Nopeusennätysautoilu

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tämän hetkistä maanopeusenntystä (1 227,986 km/h) yrittää lähivuosina rikkoa kaksikin ryhmää;
North American Eagle (http://www.landspeed.com/index.htm) tavoittelee 800 mailia tunnissa (1,287 km/h)
ja
Blood Hound SSC (http://www.bloodhoundssc.com/) 1000 mailia! (1609 km/h)

-Onkohan tuo jo suurin mahdollinen nopeus maa-ajoneuvolla, jota ei pysty enää ylittämään (kuin jossain ohjusten testausraiteilla)?
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
juu ihan kiva mutta toi on raketti ei auto
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
-Onkohan tuo jo suurin mahdollinen nopeus maa-ajoneuvolla, jota ei pysty enää ylittämään (kuin jossain ohjusten testausraiteilla)?
Vaikee sanoa, mutta mites se on, eikös uutta ennätystä tehtäessä pidä rikkoa edellinen ennätys tietyllä prosenttimäärällä että se lasketaan uudeksi ennätykseksi? Eli ei riitä, että ajetaan 1 km/h nopeammin kuin edellisen ennätyksen ajaja. Hiukan lisää haastetta moinen.
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Mikä lienee mäntämoottorilla varustettujen autojen nopeusennätys? Tehdäänkö niitä enää ylipäätänsä vai onko nuo ennätystehtailut keskittyneet pelkästään noihin suihkumoottoreihin?
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Mikä mahtaa olla olemassa olevien lentokoneiden suurin teoreettinen rullausnopeus? Laittaisi lentokoneen alle vaan jonkun aerodynaamisen renkailla varustetun systeemin ja sitten testaamaan. Jos testit menis vituiks, niin sitten vaan lentoon ja normi laskeutuminen :)
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Mikä mahtaa olla olemassa olevien lentokoneiden suurin teoreettinen rullausnopeus? Laittaisi lentokoneen alle vaan jonkun aerodynaamisen renkailla varustetun systeemin ja sitten testaamaan. Jos testit menis vituiks, niin sitten vaan lentoon ja normi laskeutuminen :)
Lentokone ei ole painopisteeltään ja aerodynamiikaltaan optimaalinen laite maan pinnalla ajettavien nopeusennätysten tavoitteluun. Eikä ohjattavuuskaan ole paras mahdollinen kovissa nopeuksissa maan pinnalla. Ja juurikin laskutelineet, renkaat ja jarrut vaatisivat rankkoja modifikaatioita. Tietysti jättimäinen jarruvarjo tarvittaisiin myös.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Aivan, siinäpä se juju on; ei ole Mäkin F1:sen lyöjäksi, meikäläiselle tuosta.
Veyronissa on mielenkiintoista se, kuinka massiivinen koko voimalinja kaikkine apulaitteineen ja jäähdyttimineen on.

Mutta autonahan tuo on tarkoitettu vain suorille, rajoituksettomille teille. Bulevardipyörittelyyn ja rata-ajoon on paljon parempia ja samalla huomattavasti halvempiakin autoja olemassa.
 
Ylös