Siis voihan se noinkin olla, mutta se 'naksutinhan' on auton osa, joten sehän olisi sitten muuttuva aerodynaminen osa, jotka tunnetusti ovat kiellettyjä.
Minun järkeni mukaan ainoa konsti millä f-duct voi sääntöjen puitteissa toimia on se, että putkessa on aukko johon kuski tuikkaa polvensa esteeksi jolloin ilmavirta takasiivelle katkeaa.
...Vaan toisaalta ilmahan ohjautuisi sitten sinne ohjaamoon, eikä niinkään takasiivelle kun polvi on pois siitä aukosta.
Totta. Silti Sauberin versiosta on arvailtu, että sielä olisi jokin tappi joka kuski liikuttaa kyynärpäällään. Sauberilla siis se skuuppi on ponttoonin päällä. Mielestäni sellainen olisi mekaaninen kapistus joka vaikuttaa aeroon ja pitäisi olla kielletty silloin.
Joten siis sikäli tuo reikä ohjaamon kyljessä ja sen tukkiminen polvella kuullostaisi enemmän sääntöihin mahtuvalta.
Mun olettamukseni on, että suinkaan se ilma ei mene Mäkkärillä auton keulalta takasiivelle. Vaan sitä ilmaa käytetään vain tämän systeemin ohjaamiseen jollain tavalla. Takasiivelle ohjattava ilma sen sijaan otetaan kuskin päänpäältä airboxin yläosasta, josta se meneekin suorinta reittiä hainevää pitkin takasiivelle.
Ja oletan myös niin, että polvea pidetään siinä aukossa suorilla eli silloin kuin siipi halutaan saada sakkaamaan. Näin mutkissa ei tarvi tehdä mitään akrobatiaa.
Ja tästä päästään siihen, että mitä tapahtuu jos polvi heilahtaa aukon päälle kesken mutkan tms... Toki voihan systeemissä olla jotain viivettä eli lyhyet "käytöt" ei vielä tee takasiivellä mitään tms....