Formula 1 - 2010 - Kiina: Kilpailu ja jälkipuinti

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Ei tahallaan mutta silleen, ettei muilla ollu mitään mahdollisuutta väistää.

Tää sopii ihan hyvin tuonne liikennekeskusteluunkin. On eri asia kiilata niin että toinen pystyy hallitusti väistämään, kuin että vetää vaan päälle niin ettei toinen kerkee mitään tekemään.

Se on hienoa kun kisataan rengas rengasta vasten, eikä törmäillä. Aina siinä jompikumpi on se joka vähän enempi antaa periks, ja kumpi vähän enempi käy päälle.
Jos jossain lähdössä kolaroidaan, niin kyllä se minusta menee kisatilanteeksi, jolle ei mahda mitään..94 vaan tuntuivat olevan sattuneesta syystä ylikireinä tuomaristossa. Eikä nyt sotketa normaaliliikennettä tähän:D Mutta silti...kyllä minusta tuollainen kiilaus siviililiikenteessä pitäisi mennä tapon yrityksenä. Kaikesta mustasta jäästä ja vastaavasta johtuvia kolarointeja kukaan ei tee tahallaan, korkeintaan liian kovan mutu-tuntuman takia.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Eccelstonen ajatus lienee täysin mahdoton. Ainakin osa tiimeistä järjestää itsensä Eurooppaan lentokiellosta huolimatta ja sieltä ei takaisin Kiinaan ajoissa päästä lentokiellon jatkuessa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mutta silti...kyllä minusta tuollainen kiilaus siviililiikenteessä pitäisi mennä tapon yrityksenä. Kaikesta mustasta jäästä ja vastaavasta johtuvia kolarointeja kukaan ei tee tahallaan, korkeintaan liian kovan mutu-tuntuman takia.
Paha sanoa millainen kun en tilannetta nähnyt. Mutta joka tapauksessa kiilata voi aika monella tavalla,kilpa-ajossa ja liikenteessä, ja puusilmäistä ajatella että kiilaus kuin kiilaus.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Hmm... korvaavan kilpailun järjestäminen voi olla perusteltua mikäli tämä kriisi ei lakkaa tulivuoren kanssa pian niin ei ole vaihtoehtoja. Tosin uudelleen ajaminen Shanghaissa on tavallaan hyvä, mutta myös erittäin huono kun tulisi saman kisan ajaminen kahdesti. Voisi joku lähiseudun kilpailu olla piristävä muutos tai sitten voisi ajaa Japanissa Fujilla tai Suzukassa jo aiemmin kaudesta.

Etelä-Koreassa rata on vielä kesken ja Pohjois-Koreassa ei taida olla edes rataa ja vaikka olisi niin Rakastetun Johtajan maassa ei saatettaisi kapitalistista ihmettä ymmärtää... ja Mongoliassa olisi vain hyviä rallireittejä.:rolleyes: Jotenkin Berniellä on samankaltainen pikahinku niinkuin kaudella 1982 kun Espanjan kisa peruttiin ja tilalle otettiin pikahälytyksellä Hollannin kisa joka Suomessa muistetaan Pironin ylivoimakisana ja jonka suora lähetys peruttiin Wimbledonin takia...:jaska:.

Kaudella 1983 New Yorkin peruuttamisesta ainoa kandidaatti oli Neuvostoliiton kisa, mutta sekin peruuntui... ja voi olla, että nytkin ajetaan pahimmassa tapauksessa yksi kisa vähemmän. Toivottavasti näin ei käy.:dunno:
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Hmm... korvaavan kilpailun järjestäminen voi olla perusteltua mikäli tämä kriisi ei lakkaa tulivuoren kanssa pian niin ei ole vaihtoehtoja.
Tuo koko ajatus on vitsi ja sellaisena pysyykin. Bernard tarinoi tuosta BBC:lle, eikä luonnollisesti Humphrey tai kukaan muukaan ottanut seniilin puheita vakavasti. Kuten ei ollut tarkoituskaan.
 
Viimeksi muokattu:

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Clip The Apexissa oli tilastoitu Kiinan GP:ssä 70 ohitusta:

Overtaking summary - 4. Chinese Grand Prix

Laps 2-3 - Safety Car

Lap 4 - 8 Alonso passed 22 de la Rosa for 5th
8 Alonso passed 12 Petrov for 4th
14 Sutil passed 19 Kovalainen for 7th
14 Sutil passed 22 de la Rosa for 6th
14 Sutil passed 12 Petrov for 5th
22 de la Rosa passed 12 Petrov for 6th
9 Barrichello passed 19 Kovalainen for 8th
17 Alguersuari passed 19 Kovalainen for 9th
6 Webber passed 19 Kovalainen for 10th
7 Massa passed 19 Kovalainen for 11th
3 Schumacher passed 19 Kovalainen for 12th
2 Hamilton passed 19 Kovalainen for 13th
10 Hülkenberg passed 18 Trulli for 16th

