Lotus-urheiluautot

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Alesi taas on ensimmäinen asia, joka minua Lotuksen uudessa tulemisessa kiehtoo.
En nyt tätä miksikään upeaksi uutiseksi sanoisi, sillä näyttää siltä että vastapainoksi Jean ei välttämättä enää olisi mukana AF Corsen riveissä.

There are plans to hire two F458 GT-Pro and an F430 GT-Am. Regarding the ILMC is also planned, but we'll know more soon. Regarding the drivers, I can only say that the regulars will be back with us, such Bruni, Vilander, Fisichella and Melo. On the F430, we will find Marco Cioci and Eppe Perazzini, the third driver still to be defined. This year, AF Corse will be present both in GT prototype.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Olikohan ihan pakko laittaa Scirocco R:n keula Evoraan :doubtful:

Nykyinen Evora on mielestäni ok.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Ajattelimpa koota näitä Lotuksen uusia malleja yhteen viestiin. Ei ainakaan tästä toikista näyttänyt moista löytyvän. http://carscoop.blogspot.com/2010/09/paris-show-new-lotus-esprit-flagship.html Tuolta sivustolta kaivoin speksit. Tiedä sitten miten lopullisia tai oikeita ovat.

Esprit
- 2-paikkainen, keskimoottori
- 5-litrainen V8 (mahdollisesti Lexukselta), 620hv/720Nm, hybridi optiona
- huippunopeus 330km/h, 0-100km/h 3,4s
- paino 1450kg
- 7-vaihteinen automaatti
- esittely 2012 loppupuolella
- lähtöhinta n. 110 000£





Elan
- 2-paikkainen (2+2 optiona), keskimoottori
- 4-litrainen V6 (Toyota?), 450hv/465Nm, hybridi optiona
- huippunopeus 310km/h, 0-100km/h 3,5s
- paino 1295kg
- 7-vaihteinen automaatti
- esittely 2013
- lähtöhinta n. 75 000£





Elite
- 2+2 paikkainen, etumoottori
- 5-litrainen V8, 620hv/720Nm, hybridi optiona
- huippunopeus 315km/h, 0-100km/h 3,5-3,7s
- paino 1650kg
- automaatti
- esittely 2014
- hinta n. 115 000£





Elise
- 2-paikkainen, keskimoottori
- 2-litrainen rivinelonen, 320hv/330Nm
- huippunopeus 270km/h, 0-100km/h 4,3s
- paino 1095kg
- 6-vaihteinen manuaali
- esittely 2015
- hinta n. 35 000£





Eterne
- 4-paikkainen, keskimoottori, neliveto optiona
- 5-litrainen V8, 620hv/720Nm, hybridi optiona
- huippunopeus 315km/h, 0-100km/h 4,0s
- paino 1800kg
- automaatti
- esittely 2015
- hinta n. 120 000£




V8:n ja V6:n on uumoiltu tulevan Toyotalta, ja ehkäpä Lotuksen nykytilanteessa tämä onkin hyvä ratkaisu. V8 näyttäisi kylläkin näiden tietojen valossa olevan Lexuksesta poiketen ahdettu mylly.

Eniten mua ihmetyttää, että miten Lotuksella voisi olla varaa tuoda markkinoille viisi uutta mallia? Todennäköisesti sillä ei olekaan, vaan epäilen eri mallien olevan rakenteiltaan varsin samanlaisia. No tämä ei ole huono asia. Siltikin viiden mallin lanseeraaminen näin tiukalla aikataululla kuulostaa suht utopistiselta, ja on mulla pyörinyt mielessä josko noita kaikkia ei ole edes tarkoitus tuoda kauppoihin. Komeat konseptit kuitenkin keräävät julkisuutta, ja saavat potentiaaliset ostajat kiinnostumaan niistä malleista, jotka mahdollisesti joskus löytävät tiensä markkinoille.

Siltikin, 8000 auton vuosittainen myyntitavoite tarkoittaa sitä, että melkeimpä pakko on useamman mallin tulla tarjolle. Elise iskee ihan mielenkiintoiseen markkinarakoon, mutta sen julkistus on vielä kaukana tulevaisuudessa. Ja pieni auto = pieni kate. Esprit ja Elan kipuavat hinnaltaa jo sellaiseen luokkaan, ettei ostajia ihan loputtomasti löydy. Esprit löytänee luokastaan semmoisia kilpailijoita kuten Gallardo, 458 Italia tai uusi MP4-12C. Tiukkaa tulee olemaan. Elanin luokassa taas kamppailevat esim. Aston Martin Vantage ja Porsche 911...joten kovan palan on Lotus ottanut purtavaksi.
 

