Eurokriisi

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Kapitalismin, pankkijärjestelmän ja FIAT-rahan välille ei voi vetää yhtäsuuruusmerkkejä.
Kapitalismi perustuu sanaan kapitaali=pääoma. Kapitalismissa tuota kapitaalia eli pääomaa eli rahaa halutaan kasvattaa. Tässähän on se ongelma.

Olen sen sanonut aikaisemminkin täällä. Mikään yhteiskuntajärjestys maailmassa ei ole ottanut huomioon automaation, robotiikan vaikutusta yhteiskuntaan.
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Tuota ei voi kukaan tietää varmasti, todennäköisesti ensimmäisen tukipaketin poisjättäminen oilisi vetäissyt Irlannin, Portugalin ja Espanjan täysin kestämättömään tilanteeseen ja kaatanut ne. Toista tukipakettia kreikalle ei olisi missään tapauksessa pitänyt myöntää, koska ensimmäisenkään tukipaketin ehtoja ei oltu edes yritetty noudattaa.
Niin, todennäköisesti ehkä joo tai sitten lähes yhtä todennäköisesti ehkä ei. Eihän tuo katastrofin realisoituminenkaan pelotellussa mittakaavassa (liikuttavassa katastrofiretoriikassa yllettiin useampaankin kertaan kirkkaasti surrealismin puolelle) mitään sataprosenttisen varmaa olisi ollut. Kriisiä padottiin, tulipaloa sammutettiin, palomuuria rakennettiin, otettiin niskalenkkiä markkinavoimista etc. etc. Lopputulos on kaikkien näkyvillä.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Tuskinpa tuo eka tukipaketti mikään kardinaalimunaus oli. Anteeksiantamatonta sen sijaan oli, että Kreikkaa ei välittömästi sen jälkeen alettu valmistelemaan velkajärjestelyyn. EU-maat vieläkin hanaavat vastaan vaikka se on väistämätöntä. Mitä pidemmälle venytetään, sitä suuremmaksi lasku käy. Urpilaisen ja Kataisen politiikka tulee meille lopulta todella kalliiksi.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Tuskinpa tuo eka tukipaketti mikään kardinaalimunaus oli. Anteeksiantamatonta sen sijaan oli, että Kreikkaa ei välittömästi sen jälkeen alettu valmistelemaan velkajärjestelyyn. EU-maat vieläkin hanaavat vastaan vaikka se on väistämätöntä. Mitä pidemmälle venytetään, sitä suuremmaksi lasku käy. Urpilaisen ja Kataisen politiikka tulee meille lopulta todella kalliiksi.
Timo Soini ja maan muutamat muut kuuluisimmat EU-ja €urokriitikot taisivat sanoa tuoreeltaan (2010 kevät) lähes pilkuntarkasti sen mikä tuon valitun tien päässä odottaa. Kun tukipakettien linja on kerran avattu, niin kukaan ei enää uskalla/voi/halua/ viheltämään peliä poikki.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Timo Soini ja maan muutamat muut kuuluisimmat EU-ja €urokriitikot taisivat sanoa tuoreeltaan (2010 kevät) lähes pilkuntarkasti sen mikä tuon valitun tien päässä odottaa.
Sitähän aprikoitiin kovasti mm. The Economistissakin, mutta eka tukipaketin jälkeen oli vielä mahdollisuus muuttaa kurssia ja olisi vieläkin.

Ennustaminen näissä asioissa on ollut erityisen helppoa. Tarvitsee vain kuunnella Olli Rehnin mielipiteitä ja sitten olla toistamieltä. Koskaan ei mene väärin.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Timo Soini ja maan muutamat muut kuuluisimmat EU-ja €urokriitikot taisivat sanoa tuoreeltaan (2010 kevät) lähes pilkuntarkasti sen mikä tuon valitun tien päässä odottaa. Kun tukipakettien linja on kerran avattu, niin kukaan ei enää uskalla/voi/halua/ viheltämään peliä poikki.
Soini taas ei tainnut oikeasti sanoa mitä pitäisi tehdä, kuten persut noin muutenkin. Aina viisastellaan että perseelleen mennään, mutta koskaan ei tule oikeita vaihtoehtoja.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Sitähän aprikoitiin kovasti mm. The Economistissakin, mutta eka tukipaketin jälkeen oli vielä mahdollisuus muuttaa kurssia ja olisi vieläkin.

