Formula 1 - 2010 - Kiina: Kilpailu ja jälkipuinti

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Vaikka kisa olikin sääolosuhteiltaan sekava, ainakin minun kirjoissani vahvistui käsitys siitä, että parhaat autot ovat nyt Ferrari (kuten ennenkin) ja McLaren (noussut Ferrarin rinnalle). Mersu saattaa olla kaventanut eroa myös hieman, vaikea sanoa. Red Bull ei läheskään niin hyvä mitä puusilmäfanit ja lehtimiehet väittävät, varsinkin suoranopeus ongelma.

McLarenilla oli aivan naurettava nopeusetu suorilla, ei ollut Hämiksellä kovin vaikeaa ohitella. Toki ohitteli paljon mutkissakin, mutta sekin on helpompaa kun suorilla pääsee jo lähelle ihan vaan painamalla kaasua, ei taidolla.

Tässä vaiheessa kauden parhaat kuskit ovat selvästi, tässä järjestyksessä:

Vettel
Rosberg
Kubica
Button

Muut aika lapasia autoihinsa nähden. :tongue:

Rookie kuskeista Petrov on esiintynyt edukseen, todellakin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mitä noihin varikolletulotapauksiin tulee, niin selvästikään siinä ei ollut mitään rangaistavaa, koska Alonso ei siitä mitään saanut. Näin ollen Hamiltoninkin varoitus tuli pitlanen sekoilusta, jossa pääsyyllisiä olivat Vettel ja McLarenin tikkarimies.

Hamilton ei muuten ollut ohittava osapuoli siinä varikolletulossa. Hamilton oli edellä sillä pitkällä suoralla ja toiseksi viimeisen kaarteen jälkeisessä kiihdytyksessäkin vielä hieman vaikka siinä toki ajelivat käytännössä rinnakkain. Varikolletulotien alussa Vettel jarrutti hivenen myöhempään, mutta käytännössä tulivat koko matkan edeltävästä mutkasta varikkotien mutkaan rinnakkain.

Koska Vettel sattui olemaan varikkotien alun puolella (siis oikealla), niin Hamiltonille ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin ajaa vieressä. Ei kuskilla tuollaisessa tilanteessa ole velvollisuutta jättäytyä taakse tai ajaa ylimääräistä kierrosta. Varsinkaan kun Hamilton ei ollut jäljessä oleva osapuoli ennen jarrutusta.

Paikan maalaukset ovat hieman hölmösti, koska tuo on sellainen paikka, jossa varikolle voidaan tulla rinnakkain.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8395
Sijainti
Vantaa
Paikan maalaukset ovat hieman hölmösti, koska tuo on sellainen paikka, jossa varikolle voidaan tulla rinnakkain.
No minusta ei ollenkaan hölmösti. Sisälinjalla oleva voittaa aina varikolle tullessa, koska mutkan jälkeen ei mahdu kuin yksi. Tästä lähtien luultavasti tuollaisissa tilanteissa Massa ja Vettel ottaa sisälinjan ja on vain ajan kysymys milloin rupeaa rytisemään varikolla.
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9182
Jos nyt ajatellaan, niin mielestäni Shanghain varikolletuloa ei hirveästi voi verrata muihin ratoihin. Montreal ja Valencia jossain määrin ovat ehkä vastaavia, missä varikolle ajetaan suoraan ja mutkassa on ohituspaikka.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Anteeksi, mihin tämä liittyy? Esimerkiksi Viipurin linnakkeen historia mielenkiintoinen, mutta toki kovin eri asia kuin Kiinan GP vm 2010 millään mittarilla mitattuna.
Ensimmäinen viipurilainen sai F1-MM-sarjassa pisteitä. On oikeastaan kotikaupunkini, joten saanen riemuita :)
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Ilmeisesti osalta on jäänyt huomaamatta, että Button kuitenkin johtaa Hamiltonia 3-1 aika-ajoissa. Ja vaikka Hamilton on kisoissa keskimäärin varmaankin ollut nopeampi, on yhtä lailla selvää että tänä vuonna nopeus ja rengaskulutus ovat sellainen yhtälö, ettei pelkkää nopeutta pidä katsoa. Kuivallakin kelillä ollaan nähty melkoisia nopeuden heittelyjä kun renkaiden kunto vaihtelee, samoin sateella mm. tänään. Välillä taisi Petrov olla radan nopein mies reilusti, onko hän sitten joku jumala?

Mielestäni Button ajaa tällä hetkellä kokonaisuutena paremmin kuin Hamilton. Se on sellaista hallittua menoa. Hamiltonilla on lähinnä hallitsematonta raivoamista joka näköjään uppoaa kansaan sokaisevalla tavalla. :thumbdown

Jumaliste jos joku vielä sanoo että varauksetonta hatunnostoa vaan Hamiltonille, kaveri kun todistaa olevansa likaisten temppujen erikoismies kisaviikonloppu toisensa jälkeen, keksien yhä uusia tapoja tehdä asia selväksi.

Sekä Massa vs. Alonso että Vettel vs. Hamilton tilanteissa kun tullaan varikolle, niin sekä Alonso ja Hamilton, kun ohittavat tilanteessa, ajavat kokonaan radan ulkopuolelta, eli kaikki renkaat ovat turva-alueen puolella ohitustilanteessa. Minun mielestäni tuo on oikaisua ja rangaistavaa.

Tämä asia on varmaan käyty jo täällä läpi mutta sanoinpahan mielipiteeni.
Näin sen ainakin pitäisi olla. Siinäkin on eroa että jos tulee yksin tuohon paikkaan ja ajaa viivojen yli, ei kuitenkaan aiheuta kolaririskiä toisen auton kanssa tuossa tilanteessa. Mutta Alonso ja Hamilton aiheuttivat melkoisen kolaririskin ajollaan, ja vieläpä paikassa jossa voisivat autonromuillaan tukkia varikon sisälletulon ja siten helposti keskeyttää koko kisan. Kyllä tuosta pitäisi tulla kova rangaistus, jollei selitys ole vähän helvetin hyvä (eipä taida olla muuta selitystä kuin ylimielisyys näissä tapauksissa).

Puhumattakaan Hamiltonin kilvanajosta Vettelin kanssa varsinaisella varikkosuoralla, varmaan mekaanikot ja virkailijat tykkäsivät, milloin lentelee hiilikuitua ja renkaita päin näköä?

Jotenkin olisi luullut, että Hamiltonin viime kisassa hankittu varoitus olisi nyt konkretisoitunut rangaistukseksi. :nope:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No minusta ei ollenkaan hölmösti. Sisälinjalla oleva voittaa aina varikolle tullessa, koska mutkan jälkeen ei mahdu kuin yksi. Tästä lähtien luultavasti tuollaisissa tilanteissa Massa ja Vettel ottaa sisälinjan ja on vain ajan kysymys milloin rupeaa rytisemään varikolla.
Niin voittaa, ongelma on siinä, että varikon sisääntulotie on maalattu vain ulkolinjalle. Käytännössä tuohon paikkaan kuitenkin voidaan tulla/tullaan usein rinnakkain, johtuen edellisen mutkan kamppailuista. Se tulisi ottaa huomioon sisääntulon maalauksissa.

Massa ja Vettel olivat ulkolinjalla, koska sille puolelle jäivät edeltävässä mutkassa. Edelläajava pystyy jossain määrin päättämään kumman puolen ottaa, joten takanatuleva (kuten Vettel) ei asiaan oikein pääse vaikuttamaan. Massa taas itse oli edellä edellisen mutkan jälkeen ja valitsi sen huonomman puolen ja Alonso vain paremman nopeuden takia kiihdytti rinnalle.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Siellä on nyt kuskijäsen toppuuttelemassa tuomariston rangaistusintoa. Sitähän aika moni oli toivonutkin.
Njaa, mun mielestä rangaistuksia on ylipäätään annettu liian vähän viime vuosina. Säännöt on olemassa siksi että kilvanajo olisi reilua. Ken sääntöjä rikkoo ei ansaitsekaan mitään tulosta, koska ei ole urheilija, vaan huijari.

Kuskijäsenen tehtävä tuomaristossa olisi nimenomaan tuoda johdonmukainen linja tuomioihin, ei mitään hälläväliä meininkiä kuten nyt on havaittavissa. Ehkä nämä kuskit vaan ovat liian lepsuja, niillä ei ole tarvittavaa jämäkkyyttä kun pitäisi päättää asioista? Helpompi antaa varoitus ja siten kuva että jotain tehdään, mutta ei uskalleta antaa konkreettista tuomiota*? Toki syy voi olla täysin myös niissä ei-kuskijäsenissä.


