Upeimmat kuulemasi pakoäänet?

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Kyllä parhaat äänet lähtee isoista koneista yleensä. 9-luokan päättäjäisiin eräs tyttö tuotiin vanhalla Oldsmobile 442 (en ole 100% varma, oliko 442, mutta hyvin todenäkösesti oli), olihan siinä makeat, todella matalat jytisevät äänet, kun seittemän litranen isolohko käy tyhjäkäyntiä ja auto lipuu sisäpihalle aivan minun vierestä. Siitä sitten kyytiläisen jätettyä pois, lipui sama auto takaisin samaa reittiä, aivan vierestä taas. Tielle päästyään kuski polkasi kaasun pohjaan, ja isolohko sai oikeen tosissaan kenkää, oli mahtavan kuulonen, varsinki kiihdyttäessä.
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Loistava topikki!

Ei mitään epäselvyyttä tästä!
Helsinki, Sörnäinen 1997 McLaren F1 GTR Longtail. En ikinä unohda sitä meteliä mikä siitä Bemarin 6.0 litrasesta V12 vuonna 1997 lähti. (Vuonna 1997 mootori oli tosiaan 6 litrainen, aiempina vuosina 6,1) Ensimmäisen kerran kun lauantain ekoissa harjotuksissa GTR Mäkki katsomomme ohi meni, penkissä tunsi pakoäänten väreilyn selkäävasten ja auto oli ohittanut meidät, korvat soi.

Eli yhteenvetona; ehdottomasti yksi upeimmista moottorin äänistä omaan korvaan on tämä BMW:n S70/2 McLaren F1:seen tilaistyönä suunniteltu katuauton moottori.
Parhaan käsityksen tämän moottorin äänimaailmasta antaa Frankfurtissa BMW:n promootio tapahtumassa ajanut 1996 GTR #18R.

Jos katuautojen puolelta jotain pitää sanoa, niin Lambon kaasutin V12. Vielä on kuulematta korkeilla kierroksilla ym. mutta se mitä olen kuullut, olen myyty. Kahdesta eri moottorista on kokemuksia 3,9 litraisesta ja 4,7 litraisesta. Toivottavasti tulevaisuus tuo muutoksen tähän asiaan.
Ja tänä kesänä kuultu Murcíelagon V12 oli myös kaunista kuunneltavaa.
 
Viimeksi muokattu:

bbc454

Well-known member
Liittynyt
7.6.2010
Viestit
128
Kiukkuiset jenkkikasit.... Isolla nokalla jo tyhjäkäynti aiheuttaa rytmihäiriöitä omaan pumppuun :thumbup:
 

Makkonen

Guest
Loistava topikki!

Ei mitään epäselvyyttä tästä!
Helsinki, Sörnäinen 1997 McLaren F1 GTR Longtail. En ikinä unohda sitä meteliä mikä siitä Bemarin 6.0 litrasesta V12 vuonna 1997 lähti. (Vuonna 1997 mootori oli tosiaan 6 litrainen, aiempina vuosina 6,1) Ensimmäisen kerran kun lauantain ekoissa harjotuksissa GTR Mäkki katsomomme ohi meni, penkissä tunsi pakoäänten väreilyn selkäävasten ja auto oli ohittanut meidät, korvat soi.
Tämä on pakko allekirjoittaa.
Olin juuri menossa ylikulkusillalla kun ensimmäisen kerran kuulin tämän.
Suu auki jäi ihmettellemään että mikäs h***i toi oli? :thumbup:
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Kyllä parhaat äänet lähtee isoista koneista yleensä. 9-luokan päättäjäisiin eräs tyttö tuotiin vanhalla Oldsmobile 442 (en ole 100% varma, oliko 442, mutta hyvin todenäkösesti oli), olihan siinä makeat, todella matalat jytisevät äänet, kun seittemän litranen isolohko käy tyhjäkäyntiä ja auto lipuu sisäpihalle aivan minun vierestä. Siitä sitten kyytiläisen jätettyä pois, lipui sama auto takaisin samaa reittiä, aivan vierestä taas. Tielle päästyään kuski polkasi kaasun pohjaan, ja isolohko sai oikeen tosissaan kenkää, oli mahtavan kuulonen, varsinki kiihdyttäessä.
Upea kuvaus! Täytyy kyllä sanoa, että itsellenikin ovat sydäntä erityisen lähellä voimakkaat, suuret GM:n/Fordin/Moparin V8-koneet ajalta ennenkuin saastepelleilyt tuhosivat ne. Se joka on kerran kuullut Shelby Cobran isolohkon/ Corvette Stingray isolohkon/ Dodge Charger Hemi isolohkon laulun livenä ei sitä unohda. Maa tuntuu vavisevan jalkojen alla ja hetken verran pienet nykyautot tuntuvat neppisleluilta pelkästä kunnioituksesta.

Kertakaikkiaan BRUTAALI moottori kaikessa yksinkertaisuudessaan, joka ei pyytele olemassaoloaan millään tavalla anteeksi, vaan ilmentää jo tyhjäkäynniltä lähtien voimaansa surien putkien kautta... Ei voi kuin ihailla:ahem:

Hieno ominaisuushan noissa jenkkien kaseissa on ajamisenkin kannalta se, että (usein kiitos suuren iskutilavuuden) ne tarjoavat puhtaan tehon lisäksi karmean väännön käyttöön jo heti matalilta kierroksilta lähtien.
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Kiukkuiset jenkkikasit.... Isolla nokalla jo tyhjäkäynti aiheuttaa rytmihäiriöitä omaan pumppuun :thumbup:
Joo ei siinä, kireä isolohko Kasi tai miksei pikkulohkokin; kyllä se miehen kun miehen hiljaseksi vetää kun koko auto tärisee tyhjäkäynnillä, saati sitten kun vähän happea antaa....:thumbup::thumbup:

Tää on tätä näin, Kutonen on Kutonen - suora tai Vee, Kasi on Kasi, Kymppi on Kymppi ja Kakstoistanen on Kakstoistanen. Jokaisesta löytyy se hienoin omaan mieleen. Siksi ne pitääkin jakaa luokkiin.:idea:

Kutoset:
Bemarin suora kutonen. Ehdottomasti.
Paristi kuullut meinaa räyhärööreistä tälläsen kutospannun 1-4 vaihteilla tappiin asti, siis katuauton eikä kilpurin.

Kympit:
Vähän on vajausta, johtuen harvinaisuus asteesta. Viperin Veekymppiä tuli Sörkässä kuultua sillon, pitäisi vielä Lambon V10 kuulla kyllä, tai Porschen Carrera GT:n, että pystyisi niistä jotain enemmän sanomaan
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Tämä on pakko allekirjoittaa.
Olin juuri menossa ylikulkusillalla kun ensimmäisen kerran kuulin tämän.
Suu auki jäi ihmettellemään että mikäs h***i toi oli? :thumbup:
JEP! En ikinä unohda ääntä. Sitä tunneta mikä selkänoja välitti suoraan selkäytimeen kun tämä GTR Mäkki lähestyi.
Tiesin kyllä etukäteen moottorin upean äänen, mutta en ikinä osannut arvata miten häkellyttävä se on.
TÄSTÄ kohta 1.22 alkaen.

Tuli sillon seurattua 95-96 vuosina BPR GT sarjaa Eurosportilta ja kuolattua näitä GTR:iä. Sitten kun selvisi lopputalvesta 97' että FIA:n GT sarja tulee Stadiin, liput oli pakko varata. Muistan vieläkin sen miten suu vaahdossa selitin kotona, että se "GTR Mäklaren ajaa Stadissa ja Lehto kans!, pakko nähdä se auto" :D
Liput maksovat kyllä ison pennin vanhemmilleni sillon; mutta faijakaan ei tänäpäivänäkään kadu, että hommattiin ne. :cool:

AInoa asia mikä harmittaa, oli se etten tajunnut kisan aikana lähteä käppäilemään faijan kanssa, esim. juuri sinne pääsuoran ylittävälle sillalle.

Anteeksi jos hehkutan tätä yhtä asiaa täällä joka topikissa, mutta on asioita jotka jättää pysyvät traumat. :D
 
Viimeksi muokattu:

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Tuollainen McLaren pitäisi päästä kuulemaan livenä (varmaan yksi syy miksen sitä listalleni nosta=koska en ole saanut kunniaa kuulla tuota pakoääntä:D Eittämättä se korkealle listallani nousisi jos/kun sen livenä saisin kuulla..).

Ferrari FXX Ruotsissa:

http://www.youtube.com/watch?v=QQxBszvozz0

Vetää sekin ihon kananlihalle pelkällä videolla.. On se vaan kaunista kun putkissa paukkuu ja V12-taideteos saa happea kunnolla:thumbup:

Bemarin suorakutonen oli listalle hyvä poiminta, itse en osaa 6-sylinterisissä oikein päättää kummassa on seksikkäämpi laulu, vanhemmissa M-sarjalaisissa (esim e34 3.8 litrasella 344hv padalla on upeaa kuunneltavaa radalla rääkättynä. Aikamoinen taideteos tuo moottori tänäpäivänäkin muuten noin niinkuin teho/paino/iskutilavuus/vääntö-suhteeltaan vaparikoneeksi) vai raaimmissa takavuosien vapari-911:sissä kuten esim GT3 996, joissa todella kaunissointinen ja kierrosherkäsi reagoiva käyntiääni.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
V10-kierroskoneen (Gallardo) ja 16-venttiilisen matalampaa kiertävän V8-koneen (Corvette Z06) äänimaailmojen eroista saa tällä videolla hienosti selvää koska autot ajavat vierekkäin ja ääniä kuvataan kummastakin autosta käsin vuorotellen:

http://www.youtube.com/watch?v=GWKftEk5uU8

Gallardossa kyllä nätti tuo "rääkäisy" kun aletaan tosissaan menemään!
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Jos tässä haettiin livenä kuultuja niin Ferrari 430 , Diablo , Useampi jenkkikasi ja M3 Csl , Alfa V6 , Honda B16B @ 9500rpm , Audi S2 @ 500+hp =). Jos taas pitää inteernetistä tai muuten videoilta kuultuja hakea , niin aika pitkä lista tulis... Omistin muinoin Spinneri:n levyn missä oli monenlaista mageaa soundia. Mutta tällee muute tulee mielee pari : Ferrari 250 Lm , MAZDA 787B ja laitetaan viel yks nyt videona , korvat vuotaa http://www.youtube.com/watch?v=Fgy9vc4rf90
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Jos tässä haettiin livenä kuultuja niin Ferrari 430 , Diablo , Useampi jenkkikasi ja M3 Csl , Alfa V6 , Honda B16B @ 9500rpm , Audi S2 @ 500+hp =). Jos taas pitää inteernetistä tai muuten videoilta kuultuja hakea , niin aika pitkä lista tulis... Omistin muinoin Spinneri:n levyn missä oli monenlaista mageaa soundia. Mutta tällee muute tulee mielee pari : Ferrari 250 Lm , MAZDA 787B ja laitetaan viel yks nyt videona , korvat vuotaa http://www.youtube.com/watch?v=Fgy9vc4rf90
Hoh, ihan kuin joku laakerivika, mutta taitaa voimansiirto ujeltaa. Pääsin kerran kokeilemaan rata-Porschea, jossa tuli kanssa niin kova ääni laatikosta jo hitaissa vauhdeissa, että pelttorit oli ihan pakko olla. Tyttöystävä tykkää kun näitä popitteleepi:eek:

Alfojen V6:t on muuten oikeesti sointuvia pelejä, en olisi uskonut ennenkuin kun pääsin kokeileema 156 GTA:ta vuosia sitten. Hienot äänet. Oli muuten yksi hienoimpia alustoja ja ohjausvasteita mihin olen neliovisissa autoissa ylipäänsä törmännyt:eek: Oli ainakin allekirjoittaneelle pieni yllätyskin, kai antanut alitajunnassa Alfojen huonon maineen suomi-corollistien keskuudessa vaikuttaa liikaa ennakkokäsityksiin..

B-ryhmän autot ovatkin asia erikseen tuosta viritetystä S2:sta aasinsiltana.. Lancia Delta S4 asfaltilla ulkona: http://www.youtube.com/watch?v=LTIKUYMlhoo

Ja Lancia Delta S4 sisällä karting-radalla: http://www.youtube.com/watch?v=_iApE9CHHcs

Oma veikkaukseni: taisi mennä rataennätysuusiksi vaikka rata olikin mikroautoille tehty ja minikokoinen:D Mieletön ääni..Mieletön.

