Bobakki
@f1hog
Sehän on Finnairin nykyisen Euroopan-verkoston elinehto, että Helsingin kautta lennetään niin paljon.ja nuo Aasian lennot varmaan ruokkii sitten niitä Euroopan lentoja (ja varmaan muutenkin pitää näitä reittejä elossa...).
Tammikuussa HongKongista kotiutuneena voin sanoa, että tuo Bobakin 80% on varmaan vähättelyä. Koneesta (käytännössä täynnä) tuli varmaan 20-30 ihmistä matkatavarahihnalle...
50-80% oli tuollainen hihasta ravistettu arvio, olisin veikannut että noihin raameihin sopii kuitenkin suurin osa lennoista. Nykiin toki jatkaa vähemmän kuin Aasiaan aika itsestäänselvistä syistä, tosin kyllä sinnekin Itä-Euroopasta ramppaa porukkaa.
Periaatteessa toki voi ja en nyt täydellisenä ihmeenä pitäisi, vaikka näin joskus tapahtuisikin. Blue1 itse asiassa visioi, että näin tapahtuu oliko nyt kymmenen vuoden kuluessa. Se kuitenkin vaatii kattavan syöttölentoverkoston (vrt. tuo Finnairin Euroopan-verkosto), eli ei ihan pikku juttu. Yhteistyössä StarAlliancen kanssa voisi onnistua, mutta ainakin toistaiseksi menisi varmaan päällekkäin allianssin muiden yhtiöiden intressien kanssa turhan pahasti.Niin no Aasiaan mennessä Finnairilla on etuna lyhyempi matka Suomesta vaikka Japaniin kuin manner-Euroopasta ja ainakin nuo aikaisemmat MD-11 koneet oli nopeampia kuin kilpailijoiden, mut kai Suomesta voisi joku muukin yhtiö liikennöidä Aasiaan?
Hieman lyhempi matka-aika ei yksin selitä sitä, miksi Suomen kautta lennellään niin paljon (ja usein myös välilaskulla, vaikka suorakin vaihtoehto on). Olen ainakin elellyt luulossa, että kaukolentojen hinnat ovat ihan kilpailukykyiset ja palvelukin oli ainakin ennen talouskriisiä ja sitä seurannutta hurlumheitä henkilöstöpolitiikassa ihan kohdillaan. Skytrax arvioi Finnairin neljän tähden lentoyhtiöksi, mihin Euroopassa kykenee alle kymmenen muuta yhtiötä.