Lap 5 - 22 de la Rosa passed 14 Sutil for 5th
6 Webber passed 17 Alguersuari for 9th

Lap 7 - 6 Webber passed 18 Trulli for 10th
5 Vettel passed 9 Barrichello for 12th
5 Vettel passed 18 Trulli for 11th
9 Barrichello passed 18 Trulli for 12th
2 Hamilton passed 18 Trulli for 13th
2 Hamilton passed 9 Barrichello for 12th
10 Hülkenberg passed 20 Chandhok for 18th

Lap 8 - 5 Vettel passed 6 Webber for 9th
7 Massa passed 18 Trulli for 13th
8 Alonso passed 21 Senna for 15th

Lap 9 - 3 Schumacher passed 19 Kovalainen for 6th
2 Hamilton passed 6 Webber for 10th
8 Alonso passed 18 Trulli for 14th

Lap 10 - 14 Sutil passed 19 Kovalainen for 7th
10 Hülkenberg passed 21 Senna for 16th

Lap 11 - 5 Vettel passed 19 Kovalainen for 8th
2 Hamilton passed 19 Kovalainen for 9th
6 Webber passed 19 Kovalainen for 10th
2 Hamilton passed 5 Vettel for 8th
2 Hamilton passed 14 Sutil for 7th
10 Hülkenberg passed 18 Trulli for 15th

Lap 12 - 5 Vettel passed 14 Sutil for 8th
6 Webber passed 14 Sutil for 9th

Lap 13 - 9 Barrichello passed 19 Kovalainen for 11th
7 Massa passed 19 Kovalainen for 12th
8 Alonso passed 19 Kovalainen for 13th

Lap 14 - 7 Massa passed 9 Barrichello for 11th

Lap 16 - 2 Hamilton passed 3 Schumacher for 5th

Lap 17 - 5 Vettel passed 3 Schumacher for 6th

Lap 18 - 17 Alguersuari passed 14 Sutil for 9th

Lap 19 - 1 Button passed 4 Rosberg for 1st
8 Alonso passed 7 Massa for 11th (allowed because completed before pit entry line)

Laps 22-25 - Safety Car

Lap 26 - 2 Hamilton passed 3 Schumacher for 5th
14 Sutil passed 5 Vettel for 7th
14 Sutil passed 3 Schumacher for 6th
8 Alonso passed 5 Vettel for 8th
17 Alguersuari passed 19 Kovalainen for 13th

Lap 27 - 2 Hamilton passed 12 Petrov for 4th
8 Alonso passed 3 Schumacher for 7th
5 Vettel passed 3 Schumacher for 8th
10 Hülkenberg passed 21 Senna for 15th

Lap 29 - 2 Hamilton passed 11 Kubica for 3rd
8 Alonso passed 14 Sutil for 6th

Lap 30 - 5 Vettel passed 14 Sutil for 7th
7 Massa passed 9 Barrichello for 10th

Lap 31 - 6 Webber passed 9 Barrichello for 11th

Lap 39 - 17 Alguersuari passed 12 Petrov for 9th

Lap 44 - 14 Sutil passed 9 Barrichello for 12th

Lap 45 - 12 Petrov passed 17 Alguersuari for 9th
7 Massa passed 17 Alguersuari for 10th

Lap 46 - 14 Sutil passed 17 Alguersuari for 11th
9 Barrichello passed 17 Alguersuari for 12th

Lap 51 - 12 Petrov passed 3 Schumacher for 8th

Lap 54 - 12 Petrov passed 6 Webber for 7th

Lap 55 - 7 Massa passed 3 Schumacher for 9th


Total overtakes: 70
Drivers: most overtaking moves: Lewis Hamilton (11), Fernando Alonso (9), Adrian Sutil (8), Sebastian Vettel (8)
Most times overtaken: Heikki Kovalainen (16), Michael Schumacher (8), Jarno Trulli (8), Adrian Sutil (7)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Clip The Apexissa oli tilastoitu Kiinan GP:ssä 70 ohitusta:
Ulkomuistista vedettynä 2000-luvun ohitusrikkain kisa.

-Edit- Nopealla tarkistuksella yhtä paljon on ohiteltu ClipTheApexin mukaan Meksikossa 1990. Long Beachissa 1983 ohiteltiin vielä enemmän: 79 kertaa. Tuon kauemmas ClipTheApexin tilastot eivät ylläkään.
 
