Pitääkö Finnairin "huolehtia" maailmalla olevista matkustajistaan

Kumman tulkinta on oikein

  • Finnairin

    Äänet: 24 70,6%
  • Kuluttajaviranomaisten

    Äänet: 10 29,4%

  • Äänestäjiä yhteensä
    34

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
ja nuo Aasian lennot varmaan ruokkii sitten niitä Euroopan lentoja (ja varmaan muutenkin pitää näitä reittejä elossa...).

Tammikuussa HongKongista kotiutuneena voin sanoa, että tuo Bobakin 80% on varmaan vähättelyä. Koneesta (käytännössä täynnä) tuli varmaan 20-30 ihmistä matkatavarahihnalle...
Sehän on Finnairin nykyisen Euroopan-verkoston elinehto, että Helsingin kautta lennetään niin paljon.

50-80% oli tuollainen hihasta ravistettu arvio, olisin veikannut että noihin raameihin sopii kuitenkin suurin osa lennoista. Nykiin toki jatkaa vähemmän kuin Aasiaan aika itsestäänselvistä syistä, tosin kyllä sinnekin Itä-Euroopasta ramppaa porukkaa.

Niin no Aasiaan mennessä Finnairilla on etuna lyhyempi matka Suomesta vaikka Japaniin kuin manner-Euroopasta ja ainakin nuo aikaisemmat MD-11 koneet oli nopeampia kuin kilpailijoiden, mut kai Suomesta voisi joku muukin yhtiö liikennöidä Aasiaan?
Periaatteessa toki voi ja en nyt täydellisenä ihmeenä pitäisi, vaikka näin joskus tapahtuisikin. Blue1 itse asiassa visioi, että näin tapahtuu oliko nyt kymmenen vuoden kuluessa. Se kuitenkin vaatii kattavan syöttölentoverkoston (vrt. tuo Finnairin Euroopan-verkosto), eli ei ihan pikku juttu. Yhteistyössä StarAlliancen kanssa voisi onnistua, mutta ainakin toistaiseksi menisi varmaan päällekkäin allianssin muiden yhtiöiden intressien kanssa turhan pahasti.

Hieman lyhempi matka-aika ei yksin selitä sitä, miksi Suomen kautta lennellään niin paljon (ja usein myös välilaskulla, vaikka suorakin vaihtoehto on). Olen ainakin elellyt luulossa, että kaukolentojen hinnat ovat ihan kilpailukykyiset ja palvelukin oli ainakin ennen talouskriisiä ja sitä seurannutta hurlumheitä henkilöstöpolitiikassa ihan kohdillaan. Skytrax arvioi Finnairin neljän tähden lentoyhtiöksi, mihin Euroopassa kykenee alle kymmenen muuta yhtiötä.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Mietin vaan sitä, että kun Blue1, SAS, Lufthansa, Austrian airlines, TAPair Portugal, Lot Polish Airlines ja ehkä joku muukin Star Alliancesta lentävät Suomeen, niin lentävätkö nekin syöttöliikennettä Finnairin kaukolennoille vaikka ovat eri keskittymää? Ja miksei joku niistä lennä kaukolentoja Suomesta?

Edit: No joo ehkäpä se söisi sitten muista maista lähtevien kaukolentojen asiakkaita
 
Viimeksi muokattu:

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Saanko mä nukkua työreissulla hotellissa vai onko se pidettävä Skooda lämpimänä?:doubtful:
Ota vyö irti ja köytä se sopivasti kiinni jossain liikenneympyrässä.


Ajelet koko yön kehää ympäri ja kilometrikorvaukset paukkuu :frank:

Sitten voi ostaa vaikka piimää..... tai sohvan..... tai poltaa ..... tai juoda.... mut toisin päiiiin
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Täydellisen tietämättömyyden tuomalla itsevarmuudella aika hyvin sanottu ;)
.
No niinpä.

Muutaman pitkän matkan reissun perusteella (eikä kovin kannattavasta reitistä muuten) on hankala saada kokonaiskäsitystä tilanteesta.

Mutta ainahan kuvitella voi. :dunno: Finnair on muuten ilmoittanut, ettei halua valtiolta menetyksistä tukea.

Nyt kun tilanne on selvinyt eli lentoja lennetään, niin voipi tosiaan olla että osa hotelli- yms. kustannuksista lankeaa Finnairille. Se on kuitenkin ihan eri juttu, kuin mitä kirjoiteltiin alussa eli ei ollut selvyyttä kuinka kauan tuhka hankaloittaa/estää lentämistä.

Mutta voihan Feeniks lintu, jos se Katla purkautuu. Sit ollaan kyl kaikki ihan ureassa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mietin vaan sitä, että kun Blue1, SAS, Lufthansa, Austrian airlines, TAPair Portugal, Lot Polish Airlines ja ehkä joku muukin Star Alliancesta lentävät Suomeen, niin lentävätkö nekin syöttöliikennettä Finnairin kaukolennoille vaikka ovat eri keskittymää? Ja miksei joku niistä lennä kaukolentoja Suomesta?
AirBaltic tuosta puuttuu. Nuo eivät lennä syöttöliikennettä Finnairille, vaan syöttöliikennettä Suomesta StarAlliancen solmukentille niiden kaukolentoihin ja kaikki yrittävät toki saada osansa point-to-point-liikenteestä.
 
Viimeksi muokattu:

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
AirBaltic tuosta puuttuu. Nuo eivät lennä syöttöliikennettä Finnairille, vaan syöttöliikennettä Suomesta StarAlliancen solmukentille niiden kaukolentoihin tai sitten ihan point-to-point-liikennettä.
niin! Ei taida edes onnistua suora syöttöliikenne noilla (eli pitää tavarat ottaa ulos ja checkata ittensä takas sisään, jollon mm. lennolle ettiminen on omalla vastuulla...
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Onko mä tippunut kartoilta jo...:thumbfh:

Siis Finnairhan kuuluu Oneworldiin...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
niin! Ei taida edes onnistua suora syöttöliikenne noilla (eli pitää tavarat ottaa ulos ja checkata ittensä takas sisään, jollon mm. lennolle ettiminen on omalla vastuulla...
Periaatteessa onnistuu, laukut kyllä reititetään loppuun asti. Käytännössä en lähtisi kokeilemaan jos tahtoo nähdä laukkunsa reissun aikana.

Edit: tai no, yhtiöiden erikoisen jakautumisen handling-yhtiöille ansiosta TAPin lennolla Helsinkiin tulevat laukut päätyvät kyllä Finnairin lennoille. Muiden yhtiöiden kanssa heikompaa hiihtokenkää.
 
Viimeksi muokattu:

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Vaikea sanoa mikä reitti on rahallisesti kannattavin, mutta kyllähän noiden Finnairin Pohjois-Amerikan lentojen täyttöaste oli ainakin viime vuonna suurempi kuin Aasian reittien. New Yorkin lentoja on lisättykin. Kun itse kävin 2008, oli 5 lentoa viikossa, nyt on 7 ja viime kesänä oli 10.

Nyt kun noita halpalentoyhtiöitä on niin tuollaisia eri lentolipuilla konetta vaihtavia on varmaan enemmän. Eihän siinä mitään, jos on monen tunnin vaihtoväli. Oon joskus sellasta mahdollisuutta katsonut, muttei tullut silloin halvemmaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös