Järvilehdolta uusi asiantuntijalausunto hovioikeuteen
Jyrki Järvilehto on hankkinut uuden, syyttömyyttään tukevan asiantuntijalausunnon Turun hovioikeudessa jatkuvaan veneturman käsittelyyn. Lausunnon on kirjoittanut diplomi-insinööri Kari Alppivuori. Hän on aiemmin työskennellyt muun muassa onnettomuustutkintakeskuksessa ja VTT:llä. Nykyisin Alppivuori on johtava asiantuntija liikenteen turvallisuusvirastossa Trafissa.
Hovioikeus julkisti Järvilehdon valituskirjelmän vasta nyt, koska Järvilehto oli pyytänyt lukuisia kohtia kirjelmästä salaisiksi. Hovioikeus hylkäsi valtaosan salassapitovaatimuksista.
Raaseporin käräjäoikeus tuomitsi viime joulukuussa Järvilehdon 2 vuodeksi 4 kuukaudeksi vankeuteen kesäkuussa 2010 tapahtuneesta veneturmasta. Tammisaaressa Jomalvikin kanavassa tapahtuneessa onnettomuudessa kuoli Järvilehdon ystävä.
Järvilehto on koko prosessin ajan kiistänyt ajaneensa venettä. Käräjäoikeus kuitenkin päätyi siihen, että juuri Järvilehto ohjasi venettä. Oikeuden mukaan uhrin vatsan kaareva vamma sopii yhteen kojelaudan vasemman, kokonaan tuhoutuneen puolen kanssa. Uhrin vammat eivät lainkaan viittaa siihen, että hän olisi iskeytynyt rattiin. Sen sijaan Järvilehdon vammat sopivat hyvin yhteen sen kanssa, että rattiin iskeytyjä olisi juuri hän.
Järvilehdon hankkima Alppivuoren lausunto päätyy päinvastaiseen tulokseen. Järvilehdon mukaan lausunnon keskeinen viesti on se, että menehtyneen ystävän vammat sopivat hyvin niihin vammoihin, joita veneen kuljettajalle olisi syntynyt.
- Järvilehto katsoo olevan erittäin todennäköistä, että onnettomuusvenettä on syytteen tarkoittamassa tilanteessa Jomalvikin kanavassa kuljettanut (menehtynyt ystävä) - ei Järvilehto, valituskirjelmässä todetaan.
Joka tapauksessa näyttö ei riitä sulkemaan pois sitä vaihtoehtoa, että kuljettaja olisi ollut ystävä, Järvilehto painottaa. Järvilehto myös toteaa, että lausunnon perusteella kumpikaan miehistä ei ilmeisesti istunut veneen vasemmalla puolella. Käräjäoikeus taas oli arvioinut, että uhri olisi istunut siinä.
- Järvilehdon vammat sopivat paremmin niihin vammoihin, joita veneen taka-osassa oikealla tai keskellä, penkillä tai lattialla sijainneelle matkustajalle aiheutuisi, valituskirjelmässä todetaan. Käräjäoikeudessa Järvilehto arveli olleensa veneen takaosassa, mutta varmoja muistikuvia turmasta hänellä ei kertomansa mukaan ole.
Syyttäjä tyrmää täysin Järvilehdon uuden todistelun. Hän viittaa käräjäoikeudessa kuultuihin asiantuntijoihin ja toteaa, ettei veneen kuljettajasta jää varteenotettavaa epäilyä: venettä ajoi Järvilehto.
Syyttäjä vaatii Järvilehdon vankeusrangaistuksen korottamista viiteen vuoteen. Syyttäjä muistuttaa, että veneen nopeus oli vähintään 79 km tunnissa, vaikka nopeusrajoitus kapeassa ja matalassa kanavassa on viisi kilometriä tunnissa. Järvilehto oli lisäksi tukevassa, 2,53 promillen humalassa.
Turun hovioikeus aloittaa jutun pääkäsittelyn lokakuun alussa. Ensi töikseen se tekee katselmuksen Jomalvikin kanavalle.
Susanna Reinboth/Nelosen uutiset
http://www.nelonen.fi/uutiset/kotimaa/uutinen/järvilehdolta-uusi-asiantuntijalausunto-hovioikeuteen