Viimeksi muokattu:

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Italian ja Espanjan lehdistöllä oli yllättäen hieman eriävät mielipiteet Ferrarikuskien kisan kulusta:

Il Giornale –lehti puolestaan mätkäisi Alonson todistukseen nelosen.

- Varaslähtö ei ollut toivelistalla, sen tietävät hän itse, tifosot ja Ferrari-talli. Röyhkeä ohitus Massasta ei myöskään miellyttänyt meitä. Se oli kuin takavuosien Schumacheria, mutta Felipe ei ole Rubens Barrichello.

Massa sai arvosanan 6,5 osoittamastaan tiimihengestä, mutta jatkossa Alonson lienee turha odottaa palveluksia brasilialaiskuskilta.

- Hän on menettänyt luottamuksen tallitoveriinsa. Fernando teki härskin tempun varikolle tultaessa ja Massa muistaa sen. Alonso, ole varuillasi.

--
Espanjalainen AS-urheilulehti kutsui kilpailua Alonson näytökseksi – jälleen kerran.

- Alonso nousi 17. sijalta raivoisalla ajolla neljänneksi ja ohitti kaiken, mikä hänen eteensä tuli. Jopa tallitoverinsa Felipe Massan, jolle hän näytti kaapin paikan varikolle tultaessa. Ohitus oli uhkarohkea mutta sääntöjenmukainen, AS katsoi.
 

tommii

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
773
Mä en kyllä ymmärrä noita Espanjan lehtiä. Ihan kuin jotain CCCP:n propagandaa. Alonso ja Real Madrid taitavat olla pahimmat.
 

trotwood

Well-known member
Liittynyt
20.1.2007
Viestit
285
Mä en kyllä ymmärrä noita Espanjan lehtiä. Ihan kuin jotain CCCP:n propagandaa. Alonso ja Real Madrid taitavat olla pahimmat.
Joo aika lahjakkaasti näyttää unohdetun sen miksi Lonso ylipäänsä putosi sijalle 17.
 

Jalperi

Well-known member
Liittynyt
10.1.2007
Viestit
334
Tuolta Apexista löyty samasta ketjusta viesti jossa on lisää ohituksia samasta kisasta:
Lap 3

Alonso on Kovalainen for P6 - On the restart, Kovalainen was in front of Alonso, but Heikki was slow out of the last corner, crucially though, it was after the first Safety Car Line. Alonso passed him before the Timing/Scoring line, which officially puts him restarting ahead of Kovalainen on the Lap Chart, but the move was done after the First SC line, which made it legal.

Lap 5

Kovalainen on Hamilton for P12 - Incredibly, the car that was overtaken the most, passed the car that did the most overtaking. Hamilton was really struggling with the wets on a pretty dry track, and Heikki went underneath him with ease. I believe this pass made it brutally clear that there was no need for wet tires at this point. Lewis hit the pits as soon as he could.

De la Rosa on Alonso for P4 - Pedro got by Fernando into the hairpin, and then Alonso went into the pits to serve his drive-through penalty for the jump start. Ferrari probably should have changed his tires here, and had him serve the penalty on the next lap.

Schumacher on Senna for P17 - Michael was the first guy to go back to dry tires, after running just the one racing lap on wets. His second stop put him between the two HRT's, in 18th place, according to Timing/Scoring at the bottom of the TV broadcast. He finished Lap 5 in 17th, just ahead of Senna.

Lap 6

Petrov on Sutil for P5 - The camera was watching these two go into the first turn side by side, but then they switched to the Hamilton-Vettel pitstops. We never saw how it all got sorted out, but Petrov was behind as the lap started, and he tripped the Sector 2 timing beacon first, so he got ahead somehow. Sutil pitted at the end of this lap, so it's impossible to tell from the Lap Chart what happened.

Barrichello on Senna for P14 - We joined Vettel's onboard camera during the TV broadcast to see the very end of Rubens going by Bruno at the Hairpin for position.

Vettel on Senna for P15 - We stayed with Seb's camera as he drove by Senna for 15th.

Hamilton on Senna for P16 - You never did see Lewis go by Bruno, but he was right behind Vettel and he finished Lap 6 in 16th ahead of Senna. I think it's safe to say that Senna wasn't putting up much of a fight at this point, but these moves were indeed for position.

Schumacher on Trulli for P12 - Michael finished Lap 5 behind Jarno and he finished Lap 6 ahead of him. Neither driver pitted on either of those laps, so although we never saw it, it must have happened somewhere on track.