Ennustaminen näissä asioissa on ollut erityisen helppoa. Tarvitsee vain kuunnella Olli Rehnin mielipiteitä ja sitten olla toistamieltä. Koskaan ei mene väärin.
That's correct.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Valtiot vastaavat omista veloistaan ja omista pankeistaan.
Itse asiassa valtoiden ei tulisi vastata maassa toimivien pankkien velvoteista kuin talletusten osalta tiettyjen rajojen mukaan. Koska on syntynyt yleinen käsitys pankeilla olevan valtion takaus, niin ne ovat voineet ottaa täysin holtittomia riskejä.

Toki pankkien kaatumisella voi olla katastrofaaliset seurannaisvaikutukset, joten useimmiten on veronmaksajillekin edullisempaa pelastaa pankki, mutta silloin aikaisempien omistajien omistus tulisi nollata. Useimmitenhan nykyään vaikeuksiin joutuneen pankin arvo laskee, mutta omistajan omistusosuus pankissa ei.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Kyproksella hyvä meininki.
Kassa on tyhjä, mutta joulubonuksista ei luovuta. Lisäksi...
EU-lähteiden mukaan Christofias on viivästyttänyt säästötoimien aloittamista parhaansa mukaan, eikä ole muun muassa suostunut yksityistämään valtion omaisuutta lainkaan
Voiko noille olla sitten antamatta rahaa, vaikkeivat halua mitään ehtoja? Kaipa tukipakettia saavat ja meno jatkuu.
 

Fasaldi

Well-known member
Liittynyt
2.8.2006
Viestit
670

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Linkki
- Euroopan parlamentti ramppaa joka kuukausi Brysselin ja Strasburgin väliä, ja tämän sirkuksen hinta on 180 miljoonaa euroa vuodessa.
- Euroopan neuvosto rakentaa uutta Europa-pääkonttoriaan nykyisen marmorista ja lasista rakennetun pääkonttorinsa viereen. Hintalappu: 310 miljonaa euroa.
- EU-työntekijät saavat suuria terveydenhuolto- ja eläke-etuja sekä ilmaisen yksityisen koulutuksen lapsilleen Brysselin eliittialueilla.
- EU-instituutioiden kellareissa on varastoituna lähes 47 000 pulloa puna-, valko, ja kuohuviiniä, arvoltaan yhteensä 515 000 euroa. (melko arvotonta viiniä herroilla kouvo.huom.)

Toisaalta EU ei ole aivan kohtuuttoman kallis häkkyrä pyöritettäväksi, CNBC sanoo. Yhteensä sen pyörittämisen hinta on yksi prosentti koko EU:n kansantuotteesta, kun monissa jäsenmaissa julkinen sektori on kooltaan 40-50 prosenttia kansantuotteesta.
Ei tuota kait sitten lasketa, vaikka tuleekin julkisen sektorin päälle.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Kyllä se vaan mukavaa hassata muiden rahoja.

Vastahan EU:ssa oli suunnitelmia, että heidän pitäisi alkaa kerätä jäsenmailta rahastoa, jotta EU voisi auttaa vähäosaisia ja köyhiä. Mikähän siinä on, että ne rahat pitäisi ensiksi toimittaa sinne, sitten hakea niitä sieltä ja jakaa kotimaassa?

Tuolleenhan ne monet yritystuet ja muutkin tuet nykyisin toimii. Eikä siitä hyödy muut kuin virkamiestasot, jotka siinä välissä papereita pyörittää.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Ei tuota kait sitten lasketa, vaikka tuleekin julkisen sektorin päälle.
Eiks EU:n jäsenmaksut ole osa julkista.