LarryBoy

Well-known member
Liittynyt
31.7.2010
Viestit
91
No voi helvetin perse kun ovat menneet elisenkin lihottamaan sinne tuhannen kilon pahemmalle puolelle ja esprit lähestyy 1.5 tonnia :mad:

Ja minä kun luulin, että lotuksella olisi keveys kaikki kaikessa.

Edit: Lisätään vielä, etten pidä tästä audi-suuntauksesta, että tehdään kaikista malleista hyvin samannäköisiä.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Noista Esprit, Elan ja Elise ovat jotenkin vielä ymmärrettävissä olevia malleja.

Tosin:
-Elise joutaa uudelleen suunnittelupöydälle, design ei toimi. Lisäksi painaa liikaa.
-Espritista parisataa kiloa painoa pois, lisäksi hieman särmikkäämpää designiä peliin.
-Elan vaikuttaa ihan kohtuulliselta välimallilta. Tosin designin pitäisi erottua espritistä selvemmin.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
No voi helvetin perse kun ovat menneet elisenkin lihottamaan sinne tuhannen kilon pahemmalle puolelle ja esprit lähestyy 1.5 tonnia :mad:

Ja minä kun luulin, että lotuksella olisi keveys kaikki kaikessa.
Oli, vaan ei ole enää. Ja onhan se nyt nähty ettei nuo höyhenen painoset kikkareet mene kaupaksi.

Edit: Lisätään vielä, etten pidä tästä audi-suuntauksesta, että tehdään kaikista malleista hyvin samannäköisiä.
Sukunäköä on hyvä olla (esim. Volvo, BMW), mutta mulla oikeasti vaikeuksia erottaa noita malleja toisistaan. Muutenkin tuo muotoilu on kuin suoraan repäisty jostain Hondan mallistosta. Tässä on lähdetty luomaan jotain überfuturistista muotoilukieltä, mutta omasta mielestäni noista puuttuu persoonallisuus. No kaipa noihin vielä tottuu.

Noista Esprit, Elan ja Elise ovat jotenkin vielä ymmärrettävissä olevia malleja.

Tosin:
-Elise joutaa uudelleen suunnittelupöydälle, design ei toimi. Lisäksi painaa liikaa.
No ei tuo Elise nyt niin kauhean painava ole. Varmaan samaa luokkaa jonkun Polon kanssa. Se nyt vaan on niin, että matkustusmukavuuden ja turvarakenteiden takia painoa on nykyään vaikea saada alle tuhannen kilon.

Suurin haaste Lotukselle lienee kuitenkin se, että uusien mallien myötä se saa vastaansa todella kovan luokan tekijöitä. Ihan OK ei todellakaan riitä, vaan noiden autojen täytyy olla parempia kuin saman luokan kilpailijat, jotta niiltä saisi merkittävästi vallattua markkinoita. Esim. Porsche, Lamborghini ja Ferrari nyt eivät ole ensimmäistä kertaa pappia kyydissä, vaan niiden mallit ovat pitkän tuotekehittelyn tuloksia. Kaiken lisäksi noilla kolmella on takanaan suuret autonvalmistajat, joten käytettävissä olevat resurssit lienee ihan toista luokkaa. Pystyisikö Lotus muka pistämään selvästi paremmaksi? Vahvasti epäilen.

Pidän McLarenin lähestymistapaa paljon fiksumpana, kun se ei edes yritä vallata kaikkia eri markkinasegmenttejä kerralla, vaan tulee markkinoille auto kerrallaan. Tehon ja hinnan suhde näyttäisi olevan Lotuksissa kohdallaan (jos noihin ilmoittettuihin hintoihin nyt voi mitenkään luottaa), mutta edes urheiluautoissa pelkkä teho ei ole kaikki kaikessa. Paitsi amerikkalaisten mielestä.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Oli, vaan ei ole enää. Ja onhan se nyt nähty ettei nuo höyhenen painoset kikkareet mene kaupaksi.
Max. 2:lla alkavat teholukemat eivät riitä kovin pitkälle puhuttaessa arkikäyttöön kehnosti soveltuvasta urheiluautosta.

Sukunäköä on hyvä olla (esim. Volvo, BMW), mutta mulla oikeasti vaikeuksia erottaa noita malleja toisistaan. Muutenkin tuo muotoilu on kuin suoraan repäisty jostain Hondan mallistosta. Tässä on lähdetty luomaan jotain überfuturistista muotoilukieltä, mutta omasta mielestäni noista puuttuu persoonallisuus. No kaipa noihin vielä tottuu.
Erinomainen pointti.