Ja vastapainona Audin B-ryhmäläinen suurella 5-syl. padallaan: http://www.youtube.com/watch?v=q61LfOE2wQI

Laittaa kunnioittamaan. U-S-K-O-M-A-T-O-N-T-A. On se upeaa. On se!
 
Viimeksi muokattu:

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Alfojen V6:t on muuten oikeesti sointuvia pelejä, en olisi uskonut ennenkuin kun pääsin kokeileema 156 GTA:ta vuosia sitten. Hienot äänet. Oli muuten yksi hienoimpia alustoja ja ohjausvasteita mihin olen neliovisissa autoissa ylipäänsä törmännyt:eek: Oli ainakin allekirjoittaneelle pieni yllätyskin, kai antanut alitajunnassa Alfojen huonon maineen suomi-corollistien keskuudessa vaikuttaa liikaa ennakkokäsityksiin..
156 GTA on varmasti yksi kauneimpia sedaneita/farkkuja mitä koskaan on tehty. Oma haave olisi joskus omista 156 GTA farkku aka brittiläisittäin Sport Wagon.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Täällä on monta hyvää mielipidettä annettu. Itsellä on kolahtanut kisoissa mm. Audin 5-sylinteriset, BMW:n kutoset, Porschen bokserit, wankelit, Lancia S4

Tässä yksi hyvä ehdokas:
http://www.youtube.com/watch?v=GbkkxwzK9HE
Eli BMW M1, videolla mieto Procar (ryhmä 4) ja parempikin video löytynee.

Ikinä en myös unohda kun Ingvar Sand lämmitti varikolla SS-Corvettensa moottoria. Ei ollut paljoa äänenvaimentimista apua...
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Mitä itse livenä olen kuullut, niin kyllä ne parhaat äänet tulee kun Formula ykkösten pakoäänet kaikuvat Monacon ahtailla kaduilla :thumbup:
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Mitä itse livenä olen kuullut, niin kyllä ne parhaat äänet tulee kun Formula ykkösten pakoäänet kaikuvat Monacon ahtailla kaduilla :thumbup:
Olivatko V10:pejä vai V12:sia seassa? :cool:

Ja tosiaan; missä olisimme ilman Youtubea?!
Aivan liikaa joutuu toteamaan, että "kuullostaa upealta, mutta en ole livenä kuullut".:(
Joten on pakko tyytyä Youtuben tarjontaan, liian usein.

Ilmeisesti tässä pitäisi tehdä jo jako:
- F1
- Ralli
- GT autot
- Rata-autot
- Siviiliautot
- Protot
- Prätkät

:D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Eipä ollut edes veekymppejä, mutta ihan hyvät äänet silti. :D Sanotaan nyt puolustukseksi että kiersivät kuitenkin 1000 rpm korkeammalle kuitenkin kun nykyvehkeet:p
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Sain joskus ekoilla luokilla faijalta tuliaisiksi risteilyltä Buragon Countach pienoismallin (musta). Se oli silloin hienoin auto ikinä, ja on vielä tänä päivänä lähellä sitä. Kerrassaan uskomattoman seksikästä muotoilua joka paikasta. Jotenkin yli kaikkien rajojen, mutta silti hienolla maulla (esim. nuo rei`itetyt jättivanteet olisivat jossain muussa autossa kamalat, mutta Countachissa autohistorian kauneimmat vanteet).

Tuollaisia autoja ei enää osata muotoilla.. Ovathan nyky-italot toki hienon näköisiä päänkääntäjiä nekin, mutta jotenkin niistä puuttuu sitä säväyttävyys-kerrointa, mitä vielä jossain F40:ssä, Testarossassa, Countachissa tai Miurassa oli vaikka muille jakaa. No sama juttu Corvettessakin, ei voi verratakkaan nykymallistoa (jossa ei edes luukkulamppuja) niihin kromipuskuri-Stingrayihin vuosikymmenten takaa. Sama mun mielestä tosiaan muillakin valmistajilla, esim nyky-lokinsiipi ei vaan ole yhtä tyylikäs kuin 50-luvun versio.

No eksyttiin kauas pakoäänistä:cool: Kieltämättä toi LP500 viriputkilla oli infernaalisen koukuttava äänimaailmaltaan:thumbup:
 
Ylös