Lap 16

Schumacher - Hamilton Pass/Repass for P5 - Lewis had him done and dusted on the straight, which is what you've counted already I'm assuming. But Michael had a return stab when Hamilton swung out wide. Schumacher went a little deep, but I think the main reason that Lewis was able to get by again was because he had taken that wide line. Having fought with Schumacher for a couple laps already, and having been fought off at this corner already, I think Hamilton knew that Michael was going to come back at him again, and Lewis had to set up for a nice underneath move, which he executed. On the BBC TV broadcast, Brundle seemed somehat unimpressed by the maneuver, as he wondered why Lewis left the door open again. But on the BBC Radio broadcast, Anthony Davidson was loving it, talking about how Lewis out-foxed the old master.

I guess I could go either way on this one. Schumacher hadn't completely finished the move at the hairpin, but like I said before, I think the main reason he didn't pull it off was because of the line Hamilton took. Michael had the inside position, and if Lewis had simply tried to outbrake him, Schumacher would have boxed him out as he had already done earlier at the same turn.

Lap 25

Hamilton on Webber for P6 - I think you guys have already sorted this one out, but I'll let you know why I think it was a perfectly legal overtake. Just as Alonso took Kovalainen before the Lap 4 Restart, it would have been perfectly legal for Lewis to run one up the inside of Webber even if he wasn't being pressured and pushed by Vettel.

Lap 26

Massa on Webber for P11 - While Vettel, Sutil, Alonso, and Barrichello all got by Webber when he was off the circuit, and on the pit straight, Massa did not get by Webber until Turn 6. You can see Massa dive inside of Webber at T6 on the TV broadcast. Mark would have been fully up to speed by this point.

Massa - Barrichello Pass/Repass for P10 - Much the same as Schumacher - Hamilton. Barrichello ducked under Massa after he took the inside line for the pass and went a little deep. Like the Schumacher - Hamilton Pass/Repass, the guy on the inside only had the spot momentarily, but there were plenty of times throughout the race where the guy on the outside tried to duck back underneath him to regain the spot and failed.

Whether it's two more overtakes or not, it's great to see this kind of racing.

Lap 36

Hamilton - Rosberg Pass/Repass for P2 - Lewis got by Rosberg into Turn 9, a very profitable spot for Hamilton during the race, and appeared to have had the move completed, but Nico took a page out of his old man's book and got a great run out of the corner to fight back and retake 2nd place. This was the exact same move that Hamilton pulled on several guys at Turn 9, but Rosberg was the only one to get the purchase to come back at him. Lewis was still ahead as they both exited the corner, and I think of the three Pass/Repass scenarios I've outlined, this one is the most legitimate.

Hyvin se Heikki veti ko Hamiltoninkii kerran ohitti, se näky TV-kuvissakin:alppu:
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Tuomaristoa kun on tullut seurattua niin kuin vertaa vaikkapa kauteen 94 jolloin Irvine sai 3 kisaa kilpailukieltoa saman tien kolaroinnista tai Häkkinen Hockenheimissa kanssa sai 1 kisan niin kyllä on tuomarilinja mennyt lellimislinjaksi...
Juuri näin. Aikojen saatossa ollaan siirrytty yhä kauemma urheilulliselta linjalta ja yhä lähemmäs Bernie-Santander-$$$ -linjaa. :thumbdown

Schumin kisa oli pettymys mutta vieläkin uskon, että mikäli 2-3 seuraavan kisan aikana homma muuttuu paremmaksi niin kaikki on mahdollista Schumin kohdalla. Helppoa se ei kuitenkaan ole.
Tässäkin olen samaa mieltä. Nähdäkseni nyt on menty liian herkästi yhdestä laidasta toiseen. Ensin kuviteltiin liikoja Schumin iskukyvystä, nyt luullaan sen olevan huonompi kuin mitä se on.
 
Viimeksi muokattu:

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Pientä eroavaisuutta noissa -94 tapahtumissa on verrattuna esim. Shanghaihin. Irvine aiheutti neljän auton ketjukolarin ja Mika Häkkinen kuuden auton vastaavan. Mikalla oli vielä varoitus alla Silverstonen kolaroinnista Barrichellon kanssa.

Nyt ei edes sälä lentänyt Hamiltonin toimesta.
No joo, mutta varsinainen pointti lienee se (ainakin minulla), että aiemmin on rangaistuksia kuitenkin uskallettu antaa sääntökirjan mukaan, enää ei.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Juuri näin. Aikojen saatossa ollaan siirrytty yhä kauemma urheilulliselta linjalta ja yhä lähemmäs Bernie-Santander-$$$ -linjaa. :thumbdown
Kuten Kouvo tuolla sivun ensimmäisessä viestissä toteaa, kaudella 1994 oltiin vähän yliherkkiä. Se ei siis ole paras mahdollinen vertailuvuosi.

Joka tapauksessa viime aikoina on yleensä valitettu tuomarien antamista rangaistuksista, ei niiden antamatta jättämisistä. Paitsi Hamiltonin kohdalla.
 
Ylös