Valencian kisa oli kaiken kaikkiaan paras tähän mennessä ajetuista kisoista Valenciassa ja ei ainakaan tämän vuoden kisassa tullut tylsyyttä. Ainakaan samalla tavalla kuin viime vuonna. Vettelin hallinnassa kisa meni loistavasti ja hyvä, että tuli miehelle ansaittu voitto. Muista kisan onnistujista Button ajoi myös erittäin hyvän kilpailun. Kamui-sanin ollessa edessä meni mahdollisuus paremmille palkinnoille ja kierrosaikojen perusteella kenties jopa voittoon vaikka tuon mahdollisuus joka tapauksessa olisi ollut erittäin pieni. Aiemmin kisassa se olisi ollut paljon enemmän mahdollista, jos Button olisi päässyt Kamuista ohi. Barrichellolla hieno kisa Williamsilla ja rangaistukset auttoivat miestä todella hyviin pisteisiin. Kubicalla oli myös hyvä kisa vaikka hieman kyllä ihmetyttää vauhdin hiipuminen kisassa ja aika-ajon kolmososiolla... Sutil ajoi myös hyvän kisan.
Buemilla ja Rosbergilla oli vaikeuksien kisa vaikka Buemi pisteille ajoi ja näin myös Rosberg kaikesta huolimatta. Auton jarrut eivät kestäneet ja alun kolari vei myös mahdollisuuksia kisassa. Massan ajon sekoitti taas kolari ja muukin sähellys radalla. Pedrolla kilpailu olisi tuottanut pisteitä mutta lopun rangaistusaallossa Pedro joutui kärsimään. Alguersuarilla ja Petrovilla ei myöskään mitään hyvää kisaa ollut jokseenkin Jaime näyttäisi kehittyneen kuskina ja jos joku ajaa hänen kanssaan sijoista ja pisteitä niin tilaa ei anneta... ei edes seitsenkertaiselle maailmanmestarille. Liuzzin kisa meni myös kolarin myötä ja häntäpäässä kisa eteni omaan tyyliinsä ja erot joko radan takia tai muuten olivat pienimmät kuin tähän asti. Hispania on onnistunut vähentämään hitaudestaan yli puolet verrattuna alkukauteen.
Lotuksen kisa oli vaikea. Trullin auto hajoaa ja mies pääsee mukaan ajelemaan joukon jatkona ja Heikillä meni kisa siihen, että muuan Kenguru kolauttaa puskuriin ja lähtee ilmojen teille. Kyllähän se Red Bull antaa siivet mutta tällä kertaa onneksi päätyi oikein päin. Hülkenbergin puolesta kyllä jo soisi niitä pisteitä, mutta minkäs teet jos auto taas hajoaa. Schumin kisa meni kolarien ja erittäin harvinaisen varikkomokan seurauksena täysin penkin alle. Muutoin Schumilla oli ihan mukiinmenevä kisa hänen ikäänsä nähden. Kisan ehdoton viihdemies oli Kamui Kobayashi. Oviedon suurimman itkupillin ohitus radan ahtaimmassa kohdassa tai ainakin siinä kohtaa mistä Kamui-san meni ohitse oli kyllä hienoa katseltavaa.:thumbup:
Webberillä taas tuli melkoinen arviointimoka ja lisäksi vielä F-ductin säätöjen kanssa värkätessä meni kisa pieleen. Webber on nostanut tasoaan tälle kaudelle viime kaudesta, mutta tällaiset virheet uhkaavat kyllä pilata mestaruushaaveet. Sitten ongelmiin... eli Safety Carin juttuun... mielestäni Hamilton kyllä ei nähnyt sitä autoa, mutta se syöksyminen selvästi hidastuksen jälkeen kyllä kertoo taas jotakin kyseisestä kuskista... ja viihdearvon päälle kuin kirsikaksi kakun päälle tuomaristo rankaisee vasta pienen iäisyyden jälkeen ja vain pelkällä läpiajorangaistuksella.:mad_old: Alonsokaan ei tästä tilityksestä selviä. Kulmakarvalla itkeminen ja tekopyhyys kyllä ylittävät jo Gladiaattori-leffan viihdearvonkin. Lisäksi vielä kummasti unohtuu kyllä Singapore ja ties mitkä muut suhmuroinnit.:jaska:
Kuin naulaksi arkkuun lisäksi joku Montezemolo ja muuan Enzon poika ärjyvät kuin takapuoleen ammutut nallet. Ainoa asia mistä Alonson kanssa olen samaa mieltä olen siitä, että Hamiltonia olisi pitänyt jo aiemmin rangaista mutta muu on taas vain sitä ainaista jorinaa mitä tulee Alonsolta kun asiat eivät mene hyvin. Safety Carin sääntöä voisi myös pian katsoa uudelta kantilta jos tällaiset tilanteet jatkuvat kovinkin kauan.
Varikkokäynnit kestivät odotetun kaavan mukaan ja renkaat kestivät jälleen erittäin hyvin vaikkakin turva-auton takia kevyiden renkaiden vertailu jäi vähäiseksi. Ensi kisa onkin sitten Silverstonessa jossa onkin jo hieman uutta juttua radasta. Rengaspuolelta voi sanoa vertailun olevan hieman helpompaa kuin Hockenheimin radan vastaavaan. Varikkokäyntejä tullaan kyllä näkemään sillä vanhaan aikaan A-renkaatkaan eivät aivan joka kerta kestäneet maaliin asti ja B-renkaat ja C-renkaat jouduttiin vaihtamaan ainakin kerran. D-seoksille rata ei ollut erityisen hyvä.
Vuoden 93 kisassa kaikki jotka kykenivät ajamaan kisassa muistaakseni kävivät vain kerran varikolla ja lisäksi tuossa kisassa oli kirjavin rengasseoksien käyttö tuon vuoden kilpailuissa. Tuli näin mieleen vielä kauden 92 Silverstonen vertailu jossa Häkkinen ajoi omasta mielestään yksiä elämänsä kauheimpia viimeisiä kierroksia sillä Mika ajoi A-seoksilla joiden piti kestää maaliin ja vaikka Lotus olisi halunnut vaihtoa niin Mika itsepäisesti kieltäytyi renkaanvaihdosta. Loput 8 kierrosta olivatkin Lotuksella lähes luistelua radalla. Riskialtis taktiikka perustui Bergerin ja Schumin ohitukseen sillä kummallakin olivat B-renkaat ja Häkällä A-renkaat mutta niin vain kävi että renkaat eivät kestäneet. Sittemmin Mika on myöntänyt usein sen olleen selvä virhe häneltä olla vaihtamatta renkaita.
Tuomarina toimii sitten itse Nigel (The Lion) Mansell joka useimiten riemastutti yleisöä ajamalla juuri voittoja aina Silverstonessa ja muutenkin aina kauden parasta ajoa hän itse sanoi ajaneensa aina kotiyleisön edessä. Tässä kaikki tältä erää...