Lotus Elise 2015


Honda CR-Z


Haluaisin Lotukselta vastauksen, että mikä vika perinteisen brittidesignin vaalimisessa muka on kun sitä ei kerran pysty käyttämään? Lotus ei ole enää mitään muuta kuin pelkkä nimi jos kaikki vanhat perinteet heitetään menemään.


Ja nuo etumoottorimallit taas hyökkivät suoraan Jaggen ja Astonin tontille ja siellä tulee kyllä lunta tupaan.
 

ata

Holden Motorsport
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
180
Sijainti
Helsinki
Viime vuonna meillä oli Opel-kerhon osastolla Tampereen Hot Rod & Rock Showssa kaksikin Lotusta, molemmat toki Opelin logolla varustettuja, eli siis Lotus Omega, joka merkiltään on Lotus, mutta muistuttaa kyllä kovasti Opel Omegaa... sekä Opel Speedster Turbo, joka taas on merkiltään Opel, mutta muistuttaa kyllä kovasti Lotus Eliseä... Molemmat autot ovat Lotuksen rakentamia. Tänä vuonnakin samassa näyttelyssä samalla osastolla on Opelilta näyttävä auto, jossa on konehuoneessaan moottori, missä lukee Lotus, mutta se ei ole varsinainen Lotus.

Itse olen noiden Lotus-urheiluautojen fani, ja omistan useita kymmeniä erilaisia niiden pienoismalleja, oikeaa kun ei ole tullut ainakaan vielä hankittua itselleni. Ja siis nimenomaan näitä urheiluautoja pääosin ovat nuo omat pienoismalli-Lotukset, formulat olen jättänyt kokoelman ulkopuolelle, lukuunottamatta Mika Häkkisen Formula Opel Vauxhall Lotusta, joka suomalaisen Lotus- ja Opel-fanin on aivan pakko omistaa, mutta ovat harvinaista herkkua... :)

Tämä uusi suunnitelma, missä on julkaistu julmettu määrä kerralla uusia malleja ei oikein vaikuta järkevältä, olisi parempi ollut julkaista niitä muutaman vuoden välein, sekaisinhan noista vain menee, ja saa nähdä tuleeko noita uusia malleja lisättyä omaan pienoismallikokoelmaan, Eliset, Exiget, 2-11 löytyy uusista malleista, mutta Evoran olen vielä jättänyt pois, kun se ei oikein ole samalla tavalla iskenyt. Vanhat Elanit, Europat, Super Sevenit, Espritit, Elitet (ja Omega/Carltonit ja Opel Speedsterit) ym. tietysti kuuluvat kokoelmaan.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Viime vuonna meillä oli Opel-kerhon osastolla Tampereen Hot Rod & Rock Showssa kaksikin Lotusta, molemmat toki Opelin logolla varustettuja, eli siis Lotus Omega, joka merkiltään on Lotus, mutta muistuttaa kyllä kovasti Opel Omegaa... sekä Opel Speedster Turbo, joka taas on merkiltään Opel, mutta muistuttaa kyllä kovasti Lotus Eliseä... Molemmat autot ovat Lotuksen rakentamia. Tänä vuonnakin samassa näyttelyssä samalla osastolla on Opelilta näyttävä auto, jossa on konehuoneessaan moottori, missä lukee Lotus, mutta se ei ole varsinainen Lotus.
Juppiaikakauden huipentuma:

Lotus Omega

aika paljonkin makeammannäköinen kuin vakio:
:cool:
Suoritusarvot edelleen vakuuttavia:
Moottori: C36GET 3615cc DOHC 24v rivi-6
2x Garrett T25 turboahdinta 0.7 barin ahtopaineella
Delco GMP4 kuusipisteruisku
Huipputeho: 281.1 kW @ 5200 rpm
Maksimivääntö: 568 Nm @ 4200 rpm

Auton huippunopeudeksi ilmoitetaan 281,6 km/h ja kiihtyvyydeksi 0-100km 5,2 sekuntia. :thumbup:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Opel Omega/Vauxhall Carlton Lotus oli lanseeraushetkellään ja pitkän aikaa sen jälkeenkin nopein neliovinen "taksimalli". Nykyisin sillä ei ole mitään jakoja Bemarin Ämmää, Audia ja Mersun AMG:ta vastaan. Saattaapi jopa olla että ihan kotimarkkinoiltakin (Jaguar & Aston Martin) löytyy ripeämpiä "taksimalleja"
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Tuossa 2000-luvun puolessa välissähän uutisoitiin paljon tapauksesta, jossa yli-innokas rahtari oli polkenut kunnolla Saksasta tuotua Lotus Omegaa oliko se Jätkäsaaressa. Heidän tehtävähän on siirtää autot konteista (varoen ja siististi) parkkialueelle odottamaan uutta omistajaansa, mutta tosiaan tämä julli oli suditellut useamman piruetin tullin pihalle ja lopuksi Lotus kontin päätyyn lunarikuntoon.

