Mielenkiintoista matskua. Mitä tuossa Puhakan ulosajossa oikein kävi? Lähtikö se nypyltä kirjoittamaan vai mitä?
Puhakka hyppäsi ensin pahasti vinoon Okskulmantiellä Rådströmin paikassa (ja myös käyttäjä deloreanin paikka vuodelta 2013 toki myös). Ilmeisesti tämän hypyn seurauksena sitten kymmenen kilometriä myöhemmin alatukivarren pallonivel sanoi työsopimuksen irti ja Lancer jatkoi täyttä kyytiä suoraan metsään. Tekninen vika iski vaarallisessa paikassa (todella kovavauhtisen nyppyoikean ulostulo joka johtaa keltaisen talon hypyn suoralle) ja tuuria oli matkassa, ettei käynyt tuon pahemmin.
Näitä kyseisiä jumalaisen 1994 vuosikerran videoita on toki jo tullut nautiskeltua aikaisemminkin, mutta tein kuitenkin nyt uusilla silmillä täysin uuden havainnon tuolta espanjalaisten koosteelta. Ajassa 2:55 saattaa jopa olla juuri se Lankamaan mutka ja paikka, jossa Ari ajautuu leveäksi ulostulossa ja pamauttaa vasemman takakulman kohtalokkaasti kiveen. Tuo kuvauspaikka on 17,3 kilometriä lähdöstä ja jos oikein muistan, niin juuri noilla seutuvilla Lankamaatahan se Vatasen 1994 paikka oli. Tuosta on alle kaksi kilometriä Kankkusen paikkaan ja siinähän Vatanen sitten tuli jo takapyörä alla.
Kuvasta leikataan valitettavasti pois liian aikaisin, mutta todella leveällä linjallahan Ari tuossa tulee verrattuna muihin ja on juuri ajautumassa pientareen puolelle, kun katoaa puiden taakse. Ja juuri kun tuosta leikataan pois, kuulostaa siltä kun Ari nostaisi jalkaa kaasulta hetkellisesti tajutessaan, että nyt osutaan johonkin. Auriolin tullessa paikalle ajassa 3:20 kuvaaja onkin jo sitten vaihtanut ulkokurvin puolelle, aivan kuin olisi kuullut Vatasen pamauttaneen kiveen ja tajunnut, että aivan mutkan loppukin on hyvä saada nauhalle seuraavilta kuskeilta. Ja kun tarkkaan katsoo tuota Auriol-otosta, niin edellisen auton renkaanjälki johtaa pientareen puolelle aivan mutkan lopussa.
En nyt mene vannomaan, mutta aika isot todennäköisyydet tosiaan, että juuri tuo on se Vatasen tilanne...koska puolitoista kilometriä tuon paikan jälkeen vasen takapyörä oli jo alla.