*Tässä muuten voi olla perää. Ajatellaan vaikka Johnny Herbertiä Sepangissa. Jos olisi antanut Hamiltonille kunnon rangaistuksen, niin miten häntä olisi sen jälkeen kohdeltu vaikkapa brittimediassa, kotipuolessa? Ehkei Johnny oikein pitänyt ajatuksesta...
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
*Tässä muuten voi olla perää. Ajatellaan vaikka Johnny Herbertiä Sepangissa. Jos olisi antanut Hamiltonille kunnon rangaistuksen, niin miten häntä olisi sen jälkeen kohdeltu vaikkapa brittimediassa, kotipuolessa? Ehkei Johnny oikein pitänyt ajatuksesta...
Mika Saloa odotellessa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Todella hieno kilpailu ellei peräti hienoin niin ainakin toiseksi hienoin kilpailu tällä kaudella nähtiin tänään Kiinassa. Sade sekoitti hienosti pakkaa ja joillakin kuljettajilla joista ehdottomasti Buttonilla ja Rosbergillä meni todella loistavasti. Jenson alkaa kyllä tosiaan olemaan eräänlainen Prost/Hill-hybridi sillä ajaminen joka on hyvin järkevää muistuttaa Prostia sillä mies osaa säästää renkaita ja ei vaadi yhtään enempää kuin tarvitsee autosta irti ottaa ja jos joku on nopeampi niin hyväksyy heikkoudet ja ottaa kaiken mahdollisen hyödykseen ja jos on parempi niin sitten vastaavasti tehdään vastustajasta selvää jälkeä. Hilliä mies muistuttaa juuri siinä, että miestä jatkuvasti on aliarvioitu ja pidetty huonona kuljettajana... ainoa ero on siinä, että Buttonin erot huonon ja hyvän päivän välillä eivät olleet yhtä jyrkät kuin Hillillä oli.

Rosbergin kisa oli myös erittäin hieno lukuunottamatta pientä lipsahdusta joka saattoi kenties maksaa voiton tänään. Hienoa uhkapeliä oli lähteä kuivilla renkailla sateelle ja saada pitoa ja renkaat lämpimiksi ja pureviksi kun muilla renkaat olivat kylmät Alonsoa lukuunottamatta... tuli hieman Keken vastaava ajo Monacosta sillä usein unohdetaan että Kekekin oli lähellä ajaa tuossa kisassa ulos ja vaihdelaatikko reistaili ja D-seokset olivat kuluneet ja ilman Laffiten keskeytystä voitto olisi kenties jäänyt saamatta. Sen enempää menneeseen viittaamatta todettakoon se, että Nicolla tällaisten otteiden jatkuessa ja muiden tiimien syödessä pisteitä toisiltaan eli Rellun, Red Bullin, Ferrarin ja McLarenin kisaillessa ja Schumin mahdollisesti saadessa satunnaispisteitä tai jos onni suosii jopa voiton kauden aikana niin se syö muita ja tuo Nicolle kenties jopa mestaruuden. Kaikki on vielä auki.


Kisan Sikailujen ja Pettymysten joukkoon kuuluu Lewis (Sennan leikkijä) Hamilton ja Fernando (Maksukuskien kuningas) Alonso jotka kyllä sen verta härskejä liikkeitä tekivät, että kyllä olisi voinut ainakin Hamiltonille tulla jo jotain rangaistusta...:jaska:. Tuomaristoa kun on tullut seurattua niin kuin vertaa vaikkapa kauteen 94 jolloin Irvine sai 3 kisaa kilpailukieltoa saman tien kolaroinnista tai Häkkinen Hockenheimissa kanssa sai 1 kisan niin kyllä on tuomarilinja mennyt lellimislinjaksi...:mad_old:. Alonso taas hyötyi melkein tarpeettomasta toisesta turva-auton tulosta radalle... muutoin olisi erot olleet hieman toiset. Red Bullilla ei oikein mennyt vaihtelevissa oloissa kovinkaan hyvin sillä auto tuntuu olevan herkkä olosuhteiden muuttuessa liikaa. Schumin kisa oli pettymys mutta vieläkin uskon, että mikäli 2-3 seuraavan kisan aikana homma muuttuu paremmaksi niin kaikki on mahdollista Schumin kohdalla. Helppoa se ei kuitenkaan ole.

