Formula 1 - 2010 - Valencia: Kilpailu ja jälkipuinti

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
En ymmärrä miksi Alonso möyhkää Hamiltonista tai hänen rangaistuksesta - ikään kuin hämis olisi jotakin erikoista espanjalaiselle tehnyt. Vaikka Hamilton olisi diskattu niin Alonso olisi noussut vain yhden sijan - sekö olisi Ferraritaivaan aukaissut.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
En ymmärrä miksi Alonso möyhkää Hamiltonista tai hänen rangaistuksesta - ikään kuin hämis olisi jotakin erikoista espanjalaiselle tehnyt. Vaikka Hamilton olisi diskattu niin Alonso olisi noussut vain yhden sijan - sekö olisi Ferraritaivaan aukaissut.
Niinpä. Siis kuvitteleeko ne Ferrarilla, että jos Hamilton ei olisi ohittanut sitä turva-autoa niin Alonso olisi ajanut kisassa kolmanneksi?
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Turha itkee siitä kaikki näki miten kävi. Hamilton sai rangaistuksen ja olisi tippunut aivan vitusti jos kobayashi ei olisi ollut tulppana 3 paikalla. Joten nopea mies + tuuri on hyvä yhdistelmä.
Kenelle Koba oli tulppana? Jenson olisi kaiketi ollut nopeampi, mutta Koba ajoi kyllä aivan kilpailukykyisiä kierrosaikoja kärkiautojen kanssa. Jos Hämis olisi saanut rangaistuksensa vaikka ~10 minuutinkin sisällä niin hän olisi pudonnut jonnekin sijojen 6-8 tuntumaan nyt tapahtuneen sijoituksen pitämisen sijaan. Siitä syystä ne Ferrarilla itkee.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
En ymmärrä miksi Alonso möyhkää Hamiltonista tai hänen rangaistuksesta - ikään kuin hämis olisi jotakin erikoista espanjalaiselle tehnyt. Vaikka Hamilton olisi diskattu niin Alonso olisi noussut vain yhden sijan - sekö olisi Ferraritaivaan aukaissut.
Etkö itse sanoisi mitään epäoikeudenmukaista kohtelua kärsineenä? Eipä sillä että tuossa Hämis tai Mäcci mitään tapahtuneelle olisivat voineet. Tuomaristo tunaroi.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Niinpä. Siis kuvitteleeko ne Ferrarilla, että jos Hamilton ei olisi ohittanut sitä turva-autoa niin Alonso olisi ajanut kisassa kolmanneksi?
Eipä varmaan, vaan sitähän ne ovat sanoneetkin että jos Hämis ei olisi tuota ohitusta tehnyt niin hän olisi ajanut maaliin samoilla sijoilla kuin Alonsokin. Onhan siinäkin perustelua että vaikka itse putoaa jäännöspisteille niin on sekin oma voittonsa ettei pahin kilpakumppani sijoitu silti paremmin.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Ferraria pitäisi varmaan muistuttaa eräästä toisesta hyvin pitkään mietitystä ja myöhään annetusta drive-throughsta, jonka avulla Ferrariikuski voitti kisan varikkosuoralla. :D
Tiedä sitten puhutaanko samasta tilanteesta sateisessa Silverstonessa, mutta silloin käytetty rangaistustapa oli kylläkin stop&go. Ja rangaistus tosiaan kärsittiin maalilinjan ylittämisen jälkeen.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
En ymmärrä miksi Alonso möyhkää Hamiltonista tai hänen rangaistuksesta - ikään kuin hämis olisi jotakin erikoista espanjalaiselle tehnyt. Vaikka Hamilton olisi diskattu niin Alonso olisi noussut vain yhden sijan - sekö olisi Ferraritaivaan aukaissut.
Alonso on yhä mukana mestaruustaistossa, myös Hamiltonia vastaan. "Ilmaiset" pisteet kilpakumppaneille tuskin jäisivät huomaamatta muuallakaan.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tiedä sitten puhutaanko samasta tilanteesta sateisessa Silverstonessa, mutta silloin käytetty rangaistustapa oli kylläkin stop&go. Ja rangaistus tosiaan kärsittiin maalilinjan ylittämisen jälkeen.
Mjoo, pelkkä drive-through taidettiin ottaa käyttöön vasta myöhemmin.
 