Ei nuo Eu-byrokratian kustannukset ole kovin merkittävä kasa rahaa. Enämpi kustannuksia tulee sen työn hedelmistä, mitä ne tuolla sinänsä pikkusummalla tekee.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Kullinluikaus ja tämä on ohi.

Eurokriisi Parempi tottua – tämä piina kestää 13 vuotta

Takana on monta synkkää vuotta ja edessä niitä voi olla vielä enemmän. Ekonomistit sanovat, että pahimmassa tapauksessa ensi syksynä käydään uudelleen yhtä iso yt-kierros kuin tänä syksynä. Puheissa putkahtelee jo kymmenen prosentin työttömyys ja kymmenen laihan vuoden sijaan vuosia voikin olla 13. Mikä avuksi?

Ensi vuonna euroalueen talous supistuu ensimmäiset kuusi kuukautta. Heinäkuussa alkaa kasvu, jonka seurauksena euroalueen bruttokansantuotteen vuosikasvu nousee plussalle. Näin ennustaa Euroopan unionin (EU) komissio, joka povaa Suomen talouden kasvuksi 0,8 prosenttia vuonna 2013.

Ensi kesän käänne perustuu oletukselle, että maailmantalous elpyy ja akuutti eurokriisi ratkeaa.

– Kaikki riippuu siitä, tapahtuuko elpyminen ensi vuoden puolivälissä vai ei. Viimeisimmät ennakoivat indikaattorit näyttävät edelleen alaspäin, Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen (Etla) tutkimusjohtaja Markku Kotilainen sanoo Taloussanomille.

Indikaattoreilla Kotilainen tarkoittaa muun muassa ostopäällikköindeksejä. Ne kertovat tällä hetkellä euroalueen teollisuuden ja palvelualojen alamäestä.

– Subjektiivinen arvioni on, että oletus toteutuu 70 prosentin todennäköisyydellä, Kotilainen ennustaa.

Puolen vuoden päästä talousennustajat ovat viisaampia maailmantalouden ja eurokriisin kehityksestä. Viisaus ei tarkoita välttämättä hyviä uutisia.

– Jos vuodelle 2014 ennustetaan hyvin heikkoa kehitystä, ensi vuonna näihin aikoihin on pahimmassa tapauksessa uusi yt-kierros, finanssitalo OP-Pohjola-ryhmän ekonomisti Timo Hirvonen arvioi.

Työttömyys ensi vuonna
jopa 10 prosenttia?

Työmarkkinoilla syksy on ollut synkkä. Irtisanomis- ja lomautusilmoitukset ovat seuranneet toisiaan kesän jälkeen. Osa irtisanomisista on liittynyt taloussuhdanteisiin, osa eri toimialojen rakenteelliseen kehitykseen.

– Rakenteelliset muutokset ovat korostuneet tänä vuonna, Etlan Markku Kotilainen sanoo.

Matkapuhelinyhtiö Nokia ja sen puoliksi omistama verkkoyhtiö NSN, Metson paperikoneet, media-ala ja pankit, Kotilainen luettelee rakennemuutoksen koettelemia yrityksiä ja toimialoja.

– Jonkin verran suhdannesyistäkin on tullut irtisanomisia, kun näkymät alkoivat kesällä selvästi heikentyä. Niihin reagoitiin melko nopeasti.

Kotilainen arvelee, että lisää irtisanomisia ei ole juuri odotettavissa ensi vuoden alkupuolella. Hänen mukaansa työttömyysaste noussee maaliskuussa 9–9,2 prosenttiin, jota selittävät kausivaihtelut ja kuluvan vuoden heikko talouskasvu.

Jyväskylän yliopiston taloustieteen professori Jaakko Pehkonen ei pidä hetkellistä kymmenen prosentin työttömyysastetta ensi vuonna täysin mahdottomana.

