Te enemmän rallipuolen väki joudutte ehkä sietämään kuitenkin jonkin verran meitä, jotka seuraamme Kimin tekemistä hieman sinivalkoisesti, joten siihen toivon malttia.
Juuri tätä malttia olen itse noudattanut, koska ei se paljoa rakenna jos "enemmän rallipuolen väkenä" tulee joka välissä lyttäämään Kimin ajamiset. Jos keskusteluketjun pituutta käyttää rallin suosion mittana, niin tässä tapauksessa pitää todellakin muistaa se, että kyse oli etäisestä Italian asfalttimestaruussarjan osakilpailusta, jota Suomessa ei oikeastaan muualta olisi voinut seurata kuin tästä keskusteluketjusta. Totta kai Räikkösen mukana olo nosti tämän rallin esille, ja en väitä, ettenkö itsekin olisi seurannut miten Kimi pärjäsi. Suurin osa keskustelijoista oli "enemmän formulapuolelta".
Jos katsoo ehkä netin suosituimman rallifoorumin
Motorsportsforumin puolelle, niin siellä Rally della Laterna sai kahteen ketjuun (rallia varten ei perustettu omaansa) noin 15 viestiä.
Italialaiseen rallikulttuuriin liittyen kannattaa muuten lukaista
tämä tuore viesti. Ei ihme, että ralleista tulee tv-kuvaa jos siellä lajin suosio ja perinne elää vielä noin vahvana.
Uskaltaako tässä sanoa, mitä itse on mieltä Kimin asfalttinäytöstä? Varovasti sanoisin, että se olisi voinut olla huonompikin, mutta mitään erityistä siinä ei ollut - jollei sitten käytä taas sitä korttia, että se oli eka kisa asfaltilla WRC:llä. Ja pitäähän sitä korttia käyttää. Tämä merkitsee myös sitä, että ei kannata hirveitä tulosodotuksia ladata kauden neljään asfalttiralliin. Nyt Italiassa mittatikkuna oli Ogier, jonka vauhdista Kimi jäi koko ajan kahta erikoiskoetta lukuunottamatta. Mutta hyvä näinkin. Ogieria on myös vaikea käyttää minään mittatikkuna vauhdista asfaltilla. Soralla on nopea, tällä hetkellä ehkä jopa MM-sarjan nopein, mutta asfalttispesialisti hän ei vielä ole. On syytä muistaa, että Kimin (ja Blockin, huoh) jälkeen Ogier on MM-sarjan kokemattomin kuljettaja. Hän on ajanut WRC-autolla kaksi asfalttirallia ennen tätä (Irlanti 2009, 6:s ja Katalonia 2009, 5:s). Kaudella 2008 hän ajoi kolme asfalttiosakilpailua C2:lla junnusarjassa. Onko Ogierin vauhti kehittynyt asfaltilla samaa tahtia kuin se on kehittynyt soralla sitten viime vuoden NORF:in, se mitataan vasta Bulgariassa. Loppukauden neljästä asfalttirallista lähtökohtaisesti parhaiten Kimille sopii Katalonia, mutta jos siellä järjestäjät jatkavat samaa linjaa kuin viime vuonna eli reitti ei muutu metriäkään, niin siitä on jo rallin ajaneille kilpailijoille kova etu. Jotain huhua sieltä suunnasta on toki kuulunut, että ralliassa voisi olla jopa soraosuuksia. Saksa on ensikertaiselle vaikea sen vuoksi, että virhe ajolinjassa tarkoittaa helposti keskeytystä. Bulgarian huonokuntoisista teistä ei ole kenelläkään kokemusta, ja Alsacen tiet ovat nekin oudompia muille kuin Loebille, joka on kotinurkillaan käynyt kurvailemassa testimielessä vaimonsa kanssa. Sanoisin, että ilman kärkikuskien enempiä keskeytyksiä Kimi ajaa hyvinkin kakkosdivisioonan kärjessä sijoilla 5.-7. näissä ralleissa.