Saakura

Well-known member
Liittynyt
14.4.2010
Viestit
357
Tiedä sitten puhutaanko samasta tilanteesta sateisessa Silverstonessa, mutta silloin käytetty rangaistustapa oli kylläkin stop&go. Ja rangaistus tosiaan kärsittiin maalilinjan ylittämisen jälkeen.
98-kaudella Silverstonessa Schumi tosiaan voitti kisan tulemalla varikolle vasta viimeisellä kierroksella.. Ja varasti tuolla tempauksellaan Häkkisen voiton :(
Se kylläkin on unohtunut, että mikä olikaan se rike josta tuo rangaistus annettiin :dunno:
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Onhan siinäkin perustelua että vaikka itse putoaa jäännöspisteille niin on sekin oma voittonsa ettei pahin kilpakumppani sijoitu silti paremmin.
Eiköhän Hamilton ja Alonso paini kuitenkin eri sarjoissa tämän vuoden tittelin suhteen - tämä kisa ei sitä asiaa muuttane suuntaan tai toiseen.
Ferrarilta kuuluu toki pientä ulinaa kun tehdyt panostukset eivät näytä tuottavan odotettua hedelmää, tämä - siis ulina - kuulunee asiaan. Olikohan Santander luvannut jonkun bonuksen tästä toisesta "kotikisasta" kun noin veti Ferrarilla väen herkäksi ja laajalla rintamalla?
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
no

Eiköhän Hamilton ja Alonso paini kuitenkin eri sarjoissa tämän vuoden tittelin suhteen - tämä kisa ei sitä asiaa muuttane suuntaan tai toiseen.
Ei se mitään merkitse onko Hämiksellä ja Lonsolla eri mahdollisuudet mestaruuteen vai ei, eivät ne Mäcilläkään riemuitsisi Ferrarin pisteistä jos tilanne olisi toisinpäin. Jokainen talli pyrkii parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen suhteessa muihin.

Ferrarilta kuuluu toki pientä ulinaa kun tehdyt panostukset eivät näytä tuottavan odotettua hedelmää, tämä - siis ulina - kuulunee asiaan. Olikohan Santander luvannut jonkun bonuksen tästä toisesta "kotikisasta" kun noin veti Ferrarilla väen herkäksi ja laajalla rintamalla?
Eiköhän se Santanderin bonus ole jo ihan budjetissa sisällä, joten on itsestään selvää että suuren sponsorin kotikisassa ei siedetä sitäkään vähää ikäviä juttuja mitä muualla. Varsinkin kun nämä ikävyydet eivät edes johtuneet Ferrarista, vaan tuomariston tonttuilusta
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Alonso on parin päivän rauhoittumisen jälkeen tullut sovittelevammalle tuulelle, ja pyytää anteeksi turhautumisesta johtuneita hetken mielenkuohussa annettuja kommenttejaan.

FIA järjestää Silverstonessa ylimääräisen tapaamisen Sporting Working Groupin kanssa, jossa käsitellään tämänhetkisen Safety Car-säännön potentiaalisia ongelmia (joita varsin ansiokkaasti demonstroitiin Valenciassa).

http://www.autosport.com/news/report.php/id/84896
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Sitä kai se FIA on nyt korostanut, että lääkintäautolle piti varmistaa reittiä. Ja Hamiltonin asiaa alettiin tutkia vasta kun turvallisuusasiat oli kunnossa. Jostain luin (Mark Hughesin artikkeli?), että Hamiltonin rikkeen tutkinta kesti 27min. ja esim. Alonson varaslähtöäkin Kiinassa tutkittiin 11 min..

