Ajattelimpa koota näitä Lotuksen uusia malleja yhteen viestiin. Ei ainakaan tästä toikista näyttänyt moista löytyvän.
http://carscoop.blogspot.com/2010/09/paris-show-new-lotus-esprit-flagship.html Tuolta sivustolta kaivoin speksit. Tiedä sitten miten lopullisia tai oikeita ovat.
Esprit
- 2-paikkainen, keskimoottori
- 5-litrainen V8 (mahdollisesti Lexukselta), 620hv/720Nm, hybridi optiona
- huippunopeus 330km/h, 0-100km/h 3,4s
- paino 1450kg
- 7-vaihteinen automaatti
- esittely 2012 loppupuolella
- lähtöhinta n. 110 000£
Elan
- 2-paikkainen (2+2 optiona), keskimoottori
- 4-litrainen V6 (Toyota?), 450hv/465Nm, hybridi optiona
- huippunopeus 310km/h, 0-100km/h 3,5s
- paino 1295kg
- 7-vaihteinen automaatti
- esittely 2013
- lähtöhinta n. 75 000£
Elite
- 2+2 paikkainen, etumoottori
- 5-litrainen V8, 620hv/720Nm, hybridi optiona
- huippunopeus 315km/h, 0-100km/h 3,5-3,7s
- paino 1650kg
- automaatti
- esittely 2014
- hinta n. 115 000£
Elise
- 2-paikkainen, keskimoottori
- 2-litrainen rivinelonen, 320hv/330Nm
- huippunopeus 270km/h, 0-100km/h 4,3s
- paino 1095kg
- 6-vaihteinen manuaali
- esittely 2015
- hinta n. 35 000£
Eterne
- 4-paikkainen, keskimoottori, neliveto optiona
- 5-litrainen V8, 620hv/720Nm, hybridi optiona
- huippunopeus 315km/h, 0-100km/h 4,0s
- paino 1800kg
- automaatti
- esittely 2015
- hinta n. 120 000£
V8:n ja V6:n on uumoiltu tulevan Toyotalta, ja ehkäpä Lotuksen nykytilanteessa tämä onkin hyvä ratkaisu. V8 näyttäisi kylläkin näiden tietojen valossa olevan Lexuksesta poiketen ahdettu mylly.
Eniten mua ihmetyttää, että miten Lotuksella voisi olla varaa tuoda markkinoille viisi uutta mallia? Todennäköisesti sillä ei olekaan, vaan epäilen eri mallien olevan rakenteiltaan varsin samanlaisia. No tämä ei ole huono asia. Siltikin viiden mallin lanseeraaminen näin tiukalla aikataululla kuulostaa suht utopistiselta, ja on mulla pyörinyt mielessä josko noita kaikkia ei ole edes tarkoitus tuoda kauppoihin. Komeat konseptit kuitenkin keräävät julkisuutta, ja saavat potentiaaliset ostajat kiinnostumaan niistä malleista, jotka mahdollisesti joskus löytävät tiensä markkinoille.
Siltikin, 8000 auton vuosittainen myyntitavoite tarkoittaa sitä, että melkeimpä pakko on useamman mallin tulla tarjolle. Elise iskee ihan mielenkiintoiseen markkinarakoon, mutta sen julkistus on vielä kaukana tulevaisuudessa. Ja pieni auto = pieni kate. Esprit ja Elan kipuavat hinnaltaa jo sellaiseen luokkaan, ettei ostajia ihan loputtomasti löydy. Esprit löytänee luokastaan semmoisia kilpailijoita kuten Gallardo, 458 Italia tai uusi MP4-12C. Tiukkaa tulee olemaan. Elanin luokassa taas kamppailevat esim. Aston Martin Vantage ja Porsche 911...joten kovan palan on Lotus ottanut purtavaksi.