– Ensi vuosi voi olla synkempi kuin nyt ajatellaan, Pehkonen arvelee.

Suomi tarvitsee
vientiä

Teknologiateollisuus julkaisi marraskuussa apean suhdannekatsauksen. Etujärjestön mukaan teknologiateollisuus sai heinä-syyskuussa 20 prosenttia vähemmän tilauksia kuin viime vuonna samaan aikaan. Yrityksistä 68 kertoi uusien tilausten vähentyneen verrattuna huhti-kesäkuuhun. Kasvusta kertoi vajaa neljännes yrityksistä.

OP-Pohjolan Timo Hirvonen toivoo, että jo käydyt yt-neuvottelut riittävät. Se kuitenkin riippuu tilauskannan kehityksestä ja maailmantalouden näkymistä.

– Viennin elpyminen jää ensi vuonna aika vaatimattomaksi. Yritysten tilauskanta on koko ajan supistunut, kun uusia tilauksia ei ole tullut, Hirvonen sanoo.

Ja uusia tilauksia ja viennin elpymisestä Suomi tarvitsee. Julkisen kysynnän kasvuun eli lisäelvytykseen OP-Pohjolan Hirvonen, Jyväskylän yliopiston Pehkonen tai Etlan Kotilainen eivät usko.

– Suomessa käännepiste ei voi tapahtua muuten kuin, että vienti alkaisi elpyä, Kotilainen sanoo.

"Kasvu karkaa
koko ajan"

Jos eurokriisi jatkuu ja Suomen vientimarkkinat eivät vedä, talouden kasvu on parhaimmillaankin vaisua.

– Se, miten Suomessa käy, riippuu maailmantaloudesta, OP-Pohjolan Timo Hirvonen sanoo.

Etlan Markku Kotilainen pitää euroalueen ja Suomen suurimpana riskinä eurokriisin laajenemista.

– Keskeinen riski on, että eurokriisissä tulee uusia kiemuroita niin kuin on tähän asti tullut.

Kotilaisen mukaan hyviä merkkejä on kuitenkin ilmassa. Esimerkiksi Euroopan keskuspankin (EKP) ilmoitus velkakirjaostoista on rauhoittanut markkinoita.

– Mielestäni toivoa on, koska markkinatkaan eivät voi odottaa, että kaikki muuttuu hetkessä. Tarvitaan luottamusta, että talous voi kasvaa, Kotilainen sanoo.

Sekä Hirvonen että Kotilainen suhtautuvat tulevaisuuteen optimistisesti, vaikka esimerkiksi Suomen keskeisillä vientimarkkinoilla Saksassa ja Ruotsissa talousennusteita reivataan alas. Ekonomistit uskovat, että käänne parempaan tapahtuu ensi vuonna riskeistä huolimatta.

Professori Jaakko Pehkonen varoittaa toivomasta liikoja.

– Viimeiset kolme vuotta on odotettu ja toivottu, että euroalueen kasvu tästä nopeutuu. Kasvu on koko ajan karannut käsistä ja odotukset paremmasta ovat siirtyneet eteenpäin. Tässä on samoja piirteitä, Pehkonen sanoo.

13 vuoden
kriisi?

Suomen Pankin pääjohtaja Erkki Liikanen on useasti sanonut, että eurokriisistä selviäminen voi viedä jopa kymmenen vuotta. Vuosikymmenestä on Liikasen mukaan jäljellä puolet. Taloussanomien haastattelemat ekonomistit yhtyvät Liikasen arvioon.

– Kyllä se pitää tietyllä tapaa paikkaansa. Julkisen talouden vajeita sulatellaan pitkään, Etlan Markku Kotilainen sanoo.

OP-Pohjolan Timo Hirvonen pidentäisi Liikasen arviota 12–13 vuoteen. Kriisi pitkittyy, jos esimerkiksi Italiassa ja Espanjassa taloudet jatkavat supistumistaan ja Saksassa ja Ranskassa talouskasvu on vaisua seuraavina vuosina, Hirvonen arvioi.