http://www.autosport.com/news/report.php/id/84882
:jaska:
Varaslähdön käsittääkseni näkee datasta mitä tuomarit saa. Joten siinä ei voi kestää minuuttia pitempään mitenkään. Jolloin rangaistus tulee samalla kierroksella kuin rikekin. Niinhän sen pitäis olla.
Kärjistetään. Koviksenhan kannattais lähtee letkan takaa vartti ennen lähtöä. Ei ne sitä kuitenkaan huomais ja rangaistus tulis 11 minuuttia varsinaisen lähdön jälkeen. Eli Kovis olis ajanut jo neljänneksen kisasta kärjessä kun sais rangaistuksen... :cool: :yuck:

Valenciaan sitten... Eikö radan turvallisuuden huolehtimiseen löydy ketään muuta kuin ne kaikki tuomarit, jotka sielä nököttää? Ja pitääkö niiden kaikkien kattella ruudusta, että onkohan rata turvallinen? Jos vaikka yks valmistelis mahdollisia rangaistuksia, eli pohtis että data sanoo nyt että rike....hmmm..."onkohan se totta vai ei".... :jaska: No onhan tää nähty, tuskin mihinkään tulee muuttuunn...

Miten voi jotain jonka näkee yhdestä pysäytys-/hidastuskuvasta ja kenties datastakin, tutkia puol tuntia?!?!? Ei siis mitenkään!
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Eikä sen tarvitsisi edes odottaa johtoautoa. Sc radalle lähtösuoran päähän heti kun tarve vaatii ja otetaan letka kasaan siitä kohtaa kun se SC:n tavoittaa. Sitten vaan ajetaan SC:n takana kolaripaikan ohi, jonka jälkeen SC voisi päästää itsensä ja johtavan auton välistä siihen mahdollisesti jääneet autot ohitseen ottamaan paikkansa letkan perällä.
Tämä kävi itelläkin mielessä. Toki siinä olis ongelmana se, että esim. Valenciassa johtoauto oli ainut joka oli ehtinyt alta karkuun. Eli koko muu letka olis pitänyt päästää SC:n ohi jossain kohtaa. Ja sit pitäs odotella riittävän kauan, että letka tosiaan saa SC:n ja johtoauton vetämän letkan kiinni, että peli olis tasapuolista eikä johtoauto sais puolen kierroksen etua asiasta...

Voisi toimia eni veis, mutta mä en tykkää näistä autojen ajattamisesta SC:n ohi. Siinä menee aina niin tuhottomasti aikaa...
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
SC:stä

Tämä kävi itelläkin mielessä. Toki siinä olis ongelmana se, että esim. Valenciassa johtoauto oli ainut joka oli ehtinyt alta karkuun. Eli koko muu letka olis pitänyt päästää SC:n ohi jossain kohtaa. Ja sit pitäs odotella riittävän kauan, että letka tosiaan saa SC:n ja johtoauton vetämän letkan kiinni, että peli olis tasapuolista eikä johtoauto sais puolen kierroksen etua asiasta...
Tuo vaihtoehto kävi itsellänikin mielessä, mutta ei siinä loppujen lopuksi niin kauaa menisi, kärkiauton jäädessä turva-auton taakse turva-auto jatkaa normaalia nopeuttaan odottaen letkaa ja letkalle annettaisiin lupa ajaa kohtuullista nopeutta rata ympäri, hidastaen luonnollisesti kolaripaikan kohdalla.

Voisi toimia eni veis, mutta mä en tykkää näistä autojen ajattamisesta SC:n ohi. Siinä menee aina niin tuhottomasti aikaa...
Siinä menee aikaa juuri siksi että kukaan ei näytä tajuavan sääntöjä ja rangaistuksen riskiä ei haluta ottaa. Homma pitää tehdä kerta heitolla selkeäksi kaikille ja turva-auton perään iso valokyltti johon tekstit 'Follow' ja 'Pass'. Näillä luulisi tyhmemmänkin tajuavan kun vaan lukee taulusta kumpi teksti siinä kulloinkin palaa. Nykyinen systeemi on täysin viallinen, joten jos vaihdetaan systeemiin jossa on ehkä vain pieni ongelma niin kokonaisuus paranee huomattavasti.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c2/Silverstone_Circuit_2010_version.png
Uudistettu silverstonen rata ja Arena mutka näyttää todella hienolta! :thumbup:
Ei siihen saa koskea.:( Pitää olla kuin Grand Prix Circuitissa.