No noista ajoista on aika mennyt ja nyt tuskin ylittäisi uutiskynnystä joku "wanhan Opelin" romutus kun joka nousukasjepellä on uusi M3 tallissa:)
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Merkittävää on kuitenkin Lotus Omegan 6-sylinterisyys, kilpailijoiden taistellessa V8:ien voimalla.
Ainoat 6-pyttyiset sedanit nykyään, jotka pystyvät kilpailemaan suorituskyvyssä tämän kanssa ovat:
BMW Alpina B3S

moottori: R6
tilavuus: 2979 cm3
teho: 400 hv
vääntö: 540 Nm
http://www.alpina-automobiles.com/?3002&L=0
ja Australian

Ford Falcon 4.0 turbo

moottori: R6
tilavuus: 3984 cm3
teho: 367 hv
vääntö: 533 Nm
http://www.ford.com.au/servlet/Satellite?c=DFYPage&cid=1248884753931&pagename=FOA/controller&site=FOA#
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tuossa 2000-luvun puolessa välissähän uutisoitiin paljon tapauksesta, jossa yli-innokas rahtari oli polkenut kunnolla Saksasta tuotua Lotus Omegaa oliko se Jätkäsaaressa. Heidän tehtävähän on siirtää autot konteista (varoen ja siististi) parkkialueelle odottamaan uutta omistajaansa, mutta tosiaan tämä julli oli suditellut useamman piruetin tullin pihalle ja lopuksi Lotus kontin päätyyn lunarikuntoon.
Yksi syy lisää miksi auto pitäisi hakea itse, eikä antaa "ammattilaisten" hoitaa homma.
 

ata

Holden Motorsport
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
180
Sijainti
Helsinki
Tuossa 2000-luvun puolessa välissähän uutisoitiin paljon tapauksesta, jossa yli-innokas rahtari oli polkenut kunnolla Saksasta tuotua Lotus Omegaa oliko se Jätkäsaaressa. Heidän tehtävähän on siirtää autot konteista (varoen ja siististi) parkkialueelle odottamaan uutta omistajaansa, mutta tosiaan tämä julli oli suditellut useamman piruetin tullin pihalle ja lopuksi Lotus kontin päätyyn lunarikuntoon.

No noista ajoista on aika mennyt ja nyt tuskin ylittäisi uutiskynnystä joku "wanhan Opelin" romutus kun joka nousukasjepellä on uusi M3 tallissa:)
Tuo oli yhden kaverin auto... Tällä hetkellä sitä yksilöä ollaan kunnostamassa yhden toisen kaverin toimesta (samalla nykyisellä omistajalla on useampiakin Lotus Omegoita... mm. se viime vuonna Tampereen Hot Rod Showssa esillä ollut). Samassa perheessä on niitä C36GET Lotus-koneisia Opelin näköisiä autoja tai Opeleita useampiakin, taitaa olla ainakin 4 kpl...

Mutta klassikkostatuksella nuo Lotus Omegat ja Carltonit tänä päivänä jo kulkevat (ja ihan "vakioita" Lotus Omegoitahan ne olivat, viitaten että on eroa tuohon "vakioon" perusmallin Opel Omegaan... Nuo Lotus Omegat perustuivat Opel Omega 3000 24V-malliin, joka kyllä jo Opelin omassa kuosissakin poikkesi vähän tuosta kuvassa olevasta 2.0 GL-perusmallista, mutta kyllä tuo Lotuksen versio siitäkin hyvin paljon poikkesi). Merkiltään ne eivät olleet teknisesti Opeleita eikä Vauxhalleja, vaan autoissa on Lotus Carsin VIN-koodit, ei Opelin/Vauxhallin koodia. Keulalla niissä oli kuitenkin Opelin tai Vauxhallin logot, Lotuksen ACBC-logot olivat kyljessä etupyörän takana ja muualla autossa. Tosin moni noista on sen keulamerkinkin vaihtanut ACBC-logoksi.
 
Ylös