Jyväskylän yliopiston Jaakko Pehkonen varoittaa Japani-skenaariosta. Pehkosen mukaan vaarana on, että euroalue jumiutuu matalan korkotason ja hitaan kasvun kierteeseen.

Mutta mikä olisi Suomelle ensimmäinen valonpilkahdus, joka kertoisi kymmenen vuoden tunnelin päättyvän?

– Keskeisillä vientimarkkinoilla näkymät alkaisivat parantua, Etlan Markku Kotilainen vastaa.

– Kriisimaissa talous kääntyisi kasvuun, OP-Pohjolan Timo Hirvonen puolestaan sanoo.

Professori Pehkonen kääntäisi katseen myös kotimaahan.

– Meidän pitää saada merkkejä kotimaisesta kilpailukyvyn parantumisesta, tuottavuuden kasvusta ja palkkatason pysymisestä kilpailijamaiden tasolla, Pehkonen sanoo.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ei tuu valmista. Osa jo hyväksyy sen, ettei ne saa noita velkoja maksetuksi kuitenkaan. Osa kuvittelee (Suomi mukana) että maksuajan pidennyksellä vois jotain pelastaa. Suuressa valiokunnassa äänet hallitus-oppositio asetelman mukaan. Voi jeesus tätä demokratiaa ja parlamenttarismia.

Kreikka-kokous päättyi tuloksettomana


Euroalueen valtiovarainministerien
kokous Kreikan velkatilanteesta on
päättynyt tuloksettomana Brysselissä.

Neuvotteluja Kreikan velkakriisin
hoidosta ja maalle annettavasta tuesta
jatketaan ensi maanantaina.

Euroryhmä ja Kv. valuuttarahasto IMF
ovat olleet erimielisiä esim.
laina-ajasta. Ministerit pohtivat myös
sitä, voidaanko Kreikalle vihdoin
myöntää seuraava yli 31 miljardin euron
avustuserä.

Päätöksiä ei kuitenkaan saatu aikaan
yön jatkuneessa ja varhain aamulla
päättyneessä kokouksessa.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Se että velkataakkaa ei leikata (ainoa keino ratkaista ongelma) johtuu vain politiikasta. Päättäjät eivät halua realisoida väistämättömiä tappioita. Mieluummin maksavat lisää, jotta Musta Pekka jäisi myöhemmin jollekin toiselle.

IMF on jo selvästi ottanut toisen kannan asiaan. Sinällään on pakko ihmetellä, että miksi IMF ei jo alunperin ottanut ko. kantaa vaan lähti mukaan täysin epärealistisiin tukipaketteihin Kreikan kanssa.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Niin, sinänsä tappioiden tunnustaminen ois ihan ajankohtaista, kun yksityiset riskit on jo pääosin sosialisoitu, mutta joutunemme odottamaan vielä ensi vuoteen, että saadaan Saksan vaalit käytyä.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Lueskelin Hurria pitkästä aikaa. Ei mitään uutta. Täsmälleen samaa, kuin on sanottu alusta asti.


Kolme reittiä ulos kriisistä – kaikki "mahdottomia"

Europäättäjillä on kolme edes teoriassa mahdollista keinoa ratkaista kriisi. Kaksi niistä on äärimmäisen epätodennäköisiä tai käytännössä mahdottomia. Kolmaskin on erittäin vaikea – ja lisäksi tyystin sopimaton kriisikokousten esityslistoille. Tiistain Kreikka-kokous ei käsitellyt ainuttakaan näistä keinoista.

Jan Hurri
21.11.2012 06:10


Euromaiden talouspäättäjät ovat kokoontuneet toinen toistaan korkeamman tason kriisikokouksiin yli 20 kertaa sen jälkeen, kun kriisi leimahti ilmiliekkeihin Kreikasta kolmisen vuotta sitten.