Niinpä. Siis kuvitteleeko ne Ferrarilla, että jos Hamilton ei olisi ohittanut sitä turva-autoa niin Alonso olisi ajanut kisassa kolmanneksi?
Alonso pitää Hamiltonia pahimpana haastajanaan MM-taistossa.:D Tai ainakin elämässä ylipäätänsä.


Koviksenhan kannattais lähtee letkan takaa vartti ennen lähtöä. Ei ne sitä kuitenkaan huomais ja rangaistus tulis 11 minuuttia varsinaisen lähdön jälkeen. Eli Kovis olis ajanut jo neljänneksen kisasta kärjessä kun sais rangaistuksen... :cool: :yuck:
:thumbup::thumbup::thumbup:

Joo pistetään vaikka pari kameramiestä rikevalvojiksi, niitä on siellä kuitenkin satoja.

Tai sitten haen itse töihin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Valencian kisa oli kaiken kaikkiaan paras tähän mennessä ajetuista kisoista Valenciassa ja ei ainakaan tämän vuoden kisassa tullut tylsyyttä. Ainakaan samalla tavalla kuin viime vuonna. Vettelin hallinnassa kisa meni loistavasti ja hyvä, että tuli miehelle ansaittu voitto. Muista kisan onnistujista Button ajoi myös erittäin hyvän kilpailun. Kamui-sanin ollessa edessä meni mahdollisuus paremmille palkinnoille ja kierrosaikojen perusteella kenties jopa voittoon vaikka tuon mahdollisuus joka tapauksessa olisi ollut erittäin pieni. Aiemmin kisassa se olisi ollut paljon enemmän mahdollista, jos Button olisi päässyt Kamuista ohi. Barrichellolla hieno kisa Williamsilla ja rangaistukset auttoivat miestä todella hyviin pisteisiin. Kubicalla oli myös hyvä kisa vaikka hieman kyllä ihmetyttää vauhdin hiipuminen kisassa ja aika-ajon kolmososiolla... Sutil ajoi myös hyvän kisan.

Buemilla ja Rosbergilla oli vaikeuksien kisa vaikka Buemi pisteille ajoi ja näin myös Rosberg kaikesta huolimatta. Auton jarrut eivät kestäneet ja alun kolari vei myös mahdollisuuksia kisassa. Massan ajon sekoitti taas kolari ja muukin sähellys radalla. Pedrolla kilpailu olisi tuottanut pisteitä mutta lopun rangaistusaallossa Pedro joutui kärsimään. Alguersuarilla ja Petrovilla ei myöskään mitään hyvää kisaa ollut jokseenkin Jaime näyttäisi kehittyneen kuskina ja jos joku ajaa hänen kanssaan sijoista ja pisteitä niin tilaa ei anneta... ei edes seitsenkertaiselle maailmanmestarille. Liuzzin kisa meni myös kolarin myötä ja häntäpäässä kisa eteni omaan tyyliinsä ja erot joko radan takia tai muuten olivat pienimmät kuin tähän asti. Hispania on onnistunut vähentämään hitaudestaan yli puolet verrattuna alkukauteen.

Lotuksen kisa oli vaikea. Trullin auto hajoaa ja mies pääsee mukaan ajelemaan joukon jatkona ja Heikillä meni kisa siihen, että muuan Kenguru kolauttaa puskuriin ja lähtee ilmojen teille. Kyllähän se Red Bull antaa siivet mutta tällä kertaa onneksi päätyi oikein päin. Hülkenbergin puolesta kyllä jo soisi niitä pisteitä, mutta minkäs teet jos auto taas hajoaa. Schumin kisa meni kolarien ja erittäin harvinaisen varikkomokan seurauksena täysin penkin alle. Muutoin Schumilla oli ihan mukiinmenevä kisa hänen ikäänsä nähden. Kisan ehdoton viihdemies oli Kamui Kobayashi. Oviedon suurimman itkupillin ohitus radan ahtaimmassa kohdassa tai ainakin siinä kohtaa mistä Kamui-san meni ohitse oli kyllä hienoa katseltavaa.:thumbup:

Webberillä taas tuli melkoinen arviointimoka ja lisäksi vielä F-ductin säätöjen kanssa värkätessä meni kisa pieleen. Webber on nostanut tasoaan tälle kaudelle viime kaudesta, mutta tällaiset virheet uhkaavat kyllä pilata mestaruushaaveet. Sitten ongelmiin... eli Safety Carin juttuun... mielestäni Hamilton kyllä ei nähnyt sitä autoa, mutta se syöksyminen selvästi hidastuksen jälkeen kyllä kertoo taas jotakin kyseisestä kuskista... ja viihdearvon päälle kuin kirsikaksi kakun päälle tuomaristo rankaisee vasta pienen iäisyyden jälkeen ja vain pelkällä läpiajorangaistuksella.:mad_old: Alonsokaan ei tästä tilityksestä selviä. Kulmakarvalla itkeminen ja tekopyhyys kyllä ylittävät jo Gladiaattori-leffan viihdearvonkin. Lisäksi vielä kummasti unohtuu kyllä Singapore ja ties mitkä muut suhmuroinnit.:jaska:

Kuin naulaksi arkkuun lisäksi joku Montezemolo ja muuan Enzon poika ärjyvät kuin takapuoleen ammutut nallet. Ainoa asia mistä Alonson kanssa olen samaa mieltä olen siitä, että Hamiltonia olisi pitänyt jo aiemmin rangaista mutta muu on taas vain sitä ainaista jorinaa mitä tulee Alonsolta kun asiat eivät mene hyvin. Safety Carin sääntöä voisi myös pian katsoa uudelta kantilta jos tällaiset tilanteet jatkuvat kovinkin kauan.

Varikkokäynnit kestivät odotetun kaavan mukaan ja renkaat kestivät jälleen erittäin hyvin vaikkakin turva-auton takia kevyiden renkaiden vertailu jäi vähäiseksi. Ensi kisa onkin sitten Silverstonessa jossa onkin jo hieman uutta juttua radasta. Rengaspuolelta voi sanoa vertailun olevan hieman helpompaa kuin Hockenheimin radan vastaavaan. Varikkokäyntejä tullaan kyllä näkemään sillä vanhaan aikaan A-renkaatkaan eivät aivan joka kerta kestäneet maaliin asti ja B-renkaat ja C-renkaat jouduttiin vaihtamaan ainakin kerran. D-seoksille rata ei ollut erityisen hyvä.

Vuoden 93 kisassa kaikki jotka kykenivät ajamaan kisassa muistaakseni kävivät vain kerran varikolla ja lisäksi tuossa kisassa oli kirjavin rengasseoksien käyttö tuon vuoden kilpailuissa. Tuli näin mieleen vielä kauden 92 Silverstonen vertailu jossa Häkkinen ajoi omasta mielestään yksiä elämänsä kauheimpia viimeisiä kierroksia sillä Mika ajoi A-seoksilla joiden piti kestää maaliin ja vaikka Lotus olisi halunnut vaihtoa niin Mika itsepäisesti kieltäytyi renkaanvaihdosta. Loput 8 kierrosta olivatkin Lotuksella lähes luistelua radalla. Riskialtis taktiikka perustui Bergerin ja Schumin ohitukseen sillä kummallakin olivat B-renkaat ja Häkällä A-renkaat mutta niin vain kävi että renkaat eivät kestäneet. Sittemmin Mika on myöntänyt usein sen olleen selvä virhe häneltä olla vaihtamatta renkaita.

Tuomarina toimii sitten itse Nigel (The Lion) Mansell joka useimiten riemastutti yleisöä ajamalla juuri voittoja aina Silverstonessa ja muutenkin aina kauden parasta ajoa hän itse sanoi ajaneensa aina kotiyleisön edessä. Tässä kaikki tältä erää...:D
 
Ylös