"Suomalaiset" B-ryhmän ralliautot

Liittynyt
18.8.2009
Viestit
73
Sijainti
Jyväskylä
Kotimaan B-ryhmäläiset

Audi Quattrolla ajaneiden kuskien lista on pitkä,vaikka autoja olikin suht runsaasti suomessa,taisi Audit olla kiertävää sorttia.Seurantaa vaikeuttaa se että autot olivat punakilpisiä.
Punakilpisyys olikin tuohon aikaan kinkkinen juttu,autolla piti olla ulkomailla nimetty omistaja ja autot oli suomessa vain vuokralla.Muistaakseni autoa piti kerran vuodessa käyttää ulkomailla jotta pykälät täyttyisivät.
Joskus ulkomaalainen omistaja oli vain nimi papereissa,ja kun tulli kiinnostui asiasta,ja omistajaa ei mistään löytynyt,saattoi kilpuri päätyä tullin häkkiin ja suomalaiselle vuokraajalle kilahtaa muhkea autovero maksettavaksi.

Ja Quattroihin takaisin.

Jouko Saarisen Quattro oli siviili pelistä rakennettu lähes vakioauto.

Jouko Puhakka ajoi B-ryhmän Cup sarjaa Kari.O.Sohlbergin Blue Rose Teamin Quattrolla.

Jämsän Matti Laaksosen Quattro oli poikkeuksellisesti suomenkilpinen(BBU-200) ja muistaakseni ex. Petteri Lindström.

Kuopion Jari Pehkosen Audi ex. Mouton ja lähti kerälijälle Sveitsiin.

Muita Quattro kuskeja.

Jari Niemi,Matti Rastas,Pekka Rantakari,Erkki Heikkurinen(Mänttä 200 Ajon voitto 1987) ja salanimellä "Jorma Kovanen" ajellut Martti Kangas.

Harri Tikkisen ja Ari Eklundin Audi Quattrot ovat replica versioita,joten niitä ei ehkä voi pitää B-ryhmäläisinä,vaikka hienoja vehkeitä ovatkin ja hatun nosto että ovat rakentaneet upeat autot.:thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Vastamyydyn RS200:senhan omisti Rantasen Pekka, eikä Rantakari.
Katoppas, oliko meikäläisen moka? Jossain muistin syövereissä meni Pekat ristiin.

Tällä toisella Pekalla ei tainut olla kuin kovatasoisia A-ryhmäläisiä?
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Valtaharju

.

Onkohan tosta Valtaharjun Lanciasta missään kuvaa?
.
Se Lancia 037 oli punainen, Alenin harjoitusauto. Mulla on siitä värikuvakin, mutten uskalla enää laitella niitä tänne, kun ei ole tietoa omistajasta. Se olis siinä mielessä harvinainen kuva, kun siinä on varmaan ainut kerta kun Lancia Rallyssä on ihan suomalaiset mainokset.

Vauhdin Maailma testasi aikoinaan kaikki noi kovat RC-autot, Alamäen ja Niittymäen Porschet kuin myös ne B-ryhmän pelitkin.
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Audi Quattrolla ajaneiden kuskien lista on pitkä,vaikka autoja olikin suht runsaasti suomessa,taisi Audit olla kiertävää sorttia.Seurantaa vaikeuttaa se että autot olivat punakilpisiä.
Punakilpisyys olikin tuohon aikaan kinkkinen juttu,autolla piti olla ulkomailla nimetty omistaja ja autot oli suomessa vain vuokralla.Muistaakseni autoa piti kerran vuodessa käyttää ulkomailla jotta pykälät täyttyisivät.
Joskus ulkomaalainen omistaja oli vain nimi papereissa,ja kun tulli kiinnostui asiasta,ja omistajaa ei mistään löytynyt,saattoi kilpuri päätyä tullin häkkiin ja suomalaisella vuokraajalle kilahtaa muhkea autovero maksettavaksi.

Ja Quattroihin takaisin.