Tuorein kriisikokous oli tiistaina Brysselissä, jossa päättäjät yrittivät ratkoa Kreikan välittömästi päälle kaatuvia rahahuolia. Käsillä oli myös kiistakysymys, miten jatkaa Kreikan rahoittamista ilman taas uutta "pelastuspakettia" ja ilman entisten tukiluottojen anteeksi antamista.


Silti kriisi ei suinkaan rajoitu vain Kreikkaan, vaan käytännössä koko Etelä-Eurooppa on kriisialuetta, ja Ranskan valtion luottoluokituksen tiistainen lasku muistutti ongelmien leviämisen vaarasta.

Kriisin yksityiskohdat vaihtelevat maittain niin kuin vaihtelevat kunkin kriisimaan talouden erityispiirteetkin. Kokonaisuutena kriisi on poliittisesti ja hallinnollisesti vertaansa vailla oleva sotku.

Pohjimmiltaan tämäkin kriisi on kuitenkin talouden ilmiönä verrattain yksinkertaista perua ja perinteikästä laatua.

Niinpä myös ratkaisuvaihtoehdot olisivat teoriassa yksinkertaisia – elleivät ne olisi poliittisesti ja hallinnollisesti perin vaikeita, vastenmielisiä tai jopa mahdottomia.

Velkakriisejä tämän tästä

Euromaiden velkakriisissä on pohjimmiltaan kysymys klassisesta ylivelkaantumisen kriisistä, jollaisiin valtioita ja kansantalouksia on aika ajoin eri syistä ja vaihtelevin vaurioin ajautunut ainakin niin kauan kuin talouden tapahtumia on kukaan kirjannut muistiin.

Tämä ilmenee esimerkiksi Länsi-Euroopan rahoitushistorian seikkaperäisestä selonteosta A Financial History of Western Europe, jonka kautta maailman arvostettu taloushistorioitsija Charles Kindleberger (1910–2003) kirjasi yksiin kansiin vuonna 1993.

Selonteko ei kuvaa vain Euroopan rahoitushistoriaa, vaan samalla se on luontevasti myös eurooppalaisten velkakriisien historiikki. Länsi-Euroopan taloutta on nimittäin vuosisatojen ajan koetellut jonkin sortin finanssikriisi osapuilleen kymmenen vuoden väliajoin.

Eikä eurooppalaisia rahoituskriisejä yhdistä vain toistuvuus vaan Kindlebergerin selonteon perusteella myös kriisien perusluonne.

Kriiseissä on aina pohjimmiltaan kyse liian suuresta velkamäärästä ja liian suurista kansantalouksien alijäämistä. Sekin toistuu, että velkojen maksamiseen ja alijäämien rahoittamiseen on liian vähän tuloja.

Se on toki vaihdellut suuresti, miksi ja miten velkamäärät ja alijäämät ovat kasvaneet liian suuriksi, mutta lopputulos on useimmiten ollut jokseenkin samaa lajia. Aivan samassa sakeassa velkasopassa Eurooppa räpiköi parasta aikaakin – tosin yhä vailla ratkaisuja.

Liikaa velkaa ja
liian vähän tuloja


Euroalueen kriisimaat Kreikka, Portugali, Espanja, Italia ja Irlanti ovat kriisissä, koska niiden velat ja alijäämät ovat liian suuria ja lisäksi ne kasvavat. Velkojen kantamiseen ja alijäämien rahoittamiseen tarvittava talous ja tulot eivät kasva vaan supistuvat.

Kriisimailla on nyt velkaa enemmän kuin kolme vuotta sitten juuri ennen kuin kansainvälisen finanssi- ja talouskriisin jatkoksi alkoi euroalueen kotoperäinen velka- ja rahoituskriisi.

Kriisin mittaan paisuneen velkakuorman "vastapainoksi" kriisimaiden kansantaloudet ovat nyt tuntuvasti heikompia kuin ennen kriisiä ja lisäksi heikkenevät kaiken aikaa lisää.

