoi, että hetkittäin molemmat kädet on irti ratista kun toinen käpälä tukkii putkea ja toinen säätää jarrubalanssia.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Ainakin Ferrarin ratkaisun voi sanoa ihan oikeasti aiheuttavan vaaratilanteita. BBC:n selostajat tarinoi, että hetkittäin molemmat kädet on irti ratista kun toinen käpälä tukkii putkea ja toinen säätää jarrubalanssia.
HILJAA! Johan täällä ovat suuret tietäjät kertoneet, että tuo ei ole mahdollista, koska insinoorit ovat asian suunnitteluvaiheessa ottaneet huomioon.
 

Janppa

Well-known member
Liittynyt
28.3.2009
Viestit
66
HILJAA! Johan täällä ovat suuret tietäjät kertoneet, että tuo ei ole mahdollista, koska insinoorit ovat asian suunnitteluvaiheessa ottaneet huomioon.
Jos se oli G-voimista aiheutunut vahinko, pyörrän sanani :thumbup:
 
Ylös