Jouko Saarisen Quattro oli siviili pelistä rakennettu lähes vakioauto.

Jouko Puhakka ajoi B-ryhmän Cup sarjaa Kari.O.Sohlbergin Blue Rose Teamin Quattrolla.

Jämsän Matti Laaksosen Quattro oli poikkeuksellisesti suomenkilpinen(BBU-200) ja muistaakseni ex. Petteri Lindström.

Kuopion Jari Pehkosen Audi ex. Mouton ja lähti kerälijälle Sveitsiin.

Muita Quattro kuskeja.

Jari Niemi,Matti Rastas,Pekka Rantakari,Erkki Heikkurinen(Mänttä 200 Ajon voitto 1987) ja salanimellä "Jorma Kovanen" ajellut Martti Kangas.

Harri Tikkisen ja Ari Eklundin Audi Quattrot ovat replica versioita,joten niitä ei ehkä voi pitää B-ryhmäläisinä,vaikka hienoja vehkeitä ovatkin ja hatun nosto että ovat rakentaneet upeat autot.:thumbup:
muistelen että k.aho ajoi turkissa audi quattrolla.
 
Liittynyt
18.8.2009
Viestit
73
Sijainti
Jyväskylä
Isko Ralli 1987


Tomi Palmqvist-Arto Juselius Isko ralli 1987
Hotelli Jämsän edustalla.


Lähtölava.
 
Viimeksi muokattu:

Riqu

Active member
Liittynyt
21.6.2010
Viestit
25
Sijainti
Kymenlaakso
Näyttäs olevan toi suomessa oleva rs200 järjestysnumeroltaan 150:s. --> http://rs200.com/

vai onko tuo se ex-Rantanen? Tosin tuo Rantasen vehje ollut Evo-malli ainakin tuon sivuston mukaan ja tuo numero 150 ei ole evo-malli. Onkos Suomessa siis ollut kaksi rs200 autoa tässä taannoin?
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Kerrassaan mainio topic. Monesti tätä aihetta ajatellut. Montako B-ryhmäläistä on Suomessa nähty enimmillään yhdessä rallissa viivalla (pois lukien Jyskälä tietty)? Näitä kun pääsis vieläkin näkeen jossain kotimaisilla rallipoluilla, mut ei kai auta kun lähtee Italiaan jos haluaa nähdä jotain rajumpaa "historicia".

Näemmä lykkäs jonkun ihme hymiön otsikoks, vaikkei ollut tarkoitus laittaa mitään, weird.
 
Viimeksi muokattu:

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
221
Näyttäs olevan toi suomessa oleva rs200 järjestysnumeroltaan 150:s. --> http://rs200.com/

vai onko tuo se ex-Rantanen? Tosin tuo Rantasen vehje ollut Evo-malli ainakin tuon sivuston mukaan ja tuo numero 150 ei ole evo-malli. Onkos Suomessa siis ollut kaksi rs200 autoa tässä taannoin?
Tässä muuten myös Audi Sport Quattro S1 "rekisteri", missä autot nykyään ovat:
http://www.ableitet.no/twentyS1/twentycars.htm

Onko kellään tietoa, löytyykö Peugeotin ja Lancian autoista vastaavaa?
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Mobilisti lehdessä 2/2002 on juttu Sauli Pätsin rallicross Audi quattro A2:sta.
Omistaja ei kuulemma aikonut entisöidä autosta ralliautoa, vaan kunnioittaa auton rallicross historiaa ja pitää sellaisenaan.
Samassa jutussa sanotaan, että -80 luvulla olisi ollut suomessa toistakymmentä B-ryhmän quattroa ja nykyään (2002) 3-4 kappaletta.
 

hataki

Well-known member
Liittynyt
8.5.2009
Viestit
46
Saulin Pätsin erittäin kova crossi quatro on löytänyt Ranskasta uuden omistajan ja auto on tehty ralli käyttöön. Tällä autolla mm 1983 Portugalin voitto Mikkolalla. Ja todella paljon muitakin kovia sijoituksia.
 
Ylös