Kriisin paheneminen on osin europäättäjien syytä, sillä kriisitoimet ovat toimineet tarkoitustaan vastaan. Kriisitoimet eivät ole supistaneet velkamäärää eivätkä vahvistaneet taloutta vaan toistaiseksi ne ovat kasvattaneet ongelmavelkoja ja heikentäneet taloutta.

Tätä menoa talouden ja kriisitoimien epäyhtälö vie kriisimaita kohti vararikkoa, jonka välttämiseksi on karkeasti pelkistäen vain kolme edes teoriassa mahdollista keinoa.

Kukaan ei vielä
tiedä ratkaisua


Professori Kindleberger kuvaa finanssikriisien ominaispiirteiden lisäksi keskeiset selviytymiskeinot, joiden avulla Euroopan maat ovat päässeet aiemmista velka- ja vaihtotasekriiseistään.

Eurooppalainen unelma yhteisestä rahasta oli 1990-luvun alussa Kindlebergerin tiedossa niin kuin sekin, että euroa edeltänyt eurooppalainen valuuttakurssikokeilu ERM (Exchange Rate Mechanism) oli juuri karahtanut kalliisti karille.

Euroa ja rahaliitto EMUa ei kuitenkaan ollut vielä olemassa. Niinpä Kindlebergerin tiedossa ei ollut, millä kokoonpanolla ja miten euromaat sekä rahaliitto ajautuisivat ensimmäiseen kriisiinsä. Kriisiin ajautuminen sinänsä tuskin olisi ollut hänelle yllätys.

Siitä Kindlebergerillä ei ollut harmainta aavistusta, miten euromaat ja -päättäjät selviytyvät tästä ensimmäisestä kriisistään – eikä siitä ole varmaa tietoa vielä muillakaan.

Sen sijaan tiedossa on, että velka- ja vaihtotasekriisien perinteiset selviytymiskeinot eivät ole kriisin tuivertamien euromaiden ulottuvilla. Eivät ainakaan ilman radikaaleja toimenpiteitä.

Perinteiset keinot
vielä kokeilematta


Velka- ja vaihtotasekriisejä on professori Kindlebergerin mukaan yleensä ollut tapana ratkoa suunnilleen niillä samoilla keinoilla, joiden avulla Suomi vältti vararikon ja käänsi talouden uuteen nousuun 1990-luvun alun lamasta.

Peruskeinot olivat Suomen lamassa niin kuin lukuisissa aiemmissakin kriiseissä:

♦ Talouden avittaminen vientivetoiseen kasvuun valuuttakurssia heikentämällä.

♦ Julkisen talouden tasapainottaminen talouspolitiikkaa kiristämällä sitä mukaa, kun vientivetoinen kasvu sallii ja pehmentää vyönkiristysten haittavaikutuksia.

♦ Kansantalouden ulkoisen tasapainon eli vaihtotaseen kohentaminen vientiä kasvattamalla (valuutan heikennys) ja tuontia supistamalla (vyönkiristykset).

♦ Julkisen talouden rahoitusaseman vahvistaminen kotimaisen säästämisasteen kohenemisella ja pääomapaon houkuttelemisella pääomapaluuksi.

Kindlebergerinsä tarkoin lukenut toinen talousprofessori Michael Pettis tutkii edelleen taloutta ja velkakriisejä päätoimisesti. Hän on kirjoittanut eurokriisistä lukuisia kriittisiä katsauksia.

Pettisin mukaan eurokriisin syyt ovat perinteisiä mutta ratkaisun on miltei pakko olla vähemmän perinteinen tai suorastaan radikaali.

Korjauskeinot
aritmetiikasta


Professori Pettis on useita kertoja kriisin mittaan kerrannut puheenvuoroissaan ja kansainvälisille suursijoittajille laatimissaan markkinakatsauksissa, miksi euromaiden velkakriisi ei ratkea vaan pahenee europäättäjien väärillä kriisitoimilla.

