Nopeusennätysautoilu

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
USAssa noi huippunopeuskisat on suht suosittuja, ja ovat jokseenkin grassroots-harrastamista. Luokkia on kymmeniä ja organisaatiotakin useampia.

Tällä Forumilla aiemmin vaikuttanut mercuryblues kävi tuollaisen http://www.scta-bni.org/ kisoissa kesällä (hienoa kuvasaalista esitellyt) ja noissakin kapinoissa oli pari tallia joilla löytyy suomalaiskytkyjä.
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Undergroundin Gallardo metsään Teksasissa... Kuljettaja selvisi rytäkästä.

Jo aiemmin katsellut tota hommaa, että aika epävakaan tuntunen laite kun jarruille mennään. Tiedä sitten johtuuko huomattavasti korkeammasta huippunopeudesta, minne auto on suunniteltu vai mistä. Joku sen mulle selitti taannoin mistä tuo johtuu, nyt en tähän aamuun sitä saa mieleeni.

Kumma juttu kun eräs F1:nen ei 391kmh:nkaan jälkeen ollut sen epävakaampi kun Andy Wallace helläsi kaasun 10km suoran jälkeen.
Toisaalta, Mäkillä tehtiin asiat kerralla kunnolla, auton piti toimia myös yli 300kmh nopeuksissa aerodynamisesti kuten oli suunniteltu. Ja se toimi.
 

Jonathan Royal

Well-known member
Liittynyt
28.5.2000
Viestit
397
Sijainti
pyhäranta
Undergroundin Gallardo metsään Teksasissa... Kuljettaja selvisi rytäkästä.
Tiedä sitten johtuuko huomattavasti korkeammasta huippunopeudesta, minne auto on suunniteltu vai mistä.

Kyllä tossa aika selvästi näyttäs siltä että ton jarruvarjon aukeaminen epävakauttaa auton. Tuskin on Gallardoa, tai muutakaan "normaalia" autoa, suunniteltu käyttämään jarruvarjoa 300-400 nopeudessa. Todennäköisesti jarruvarjon aukeaminen keventää auton etupäätä, kun taas normaalissa jarrutuksessa paino siirtyy lähes kokonaan eteen. Etupäästä kun lähtee pito jarrutuksessa niin kukkuu ja kuski on matkustaja.
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Voi olla joo; aika uskomatonta että ovat tuollasen asian "jättäneet" huomioimatta kun tota autoa ovat rakentaneet. Luulisi muuten, että tuossa Superleggerassa olevat hiilikeraamiset jarrut olisivat riittäneet....
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kyllä tossa aika selvästi näyttäs siltä että ton jarruvarjon aukeaminen epävakauttaa auton. Tuskin on Gallardoa, tai muutakaan "normaalia" autoa, suunniteltu käyttämään jarruvarjoa 300-400 nopeudessa. Todennäköisesti jarruvarjon aukeaminen keventää auton etupäätä, kun taas normaalissa jarrutuksessa paino siirtyy lähes kokonaan eteen. Etupäästä kun lähtee pito jarrutuksessa niin kukkuu ja kuski on matkustaja.
Minusta taasen tuntui että jarruvarjo kevensi jarrutuksen painonsiirtymän lisäksi perää entisestään ja siitä se sitten lähti.

Mutta voin toki olla väärässäkin.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Nyt kun uusi Guinness-kirja on taas julkaistu, niin otetaanpa esille oikein virallinen ilmoitus nopeusennätyksestä:

http://www.guinnessworldrecords.com/Search/Details/Fastest-production-car/121474.htm
On se nopee. Tossa linkissä sanottiin, että Veyron SS:ssä 900kW, mutta tossa kuvan tehomittarissa puhaltaa 1200 PS eli 1200hv, mut 900kW on paljon enemmän:doubtful:?

Veyron SS lienee silti melko painava (alkup. Veyronhan painaa luokkaa 2,5 tonnia!), mutta painoeron merkityksen vähyyden huomaa näissä huipuissa. Eli kun se massa on saatu vauhtiin niin se menee kyllä kovaa, kiihtyvyydessä sitten hävitään enemmän vs. selvästi kevyempi auto.
 
Ylös