Rellulla Petrov ajoi hienon kisan ja pääsi maaliin ja Kubica ajoi myös erittäin hienon kilpailun. Sutill ajoi tasapaksun kisan ja samoin Barrichello vaikka kummatkin kävivät taisteluita niin kaikkiaan myös olosuhteet vaikuttivat näiden kisan suorituksiin. Heikki ajoi niin hyvin kuin vain pystyi Lotuksella ajamaan ja jos kisa olisi kääntynyt äärimmäiseksi hasardi-kisaksi niin Heikillä olisi ollut mahdollisuudet jopa pisteille saakka... Uusien tiimien nopein mies kuitenkin jälleen. Hülkenbergillä oli painaismainen kisa ja rengas-stopit meni täysin pieleen. Hispania sai molemmat autot maaliin, mutta talousvaikeudet varmaan kaatavat piakkoin tämänkin tiimin.:(. Virginillä ei myöskään mene kovin hyvin ja tätä vauhtia Bransonille tulee kuumat paikat vetoa ajatellen.:D Sauberilla tekniikan murheet ja kolarit jatkuvat ja se ei Sikari-Sakari Peterille takuulla hymyä tuo huulille...

Kaikkiaan kilpailu oli erittäin hieno ja seuraavaksi ajetaan kolmen viikon kuluttua Barcelonassa joka on ensimmäinen kisa Euroopassa ja lisäksi tiimit tuovat päivityspaketit ja lisäksi kisa on ensimmäinen jossa voi todellisesti vertailla vanhojen vuoden 93 aikaisten renkaiden eroja suhteessa nykyisiin renkaisiin ja se tulee olemaan mielenkiintoista. Toivottavasti ainakin näin.:ahem: Edit. Lisäksi pienenä juttuna todettakoon se, että Kiinassa oli ainakin ilmojen suhteen yksiä kylmimpiä GP-kisoja joita on ajettu sillä Kanadassa 1981 taisi olla vieläkin kylmempää minkä takia sitä lopulta siirrettiin enemmän kesän puolelle.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tuomaristoa kun on tullut seurattua niin kuin vertaa vaikkapa kauteen 94 jolloin Irvine sai 3 kisaa kilpailukieltoa saman tien kolaroinnista tai Häkkinen Hockenheimissa kanssa sai 1 kisan niin kyllä on tuomarilinja mennyt lellimislinjaksi...:mad_old:.
Pientä eroavaisuutta noissa -94 tapahtumissa on verrattuna esim. Shanghaihin. Irvine aiheutti neljän auton ketjukolarin ja Mika Häkkinen kuuden auton vastaavan. Mikalla oli vielä varoitus alla Silverstonen kolaroinnista Barrichellon kanssa.

Nyt ei edes sälä lentänyt Hamiltonin toimesta.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Nyt ei edes sälä lentänyt Hamiltonin toimesta.
Eli jos sinulla on reikä päässä ja menet semmoisessa paikassa ohi, jossa toinen voi nähdä sinut ja käyttää itsesuojeluvaistoaan väistäen, niin silloinhan siinä ei ole mitään väärää.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Eli jos sinulla on reikä päässä ja menet semmoisessa paikassa ohi, jossa toinen voi nähdä sinut ja käyttää itsesuojeluvaistoaan väistäen, niin silloinhan siinä ei ole mitään väärää.
Noissa Irvinen ja Häkkisen tapauksissa ei edes itsesuojeluvaisto olisi auttanut muuten kuin siinä tapauksessa, että olisi jäänyt kotiin.
 

Wit?

******
Liittynyt
17.12.2003
Viestit
2499
Tuomaristoa kun on tullut seurattua niin kuin vertaa vaikkapa kauteen 94 jolloin Irvine sai 3 kisaa kilpailukieltoa saman tien kolaroinnista tai Häkkinen Hockenheimissa kanssa sai 1 kisan niin kyllä on tuomarilinja mennyt lellimislinjaksi...:mad_old:
Taisi Irvinenkin kilpailukielto olla alunperin vain yhden kisan mittainen, mutta Jordanin valitettua asiasta rangaistus kolminkertaistettiin.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Meinaat jotta tahalteen kolaroivat?
Ei tahallaan mutta silleen, ettei muilla ollu mitään mahdollisuutta väistää.

Tää sopii ihan hyvin tuonne liikennekeskusteluunkin. On eri asia kiilata niin että toinen pystyy hallitusti väistämään, kuin että vetää vaan päälle niin ettei toinen kerkee mitään tekemään.

Se on hienoa kun kisataan rengas rengasta vasten, eikä törmäillä. Aina siinä jompikumpi on se joka vähän enempi antaa periks, ja kumpi vähän enempi käy päälle.
 
Ylös