Viimeksi hän selosti tulkintansa yhdysvaltalaisen Carnegie-säätiön Euroopan verkkojulkaisussa viime viikolla julkaistussa kirjoituksessaan.

Pettis on Pekingin yliopiston talousprofessori, Carnegie-säätiön vanhempi tutkija ja erityisesti juuri valtioiden velkakriiseihin ja kansantalouksien tasapaino-ongelmiin vihkiytynyt entinen investointipankkiiri.

Hänen mukaansa europäättäjät ovat palauttavinaan "talouskuria" kurittomiksi moittimiinsa kriisimaihin ja uskovat näin "auttavansa" avuttomia uuteen nousuun ja eroon kriisistä.

Pettisin mukaan kriisitoimet ovat ajan ja rahan tuhlaamista sekä yhteiskuntarauhan vaarantamista – joka lopulta epäonnistuu.

Pettisin mukaan kriisi on teoriassa mahdollista ratkaista kolmella keinolla, joiden perusteet eivät löydy europäättäjien ihanteista tai EU:n hallintokoneiston tavoitteista vaan aritmetiikasta.

Kriisi oli rahaliiton
vääjäämätön seuraus


Ensimmäinen keino ratkaista kriisi olisi kääntää kriisin alun perin aiheuttanut euromaiden talouksien epätasapainoinen vuorovaikutus vastakkaiseen suuntaan.

Pettis katsoo kriisin syntyneen vääjäämättä, kun euroajan alkuvuodet Saksalla oli liian heikko ja etelän euromailla liian vahva valuuttakurssi ja lisäksi yhteinen korkotaso oli tuolloin heikolle Saksalle sopiva mutta etelän euromaille ja Irlannille aivan liian matala.

Pääomaa ja tavaraa virtasi Saksasta reunamaihin, joissa komissionkin säestyksellä iloittiin elintason kohoamisesta enemmän kuin kannettiin huolta velkaantumisesta.

Saksa ylpeilee vientinsä vahvuudella ja vaihtotaseensa ylijäämällä eikä myönnä, että sen ylijäämä on suurelta osin perua juuri kriisimaiden alijäämistä. Samoin kriisimaiden ongelmavelat ovat suurelta osin saksalaispankkien holtittomia luottoja.

Professori Pettisin ensimmäinen keino olisi, että etenkin Saksa luopuisi vientivetoisesta talousmallistaan ja tieten tahtoen tavoittelisi vaihtotaseensa vajetta ja näin tekisi tilaa kriisimaiden kasvaa ulos kriisistään.

Pettis toteaa itsekin, että tämä on vain teoreettinen vaihtoehto, joka tuskin toteutuu.

Vuosikausien
deflatorinen lama


Toinen keino olisi se, jota kohti Saksa ja muut "maksajamaat" Suomi mukaan luettuna komission, euromaiden keskuspankin EKP:n ja Kansainvälisen valuuttarahaston IMF:n avulla ja vaatimuksesta määrätietoisesti pyrkivät.

Pettisin mukaan euromaiden vaihtotaseiden tasapaino-ongelmat on toki laskuharjoituksissa mahdollista saattaa tasapainoon kriisimaiden talouksia kuristamalla.

Tosin tämä kuristustemppu onnistuu vain sillä ehdolla, että jopa vuosikausien deflatorinen talouslama alituisesti pahenevine työttömyyksineen on poliittisesti mahdollista ja yhteiskunta kestää sen.

Kyse on Pettisin mukaan ennemmin aritmeettisesti kuin poliittisesti mahdollisesta keinosta, joka tuskin käytännössä toteutuu. Viime viikkojen mellakat Espanjasta Kreikkaan ovat muistuttaneet vastapaineista ja yksisilmäisen "talouskurin" vaaroista.
jatkuu...
 
Viimeksi muokattu:
Ylös